Vi købte hus da vi havde været kærester i halvandet år. Jeg var på SU, så hus og lån er i kærestens navn. Det var vi meget enige om, da vi godt vidste der var en risiko, når vi trods alt ikke havde været sammen længere. Så vi ville gerne kunne gå fra hinanden med sindsro, i stedet for at være bundet sammen af økonomi og besværligheder.
Jeg betalte kun en lille del af huslejen, da jeg var på SU, men tanken har hele tiden været, at vi delte alting. Jeg købte en ret stor gave til ham til 30.000 kr. da jeg blev færdiguddannet og fik mit første job, som tak for "sponsoratet" undervejs.
Vi har været sammen i 8 år nu. Vi deles om alle udgifter til vores fælles bolig, og så til hund og kat. Ellers har vi seperat økonomi, på biler og på alt andet. Det er aldrig et problem, at han ejer huset, det er bare en teknikalitet, som i øvrigt kun er træls når jeg skal regne på, hvor meget vi hver især skal betale til lånet, fordi han får fradrag for renterne. HVIS vi en dag skulle gå fra hinanden er det selvfølgelig rigtig træls for mig, men det spekulerer jeg ikke på, for det er ikke aktuelt. Jeg synes ikke det gør nogen forskel, hvem der ejer det, når man bor sammen.
Jeg har for nyligt hørt et argument, som hedder "han skal jo alligevel bo der hvis jeg flytter, så han kan bare betale hele huslejen nu også". Det dur ikke. Hvis vi deler bolig, så deler vi også udgifter, sådan er det kun fair. Om man ejer eller lejer kan være lige meget i den sammenhæng, begge skal stadig have tag over hovedet.