Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvordan skal jeg dog spørge min mor?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 19:56

Billede

detter er hesten jeg har kigget på (højere end den ser ud)

KIG HER!!!

hejsa i aften skal jeg spørge min mor om jeg må få en hest somjeg har kigget på i noget tid, og den er så sød :).

problemet er bare hvordan jeg skal spørge? hvordan spurgte i jeres forældre?

tusinde tak på forhånd.

OBS: kun kommentare på hvordan i spurgte eller måder man kan spørge på :)

kontakter jer (klokken 22.00) og siger hvordan det er gået :)

2
3
Svar på denne tråd

Helt ærligt
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 20:35

det er jo ikke fætter BR du handler i!

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

6
4
Svar på denne tråd

ØH så er
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 20:52

Det jeg spørger.
Bor i på landet og har plads til hest!
har dine forældre forstand på større dyr!
Har de begge arbejde, så de har råd til at betale for at du har hest.?

Du må regne med det jo koster, mange penge at have hest.
Indkøb af hest ,udstyr , foder, smed , dyrelæge,opstalding,
Det kan hurtigt løbe op i flere tusinde hver mrd. Har de råd til dette...
Har du råd til dette... Gider du det hårde slid, med en hest hver dag, alt det sure som udmugning, lukke ud og ind, sørge for mad og vand flere gange om dagen, Hverdag også de dage du ikke lige gider.

7
3
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 21:44

Hehe da jeg var 10 år plagede jeg mine forældre konstant for at få en hest. Og jeg forelskede mig vildt i den ene hest efter den anden. Og det gjorde de to sure tanter over mig garanteret også ;)

Men! Jeg fik aldrig en hest. Ikke før jeg var 17 og selv kunne betale hest og det meste af de faste udgifter. For det er rigtig dyrt at have en hest.

Min egen datter på 10 år har til gengæld allerede to ponyer og hun har selv betalt den sidste. Men jeg prioriterer også vores hestehold højere end ferier, frisørtider og alt muligt andet, som dine forældre måske ikke har lyst til at undvære.

Hvis du ikke kan overtale dine forældre til at give dig en hest, kan du istedet øve dig i at blive så dygtig til at ride som overhovedet muligt. Så skal der nok hurtigt være nogen der gerne vil have dig til at ride deres pony.

Og husk så lige - hvis forældre har muligheden vil de flytte sol og måne for deres børns lykke. Det er bare ikke altid børn kan se det store billede som deres forældre kan se, og derfor er forældre tit nødt til at sige nej. Desværre.

Går det, så går det og går det ikke, så går det nok.

17
0
Svar på denne tråd

vigtigt
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 21:51

Det vigtigste er at vise du er seriøs, evt ved selv at spare penge op, passe en hest osv. Ved godt det er super træls at høre, men som voksen synes man måske det er lidt noget pjat bare at forelske sig i en hest man kun har set på internettet, og som en anden også siger det er en dyr hobby så selv om dine forældre gerne vil give dig lov til at have en hest er det ikke sikkert de har råd, så kan det være du selv skal i gang med at finde et fritidsjob og vise dem du kan arbejde og ligge penge til side.

Knus Heidi og pøj pøj med det :)

ps: Giver Mettebo ret i de to andre er nogle sure tanter, der har glemt hvordan det er at være barn og vildt forelsket i en måske tilfældig hest ;) Sagt med et smil :)

I have CDO, its like OCD.

Only the letters are in alphabetical order.

like they should be.....

6
1
Svar på denne tråd

PS....;)
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:02

Jeg er ikke en sur tante, men en tante som er ked, fordi hun ved at det gør ondt helt ind i hjertet, at gang på gan må sige nej, fordi der ikke er penge til hest, eller andre dyre mode ting....

4
3
Svar på denne tråd

Kære Freya...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:39

Kære Freya,

Du er blot 11 år og dit største ønske er en pony

Jeg kan godt huske, hvordan jeg har tigget og bedt og tigget om en pony, da jeg var i din alder. Den ene måned den ene rideskolehest, den næste måned en anden.

Men der var desværre ikke råd til det hjemme i familien og det er svært at forstå rigtigt, når man ikke er så gammel endnu... Du bor i København ligesom mig og det er desværre meget dyrt, at have hest her i området :-(

Jeg fik derimod min første parthest, da jeg var 14 år og red på mange forskellige heste og ponyer og lærte ad den vej om det at have pony :-)

Men UDEN at have ansvaret for at betale opstaldning, ringe efter smeden og sørge for dyrlæge. Jeg havde et ansvar for en hest et par gange om ugen, hvor jeg så skulle muge ud, ride, strigle og hygge med veninderne. Resten af ugens dage gik jeg til andre fritidsaktiviteter og legede med veninderne :-)

Så find i stedet en sød parthest, som du kan hygge dig sammen med. Fordelen er også, at hvis du så ikke kan li' den hest/pony, så kan du nok finde en ny at ride. Det kan man ikke lige, hvis man har købt sin egen pony.

Eller hvad hvis du hellere vil være sammen med veninderne en eftermiddag? Det kan du heller ikke før du har passet og redet din pony. Det bruger du hurtigt 2-3 timer på hver evigt eneste dag.

Ja, det er er superskønt selv at have hest! Men det er også blæsende om efteråret og koldt om vinteren at cykle til stalden og regnfuldt om foråret (og ofte også sommeren) og der SKAL muges ud og sættes foder frem medmindre man har rigtig mange penge og kan betale andre for at gøre det - hver evigt eneste dag.

Min helt egen hest købte jeg selv, da jeg var 21 år og kunne betale det hele selv. Og jeg har haft hest lige siden :-)

Du skal nok også selv få din egen pony en dag! Men indtil den dag kommer, så skal du læse en masse gode hestebøger om pasning og ridning og øve dig i at blive en god rytter på rideskolen og partheste :-)

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/14mm. med D-ringe

Tredelt 14cm/16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/16mm. med løse bidringe

4
0
Svar på denne tråd

hvordan
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:42

Hvordan man får spurgt?

Øøøhhmmm, jeg var også dybt forelsket i en hest da jeg var 11 - det var så rideskolens og mine forældre synes ikke at jeg skulle have min egen. Økonomisk havde de nok haft råd til det, men det havde været uretfærdigt over for min bror, at jeg fik lov til at smide 5000 kroner om måneden efter min fritidsinteresse på bekostning af familieferier...

Jeg synes du skal snakke med dem, stille og roligt (dvs. ingen plagen), og fortælle dem om din store hestedrøm, og spørg dem om det er en mulighed økonomisk og om de har tiden og lysten til at sætte sig ind i al det, som også skal håndteres når man har hest (smed, dyrlæge, udstyr, opstaldning osv.) - alle de ting som kun de ALLER færeste under 15 (og en del over :P ) er i stand til at tage sig af selv.

HVIS dine forældre giver dig et beløb og indvilliger i at støtte dig, så må du se om det kan hænge sammen på det beløb - med ALLE poster:

- Opstaldning

- Foder (inklusive eventuelle tilskud)

- Smed (hver 5.-10. uge al efter hesten)

- Dyrlæge

- Udstyr (heriblandt sadelmager min. 1 gang årligt)

- Undervisning (VIGTIGT! Hvis du altså vil være en dygtig rytter)

- og en akutkonto, til hvis hesten pludselig bliver syg

- eventuel forsikring

Nu så jeg at du bor på amager, og jeg tror ikke du skal regne med at det kan gøres meget billigere end 3500 kr. om måneden, og du skal nok helt op på ca. 5.000 kr. om måneden.

Dine forældre kan også sige nej, fordi de ikke tror at du vil holde ved ridningen, eller fordi de ikke har tid/overskud til at hjælpe dig og det må du respektere - hvis du viser at du er moden nok til at forstå et nej, vil de meget hellere hjælpe dig med f.eks. en part.

Du skal vise dine forældre at du er ansvarlig og vedholdene nok til at ville en hest - også når det betyder 6 måneder hvor du skal trække med den to gange om dagen og ikke kan ride, fordi den har været en idiot på folden og er kommet til skade. Du skal sætte dig ind i hestens fysiologi, adfærd og trivsel.

Jeg fik først min egen da jeg var 19 år og købte hende selv - fra jeg var 13 til 18 havde jeg dog part på en privathest, som iløbet af den tid blev mere og mere min egen, men det betød at jeg var fuldstændig klar over, hvad det vil sige at have sin egen hest - det er fantastisk givende, men også utroligt hårdt og det er ikke en dans på roser! Hesten kan godt få kolik aftenen inden du har en vigtig eksamen og det er bare sur r*v :P Jeg er glad for at mine forældre sagde nej - det betød at jeg kunne have hest på ½ tid og ellers nyde teenage-livet :)

Og lige en ting til, hvis du har hængt på så langt:

Tænk lige over hvor høj du selv bliver, hvis du vil blive ved med at ride, for den pony du viser et billede af, ser lidt lille ud, og med din alder, bør spurtvæksten ikke være længe væk :) Så alt efter dine forældres højde og hvornår din mor gik i spurtvækst, så ville jeg gå efter en 1'er pony :)

Held og lykke med det - jeg håber at der sker netop dét, som vil gøre dig lykkelig, både nu og på lang sigt :)

Sagde Johanna

Lad temperamentet blive derhjemme, når du tager i stalden, du har ikke brug for det dér - siger jeg også til mig selv!

2
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-11-2013 22:49

Mettebo:

Med venlig hilsen

Line Madsen

Fotonørd med ualmindeligt stort F!

Se evt. mine billeder på:

www.Line-Madsen.dk

www.facebook.com/FotografLineMadsen

2
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 07:49

Kære Freya!

Kan næsten forestille mig hvordan du har søde ven.

Der er et indlæg i denne tråd som du sku ta at læse rigtig godt og ha med dig i tankerne.

Det er skrevet af MetteBo

Man vil som forældre gøre alt hvad man kan for sine børn.

Men der ligger så meget i det at ha en hest, så det kan være umuligt for mange.

Held og lykke Freya!

Hilsen Pia

Inkaneret connemara fan!!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 08:40

Åhh, Freya, det er da også en dejlig, lille pony.

Men som nogle af de andre (kedelige ) voksne også skriver, så handler det ikke så meget om dine forældres vilje, og om, hvordan man spørger. Det handler ligeså meget om, at det er et stort ANSVAR at have en hest, og at det er ekstrem DYRT. At have en hest koster om året nogenlunde det samme som en 14-dages ferie sydpå for 4 personer. Har dine forældre den slags penge i overskud??

Jeg synes du skal spørge pænt (uden at plage), og hvis de siger nej, så må du virkelig tro mig, når jeg siger, at det ikke er for at være trælse, men fordi det altså VIRKELIG er dyrt. Men du kunne jo så eventuelt spørge dem, om de vil hjælpe dig med at finde en part. Jeg har redet parter i langt de fleste af mine ride-år, og det er også helt fantastisk sjovt

1
1
Svar på denne tråd

at få en hest
Forfatter: 
Dato:  03-11-2013 21:05

Jeg har ingen hest selv endu, men det hele startede med at jeg fandt mig en fantastisk part, der havde været en del bøvl med det hele, men var så glad for den lille pony - fis. Nå men, her i august måned blev hun solgt, og jeg græd og græd. og har også altid plaget mine forældre om en hest, men uden held. efter alt det med min gamle part sidder min mor og trøster mig hvor hun så siger " Hvis du glemmer flicka, så synes jeg at vi skal finde en hest til dig efter 9 klasse og jeg vil godt betale lidt til den omkring 2000 " Bliver meget glad og nu leder jeg efter den rette hest :) men du kan evt lave en slags fremlæggelse for hende og fortælle hvor meget du vil det :) og nej mine forældre forære mig ikke bare en hest. men de vil gerne hjælpe lidt, men skal selv klare udgifterne.

2
3
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider