|
|
| Vanrøgt heste ude nu |
|
|
Hej ! Der er sikkert ikke mange som er oppe nu men ligger her og skrupler og har helt ondt i maven af alle disse tanker  sagen forlyder at vi i vores område har lagt mærke til to heste hvir vi frygtede de ikke kom ind om natten. Det blev så bekræftet nu, da min kæreste kørte forbi dem her ved 1 tiden hvor de stod ved hegnet oppe mod vejen i dette snevejr/storm vi har i Nordjylland pt  der er Intet skur til dem så de går rundt på en mark helt tildækket i sne uden læ muligheder og er tørt sted at ligge  jeg plejer ikke at pyller men den her er sku mindre sjov at være vidne til ... Hvem burde kontaktes i dette tilfælde ? Det er jo ikke som sådan nemt at bevise at hestene står ude 24 timer i døgnet uden skur eller hvordan ?? Så skal de jo tjekkes her om natten :/ håber på lidt hjælp for at vide hvad man kan gøre
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ts.... |
|
|
Jeg ville da lige banke på døren hos ejeren, mht. om de havde glemt hestene ? (alt kan jo ske...?) (I så jo hestene...?) Hvis de (med vilje havde glemt hestene), så vil jeg næste morgen, kontakte/henvise til Dyrenes Beskyttelse, Lov om hold af heste, Kap. 4, pagraf 819. Godt, at du tænker på dyrene... (ingen heste skal stå ude i en sne-storm, uden form for ly og læ)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ts.... |
|
|
Det var åbenbart ikke så slemt alligevel...`? En storm i et glas vand.......?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 000 ??? |
|
|
Forstår ikke lige dit indlæg, det var ihvertfald ikke særlig brugbart i forhold til det jeg skrev. Men det er vist en typisk hn.. det er lidt svært med de heste i forhold til ejeren, for vi ved faktisk ikke hvem som ejer dem 100 % . Vi tror vi kender ham som ejer marken men vi mener ikke det er hans heste, hvem får så egentligt skylden, ejeren af hestene eller ejeren af grunden ? Hvordan kan man bevise heste står ude 24 timer i vinterlignende vejr uden læskur? Jeg kan jo ikke ligefrem tage billeder som bevis :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
Tag billeder som beviser, på med blitzen  så længe du tager billedet fra den offentlige vej er der ingen ko på isen, så bryder du ingen love. og så fat i NDJ eller lign. DB kan ikke anbefales. Held og lykke med det 
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er du helt sikker på... |
|
|
... at hestene ikke har et sted at gå ind, som der bare ikke kan ses fra vejen? Vores heste går i løsdrift, og det er virkelig sjældent de vælger at være inde, selvom vi synes vejret er slemt. Vi har en enkelt der kan fryse lidt i meget koldt vejr, og af den grund har vi de sidste dage faktisk lukket allesammen inde i stalden, for at den ikke skal gå ude med de andre, fordi den åbenlyst ikke selv fatter at den ikke egner sig så godt som de andre, til at klare vind og vejr. Kender jeg den her lille by ret, så tror det halve af byen sikkert også at vores ikke kan gå ind, det er nemlig ikke lige til at se fra vejen. Det er muligt du har ret - så er det selvfølgelig ikke i orden. Men det er vigtigt at være sikker før man råber vanrøgt... Milla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis hestene |
|
|
Hvis hestene der går ude ikke tilhører ejeren af marken, så bliver det da næsten nemmere at gå til markens ejer. Så har han jo reelt ikke noget i klemme og kan give besked videre til hestenes ejere om at hestene er blevet "spottet" i forhold der ikke er lovlige. Efter at jeg selv er blevet meldt vil jeg da foretrække at folk gik til mig først, før de smed en anmeldelse af sted. Jeg var meldt for at holde katte i bur - reelt drejer det sig om at kattene frit kan gå ud af et hul i væggen, men blot har fået et lunt sted, som altid er frostfrit i vores opvarmede udhus med smådyr (som kattene jo ville æde, hvis de kom ud af buret.) Nu skriver du, at hestene var ude kl 1 om natten - så sandsynligheden for at de går ude hele døgnet er jo ret stor - men mine gik fx også ude til kl. 22 i går - uden læ. (Her er så ingen sne mm )Så her er der jo reelt også fare for fejlfortolkninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg vil også sige det samme som ovenstående. Jeg er faktisk ikke sikker på man ret godt kan se vores hestehus fra vejen - men de har et særdeles solidt murstenshus at gå ind i, omend de enormt sjældent gør det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Mange tak for jeres råd. Vi er blevet bekræftet i, at hestene står ude hele døgnet, det har vi skam Intet imod så længe de kan gå i læ og ligge tørt som er lovpligtet så vidt jeg har læst. Jeg er nemlig i tvivl om de kan gå ind men umiddelbart ligner det ikke og det er jo ikke nemt at tjekke før man skal ind på hans ejendom .. vi tænkte også der skulle tages et billede men tror ikke det er bevis nok, det kan jo ligeså godt være taget kl.7 om morgenen hvor der også er mørkt, for der bliver mine egne for det meste lukket ud i hverdagen.. Men jeg har som sagt ikke bare lyst til at råbe højt op med vanrøgt, hvis det ikke holder stik og jeg vil da selv være træt af, at folk kom rendende hos mig uden grund. Men fik det bare dårligt da vi har mistænkt det længe og nu frygter vi, at de står ude i det her snevejr hvor vinden er bidende koldt og jorden er dækket af sne  Overvejer at kontakte nordjysk dyreredning for at se hvad hun mener der kan gøres..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har det lidt ambivanlent med melding af vanrøgt. Hvis jeg selv blev meldt, ville jeg klart blive trist over, at nogen mente mine heste ikke trivedes optimalt, men samtidig ville jeg også være glad for, at der var opmærksomme mennesker, der var bekymret. Jeg tænker måske, at jeg selv hellere ville fortryde noget jeg gjorde end fortryde at jeg ikke gjorde noget.
"Why breed and buy, when homeless die?" Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener et trygt og kærligt hjem. http://Www.harmoniskhest.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Med de observationer i har gjort jer, synes jeg i skal kontakte Nordjysk Dyreredning, som trods alt har et godt ry på området. Hvis i går og er blevet vrede eller bekymrede over hestenes forhold er i måske heller ikke de bedste til selv at kontakte ejer. Det er så nemt for ejeren at blive stødt og måske derfor nægte videre samarbejde og så kan det være svært bagefter at hjælpe dyrene, hvis det ikke er slemt nok til, at det kan gøres ved lovens hjælp. I fald forholdene rent faktisk er i orden, er det også rarere at blive kontaktet af en, der bare lige tjekker op, end en, der har bygget en masse følelser op omkring det. Hvor mine heste går, kan man nemt konkludere, at de går ude i døgndrift, da de oftest kommer tidligt ud (halv seks) og ofte ind lige til det bliver mørkt. Tillige har der på ejendommen for en del år tilbage gået hestehandlerheste med knap så gode forhold, og sådan noget husker folk i lokalområdet. Staldejer har i den forbindelse oplevet at blive skældt ud af en forbipasserende billist, og helt ærligt må jeg undre mig lidt over den opførsel. Ikke bare, at billisten ikke havde tjekket om hans anklager holdt stik inden han skælder ud, men også HVIS der nu havde været noget galt, hvad havde han forventet at opnå ved at skælde ud? Så hellere give sagen videre til en anden. Men jeg synes i skal reagere idag, snarere end i går. Det er jo ikke sikkert NJD har tid til at smide alt hvad de har i hænderne for at tage ud og besøge grundejeren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
ved ikke lige, hvad for noget vrøvl, jeg fik skrevet i sidste afsnit. Det var helt sikkert ikke det, jeg tænkte inde i hovedet, jeg fik skrevet! Pointen var: Lad være at gå og vente.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hos mig kan du faktisk ikke se ude fra vejen, at mine kan gå ind og ud som det passer dem og de står da ofte ude selvom det er møgvejr, også om natten. Er du bekymret så synes jeg faktisk at du skal køre op på ejendommen og pænt lufte din bekymring, jeg ville da langt hellere foretrække at du kom til mig og spurgte, end bare at blive meldt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| njd er de bedste |
|
|
de tager affærde omgående og på en saglig måde, til gavn for både dyr og ejere og er der noget der ikke er som det bør være, så sørger de for at det bliver det. rigitg dygtige piger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Mht. billede som bevis, står der i billedets data, hvornår det er taget. Så er kameraet indstillet, så er kl 01, osse kl 01 i kameraets data. Så du ka roligt ta billeder. Men ville dog lige tjekke, om der ikke er et eller andet sted de ka gå ind inden. For som nogen skriver, er det ik rart at få falske anmeldser. Men hvis der ik er noget sted at gå ind, ska der self. gøres noget, for så er loven jo.
Du må stå inde for det du får ud af livet, for der er ingen som går ud af livet i live
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ts..... |
|
|
Du skriver, at du ikke har lyst til at råbe op om vanrøgt, men det har du jo allerede gjort, ved at skrive her på HN.... Overskrift: Vanrøgt heste ude nu... Hvem der får skylden, er vel ligegyldig, spørgsmålet er vel om der bliver taget vare om hestene...? Så, undrer jeg mig over, at du ikke tager kontakt til nærmeste gårde for, at finde ud at, hvem ejer de heste på den pågældende fold, eller hvem der ejer foldene ? Det må da være et must, inden du kontakter andre instanser ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
20-01-2014 18:11 |
|
Kontakt en dyreværnsorginitation og de vil tage ud og kigge på om hestene har lovpligtigt læ. Det er ikke at anmelde vanrøgt men en bekymring for om hestene har læ og det vil det dyreværn du kontakter sikkert også forklare ejerene af hestene. Det er kun godt at du er obs på det, for hellere chekke efter og det viser sig at de ar læ end at vende det blinde øje til og de ikke har læ. Og det er ikke vanrøgt før det er blevet konstateret ved selvsyn om de har læ eller ej.  Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HN er ikke vejen. |
|
|
Som en anden skriver er hn ikke vejen frem. Så er der ligesom skreget vanrygt. Mine går også i løsdrift. Deres løsdrift kan ikke ses fra vejen af, da den ligger i et hul med noget krat omkring. Stakkene med wrapballer kan dog godt anes. De har meget pels, de fleste af dem og de ser ærlig talt forfærdelige ud, især når det regner og værst når de ruller sig. Jeg går ikke og strigler en masse på mine, for de må ikke miste deres fedtlag. Hvis nogle tvivler på mine hestes velbefindende vil jeg da klart fortrække at de kommer til mig. -også selvom det selvfølgelig vil virke anmassende og træls, for sådan er det jo i praksis. Går de så derfra med samme følelse må de jo melde det. Der var engang en tråd om en hest som stod i tøjr (hvilket ikke var ulovligt dengang) ved Sabro, Århus. Der blev lagt billeder ind og alverden. Heldigvis kendte flere hesten og kunne fortælle at det var en gammel hest som ikke gik godt sammen med andre, som jeg husker historien. Hesten blev vist 25+ tror jeg. Havde TS været forbi ejendommen først ville hun have fået en meget sød og smuk historie og en gammel mand og familie som virkelig elskede deres gamle hest og passede godt på den.
Kilden Release the Spirit søger nyt hjem. 1000 kr. Chip og pas er selvfølgelig på plads. Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er livredder.. |
|
|
jeg er livredder for en dyreorganisation og jeg har det lidt svært med folk der råber op om vanrøgt uden at have tjekket forholdene.. Så sent som weekenden var jeg ude på en sag.. Anmeldelsen lød på ingen læ og dårlige folde.. Ingen af delene passede overhovedet.. De havde det fineste læskur og 3 heste gik på 4 hektar kuperet fold.. Det er vist mere end de fleste heste i dagens DK.. Bliver sgu lidt harm over sådan en anmeldelse.. Jeg har brugt tid på det og ejerne var klart nok kede af anmeldelsen.. Det ville jeg også selv være.. Selvom jeg ved at mine heste har det godt.. Men jeg formoder at den anmeldelse jeg var på i weekenden, blot var endnu en jeg-har-et-horn-i-siden-på-dig-så- nu-anmelder-jeg-dig  Det kan være meget grænseoverskridende at gå ind og banke på.. Men gør det på en pæn og ordentlig måde, så plejer der altså ikke være problemer med at se forholdende hvis man ikke straks skriger dyremishandler i hovedet på den der åbner..
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Harme. |
|
|
For ca. et år siden var der en stor vandrøgts sag hvor flere dyrearter var involveret. Hunde blev skudt og heste blev aflivet og eller fjernet. Anyway flere af disse heste er i dag havnet i hjem, hvor de har det værrere end, hvor de kom fra. Flere er kommet ud til ejere som ikke endgang har en stald, læskur eller lign. Sygt at være vidne til!
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! . INGEN er rig nok til at miste en ven! . STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesteloven |
|
|
Utroligt nok, så gælder hestelovens regler om adgang til læskur ikke islændere (med stambog). Så hvis du kan give dine islændere læ og fx grantræer de kan ligge tørt ved, så behøver de ingen skur. Jeg ved så ikke, hvordan man i praksis sikrer et tørt leje, hvis man ikke har et læskur, og der ligger 1 meter sne?!? Men bare for at pointere, at er der tale om islændere, så er der ikke krav om læskur til dem...
Dejligt welsh mountain hoppeføl fra 2013 sælges Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament Welsh-stutteri Cashella
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
22-01-2014 13:56 |
|
Der er kun meget få steder der lever op til kravene hvis hestene må gå uden læskur, så reglen om læ gælder også for islændere. Der er så vådt alle steder, at selvom der er træer så er jorden altså våd alligevel, og når det fyr, kommer der sne i det tørre leje som så ikke er tørt mere når sneen tør op. Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|