Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hø hjælp?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2013 23:10

Hej Alle sammen

Jeg har en lille udfordring som jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe med.

Jeg har søgt på nettet, men kan ikke finde præcis det jeg leder efter.

Jeg skal bruge en helt konkret forklaring på hvorfor en hest har mere brug for hø/wrap end halm. Hvorfor er det ikke godt at en hest får halm som "foder" og mindre hø? Gerne helt ned i detaljer og evt. dokumenteret.

There are so many people out there who

will tell you that you cant.

What you've got to do is,

turn around and say.

"WATCH ME!"

0
0
Svar på denne tråd

Halm er for
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 00:58

hesten ufordøjeligt og derfor ikke noget der bidrager med kalorier som sådan.

Hesten har brug for hø/wrap/græs for at holde en stabil stor tarmsflora ( dette er med til at den kan holde varmen ).

Du kan evt. søge på dyrlæge nanna Luthersson som har skrevet bogen " Den store foderbog " ; hun har interesseret sig meget for mavesår hos heste og bla. konstateret at ved halm som eneste stråfoder er risiko for mavesår forøget.

Men derudover er der jo mange gode ting ved halm ( som strøelse ); bla at hesten får sit træstof behov dækket og der altid er noget at gumle på når/hvis høet slipper op.

Personligt ville jeg være nervøs for kolik hvis hesten ikke fik andet end halm som stråfoder; at den simpelthen ville foræde sig i halm.

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

Kolik af halm
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 07:57

Jeg har nu tidligere (for 25-30 år siden) fodret med GOD vårbyghalm som eneste stråfoder, og det har aldrig givet forøgede problemer med kolik. God vårbyghalm og havrehalm kan uden problemer udfodres til hestene, men jeg vil ikke anbefale andet halm.

Årsagen til at der skal tildeles mere wrap end hø skyldes ganske enkelt tørstofindholdet. Men derfor kan man heller ikke helt regne med tommelfingerreglen der siger 1, kg wrap eller 1 kg hø per 100 kg hest, det vil være afhængigt af tørstofindholdet i wrappen som kan svinge fra 30% til 80%.

1
0
Svar på denne tråd

grovfoder
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 12:47

Ja, altså halm er jo strå fra korn, wrap og hø er lavet af hestenes naturlige føde : Græs.

Og som der skrives. Wrap og hø er fordøjelige fibre, halm er ufordøjelige.

Hesten danner utroligt med mavesyre og dette holdes nede ved at æde fordøjelige fibre de meste af døgnet.

0
0
Svar på denne tråd

ts.....
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 13:24
0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 13:51

Man kan ikke bare skelne mellem grovfoder lavet af strå fra korn og græs, frøgræs er som navnet siger lavet af græs, men er faktisk et ringere foder end halm.

Faktisk er fordøjeligheden af wrap så høj og tyggetiden så lav, at hesten kommer til at mangle både tørstof og tyggetid. Resultatet er ..... mavesår.

Og så skulle der stå 1½ kg wrap per 100 kg hest i mit forrige indlæg.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-11-2013 16:39

Som Charlotte skriver, fik hestene KUN halm i "gamle" dage.

Mine fik det også, og jeg så ALDRIG mavesår eller kolik hos dem.

Nå ja, det kunne da ske med et lille kolikanfald en meget sjælden gang, men så havde vi en pulverbøsse med noget kolikpulver (aner faktisk ikke hvad det var lavet af ?) og så var den kolik overstået.

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider