Hvordan man får spurgt?
Øøøhhmmm, jeg var også dybt forelsket i en hest da jeg var 11 - det var så rideskolens og mine forældre synes ikke at jeg skulle have min egen. Økonomisk havde de nok haft råd til det, men det havde været uretfærdigt over for min bror, at jeg fik lov til at smide 5000 kroner om måneden efter min fritidsinteresse på bekostning af familieferier...
Jeg synes du skal snakke med dem, stille og roligt (dvs. ingen plagen), og fortælle dem om din store hestedrøm, og spørg dem om det er en mulighed økonomisk og om de har tiden og lysten til at sætte sig ind i al det, som også skal håndteres når man har hest (smed, dyrlæge, udstyr, opstaldning osv.) - alle de ting som kun de ALLER færeste under 15 (og en del over
) er i stand til at tage sig af selv.
HVIS dine forældre giver dig et beløb og indvilliger i at støtte dig, så må du se om det kan hænge sammen på det beløb - med ALLE poster:
- Opstaldning
- Foder (inklusive eventuelle tilskud)
- Smed (hver 5.-10. uge al efter hesten)
- Dyrlæge
- Udstyr (heriblandt sadelmager min. 1 gang årligt)
- Undervisning (VIGTIGT! Hvis du altså vil være en dygtig rytter)
- og en akutkonto, til hvis hesten pludselig bliver syg
- eventuel forsikring
Nu så jeg at du bor på amager, og jeg tror ikke du skal regne med at det kan gøres meget billigere end 3500 kr. om måneden, og du skal nok helt op på ca. 5.000 kr. om måneden.
Dine forældre kan også sige nej, fordi de ikke tror at du vil holde ved ridningen, eller fordi de ikke har tid/overskud til at hjælpe dig og det må du respektere - hvis du viser at du er moden nok til at forstå et nej, vil de meget hellere hjælpe dig med f.eks. en part.
Du skal vise dine forældre at du er ansvarlig og vedholdene nok til at ville en hest - også når det betyder 6 måneder hvor du skal trække med den to gange om dagen og ikke kan ride, fordi den har været en idiot på folden og er kommet til skade. Du skal sætte dig ind i hestens fysiologi, adfærd og trivsel.
Jeg fik først min egen da jeg var 19 år og købte hende selv - fra jeg var 13 til 18 havde jeg dog part på en privathest, som iløbet af den tid blev mere og mere min egen, men det betød at jeg var fuldstændig klar over, hvad det vil sige at have sin egen hest - det er fantastisk givende, men også utroligt hårdt og det er ikke en dans på roser! Hesten kan godt få kolik aftenen inden du har en vigtig eksamen og det er bare sur r*v
Jeg er glad for at mine forældre sagde nej - det betød at jeg kunne have hest på ½ tid og ellers nyde teenage-livet 
Og lige en ting til, hvis du har hængt på så langt:
Tænk lige over hvor høj du selv bliver, hvis du vil blive ved med at ride, for den pony du viser et billede af, ser lidt lille ud, og med din alder, bør spurtvæksten ikke være længe væk
Så alt efter dine forældres højde og hvornår din mor gik i spurtvækst, så ville jeg gå efter en 1'er pony 
Held og lykke med det - jeg håber at der sker netop dét, som vil gøre dig lykkelig, både nu og på lang sigt