Hej HN.
Jeg ville høre om der er nogen herinde, som ved om der i DK findes et alternativ til DAKA når man skal have afhentet sine døde heste?
Min mor fik aflivet en hest, efter en akut øjenskade i starten af september. Beslutningen blev taget mandag og hesten aflivet om onsdagen.
Tirsdag blev der ringet til DAKA for at bestille en afhentning - men da vi ville ligge først på ruten om onsdagen, ville de være der inden dyrlægen havde aflivet hesten - fair nok. Så skulle vi ringe igen onsdag, for de kan åbenbart ikke bestille "på forhånd".
Der bliver ringet onsdag, og de lover at komme torsdag. Torsdag kommer de ikke, så der bliver ringet igen - de vil komme fredag. Fredag aften har de stadig ikke været der, og de kører ikke i weekenden - og mandag kommer de sørme heller ikke. Det var først tirsdag hun blev hentet (der blev også ringet mandag) = Hvilket vil sige, at vi havde vores døde hest liggende foran huset (og hvor vi kører forbi flere gange om dagen) i 6 dage - bemærk at der stadig var +20 grader udenfor, og hun allerede efter de første 2 dage begyndte at lugte rigtig grimt.
Da min mor bor langt ude på landet, er begge hendes hunde vant til at gå frit udenfor - men efter de første par dage begyndte de at gå i hesten og måtte holdes inde og luftes i snor (ulækkert!).
I weekenden da jeg var hjemme på besøg, var lugten så stærk at det kunne lugtes overalt på ejendommen, og faktisk også inde i huset.
Det var en hest vi var meget glade for, og som døde ret uventet - og det var en MEGET ubehagelig oplevelse. Derudover tog Daka også penge for en forgæves afhentning om fredagen - da deres gps ikke havde kunne finde huset (de ringede ikke og spurgte om vej).
Nå men så har vi lige fået aflivet en hest igen i mandags - en hoppe vi har haft i 12 år, og som vi har været meget knyttet til. De lover så at hente hende tirsdag, og på nuværende tidspunkt ligger hun der stadigvæk.
Jeg synes SÅ meget ikke at det er i orden. Det er jo "kæledyr" vi snakker om - og det er bare SLET ikke sjovt i forvejen.
Ingen af de ovennævnte hopper ville kunne doneres til zoo, da de skulle aflives på ejendommen.
Vi har to heste på 25 år, hvoraf den ene er kronisk forfangen og var tæt på en aflivning i sommers - vi for jo derfor nok brug for at få afhentet døde heste igen inden for de nærmeste par år.
DERFOR håber jeg lidt at der findes et alternativ til DAKA derude?
Zoo er umiddelbart ikke på bordet da de skal leveres levende, og alle hestene er udtaget fra konsum.
I tilfælde af at der ikke findes et alternativ - er det så ikke lidt skræmmende, at DAKA bare kan slippe afsted med den behandling de giver folk? man er jo nødt til at få hentet hestene?
Jeg undskylder for evt stavefejl - men jeg er ret oprørt over, at vi måske igen risikere at have en hest liggende, som går kraftigt i forrådnelse