|
|
| Samaria kløften - har du været der? |
| Forfatter:  |
chris »97« |
| Dato:  |
17-12-2013 08:37 |
|
Er der nogle herinde som har taget turen igennem Samaria kløften? (Kreta). Jeg har været på Kreta flere gange nu, men aldrig været igennem kløften. Sidste gang gik vi et kort stykke ned i den også op igen, men jeg vil simpelthen så gerne hele vejen igennem. En lille detalje, så skal jeg igennem den på krykker da jeg har en kronisk hofteskade.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere gange |
|
|
Jeg har været igennem Samaria ret mange gange, som guide på Kreta. Du skal nok ikke forsøge dig... Det første lange stykke fra toppen er meget stejlt og det står på sålænge, at du formentligt vil være ret udmattet når det så går lige mere ligeud. Derefter kommer der steder hvor stierne kan være smalle og meget ujævne. Alt efter årstiden kan der også være STEGENE hedt dernede eller stierne kan være oversvømmede ved meget våde forår. Det billede du har af kløften nedefra er slet ikke det du vil møde, hvis du går turen oppe fra. Hvis du er i mega god form og sådan lidt en ekstremsport dyrker på krykker, ville jeg nok spørge mig frem om der er nogen som vil tage dig med på turen. Bedste hilsner Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
17-12-2013 09:52 |
|
Asferg: Jeg gik oppe fra og ned, så det er kun toppen af turen jeg kender til. Er det den stejle del? Satser på at ville den vej igennem også ende ved havet. Jeg har efterhånden været igennem en del steder, særligt i Grækenland, hvor folk har ment jeg var direkte tosset fordi jeg overhovedet prøvede at komme igennem. Men det er lykkedes hver gang indtil videre Jeg ved turen er lang igennem Samaria, men hvis det er første del fra toppen der er "værst" så burde det være muligt Det er lidt en tosset drøm, men jeg har aldrig været god til at sidde stille Kæresten skal med på turen, så slipper jeg også for at bære den helt store oppakning  Ih det kunne være fedt hvis drømmen kunne realiseres 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaøhm |
|
|
Ja, har gået turen - jeg mener der er et godt stykke hvor man går på ret store sten, så det ville jeg nok være mest bekymret for...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Jeg har været igennem kløften, og vil på ingen måde anbefale den til folk der ikke er godt gående. For det første er det stejlt det første laaange stykke, for det andet er der mange glatte sten, for det tredje er der mange løse sten. Terrænet er bare generelt ret ujævnt. Når du først er inde er der 'no way back', medmindre du skal rides ud på æselryg. Der er nogle steder floden skal krydses, og det er indimellem på tynde bjælker. Kan ses i det link jeg har lagt ind herunder under klokkeslet 13.03: platferie2.mono.net/9294/ Samaria%20Kl%C3%B8ften
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| helt fantastisk tur |
|
|
min kæreste og jeg var hele turen igennem for 8 år siden først i maj, det var ikke så hedt og udtørret, vi glemmer den aldrig. Men uanset i hvor god form du er og stærk i armene, og selvom kæresten er med, så vil jeg ikke gøre det.Han kan jo ikke bære dig et længere stykke, hvis du ikke selv kan gå. Kan ikke huske , om man måske kan komme ind med færgen og så gå den modsatte vej og så vende om igen ?Det var måske en mulighed ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
17-12-2013 15:45 |
|
Ih altså me de billeder får jeg da bare endnu mere lyst til at tage turen  I sommer kom jeg kun så langt at vi fik dette smukke billede med hjem, men det var ligeså meget fordi vi fulgtes med et par der havde børn. Så der gik jeg op af igen (den var hård).
Jeg har klaret sommerfugledalen på Rhodos, men den er jo så også kun 3 km lang  Herudover tog vi botanisk have på Kreta - den er stejl, men også kun nogle km lang. Er da en anelse betryggende der er æsler i Samaria kløften, for sådan et har jeg benyttet som taxa en enkelt gang på en bjergside. De er heldigvis smallere end en hest  Der skal vist trænes armmuskler hvis det skal lykkedes - kæresten mener jo, at hvis jeg starter så kommer jeg også igennem, på stædighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg tog turen igennem i 2.g da vi på "studie"-tur på Kreta  Jeg husker absolut intet, primært fordi jeg vist nok fik 1½ times og var hamrende bagstiv. Gik hele turen uden vand (!) og uden kamera for det nåede jeg ikke at pakke da jeg først vågnede da busserne kom efter os  Husker dele af turen som værende ganske stejl og så er den laaaang... Har ingen ide hvordan I al verden jeg kom igennem..! Vi tog den fra "landsiden" og endte ude ved havet - hvor der var så store bølger den dag at færgen ikke kunne lægge til kaj og vi måtte derfor gå til den anden ende af stranden og ud i vandet for at komme ombord 
Venlig hilsen Cecilie A.P. ------------------------------------ ---------------- Riding: The art of keeping a horse between you and the ground.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
17-12-2013 16:03 |
|
Cecilie: Det der er så lige ved at skræmme mig fra at gøre det - jeg hader at sejle, så ordet "bølge" puha!! Endte med at hoppe i på 6 m dybde under en sejltur fordi jeg var så søsyg! (man svømmer altså ikke godt med et ben ). Men kan det gøres hammer-stiv så kan det da vel for pokker også med krykker 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
2-3 km vandring kan på inden måde sammenlignes med samariakløften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| cathrine |
chris »97« |
17-12-2013 18:32 |
|
Hehe ja det er jeg klar over - der skal trænes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| qwerty |
|
|
Jeg vil også mene den er temmelig udfordrende. Vi tog turen et år i maj måned hvor der stadig var masser af vand, så man skulle springe fra sten til sten. Andre steder gik man decideret på rullesten. Mine fødder og ankler var ødelagt i dagevis efter. Jeg havde så heller ikke været så smart at have vandrestøvler med... Det havde nok hjulpet lidt. Jeg har svært ved at se det for mig på krykker. Men hvis nogen kan på krykker, må det da være dig med det gå-på-mod! Vil håbe for dig det kan lykkes, for hold da op, det er en smuk tur. Der vokser en masse blomster og planter, der kun kan gro dér 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samaria |
|
|
Jeg gik den som 11-12 års med min familie hele vejen ned til kysten og tilbage igen samme dag - i Mao-sutter!!! (yes, jeg var hippie-barn af en art). Fantastisk smukt sted. Det ville virkeligt være en bedrift, hvis du kunne klare den på krykker!! I bør medbringe bivuaksække, varmt tøj og godt med nødproviant, hvis I strander og skal overnatte (hvis altså man må det). Det eneste jeg tænker er, at det ville være ret uheldigt, hvis du kom til skade og skulle have den helt store redningsaktion stablet på benene - udover at det selvfølgelig ville være tragisk for dig... - det er godt at være dristig men skidt at være dumdristig  Men hvis du har prøvet lignende terræn før, du føler sig sikker på dine evner, og du er ærlig i forhold til dine begrænsninger (husk at man falder nemmere, når man bliver træt), så er det da bare at go for it 
Festen slutter først, når du går hjem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
chris »97« |
17-12-2013 20:59 |
|
Op igen tror jeg lige at jeg holder mig fra  Jeg kan heldigvis støtte en anelse på benet, men jeg har efterhånden lært, at i hårdt terræn er det bedre at lade armene styre. Så lige noget om en mand der havde besteget Kilmanjaro på krykker, så må nedturen gennem Samariakløfte da for pokker også være realistisk  Planen er, at jeg ror mindst et år i kajak inden - for det vil opbygge både kondition og armmuskler (en af de få måder jeg kan motionere på). De andre ture jeg har været ude på er jeg "gået" hurtigere end mange af de normalt gående på trods af stejle skrænter. Men det skal klart gøres om sommeren, når der ikke er så meget vand i kløften 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overnatte |
|
|
Det er ikke tilladt at overnatte i kløften. De holder regnskab med hvor mange der går ind, og hvor mange der kommer ud igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med fare for at lyde dum, |
|
|
(og jeg har det med at kaste mig ud i tåbelige ting efter grundigt og minutiøst at have overvurderet mine egne evner ), så ser billederne da ikke slemme ud? Jeg tror dog det kræver at du har noget vandrestøvle-såle-agtigt i bunden af krykkerne i stedet for de sædvanlige hårde gummipropper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samaria |
|
|
Min kæreste og jeg tog turen gennem Samaria kløften fra toppen og helt ned til havnen. Jeg vil virkelig ikke anbefale dig at tage den på krykker. Jeg selv skvattede 20-25 gange af mindre alvorlig karakter. Jeg havde mine Asics løbesko på med solid sål = BIG MISTAKE. Desuden tog vi en guidet tur = MISTAKE Hvis du nu skal tage turen og endda på krykker, vil jeg bestemt anbefale dig at arrangere turen selv, således du har hele dagen og ikke er afhængig af en turistbus der kører kl. nul dut. Endvidere et par vandrestøvler som støtter godt op om anklerne og med flad sål således du har bedst mulig kontakt med underlaget. Jeg oplevede efter de 19 km og ca. 5 timers KONSTANT vandren, at mine forfødder var en stor kæmpe vabel på begge fødder da belastningen på forfoden er enorm pga. det stejle terræn. Tør slet ikke tænke på hvis den belastning skal lægges på arme og skuldre i dit tilfælde. Jeg ville nu ikke regne med æslerne som taxi og bruge dem som back-up, da der ikke er særlig mange af dem og at jeg egentlig synes det er lidt uansvarligt at regne med at hvis du ikke lige kan klare turen på krykker, ja så er der altid æslerne som nødsløsning. endvidere informerede guiden os om at man med en eks. brækket fod sagtens kunne risikere at blive vippet af æslet til fordel for mere akutte tilfælde. Som alternativ vil jeg anbefale dig at tage færgen dertil og starte vandringen fra havnen af og ind i kløften. Det første stejle stykke krævede for mit vedkommende meget koncentration som gjorde at jeg blev ufokuseret længere nede og derved blev ved med at skvatte hele turen igennem. Tænk dig om inden din stædighed tager over! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
18-12-2013 07:27 |
|
Tak for jeres mange svar  På billederne ser det for mig overkommeligt ud, vurderet ud fra det terræn jeg ellers har forceret på krykker. Havde jeg kun gået fladt terræn, så var jeg nok løbet skrigende væk. Afstanden er lang, så der forventer jeg at konditionstræne inden. I min kajak  Nanna: Jeg viste slet ikke der var æsler i kløften før en nævnte det her og min plan er da bestemt ikke, at jeg skal ud på et æsel Men er da meget rart at vide på samme måde som det er for en normaltgående  Jeg har som nævnt været nede i kløften, men kun omkring 1 km også op igen. Op af vil jeg ikke gå, for det er langt hårde for mine arme også ville jeg ikke komme ret langt. Så satser på at gå oppe fra og ned De fleste steder vi har set turen får man omkring 8-9 timer og det lyder ud fra svarende herinde som overkommeligt? Vandresko skal helt sikkert med  Da jeg stod foran den her rystede folk pænt meget på hovedet af mig - så har taget lidt af samme stil - bare ikke så langt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Hvis du tager samariakløften 'bagfra', og går et stykke ind, og på et tidspunkt vender om og går tibage ingen, kommer du ikke til at gå opad. Det er jo kun i starten af samariakløften det er så stejlt. De sidste mange kilometer husker jeg som mere eller mindre fladt, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Cathrine 1987: Du har såmen ganske ret, der er ikke den store stigning hvis man starter fra bunden. Dog er der en hel del løse sten og ujævnt terræn. Chris 97: Hvor der er vilje er der vej, så selvfølgelig kan det lade sig gøre. Selvom det er dyrt vil jeg anbefale jer, såfremt i tager den lange tur, måske at booke jer ind på et hotel ved havnen således i kan tage den med ro. Jeg selv blev så ufokuseret på den sidste del af turen at det næsten blev uforsvarligt fordi jeg hele tiden skulle koncentrere mig om ikke at vride anklen om. Men tanken om at de stakkels æsler ikke på nogen betingelser skulle bære rundt på en blegfed turist som jeg holdt altså min stædighed i live og medførte to hele ankler efter endt vandretur. Havde simpelthen så ondt af de stakkels æsler som måske var på størrelse med en 1`er pony. Men vil nu sige at skal du udfordre dig selv og din stædighed i naturens barske regi, så er Samarie-kløften måske alligevel ikke så skidt et bud da de jo håndtere gennemstrømningen af turister temmeligt civiliseret og holder skarpt styr på antal af input og output. Endvidere er der kilder hele vejen og i starten og slutningen toiletter m. skyl. Så man kan vel kalde det en Europæisk civiliseret ødemark  En ting jeg synes var så meget mere grænseoverskridende var at køre i bil på de smalle snørklede veje midt om natten i total mørke - uha det var angstprovokerende når man er vant til Københavns vejnet :/ God tur 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
jeg er ret sikker på du ikke må, at guiderne ikke "vil have dig med" det er en hård tur og der var flere gange jeg var ved at falde på røv og albuer og det var flere andre jeg var med også. jeg har respekt for dit god påmod, men syntes det er decideret dumt at forsøge 
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3 Glædelig jul 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Toilet med skyl?? |
|
|
Er der virkelig toilet med skyl i Samariakløften? Det toilet jeg var på, var et stå lokum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
20-12-2013 08:10 |
|
Jeg tror umiddelbart godt jeg kan få lov til at gå igennem, for jeg fik som nævnt lov til at starte turen her i sommer. Der rystede de godt nok på hovedet af mig i billetlugen, men de lod mig gå ind (de viste ikke vi ville vende om pga. børnene. Ærgeligt når folk kan se deres "begrænsninger" med hensyn til de ferie æsler. Vi mødte dem på Rhodos (hvor de var taxa i Lindos), og her tog alle uanset vægt en tur på æsel Med mine 45 kg tror jeg dog ikke umiddelbart jeg er den største belastning hvis det går helt galt, men min plan er ikke en æsel tur igen  Turen skal ikke tages fordi jeg vil være totalt uansvarligt, men jeg fik revet hele mit liv væk på meget få sekunder pga. en hest for 4 år siden. Har ikke kunne ride (æsler er nogle herligt smalle dyr, så der klarede jeg 10 min), løb, cykling, gåture, biografen - ja alt er taget bort - lige bortset fra mit studie. Men jeg har fundet ud af, at nogle ting er faktisk muligt på et par krykker - og gejsten er lige en tand større når der er et mål i den anden ende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|