Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Lægehjælp i DK for udflyttet dansker
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 19:44

Jeg har googlet og googlet, og jeg kan bare ikke finde noget, så jeg håber, I kan hjælpe.

Jeg blev udmeldt det danske folkeregister for en måned siden og nu er jeg så gået hen og blevet syg. Det er sådanset ikke noget, der haster, men det er noget, der skal undersøges.

Jeg skal til Danmark om en måned, og vil helt ærligt helst have en dansk læge til at kigge på mig, da jeg ikke kan sproget i det land, jeg bor i.

Men kan jeg overhovedet det? Jeg er godt klar over, at det så vil koste penge, men hvordan gør jeg? Kan jeg ringe til min gamle læge eller skal jeg have fat i et privathospital?

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

Alexia af Vodagergård 28.03.2002-10.11.2008 -Du er savnet!

Besøg min blog: http://a-teaholic.blogspot.dk

0
1
Svar på denne tråd

Lægehjælp
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 21:59

Prøv at se denne debat: www.amino.dk/forums/t/192945.aspx

Der er et indlæg et stykke nede, der forklarer:

"Når man officielt har flyttet sin adresse ud af landet har man ikke længere ret til offentlige ydelser i Danmark, det gælder også sygesikringen. Tilgengæld er karensperioden blevet afskaffet, hvilket betyder at man i værste tilfælde kan melde sig som bosiddende i Danmark igen (hvis man altså har et sted at bo) og dagen efter være berettiget til behandling."

Hvis du vil have fuld sikkerhed for et korrekt svar, er der måske nogen i Sundhedsstyrelsen, der kan hjælpe www.sst.dk/Om%20styrelsen/ Kontakt%20os.aspx

Alt er gedeben.

2
0
Svar på denne tråd

lægehjælp
Forfatter: 
Dato:  06-10-2013 22:13

svaret min veninde fik da hun spurgte var at når hun var udmeldt så var hun udmeldt og måtte søge hjælp i det land hun nu boede i, medmindre det var en skade sket i dk, som krævede hun tog på skadestuen, og mener hun talte med sin tidligere læge, kommunen hun tidligere boede i samt sundshedsstyrelsen, dette er dog et par år siden så ved ikke om det er ændret.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

0
0
Svar på denne tråd

privat hospital
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 07:01

du skal kontakte et privat hospital og det kan du gøre allerede nu - de danske privathospitalter arbejder sammen med forskellige hospitaler i visse andre lande og du kan her få lavet forskellige forundersøgelser osv. egentlige en helt fin ordning.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 11:12

Det er egentlig lidt utroligt, at man bare mister al ret i DK på den måde :-( Selv om man gerne vil betale :-(

Jeg har fundet et privathospital i KBH, som jeg vil prøve at kontakte, og ellers må jeg jo flytte hjem igen (om ikke andet adressen), men det virker også bare tosset.

Kunne sikkert godt få lægehjælp hernede, men det er jeg bare slet ikke tryg ved, hvis det bliver noget længerevarende noget med diverse undersøgelser :-(

Hvor er det også bare typisk man bliver syg, når man lige er flyttet!

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

sssssssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 11:16

Det er vel ganske fair. Jeg går ikke udfra du betaler SKAT til Danmark og skatten er jo netop noget der dækker lægeudgifter. Så er det os andre der skal betale for at du er flyttet til et andet land og pludselig ønsker lægehjælp ;)

Et privathospital er nok vejen frem hvis du ikke stoler på lægerne i det land du bor i. Må da være trist at have det på den måde egentlig :(

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

3
3
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 11:34

Jeg forstår ikke, at flere af jer skriver, som I skriver, når jeg ikke lægger skjul på, at jeg selvfølgelig vil BETALE for det.

Forventer bestemt ikke gratis hjælp!

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

5
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 11:48

Det er også super du vil det. Men du vil betale for det "her og nu". Vi andre betaler jo for det en gang om mdn ;)

Så jeg forstår nu godt den danske stat har valgt at sige "nul hjælp til folk der er meldt ud af Danmark" Det siger vel egentlig sig selv. Det ville andre lande nok også gøre.

Hvilken land er du bosat i nu siden du ikke stoler på deres lægehjælp?

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
6
Svar på denne tråd

hejhej
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 11:56

Som tidl. skrevet er du ikk dækket når ikke du har adresse i DK længere, sagen var en anden hvis du var på ferie i DK og fik akut brug for læge hjælp ( går udfra din rejseforsikring dækker der)? Du har vel ikke dit EU (blå) sygesikring mere ?

Hvis du tvivler på om det bliver en længere varende sygdomsperiode skal du jo gøre op med dig selv, om ikke det smarteste for dig vil være at have adressen i DK? Det kan jo gå hen og blive en dyr affære at skal betale for lægehjælp?

- Annecathrine

1
0
Svar på denne tråd

laege i udlandet
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 12:01

Det er altid et stort skridt at skulle til laegen i et nyt land, og et land, hvor man maaske ikke helt mestre et andet sprog. Og selv om man maaske taler sproget, eller engelsk, saa er det jo ord, man ikke er vant til at bruge eller ikke noedvendigvis kender.

Men man bliver noedt til at hoppe ud i det. Og at tro paa, at det land man nu bor i, er kompetente. Specielt, hvis du er bange for, at det kan blive noget laengerevarende og med flere laegebesoeg.

Jeg tror, det er en meget daarlig idé at "flytte til DK paa papiret" mens du reelt bor i udlandet. Hvis det bliver opdaget, er jeg bange for, at det kan faa irriterende konsekvenser (uden at vide noget om lov her, men det er vel fusk i en eller anden grad.......).

2
0
Svar på denne tråd

adressen
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 12:04

blot til notits omkring det med at flytte adressen retur til dk, nu ved jeg ikke helt hvor længe du har haft adresse udenfor dk, men er det under 6 mdr, kommer der en masse skattetummel mm oveni det og det kan blive en meget dyr fornøjelse skal jeg nævne, var nemlig selv igennem det efter 5 mdr i udlandet hvor jobbet så desværre gik i vasken = en temmelig dyr fornøjelse at flytte hjem igen da jeg ikke fandt et nyt job hurtigt.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 12:08

ind imellem, om det ville have været smartere for mig at have beholdt min danske adresse (ihvertfald de første par år) i stedet for at melde mig ud med det samme, som jeg gjorde, da jeg flyttede fra DK. Jeg kender mange, der ikke har gjort det. Jeg synes bare ikke, at det er fair overfor det danske system. Men det er en anden diskussion, for du vil jo gerne betale.

Jeg har boet i udlandet i 4 år, men altid i Europa, og jeg betaler min skat og får den lægehjælp, jeg har brug for. Jeg har kun haft akut brug for lægehjælp i DK én gang, men det var tandlæge, så det betalte jeg ud af egen lomme.

Jeg tænker, at hvis du ikke stoler på lægerne generelt i Istanbul, så sørg for at finde et privathospital, hvor de taler engelsk og er internationalt uddannede - det må kunne lade sig gøre Hvis du tror, at det bliver et langvarigt forløb, så dur det vel heller ikke at skulle til DK hele tiden til undersøgelser?

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

Syge udlændinge
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 13:30

Undskyld, det var mig, der lagde ud med ikke at læse dit spørgsmål ordentligt

Jeg blev selv syg, da jeg boede i udlandet, 3 år inde i hvad der endte med at blive et tiårigt ophold, og det er bare ikke nemt at være 'fremmedarbejder' og syg!!

Selv fra den læge, der skulle operere, blev der stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor jeg ikke rejste 'hjem' og blev behandlet - det var rigtigt betryggende

Men man skal jo koncentrere sig om at blive rask, og der tror jeg også, at din bedste mulighed - når nu du alligevel skal betale - er at forsøge at finde en dygtig, engelsktalende privatpraksis i det land, du er i, i hvert tilfælde i første omgang. Det er måske også lidt billigere end en dansk privatpraksis.

Hvis du skal igennem et længerevarende behandlingsforløb, og du måske gerne vil være hos din familie, har du jo muligheden for at vende retur til DK.

Alt er gedeben.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 14:02

Jeg har gjort mig rigtig mange tanker ang. meget af det I skriver, så jeg håber, det er ok, at jeg ikke svarer hver og en, men blot skriver, at jeg har tænkt over diverse muligheder.

Indlægget her var for at kende mine muligheder i DK bedre, men der er endnu ikke taget nogen beslutning.

Mht. at flytte adresse tilbage til DK, så har jeg sådanset lov at have adresse i DK og bo i udlandet i op til 6 mdr. Jeg valgte bare at flytte adressen, fordi jeg ikke ved, hvor længe jeg skal bo i Istanbul.

Derudover har jeg kun været fraflyttet i 1 mdr., og ikke haft job eller anden indtægt i den periode fra hverken Danmark eller Tyrkiet, så umiddelbart kan jeg ikke se, at der skulle være noget skattemæssigt problem i at flytte adressen til DK igen, hvis jeg vurderer, at det bliver løsningen.

Det er virkelig sødt af jer, at I prøver at hjælpe ved at grave dybere med i "problemet" men her og nu har jeg bare brug for at kende til mine rettigheder i DK. Eller mangel på samme. Derfor dette indlæg. Så skal jeg nok selv vurdere efterfølgende.

Der er flere af jer, der spørger, hvorfor jeg ikke stoler på systemet i det land, jeg bor i. Det har jeg altså aldrig skrevet, at jeg ikke gør! Det er udelukkende sprogbarrieren der gør, at jeg overvejer om DK var en bedre mulighed, da jeg i forvejen er utryg og bange over hele situationen. Det er ikke sjovt at blive syg, når man er langt væk hjemmefra.

Så igen, mange tak for jeres ideer, kommentarer og hjælp, men hver søde ikke at læse en masse imellem linjerne, blot fordi jeg ikke har beskrevet mine tanker bag indlægget ned til mindste detalje. Som sagt ville jeg bare gerne kende til mine muligheder i DK, og det synes jeg, jeg har fået (privathospital).

Hvad jeg så gør herfra, må jeg selv prøve at finde ud af.

Tak for hjælpen :-)

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

3
0
Svar på denne tråd

bare lige
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 14:03

lidt info:

selvom man stadig betaler SKAT i DK naar man bor i udlandet, saa har man altsaa stadig ikke ret til dansk laegehjaelp.

Sidespring til traaden!

TS - du kan ikke laengere benytte dig af nogle af de danske velfaerds faciliteter i det oejeblik du fraflytter DK, uanset at du gerne selv vil betale. Du kan blive henvist fra dit nuvaerende bopaelsland til det danske system, men du vil haenge paa omkostningen, og believe me - det er ikke smaapenge. Den bedste loesning vil nok vaere at benytte det private system indledende.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 14:24

Som sagt har jeg også, ud fra denne tråd, forstået, at eneste mulighed for dansk behandling er privatbehandling. Hvilket jeg sådanset også regnede med, men det var rart lige at høre, om der var nogen, der havde mere erfaring end jeg selv. Derfor denne tråd!

Hvor vidt det er dyrt eller ej, og om det er penge, jeg ønsker at betale, er vel sådan set op til mig, og kun mig ;-)

Jeg har på intet tidspunkt været sur over, at Danmark ikke vil hjælpe mig, selv om jeg gerne vil betale. Jeg er ked af det ja, men ikke sur eller uforstående. Fik måske formuleret en enkelt sætning så det kunne lyde sådan, og det beklager jeg.

Jeg er frustreret og ked af at det sker nu, hvor jeg for bare en uge siden betalte min sidste SKAT. Men ikke på Danmark, det danske system eller nogen. Bare sådan helt generelt på den uheldige timing min krop har "valgt".

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 14:53

Der har da været snak om en overgang, at de danske privathospitaler skal overleve at trække folk fra andre lande ind. Så der burde da ikke være noget der bremser dig i at komme på et privathospital i DK, for egen regning :)

Det er møg dyrt sådan et sted, men det burde altså være muligt..

1
0
Svar på denne tråd

Tyrkiske læger
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 15:01

har ellers et godt ry :)

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 15:03

forstå, at det er en frustrerende situation - jeg måtte selv tage en dyb indånding og kaste mig ud i 1 års udredning af, hvorfor jeg led af bestemte symptomer, da jeg boede i England. Det var følelsesmæssigt meget belastende. Skulle jeg igennem det samme her i Frankrig, hvor jeg ikke taler sproget på samme niveau, som jeg gjorde i UK, så ville jeg være endnu mere ked af det, det ved jeg.

Al mulig held og lykke med det - jeg håber, at det går i orden altsammen

(nope, ingen stavefejl)

3
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-10-2013 15:16

Igen: Jeg har aldrig skrevet, at jeg ikke stoler på det tyrkiske system eller læger! Men uanset hvor godt engelsk de kan, så er det for mig stadig utrygt, da jeg ikke føler mit engelske er godt nok til at forklare og forstå. Tyrkisk kan jeg slet ikke endnu (det er sådanset derfor, jeg er her, men efter kun 1 uges tyrkisk undervisning er det begrænset, hvad man kan ;-) )

Jeg har heller ikke udelukket det tyrkiske system, men jeg ville gerne kende til mine muligheder, tyrkiske som danske, før jeg taget et valg.

Jeg kan ikke forstå alle de kommentarer ang. at jeg ikke kan forvente behandling i DK, når jeg ikke betaler skat, og hvorfor jeg ikke stoler på de tyrkiske læger, når det slet ikke er det, jeg skriver/spørger om/brokker mig over?

Dette har INTET at gøre med, at jeg er utilfreds med hverken det danske eller tyrkiske system (for det er jeg ikke!), ikke vil betale, ikke vil betale SKAT (for det vil jeg gerne!) osv.

Det er udelukkende mig, der har brug for at kende mine muligheder, og det skal jeg vel have lov til uden at det indirekte betyder, at jeg er utilfreds med det danske system, ikke tror de tyrkiske læger er dygtige nok, ikke kan/vil betale osv. osv.?

Jeg prøver bare at finde den løsning, der er bedst for mig :-(

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

5
0
Svar på denne tråd

jeg er ogsa udflyttet..
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 20:12

som udflyttet fra dk.. har man ikke ret til lagehjalp i dk.. ej heller akut sygdom mens man evt opholder sig pa ferie eller andet..

men du kan stadig benytte dig af bade lage, sygehus, tandlage, lagevagt mm. du skal bare betale. hvis du onsker din gamle lage sa ringer du bare til ham og beder om en tid. og siger du er udflyttet fra dk.. de vil sa sige at du skal betale kontant nar du kommer til undersogelsen.

A broken promise hurts as much as a lie, you dont just make them belive, you also make them hope.

1
0
Svar på denne tråd

ang at flytte adresse hjem
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 20:16

sa kan du kun flytte adresse til dk hvis du bliver i min 3 mdr.. ellers har du stadig ikek ret til lagehjalp, da det sa er proforma..

A broken promise hurts as much as a lie, you dont just make them belive, you also make them hope.

0
0
Svar på denne tråd

selvom du betaler skat i dk
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 20:17

men er reg som udflyttet har du stadig ikke ret til gratis lagehjalp.. sa det har intet at gore med om du betaler skat eller ej i dk.. nar du er udflyttet mister man alle rettigheder..

0
1
Svar på denne tråd

forstar ikke alle dem der skriver
Forfatter: 
Dato:  11-10-2013 20:26

at man ikke har ret til lagehjalp i dk hvis man selv betaler.. er det personlige erfarringer eller er det noget i har last jer til..

jeg har flere gange opsogt lage nar jeg er i dk.. og har hver gang bare betalt inden vi kom ind til undersogelse.. ligeledes hos tandlage..

selv en fodsel kan man klare i dk.. hvis man igen vel om marke betaler hvad det koster.. ogsa pa offentlige hospitaler..

at nogle lager og sygehuse sa maske valger at sige nej pga overbelastning er sa en anden sag. men ingen bliver nagtet lagehjalp om man sa er dansker som er udflyttet eller udlanding. bare man har tegnebogen oppe..

2
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-10-2013 10:58

Tak for at dele dine erfaringer Mette :-) Det er rart at høre fra en, der har personlige erfaringer med systemet.

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

sygdom i udlandet.
Forfatter: 
Dato:  12-10-2013 22:12

Jeg er pt bosiddende i Berlin, og er meldt ud af det danske folkeregister. Jeg har fået mig et "særligt sundhedskort" der gør det muligt at få den samme hjælp som "almindelige" dansker.

Nu ved jeg ikke, om det er aktuelt for dig, når du ikke bor i et EU-land, men måske det er værd at undersøge til en anden gang? Jeg er ikke helt klar over kriterierne for at få udstedt et sådan kort, da jeg fik hjælp gennem den organisation, som jeg er med hernede med.

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=130815

- AEA

0
0
Svar på denne tråd

laege i DK
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 08:35

Jeg vil altsaa lige sige, at jeg ALDRIG har betalt naar vi har haft akut brug for laege under ferie i DK.

Baade boernene og min mand har vaeret ved laegen, og vi har intet betalt. Det eneste som har vaeret dyre er medicinen som vi har betalt 100%.

Med det internationale sygsikringsbevis er vi ogsaa daekket i udlandet (i dette tilfaelde DK).

0
0
Svar på denne tråd

Mht. det
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 09:52

internationale sygsikringsbevis, så ja - min tyske forlovede har også brugt sit britiske sygesikringskort i DK en enkelt gang, dengang vi boede i UK. Ingen problemer. Men trådstarter bor ikke i EU, og er så vidt jeg har forstået på andre tråde heller ikke sygesikret (endnu) med lokal forsikring i det land, hun bor i

(nope, ingen stavefejl)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 10:33

Det er korrekt, at jeg ikke har ret til det blå sygesikringskort, da jeg bor uden for EU. Jeg ved ikke, om det er det, I kalder "det internationale sygesikringsbevis"?

Jeg kan ikke anvende alm. tyrkisk sygeforsikring, før jeg har boet her 1 år, og pt har jeg kun boet her 1 måned.

Jeg har en dansk rejseforsikring, der dækker sygdom i Tyrkiet, men ikke i Danmark. Der har jeg dog en anden forsikring, der dækker delvist, men nu var det ikke forsikringer det skulle handle om, så det vil jeg ikke gå i detaljer med ;-)

Mvh. Julie

---

Dansk Oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

Tyrkiet
Forfatter: 
Dato:  14-10-2013 11:31

Jeg bor selv i Tyrkiet, og har en privat sygeforsikring. Jeg har tegnet ved Yap?kredi, og den daekker ogsaa op til 10.000 tl til behandling i udlandet under rejser. Her er udlandet jo saa Danmark, da den er tegnet i tyrkiet :)

Du kan ikke blive behandlet gratis i danmark, hvis det kan besvises at din behandling er noget du har planlagt. Dog kan det aftales at du selv betalet Tilgengaeld kan du blive behandlet gratis hvis der opstaar noget akut under en ferie i danmark.

Jeg har selv vaeret behandlet paa sygehuset hernede op til flere gange. Jeg kan lidt tyrkisk, men ikke nok til at forstaa fagsprog og sygdomme. De faerreste laeger udenfor turist omraaderne kan tale engelsk, saa jeg har haft en tyrkisktalende med til laegen. Det hele kan vaere graenseoverskridende, men man vaenner sig skam til det :)

A/G's Mataro OX

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider