Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad er fair?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 21:45

Min kæreste og jeg har været ude og se på en andelsbolig idag som jeg er ret vild med. Den koster lige knapt 2000 i leje og anvendelse om måneden og det lån jeg så skal have vil koste mig ca. 3900 om måneden.

Vi køber ikke boligen sammen da vi (kun) har været sammen i et år. Jeg er ikke klar til at købe noget sammen, så det er mig der tager lånet, da det er mig der har et ønske om en andelsbolig.

Hvordan ville I dele udgifterne til den nye lejlighed op? Skal man bare skære alle udgifterne (inkl. lån) til lejligheden lige over eller er det kun fair at han bidrager til selve lejen?

Vi bor idag sammen i en lejelejlighed som koster lidt mere end hvad den (måske) nye vil koste med lånet og nu deler vi udgifterne lige over.

-Eileen

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  24-11-2013 22:27
Det vi gør her . Det etr dog ikke andel men hus , er min kæreste ejede før vi mødte hinanden, han betaler lån og alt det til huset, jeg vil ikke betale til huset fordi hvis vi går fra hinanden så står jeg med juridisk krav på intet i huset så længe jeg ikke står på skødet. Jeg ville blive lidt skuffet hvis jeg var din kæreste og du ikke ville købe med mig men forlangte at jeg skulle betale til lånet alligevel. Jeg ville dele huslejen og de daglige udgifter sin el og varme og vand og i den dur

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

3
0
Svar på denne tråd

betaler ikke lån
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 10:02
Jeg bor med min kæreste i hans ejerlejlighed og jeg sagde fra start at jeg betalte ejendommens fællesudgifterne og så deltes vi om strøm, varme osv. Selve ydelsen på lånet måtte han selv beholde. Det synes han også var fair.
Hvis jeg skal afdrage på hans lån så tager jeg også mursten med mig hvis vi slår op!
Jeg kunne aldrig finde på at dække andre folks lån ind.
Ligesom min kæreste selv betaler at få lagt nyt gulv i lejligheden inden den skal sælges - den øget værdi i lejligheden får jeg jo ikke noget ud af.

"beklager en rytter sig over en hård mund, beklager han sig dybest set over sin egen udygtighed"

- Wilhelm Müseler -

Fly like a butterfly, sting like a bee - Følles motto!

0
0
Svar på denne tråd

udgifter
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 13:27

Jeg ville lade ham betale huslejen og forbrug og så deles om mad. Du tager dig selv af lånet, da det er din lejlighed. På den måde kommer I begge til at betale noget, men også sidde ret billigt i det per person. Først og fremmest skal I vel have en god snak sammen om de forskellige muligheder. Held og lykke

1
2
Svar på denne tråd

Fairness
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 16:09

Jeg synes, det er fair, at du beder ham betale det halve af huslejen og forbrug. Afdrag på lån og udgifter til forbedring må ejer stå for.

Hvis jeg var ham (og jeg tjente ds eller mere end dig), ville jeg så tilgengæld tilbyde at betale for noget andet eller betale en større andel, fx hele elregningen, eller give dig nogle gode gaver

Man kan selvfølgelig sige, at uden din opofring (lånet) ville I skulle sidde i en dyrere lejlighed, men uden ham som samboer, ville du skulle sidde med hele udgiften, og desuden står det dig jo frit for at smide ham ud til enhver tid.

Festen slutter først, når du går hjem...

3
0
Svar på denne tråd

Halvdelen af det hele...
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 19:01

Altså hvis man forestiller sig, at en husleje i en almindelig lejebolig ikke dækker ejerens renteudgifter på lån, så forestiller man sig noget forkert :-) Når man bor til leje, betaler man ikke, når et vandrør springer og skidtet skal laves - men det er helt sikkert, at den udgift også er indregnet i den løbende leje.

Jeg synes, at når den samlede udgift på boligen bliver lavere end den i har nu, så er det ganske fair, at han betaler halvdelen af det hele, og så betaler du for reparationer i den lejlighed, der er din. På den måde falder hans samlede udgifter, og så kan han vel strengt taget ikke have noget at klage over. Dine faste udgifter falder også - men det er dig, der bærer risiskoen og betaler regningen, den dag taget falder ned, eller vinduerne skal skiftes.

mvh. tina

Barylere rule!
1
3
Svar på denne tråd

llllllll
Forfatter: 
Dato:  25-11-2013 19:25

Jeg synes det er fair at han betaler ½ delen af det hele.

Og så må du skulle stå for div. vedligehold.

Det lyder mærkelig i mine øre at I ville bo der næsten på lige fod men at han kun skulle betale det halve af huslejen altså 1000 kr og du så skulle smide 5000 kr og så 50-50 af de andre udgifter vand varme el osv

Det virker ikke rimeligt.

Han betaler jo ikke af på lejligheden, han bor til leje-agtigt hos dig.

Hvis man køber en lejlighed og så lejer 2 værelser ud så får de lejere jo heller ikke ejerskab over "stenene".

Husk at regne på om du kan bo i lejligheden alene, hvis det alligevel viser sig I ikke bliver sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Tak :-)
Forfatter: 
Dato:  28-11-2013 22:21

Tak for svar allesammen :)

-Eileen

0
0
Svar på denne tråd

Halvdelen
Forfatter: 
Dato:  29-11-2013 14:31

Vi købte hus da vi havde været kærester i halvandet år. Jeg var på SU, så hus og lån er i kærestens navn. Det var vi meget enige om, da vi godt vidste der var en risiko, når vi trods alt ikke havde været sammen længere. Så vi ville gerne kunne gå fra hinanden med sindsro, i stedet for at være bundet sammen af økonomi og besværligheder.

Jeg betalte kun en lille del af huslejen, da jeg var på SU, men tanken har hele tiden været, at vi delte alting. Jeg købte en ret stor gave til ham til 30.000 kr. da jeg blev færdiguddannet og fik mit første job, som tak for "sponsoratet" undervejs.

Vi har været sammen i 8 år nu. Vi deles om alle udgifter til vores fælles bolig, og så til hund og kat. Ellers har vi seperat økonomi, på biler og på alt andet. Det er aldrig et problem, at han ejer huset, det er bare en teknikalitet, som i øvrigt kun er træls når jeg skal regne på, hvor meget vi hver især skal betale til lånet, fordi han får fradrag for renterne. HVIS vi en dag skulle gå fra hinanden er det selvfølgelig rigtig træls for mig, men det spekulerer jeg ikke på, for det er ikke aktuelt. Jeg synes ikke det gør nogen forskel, hvem der ejer det, når man bor sammen.

Jeg har for nyligt hørt et argument, som hedder "han skal jo alligevel bo der hvis jeg flytter, så han kan bare betale hele huslejen nu også". Det dur ikke. Hvis vi deler bolig, så deler vi også udgifter, sådan er det kun fair. Om man ejer eller lejer kan være lige meget i den sammenhæng, begge skal stadig have tag over hovedet.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider