I hvilken forbindelse sker det?
jeg ville også tage billederne med til lægen og få udelukket de alvorlige ting.
jeg har en "sygdom" som minder om.
Da jeg var teenager var det rigtig slemt i både tæer og fingre.
hver gang de blev kolde (og det gjorde de meget hurtigt) - så blev de helt hvide (somregel med blå/lilla områder) og hævede voldsomt (huden blev helt strukket ud, vil tro de var 1/2 gang større end normalt, hvilket resulterede i at de blev meget stive og nærmest følelsesløse, men med en konstant svag smerte).
når jeg så kom ind i varmen blev de helt røde og endnu mere hævede - og så begyndte smerten. Ofte varede det 1-2 timer og det gjorde så ondt at jeg bare havde lyst ti l at tude, skrige og skære dem af 
i dag er det blevet bedre. Det er sjældent at jeg mærker noget i tæerne (som er godt pakket ind), hænderne bliver stadig temmelig blå/lilla når det er koldt, men hæver ikke så meget længere og smerterne er normalt ikke så slemme. Jeg prøver dog at undgå at være uden handsker ret længe når det bliver frostvejr.
Ligeledes vasker jeg hænder i koldt vand indtil tidligst en time efter jeg er kommet ind - og går ikke i (varmt) bad før 2 timer efter jeg er kommet ind. Jeg holder mig også langt fra brændeovnen
i mit tilfælde gør en hurtig opvarmning det nemlig meget værre (den kolde håndvask er i samråd med lægen).
jeg håber lidt at du fejler det samme som mig - "sygdommen" er ret udbredt og hedder reynards syndrom. Den er godt nok kronisk, men i de fleste tilfælde ret harmløs og kan ret nemt holdes nede.
Det lyder dog som om dine "anfald" er "uprovokeret" - så det er jo desværre nok ikke reynards du har