Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Flytte hjemmefra - hesten, udlån eller?
Forfatter: 
Dato:  28-11-2013 12:28

Hej alle.
Jeg søger lidt råd og vejledning for nogle der måske har prøvet det før.
Jeg står i situationen at jeg inden for de næste 6 måneder skal flytte hjemmefra. Jeg har min dejlige springhest, som jeg af økonomiske grunde ikke har råd til at beholde hende når jeg flytter hjemmefra.
Jeg går så og tænker lidt, jeg har altid ønsket at hun skal blive hos mig til hun dør (hun er kun 6 år gammel) og så evt. avle min kommende ridehest på hende, i den overvejelse er det altså at låne den ud til en springrytter der vil starte stævner på den, for det er den lever og ånder for. Jeg ville jo så være nødt til at låne den ud i et x antal år indtil jeg får råd igen.
Her tænker jeg så meget, at man har hørt en hel masse om dårligt udlån og at få en ødelagt hest tilbage der nærmest er usælgelig - ville det så være bedre allerede at sælge hende nu? Det ved jeg bare jeg ville fortryde..
Synes godt nok det er svært, er der nogle der har positive/negative erfaringer med noget som dette?

- Følg din mavefornemmelse, det betaler sig!

Alantic WJ <3

0
0
Svar på denne tråd

ærlig talt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2013 14:25

så ville jeg nok sælge hende, når du nu allerede ved at du ikke har råd til at have hende i xx år.

hvis det bare var for 1-2 år så var det fint nok, men ikke når det drejer sig om længere tid

så vil det nok være bedre at sælge hende nu, og så læg pengene væk, til du får råd til at have hest igen. Så kan du købe dig den rette hest på det tidspunkt.

Jeg har ingen erfaring med udlån, men har selv været på su med først 1 hest senere 2 heste, men jeg valgte at bo hjemme.

Pt er jeg på kh og har stadig to heste. Men de går som foldbumser, da de ikke er tilredet - og nok aldrig bliver det pga mit helbred. Men jeg har hest fordi jeg syntes det er sjovt at hygge med dem. Ridning siger mig ikke så meget.

jeg har aldrig kunne se det sjove i at skulle udlåne sin hest. For har man ikke råd til at have dem, så er det da bedre at få den solgt så den får et fast og stabilt hjem istedet for at blive lånt ud til måske flere forskellige stedere.

Og hvad nu hvis udlånere lige pludselig af en eller anden årsag ikke kan have hesten mere og sender den retur, hvor gør man så lige af en hest som man ikke selv har råd til at have ?

1
1
Svar på denne tråd

Hvis jeg var dig......
Forfatter: 
Dato:  28-11-2013 14:47

Hvad med at finde en part ? En som betaler en vis procentdel af udgifterne, men det er stadig din hest ?

Jeg har selv part på en hest fordi ejeren ikke har tid/råd til den. Jeg betaler et fast månedligt beløb og har så hesten som min egen. Ejeren må dog stadig bruge hesten, men skal "varsle" mig om dette.

Det fungerer super fint og har kørt sådan i 1 år nu.

0
0
Svar på denne tråd

lalalalla
Forfatter: 
Dato:  28-11-2013 22:25

Mine heste er mine hjertebørn, og har de det ikke godt, så har jeg det heller ikke godt. Jeg vil gøre ALT for dem :)

Jeg har lånt min ene hest ud, og hun har det så godt. Med den oplevelse kan jeg i hvert fald kun tale positivt om udlån.

Jeg kan slappe af, for jeg ved at hun for det første har det som blommen i et æg, men jeg ved også at hun stadigvæk er min, så sker der noget kan jeg altid tage hende hjem.

Hun skal også tilbage til mig om nogle år, og det SKAL hun, derfor er salg slet ikke en mulighed fra min side :)

- Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Prøver at svare alle
Forfatter: 
Dato:  29-11-2013 08:26

Anja: Jeg skriver i xx antal år, det bliver nok omkring 2 år, da jeg så er på en uddannelse hvor jeg har råd til at betale opstalding :-). Mht. hvis de sender hesten tilbage, kan jeg godt betale for at have den til at stå hvis det skulle komme så vidt :-)

Iben: En part ja, det var også en mulighed med så alligevel ikke, for så skal jeg stadig betale for smed osv osv, og det bliver bare for svært at trække ud af budgettet når det er tid til det. :-)

Camilla: Tusind tak for at dele dine erfaringer, har det på nogenlunde samme måde.

- Følg din mavefornemmelse, det betaler sig!

Alantic WJ <3

0
0
Svar på denne tråd

tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  29-11-2013 09:02

ja jeg ville ikke selv turde, men her bliver jeg dobbelt moralsk

for som skrevet ville jeg ikke selv turde gøre det, men på den anden side er sådan et udlån en drømme aftale for mig, det ville være lige den slags jeg søgte så ja jeg er lidt splittet :)

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

Har nu fået helpart på den skønneste og mest vidunderlige hoppe :) <3

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville..
Forfatter: 
Dato:  29-11-2013 10:24

hej

Jeg ville sælge hesten hvis jeg var dig, det ville jeg fordi:

Hesten er ung og har et lang liv foran sig.

Du er ung og har også et langt liv foran dig.

Hvis du vælger at låne hesten ud, bør du altid være klar til at tage den "hjem". dvs med opstalgning og de penge det må koste.

Find en dejlig køber til din hest og nyd din studietid og glæd dig til den dag du får mulighed for igen at have hest

Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  29-11-2013 10:33

Jeg har haft lånt hest ud, og jeg tror ikke at jeg kommer til det igen. Ikke fordi hesten har haft det skidt de steder den har været, men fordi det er alt for usikkert pludseligt at hesten blev sendt retur. Hesten nåede at være hos 3 lånere på de 4,5 år jeg lånte hende ud - altså foruden de to steder jeg pludseligt måtte ud at finde opstaldning fordi de to tidligere lånere ikke kunne have hende mere. Det var ikke fair overfor hesten.

Min tidligere hest havde ikke meget værdi pengemæssigt (travhest), hvilket også var årsagen til udlån frem for salg - jeg turde ikke at sælge til en så lav pris, man ved ikke hvor den ender. Jeg besluttede derfor, allerede da hun kom til sidste låner, at hun ikke skulle flere steder og derfor aflives.

Hvis jeg stod med en hest som din, ville jeg sælge.

/Line

Fuldblod, hesten med xx faktor!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider