Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 jeres bedste opskrift kalkun/and
Forfatter: 
Dato:  17-12-2013 21:42

Savner inspiration på opskrifter skal i år prøve at lave en halv kalkun(bare den halve vejer 11 kg) men hvordan får man den mest lækker, kunnne også godt bruge ny opskrift på and( i stedet for den traditionelle), da vi også skal have sådan en.

hilsen helen


Skøn 1'er springpony sælges, god lærepony og meget reel, skriv pb for flere oplysninger.

At leve er ikke nok. Solskin, frihed og en lille blomst må man ha

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vi spiser kalkun..........
Forfatter: 
Dato:  18-12-2013 13:58

hvert år til jul, men altid hele, farserede!? Måske kan du bruge min opskrift alligevel..........

 

Daggammelt lyst brød skæres i små stykker og overhældes med fløde- her i huset piskefløde. Der går et par timer, inden det er helt mættet! Ca. 1/1 alm. franskbrød

Div. nøddekerner- ca. 300g. (alt kan bruges) hakkes, men ikke for fint og blandes i sammen med 5-600g kalvefars og 300g. kyllingelever- de sidste rensede og halverede. Farsen krydres blot med salt og peber.

Jeg "propper" så det hele ind i kalkunen- der kan være mere end man tror ;-) Især brystet skal fyldes ud, men i dit tilfælde, kunne du måske blot lægge den halve på en seng af fars!?

For at hindre udtørring pumper jeg klaret smør/buillion under skindet med en stor kanyle....... den dovne facon :-) Familieopskriften siger overhældning med klaret smør de første 3 timer ca. hver 20 minut- derefter fra bunden af stegepanden hver halve time.

Jeg steger ved 120 grader i 7-8 timer- 5-6 kg- kød. Det bliver meget mørt og ikke mindst saftigt :-D En hviletid på 40+ min. kan den sagtens klare, og så har man jo tid til at lave sovsen.

Vi spiser alm. og brunede kartofler samt rødkål til. I årene med gæster til juleaften har jeg lagt madæbler under kalkunen sammen med lidt svesker- så smager den mere andeagtigt, som de fleste kender bedre.

En god sjat ribssaft i rødkålen gør godt, og en skefuld ribsgele i sovsen ligeså. Hvis du laver een sovs med kødkraft og saft fra begge fjerkræ, vil jeg råde til en fedtseperator til andefedtet- mange bliver direkte utilpasse ved at spise sovs med fuld mængde..........

Med to typer kød ville jeg vælge at tilberede anden sådan:www.maduniverset.dk/opskrift.php/ 587/Andet-Fjerkrae-opskrifter/And-a- lorange for variationens skyld.


Venlig hilsen


Charlotte, Krafur og Engill

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-12-2013 17:45

Vi spiser nu ikke kalkun til jul, gerne resten af året.

 

Jeg så engang et madprogram hvor damen løsnede skindet på kalkunen og kom smør ind under for den ikke skulle blive tør. Mener også Gordon Ramsey laver noget lignende.

 

Vigtig er det ialtfald den tilføres væde/smørrelse ellers kan den godt blive noget tør. Personlig er jeg en stor fan af langtidsstegning for at holde den saftig.

 

Held og lykke med den

 


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kalkun
Forfatter: 
Dato:  18-12-2013 21:11

Kalkunen laves som en traditionel and, med æble og sveske fyld. For at den ikke skal blive tør, pakkes den ind i bacon :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2013 10:12

lyder spændende kunne væe man sulle prøve en kombi, grunden til den ikke er hel, er at så sulle vi 5 mennesker spiser knap 23 kg kalkun.

hilsen helen


Skøn 1'er springpony sælges, god lærepony og meget reel, skriv pb for flere oplysninger.

At leve er ikke nok. Solskin, frihed og en lille blomst må man ha

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider