|
|
| jeres mening om højresvings ulykker |
|
|
Endnu en gang har en cykelist mistet livet pga en højresvings ulykke. Hvad syntes I ? Hvem bære skylden ? Mig: nu er jeg selv bilist, har haft kørtkort i snart 20 år. har også kørt lastbil (godt nok kun på bane men i 20 uger -pga uddannelse) Har arbejdet hos en vognmand. jeg syntes at reglerne skal laves om. Det skal ikke være chaufførens ansvar når cyklisterne ikke kan finde ude af at man skal passe på. Når jeg selv skal svinge til højre, så har jeg lært at man skal kører helt ind til kantsten for at spærre af. Bare for at undgå at kører en ned. Og hvad gør cykalisten, man kører med vold og magt indenom for at holde foran en. Hvordan kan man dog undgå ikke at kører dem ned ? Og jeg kører enda bare bil I skolen lærte vi at man skulle holde sig bag bilerne/lastbilerne. Så var man på den sikre side. Så hvor går det galt ? kender en chauffør som prøvede det. han var dybt ulykkelig. men tog ud og besøgte damen. Hun var datter af en kørerlærer og viste godt at det var hendes egne skyld. For han havde overhovedet ikke set hende. hun overlevede heldigvis med et brækket ben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer da helt an |
|
|
på hvordan det sker. Jeg kunne 1 gang være blevet knaldet ned af en lastbil i et højresving, det var altså et sted med cykelsti og grønt for mig. Jeg havde heldigvis luret at chaufføren ikke forventede cyklister på stækningen og valgte at stoppe - jeg havde ret han drejede uden at se sig for, hen over cykelstien. Jeg synes cykliser er meget uforsigtige i byen, på den anden side er det ret irriterende at skulle vente på højresvingsbiler i silende regnvejr  Der ER steder hvor jeg kører råddent, jeg vælger så bar et køre venstre om bilerne - ja ud på kørebanen. Det vigtigste for mig i trafikken er øjenkontakt, jeg glor altid ind i bilerne når jeg er i potientielt farlige situationer. I bund og grund er alle "lister" ret egoistiske og holder på deres ret, også i situationer der kan løses med lidt velvillighed.
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Som cyklist i København er jeg super obs på højresvingende biler. Synes folk herover (sorry! ) kører med hovedet under armen, både cyklister og biler. Jeg holder aaaaldrig på højre side af bilerne, når jeg holder i et kryds. Kører altid op på venstre side af dem, og helst lidt foran dem, så de kan SE mig. Ved ikke om dette er "lovligt", holder ikke over stoplinjen, men det er hvad jeg ser alle andre gøre, da det helt klart er mest sikkert. Hvis jeg ikke kan komme ud på venstre side af bilen, så holder jeg altid bag dem, og lader dem køre, evt. dreje, før jeg selv kører frem. Oftest holder de faktisk og venter på mig, da de er så vant til at cyklisterne tonser frem om højresvingende biler, men jeg venter altid. Tør simpelthen ikke andet.. Jeg tror ikke man kan skyde skylden på én part alene. Alle har et ansvar for at se sig for og passe på sig selv og ikke mindst andre. Men der er så mange der bare kører med "jeg skal frem"-attituden... Jeg passer dog altid på, selvom noget selvfølgelig kører på rutinen. Jeg er ikke en engel på cykel, gør da mange fejl, men prøver at have hjernen med mig, også selvom jeg kører samme rute hver dag. Tænker på min kæreste, familie og venner som helt sikkert ville blive kede af det, hvis en dum ting som fx at køre ud på siden af en svingende bil gjorde at jeg kom til skade.. Nogle gange er det andre end sig selv det påvirker.
Mvh. Sophie (: stud.med.vet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ofte cyklistens fejl |
|
|
Jeg hører også til den generation der var lært at køre ind til kantstenen, men det virker åbenbart provocerende på cyklister  En ting er en cykelsti, men inde i københavn er det (i min verden) cyklisternes fejl. De er ikke rigtig kloge, de fleste. Selvmordskandidater, de fleste. Iøvrigt er det undskyld udtrykket til at brække sig over at en rigmandspige skal have mere opmærksomhed, og nu skal loven laves om. Hun er vel ikke mere værd end de andre der dør! Det er vel ligeså trakisk som alle andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Biler ... |
|
|
Biler SKAL kunne se cyklister og bilister skal se sig for! Jeg kører selv i alm. bil inde i Kbh, og er yderst opmærksom på cyklisterne. Det kan være svært når cyklisterne kommer meget hurtigt men jeg giver mig god tid, inden jeg drejer. Spejlene på lastbiler SKAL dække alle vinkler. Har selv været ved at blive 'offer' for højresvingsulykke med lastbil, da jeg som cyklist holdt på cykelsti lige ved siden af lastbilen. Jeg kunne tydeligt se chaufføren i spejlet, men han så ikke på mig. Rædslen stod ud af øjnene på ham, da han fik øje på mig alt for sent. Jeg var forberedt og nåede at stoppe. Hvordan Nogle af jer kan placere ansvaret på cyklisterne, begriber jeg ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skylden.... |
|
|
Det er fordi alle har for travlt. . Men jeg kan da nævne en gang jeg kom cyklene mod et lyskryds... jeg kørte pænt stærkt. Bag mig kommer en lastbil overhaler og drejer til højre ind foran mig. Jeg måtte helt op og bremse og var meget tæt på at blive pynt på hjulene  her mener jeg klart lastbilchauføren ikke overholdte sin vigepligt.
En anden gang kom en bil og drejede ind foran til højre.. igen op på bremsen og her skubbede jeg af med hånden på bilen.. der var en chauffør der lige have glemt at se sig for.
Men som cyklist på en cykelsti har køretøjerne altså vigepligt og skal i højresving holde tilbage.. men tror ulykkerne sker fordi der ikke orienteres nok inden svinget...
Nu med dartmoorføl med nuttethedsfaktor i topklasse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 4rgergrt |
|
|
Altså, hvordan hulan kan det nogensinde være cyklisternes skyld? Det er da bilisterne der ikke ser sig for? Det er deres ansvar, det er dem der kører i det store, menneskedræbende monster, ikke cyklisterne - og med det kommer altså også ansvar for, at man ikke slår nogen ihjel fordi man ikke så sig for. Og ja, så ER det visse cyklister som åbenbart har et dødsønske, og dem kan man jo ikke gøre så meget ved ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Radikal ændring |
|
|
Lad cyklisterne køre i venstre side af vejen. Så kan bilisterne se dem fordi de kommer mod bilkøreretningen. Så burde det problem være løst. Rikke
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 'En eller anden rigmandsdatter' |
|
|
Det er muligt at det er fordi jeg har ulykken lidt tæt på livet at jeg føler at denne omtale af offeret har en negativ klang. Men det rørte noget i mig som ikke var positivt at læse denne omtale af offeret. Specielt så tæt på ulykken finder jeg det en smule upassende. Jeg aner ikke hvad det er for en lov der snakkes om skal ændres. Og jeg er da ikke uenig i at alle liv er lige meget værd. Ingen ved jo principielt om det er fordi offeret i denne situation er tidligere landsholdsrytter at sagen har fået mere omtale eller om det er fordi det er anden ulykke inden for ganske kort tid. Den sidste var en 10-årig der blev ramt i et kryds under en km fra denne ulykke. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan give cyklisten skylden medmindre at hun altså fortsætteligt kastede sig ind under bussen. Jeg har selv lastbilkørekort og har kørt en del i københavn. Det er top svært at se cyklisterne, specielt når de bruger lastbilen til lige at støtte sig op ad istedet for at sætte et ben i jorden. Men netop derfor må man jo når man kører i københavn være MEGET mere opmærksom. Cyklisterne skal vi helt sikkert have opdraget på, men det er altså ikke dem der slår lastbilen ihjel. Det er også værd at bemærke at denne ulykke ikke var en lastbil men en turistbus og altså temmelig sikkert har haft døre og vinduer hele vejen ned langs højre side hvilket gør udsynet MEGET bedre i end i en lastbil. Jeg var ikke tilstede ved ulykken så jeg aner ikke hvad der præcist er sket. Men jeg håber da at de mange ulykker snart får nogen til at gøre noget for at forbedre sikkerheden for cyklisterne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
chris »97« |
| Dato:  |
01-10-2013 08:31 |
|
Jeg mener ikke bare lige cyklisten kan få skylden, for mange lastbilchauffører, billister og buschauffører kører da godt nok også med hovedet under armen (eller i en hash-rus!). Det betyder ikke at cyklisterne ikke skal passe på, for det er de i den grad nødt til. Og her må cyklisterne altså også tage sig sammen. Når jeg køre helt tæt på kantstenen for at lukke af for cyklister, så pisser det mig af - at de vælger at svinge op over fortovet og alligevel ligge sig ind på siden, foran mig! De må altså holde deres plads i køen. Hvordan det skal løses ved jeg ikke, men måske ved at placerer cyklisterne langt foran bilerne, som det ses i nogle kryds. Jeg tror bestemt ingen cyklister har lyst til at tage kampen op med en lastbil. Desuden viser det sig jo, at det netop er de forsigtige kvindelige cyklister der køre efter loven der bliver ramt. Så det må jo være vejens udstyr der skal ændres på + lastbilerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv, de ulykker... |
|
|
Min mening, nu må de ulykker altså snart stoppe, for både cyklisters og chafføres skyld. Når ulykkerne sker hælder jeg til, at skylden må placeres individuelt ift de forskellige ulykker, nogle gange er det den enes skyld andre gange den andens og i nogle tilfælde deles skylden fifty/fifty. uanset skyld, det er så forfærdeligt når de sker, så håber der findes en løsning, så disse ulykker undgås i fremtiden. Line(Calano ): meget usmageligt, hvis omtalte offer bliver omtalt som "en eller andens rigmandsdatter" har jeg heldigvis ikke kunne finde dette nogen steder, så godt hvis det er slettet. Gør mig ondt at høre at du var tæt på offeret ( kunne læse hun var aktiv i hestekredse og var en vinmandsdatter ). Fandt det meget frastødende at læse om vine til 5000 kr flettet sammen med en ung kvinde der lige havde mistet livet i en højresvingsulykke.
Boks i 5491 Blommenslyst udlejes i mindre stald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg forstår |
low ♣rider♣ |
01-10-2013 08:57 |
|
Stadig ikke hvorfor cyklister, fodgængere og biler har grønt lys samtidigt i et lyskryds.....
Det er ret indlysende at ulykker vil ske.
Hvorfor bliver det ikke ændret til at fodgængere og cyklister smutter over først, og bilerne bagefter. Altså 2 forskellige grønt lys på forskellige tidspunkter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu tror jeg |
|
|
Nu tror jeg altså at trådsstarter mener at det også må være cyklistens skyld HVIS der ikke er en cykelsti. Er der en cykelsti, så VED billisten at der med kæmpe stor sandsynlighed kommer en cykel, og de plejer også at få grønt 1-2 sekunder før bilerne, men i små enkle kryds hvor der kun er ET grønt lys til alle, både cykler og biler og der IKKE er en cykelsti, der må cyklisterne altså selv lige tænke sig om! Det gør jeg da i hvert fald! Holder mig bag biler/lastbiler i sådanne kryds og venter til de er kør(det er da sund fornuft når man VED hvor let billisterne har ved at overse cyklister) og når jeg kører bil, så kører jeg så tæt på kantstenen som muligt for nemlig at undgå at der skal komme nogen i klemme SELVOM jeg kigger mig for også! Og ved i hvad de skide cyklister så gør? Inden for det halve år jeg har haft køre kort er der 2!! der har rækket @!#$ af mig! Og flere har råbt ad mig og en har sågar været henne og banke på mit vindue for at spørge hvad fanden jeg havde gang i????? DER VAR IKKE CYKELSTI EJ HELLER PÅ KØREBANEN I NOGEN AF TILFÆLDENDE!!! Så ja! Jeg synes nogen gange selv de er uden om det, og så skal billisten IKKE have skylden.
Mvh. Line Vennekilde Kashmir.. <3 Den eneste der rigtig dur<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højresvingsulykker |
|
|
chris »97«; Du skal passe på med at generalisere. Mange af de "forsigtige kvindelige cyklister", som der findes på Jagtvej og mange andre steder i Kbh, er bestemt ikke forsigtige, men nogen af de mest farlige cyklister. Bare fordi man kører langsomt, så betyder det ikke, at man er opmærksom, og det er desværre det, jeg oplever mange gange i løbet af sådan en cykeltur. Opmærksomhed (se link) er en af de vigtigste grunde til at ulykkerne sker. En af løsningerne i nogen ulykker kunne være, at det blev gjort forbrudt at have høretelefoner i ørene (det er svært at høre noget, når Madina skriger i ens øre) ligesom man faktisk ikke må cykle og tale i håndholdtmobiltelefon (grrr..at folk (gerne kvinder) så alligevel gør det - det er skide farligt). I sådanne ulykker kan ingen af parterne altså fjerne deres ansvar helt, for man skal være opmærksom - især i Kbh, hvor det hurtigt kan gå galt. Det er SÅ farligt, at alle bare holder på deres ret uden at tænke sig om. Ja, du har grønt, men pas nu alligevel på dig selv og andre. Hvis alle nu var sådan i trafikken, så ville der ske færre ulykker. Folk er alt for egoistiske og uopmærksomme i trafikken. Jeg har selv været udsat for tre oplevelser i KBH, hvor jeg kunne have været endt som en af de uheldige i højresvingsulykker, men jeg er meget opmærksom, selvom jeg kommer fra landet og ikke er vant til ret meget trafik. Alle tre gange at jeg var nær udsat for ulykke, kører jeg på lige vej på cykelstien, og en bil kører i samme retning som mig og skal dreje til højre (ikke i et lyskryds men af sidegade), og den ser mig ikke og er ved at køre ind i mig. To gange når jeg at bremse, men i den 3. og sidste oplevelse når jeg det ikke og kører med 25 km/t. ind i bilen (nåede kun at bremse i meget få cm). Bilen blev heldigvis mest skadet, og jeg har kun et lille ar efter det. Billisten var da heldigvis meget chokeret og undskyldte meget, så jeg tror ikke, at han er typen, som kommer til at gøre den slags igen. Så, mit opråb til alle mine medtrafikanter (og også gågængere! De kan nemlig være meget slemme) - vær opmærksom, hold ikke bare på din ret men pas på dig selv og andre. Lad telefoner, musik og andet blive i tasken og drop venindesamtalen med veninden på cykel ved siden af dig på Jagtvej. Det er OS, som mennesker, og ikke love, som der skal forhindre ulykkerne. En lov mere vil være latterlig og vi vil kaste ansvaret fra os (over på loven) - hvornår bliver vi atter til selvtænkende individer, som ikke behøver love for alm. sund fornuft???? .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening.. |
|
|
er at rigtig mange cykelister er selvmordskandidater.. Cykler uden lys på mørke landeveje, kører overfor rødt, presser sig op mellem kantsten og bil/lastbil/bus, opfinder egne færdselsregler, cykler i FODGÆNGERfelter osv.. Måske jeg bare er uheldig, men det er næsten dagligt at jeg oplever en situation hvor jeg tænker at det trods alt var godt at billisterne var ekstra opmærksomme på cykelisterne.. Der sker selvfølgelig også ulykker hvor cykelisten er uden skyld og vi skal passe på de bløde trafikanter.. Jeg ved ikke om cykelister har en ide om at de er udødelige.? Men jeg tror skylden er ret ligeligt fordelt og der skal en tankeændring til hos begge parter for at komme ulykkerne til livs.. Jeg forstår heller ikke at man ikke ændre lyskryds, så biler og bløde trafikanter har grønt lys hver for sig.. Det er da set flere steder, jeg kører i et dagligt og hvor er det dejligt at vide at der ikke kommer en selvmordskandit og kører forbi mig når jeg skal svinge til højre.. Jeg orienterer mig selvfølgelig altid, men der er jo blinde vinkler og nogen cykler pokkers stærkt..
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cyklister og skyld |
|
|
Jeg giver ikke cyklister skylden hver gang. Og aner ikke hvem der har skyld i den nye "sag" Men jer der ikke forstår hvad jeg (og andre) mener. Tag jer en tur igennem København, det er skræmmende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cyklister |
|
|
Jeg mener ikke vi kan sige den ene eller den anden parts skyld, det jeg synes er forkert nu er at det er billisten der får skylden (som jeg opfatter det, ret mig gerne) selv hvis cyklisten kører som en idiot! Jeg cyklede her til morgen og bare på de 10 minutter, så jeg 2 cyklister der kørte over for ren rød, altså som i der havde været grønt for de andre i en del sekunder, og 3 cyklister der trods cykelsti valgte at køre ude på vejen enten i venstresving (altså væk fra cykelsti og ud mellem bilerne fordi det er hurtigere) eller bare fordi (de kørte bare på vejen ved siden af cykelstien. INGEN AF CYKLISTERNE JEG SÅ I SVING ELLER PÅ VEJ VISTE AF. Jeg så 4 biler, der overså cyklister i rundkørsel, overså cyklist på cykelsti i højresving og en enkelt der bakkede ud og overså cyklist. På 10 minutter!?! Både billister og cyklister burde tænke sig mere om, heldigvis gik alt det her godt, men jeg havde lige læst tråden her inden og var derfor ekstra obs på trafikken. Det er mentaliteten der skal laves om, samme mentalitet man ser når folk skal ligge oppe i røven af de andre i trafikken, skal komme først når der flettes ( der er ingen der husker at det ikke er den der kommer først,der kører først, men den der er forrest, der kører først) eller bare genrelt køre råddent både på cykel og bil fordi det er vigtigst at nå frem 30 sekunder før, ikke at man er i live, eller koster andre livet før man når frem.
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine-Pingvin |
chris »97« |
01-10-2013 13:37 |
|
Det vil heller ikke dem diverse forskere refere til, men dem der virkelig cykler pænt. Dælme ikke mig der generalisere, men det er nu engang hvad de er kommet frem til. At de der cykler med hovedet under armen faktisk er mere opmærksomme...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har en løsning |
|
|
Alle burde prøve den andens sko - billister skulle tage cyklen af og til, så får man i hvis forståelse for at cyklister hellere lister forbi bilerne ved rødt lys, og dermed holder foran de højresvingende biler (om jeg fatter hvorfor vi SKAL ud på den side) og at cyklister lige prøver en bil af og til og fatter hvor farlige de er, når de cykler i den forkerte side (kommer på cykelsti i modsat retning = uventet), kommer blæsende på højre side ved grønt lys. Selvom jeg synes folk kører ret pænt i det nordjyske, både dem med og uden motor, så fatter jeg faktisk ikke, at der ikke sker flere ulykker. Jeg elsker når der er særskildte lys for biler og cykler, og jeg ville gerne med i svingbanerne, men at cyklisterne så til gengæld holder sig bag ved biler og ikke haler inden om. Man kunne jo faktisk ønske sig at tage trafiksikkerheden op igen på ungdomsuddannelserne - lær at cykle i din studieby, og igen på uni faktisk. Sikke en rustur de kunne få sig - på cykelferie  Hilsen en cyklist som ser sig bagover og evt. holder tilbage når jeg overhaler parkerede biler, og holder mig bag højresvingende biler hvis de lukker af, men en billist som hader bykørsel og forventer det værste af mine medtrafikanter.
Søger ridedyr i Aalborg og omegn, gerne ud mod Nørholm eller med gode busforbindelser Oplært af beridder - i at muge ud :p Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening |
|
|
Det er godt nok MEGET længde siden, jeg (cyklist) har oplevet en bilist lukke af for cyklister ved højresving ved mangl. cykelsti. Derfor holder jeg mig BAG bilen, og så bliver chaufføren ofte sur over, at jeg da ikke bare lige kan smutte rundt, når nu der er plads. Jeg GØR det ikke. Jeg har nemlig for mange gange set, at hvis cyklister prøver, passer det med, at bilistens tålmodighed er sluppet op, og så er der et grundlag for en grim ulykke. Så jeg synes, det er uheldigt, at TS indlæg lyder til at skære alle cyklister over én kam, ligesom det lyder som om ALLE bilister har lært/bruger at lukke af for cyklister.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bum bum... |
|
|
Jeg har været lige ved at blive offer for en højresvingsulykke(dog en bil)... Og det var på grund af en billist der ikke var klar over at han kørte ud i et kryds, hvor der sluttede sig en dobbeltrettet cykelsti til en enkeltrettet cykelsti, og han havde kun orienteret sig bagud... Heldigvis skete der intet andet end at vi begge fik en forskrækkelse og at manden måtte købe en ny forskærm til min knallert... jeg tror der er forskel på hvordan cyklisterne kører rundt om i landet... Og jeg må indrømme at jeg da også har tænkt hold da op nogle klaphatte når jeg selv sidder bag rattet...
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaaa |
|
|
sjovt at læse alle indelægene. vil dog lige sige at jeg bor på fyn, og det vildste er en tur til Odense - hvilket da kan være slem nok. Jeg har været gående en del i odense, så cykalister har jeg mødt en del af - på den dårlige måde, idet man rigtig meget enda kører i gågaden - på trods af rigtig mange skildte, og at man kører overfor rødt også selvom at der går fodgængere. Har tidligere mødt meget tidligt i Odense (kl 6) og her mente rigtig mange på cykel, at færdselreglerne ikke lige galt kl 6 om morgen. Men selv midt på dagen kan man møder rigtig mange cykalister som ikke overholder deres regler Men det gælder også bilsterne. De kan hellere ikke finde ud af det. Prøv en søndag en tur på den fynske motorvej. Her forfindes ingen regler overhovedet. Jeg syntes at reglerne skal laves om. skal ikke kun være sådan at bare fordi man er den hårde i trafikken, at man så automatisk skal have skylden. for er det den bløde som ikke overholder reglerne ja så er det vedkommenden skyld. jeg kender ikke nogen som har været kørt ned, men jeg kender den modsatte part. Og det er hellere ikke sjovt for vedkommende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højresvingsulykker |
|
|
Nu kører jeg ikke i KBH og kun sjældent i andre store byer, så jeg er heldigvis forskånet for at tage stilling til SÅ mange cyklister på en gang. Men jeg HAR altså oplevet at have hjertet siddende oppe i halsen, fordi en cyklist nær var endt under bilen. Ikke fordi jeg ikke havde kigget -jeg sidder og drejer halsen af led, bruger spejlene osv før jeg svinger til højre. Jeg holdt stille ved krydset og havde hestetrailer efter bilen. Cyklisten kom simpethen ræsende i ly af traileren og op på siden af bilen lige som jeg var ved at svinge til højre. Ingen skade sket, heldigvis, men jeg undre rmig over at man som voksen cyklist slet ikke ænser at billisten altså kun kan tage hensyn til ting han/hun kan se... Når jeg selv cykler, forsøger jeg at få øjenkontakt, om det så er nok så kortvarigt, for lige at sikre at jeg er blevet set... det hænder at man har indtryk af en billist slet ikke ser sig omkring, men de fleste kigger sig altså omkring inden de kører... i hvert fald herude på bøøh-landet. Faktisk er vores største problem cyklister der kører flere vd siden af hinanden på de smalle snoede veje, hvor en modkørende dårligt kan nå at bremse hvis de mødes i et sving... Men det handler vel i store træk om at begge parter skal være mere opmærksomme. Og at cyklisterne er nødt til at indse at de altid vil være den svage i sådan et sammenstød, og derfor passe bedre på dem selv, istedet for at holde på deres ret. Efterhånden burde det ikke længere komme bag på nogen at det kan være farligt at placere sig lige ved siden af en højresvingende lastbil... så lad dog være med at gøre det, eller sikre jer at chaufføren har set jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| københavn |
|
|
Jeg er selv cykellist i københavn, og det er godt nok med livet på spil nogen gange. Bilerne herovre kører virkelig af @!#$ og er total ligeglade med rødt ofte. ja der er også cyklister, men synes primært det er bilerne, ved ikke hvor mange gange jeg efterhånden har været ved at blive kørt ned, pga fejl fra billisternes side! I de situationer hvor jeg føler mig utryg, kører jeg ikke frem før jeg har øjenkontakt med billisten, eller holder en lav fart, så det ikke kan gå alt for galt ... men ofte er det altså en kombination fra begge parters side når det sker 
Maria B.P Søger opstaldning i århus området til hingsteplag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan ville trafikken køre hvis |
|
|
cyklister kørte imod trafikken ? Stadig i højre side, bare imod trafikken?
Mvh Gitte - Smuk broget bred type, stg. 159 tilbyder bedækning Sjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhhhhh |
|
|
Hvordan kan de stadig køre i højre side, hvis de kører mod trafikken? Så må de pr definition da køre i venstre, med mindre du vil have de kører baglæns?  Jeg tror desværre ikke det ændrer noget, jeg holder stadig på at det et mentaliteten den er gal med og ikke reglernem for kørte alle efter reglerne ville ingen jo komme til skade 
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Jeg cykler ik af samme grund, har dødsangst på det punkt. I mit tidligere arbejde, hvor jeg kørte +100000 km om året, meget ofte om natten i Århus. Oplevede jeg cykelister som selvmordskandidater. Har aldrig nappet en cykelist, men det har delme været tæt på en del gang. Venstresving uden at kigge sig for, var den mest brugte. Omvent så jeg osse biler der korte råddent, tit de "smarte" biler. Er blevet overhalet med 100 ind ad en 50 km vej. Har været tæt på at blive krøllet sammen, fordi en idiot sku over for blod rødt. Mit hjerte hoppede i en halv time efter. Har envidere selv kørt scooter, og der blevet jordet 1 gang af højresvingede bil - hans skyld. Har været ved, at blive nuppet en del gange i højre sving. Efter jeg begyndte at køre på vejen, havde jeg ingen problemer med det. Så en del billister ik kigger på cykelstien. Men generelt synes jeg, at en del af cykelisterne køre så grimt, så blir de kørt ned, har de selv en del af skylden. De kør overfor rødt, tror den lige går, køre midt på vejen osv. Og billister ska blive bedre til, at kigge på cykelstien.
Du må stå inde for det du får ud af livet, for der er ingen som går ud af livet i live Rambo Wug 155cm med 370g sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
forslaget med at man skulle prøve at gå i hinandens sko, er virkelig godt. Jeg fik kørekort i en relativ sen alder - 28 år - og det var faktisk først der jeg som cyklist lærte at passe på. For første gang oplevede jeg HVOR dårligt udsyn man har i en bil og så kan det godt være at man som cyklist er den "bløde" trafikant og man har ret til at køre frem, men hvad er glæden ved at få ret OG et bækkenbrud? Som bilist har jeg stor respekt for hvor lidt jeg egentlig kan se, og som cyklist er jeg nu klar over, hvor udsat jeg er. Det er jo derfor vi har færdselsloven, så vi så vidt muligt kan kompensere for "blinde vinkler" der er en årsag til at den højre side af en lastbil, kaldes "BT-vinklen" ( hvis du kører frem der som cyklist, ender du på forsiden...)og ligegyldigt om jeg har grønt, der er cykelsti, what ever, så holder jeg tilbage for en højresvingende lastbil/bus/andet, med mindre vi direkte har øjenkontakt. jeg tror mange cyklister kører frem, fordi det har de fået at vide de har ret til- hvilket de også har - men har de ikke sel kørekort, aner de ikke hvor usynlige de er..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farlig trafik |
|
|
Har selv boet i KBH i 8 år, og der er i den grad noget at holde øje med, både som cyklist og billist ( jeg er begge). Jeg flyttede fra Kolding til Kbh. Og jeg var virkelig ekstrem overrasket over den massive mængde af cyklister der jo er i Kbh. Jeg turde ganske enkelt ikke at gøre andet end FULD STOP hver gang jeg skulle svinge/dreje bilen ad nye veje, der der ellers er mange blinde vinkler. Hvilket burde være et lovkrav med FULDT stop ved sving. Som cyklist hersker der helt og aldeles sindsyge jungleregler på cykelstierne. Heldigvis cyklede jeg på min ladcykel, så jeg var ikke så nem at vælte. Der forefår de vildeste overhalinger, styr mod styr, har tit set folk vælte hinanden, fordi den overhalende cyklist's styr rammer den andens. Plus at cyklister triller ud i krydsene inden der rent faktisk er grønt, for at være foran alle de andre mange cyklister, jeg har ofte kørt ud i et kryds i min bil hvor der pludselig triller en cyklist halvt ud i krydset fordi han lige tænker at kan komme over når jeg har passeret, selvom der er rødt for ham. Og der er mange andre eksempler, men dem kender vi nok alle. Ingen er hellige i traffikken. Ifht. højresvingende lastbiler/busser(store køretøjer) Så holder jeg mig altid bagved disse. Jeg kommer hverken hurtigere eller langsommere frem ved at stresse. I værste fald bliver man kørt ned, og jeg stoler kun på mig selv i traffikken. Så bliv bagved allesammen, lad dem får drejet inden i passerer! Kh Margit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg tøffer rundt på min 30 knallert og færdes sortset på samme steder som cykelisterne og jeg bliver da godt nok ofte chokeret over hvor ringe de er til at begærde sig i trafikken, noget så simpelt som at holde til højre eller at se sig for, før de svinger til højre lader ikke til at eksistere i deres verden? I mit hoved burde man befærde sig i trafikken som om alle andre var vandvidsbillister, hvilket har redet min røv utallige gange. Er der ingen cykelsti ved krydset holder jeg bag ved bilerne/lastbilerne, gerne i midten af vejbanen, (medmindre jeg selvfølgelig kom først til krydset så holder jeg jo foran ) er der cykelsti sørger jeg for at jeg holder foran bilerne/lastbilerne(på cykelstien) så de kan se mig, er jeg på vej til et kryds hvor der er grønt og de allerede er i godt gang med at køre til højre, tager jeg farten af og ligger mig hvor de tydeligt kan se mig i sidespejlet og jeg gasser ikke op igen før jeg er 100% sikker på at de har set mig og holder tilbage. Lige netop sidstnævnte ville jeg have været død mange gange, hvis jeg havde kørt som om at det kun er billisterne der holder ansvaret i trafikken. Og så er der de kære mobiltelefoner og musik i ørene, det burde give et smæk på 5000kr at have det i brug under kørsel, for er der noget der er vigtigt på cykel, så er det at kunne høre trafikken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| højresvingsulykke |
|
|
Ind med drejepil til motorkøretøjerne i vi slipper for ulykkerne.. Kan simpelthen ikke forstå hvor pokkers svært det kan være at undgå disse ulykker hvis bare man besidder en brøkdel hjerneceller. Jeg vil ikke kommentere på skyld da skyld kommer an på så mange ting og ja, nogle gange er det uretfærdigt. Dog mener jeg at vi efter loven ved at man har et større ansvar i motorkøretøjer - så på en eller anden måde, så må det i sidste ende ligge her. Men igen, som mange skriver, så kan alle - cyklister som bilister - køre med hovedet oppe i nummi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla bla... |
|
|
Jeg er også med den, at gå i hinanden sko, i en dag eller 2. Jeg køre nogle gange inde i KBH, og både billister og cykelister "smutter liiigggee" over for rødt et par gange eller 5.. Jeg selv tager hellere et par dyt, for at tage mere hensyn, end man københavner nok tager. Jeg SKAL være sikker HVER gang, jeg drejer, om det så er til højre eller til venstre. Sætninger der dog ofte bliver nævnt, når jeg køre er: H*n har da aldrig nogen sinde lært de almene traffikregler. H*n har nok aldrig taget kørekort. Slip nu de høretelefoner, og følg med i traffikken. Og lad venlist vær med, at sende sms'er mens du cykler midt inde i indre by.! Og ja jeg ved godt at billister er lige så slemme. Nu er det her set fra mig som billist. For ovenstående, melder en klar meddelelse om, at der sker en ullykke "lige om lidt". Som løsningsforslag, tror jeg helt klart godt at vi kunne lære lidt af englænderne. Deres cykelister skal op foran bilerne, ved hvert lyskryds.
Hilsen 007 Border collie Diesel Chihuahua Shake Så blev vi sgu gift d. 30/7-11 Lucas 30/1-2012 <3 ... Koder nu hjemmeside i C# (O:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Kopiérer lige den her tekst ind, hapset fra en anden side, men som tidligere lastbilchauffør kan jeg genkende det hele der skrives: Mange folk har fordomme om at lastbilchauffører er nogle arrogante, uopmærksomme vulgære idioter der mejer cyklister ned for sjov skyld.
Det kan jeg også give mange folk ret i, men prøv lige at hør efter hvad der rent faktisk sker i hele processen i at dreje en lastbil til højre, det er nemlig ikke noget man bare lige gør selvom det ser nemt ud.
Allerede før lastbilen kommer frem til krydset begynder man at skabe sig et overblik over hvordan krydset ser ud længere fremme. Man begynder også at holde øje med cyklister og mange tæller dem for at holde styr på dem. Der findes groft set to slags kryds, der er typen hvor cyklisterne bliver i deres egen bane og så er den farlige, den hvor lastbilen skal flette ind cyklisternes bane. Det kræver at chaufføren skal finde et hul blandt cyklisterne hvor der er plads nok passe. Alt dette sker imens lastbilen stadig kører fremad imod krydset. Husk at det er svært at bedømme afstande i spejle, så man skal være sikker på at man trækker ind i nogle.
Så skal chauførren begynde at tage stilling til hvordan man skal dreje rundt om hjørnet, og mange gange kræver dette at man skal trække helt til venstre i svingbanen. Dette er giftigt da cyklister tager dette som opfordring til at køre højre om lastbilen.
Endelig holder bilen stille ved krydset og nu begynder gemmelegen. De fleste cyklister vælger at køre op langs højre side af lastbilen. Når en cyklist kører op langs siden af en lastbil passerer cyklisten igennem fire spejle. Altså et spejl til hvert separat område. Så findes der også den type som kaster cyklen op på fortovet og suser ind foran lastbilen, som regel i sidste øjeblik, Altså vi har to veje på højre side af lastbilen som cyklister kan vælge. Den anden vej er venstre om, disse cykler kører enten ind foran eller holder ude ved venstre hjørne. Den tredje vej er fra venstre side, altså dem der kører over fodgængerfeltet, det er som regel også dem der aldrig står af cyklen men forsætter med at holde balancen og når de så endelig vil sætte i gang så er de i forkerte gear og skvatter af.
Så der er altså rigelig at holde øje med når lastbilen holder stille på alle tre sider af lastbilen.
Så bliver der grønt. Inden vi gør noget som helst skal vi være sikker på at der ikke er nogen langs alle tre sider af bilen. Specielt dem i det venstre hjørne, de kører aldrig lige ud men har en tendens til at trække til højre ind foran lastbilen.
Fodgængerfeltet! Vi skal sørge for at der ikke er nogen derude. Men her kan vi heller ikke være sikker, vi skal også være sikker på at der ikke er nogen på vej til fodgængerfeltet ude fra fortovene på begge sider, da svinget tager lang tid at gennemfører i en lang lastbil. Lastbilen kan heller ikke kører ligeud og vente fordi så mister chaufføren overblikket over fortovet hvor forgænger feltet starter. Så vi skal være helt sikker på at alt er ok inden vi rykker os nogen steder.
Når lastbilen endelig kører frem, skal vi også holde med de modkørende som skal samme vej som lastbilen, de kan nemlig blive utålmodige og kan sagtens finde på at svinge ind foran lastbilen. Hvis det er en dobbelt svingbane så skal vi også sørge for at vi ikke kommer til at ramme nogle biler ved siden af. Endelig skal sørge for at venstre bagende af lastbilen ikke vil ramme en bil når vil skal svinge i krydset da denne svinger ud.
Så snart lastbilen begynder at svinge bliver største delen af spejlene værdiløse, især hvis det er en lastbil med trailer. Chaufføren skal i denne manøvre: dreje bilen, styre gear, holde øje med fodgængere, kigge efter cyklister i nærzonespejl, sidespejl, vidvinkel spejl, cyklistspejl, holde øje med modkørende biler, se venstre bagende af bilen, og sørge for at de bagerste hjul ikke vil ramme hjørnet. Hvis du syntes det lyder i svært så skal du prøve det i regnvejr hvor spejlene er våde. Endnu bedre bliver det ikke om natten hvor uduelige blinke lygter gør det umuligt at tælle eller bedømme hvor cyklisterne er og er der cyklister under spejlene så forsvinder de helt. Så er der også de cykler med lygter som helt holder op med at blinke når de holder stille! Nårh ja, også skal vi også huske at alle røde, gule & grønne lamper sidder lige i den øjenhøjde af chufføren så man bliver blændet på alle sider.
Uopmærksom? Der skal ikke meget til vel?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højresvingsulykker |
|
|
Michael; Rigtig godt indlæg. Jeg har ikke selv kørekort, og det er rigtig rart at høre lastbilchaufførens version. Det giver mig virkelig sved på panden - tænk at kunne multitaske så meget  Min kæreste fandt denne video, som beskriver højresvingsulykkerne, som de ofte foregår her i Kbh (jeg har som sagt prøvet det tre gange i Kbh og en enkelt gang i Odense - jeg nåede dog at standse op - ikke blive kørt ned som den stakkels kvinde i videoen). Jeg synes, det er meget tydeligt, at billisten i dette tilfælde (!) ikke ser sig godt nok for. Men, nogle cyklister er altså også nogen spader. Prøv at se denne tåbelige mand i denne video. Han skaber da kun dårligt ry for andre cyklister, og han bringer andre mennesker (og sig selv) i fare. Jeg kunne desuden læse i Metroxpress i dag, at der er ved at blive lavet en undersøgelse, ang. hvordan vi kan stoppe disse ulykker. I kan bla. se mere her. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Trine-Pingvin.. Man kunne jo starte med at lave færdselsundervisning for børnene i skolen evt. Efterhånden som dem der ikke kan finde ud af at køre efter færdselsreglerne bliver kørt ned, så kommer der vel styr på det.
Man læser dagligt om børn, unge og voksne der er indblandet i "uheld" i medierne. Jeg ved ikke hvorfor man altid kalder det for "uheld" - er der reelt noget uheldigt over folk der køre og snakker i mobitelefon, er påvirkede, har for meget fart på eller køre over for rødt, når de kommer galt af sted? Nej vel. Hvis man vælger at køre med hovedet under armen så risikere man at tabe det og sådan er det. De pårørende og familierne der bliver ramt af tabet af en nær har min fulde sympati og medfølelse, men når alt kommer til alt så er der i sidste ende tale om karma.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| højre styrede lastbiler |
|
|
jeg har ikke læst alle indlæg, men løsningen på problemet er meget simpel, men kræver en ændring af loven(så vidt jeg har forstået). Lastbilchaufføren skal simpelhen bare over i højre side og sidde. min kærestes gamle arbejds kollega, havde en højrestyret lastbil monteret kran og fra den kunne man stirre cyklisterne lige ned i hovedet og ingen blinde vinkler, da man jo bare kan poppe hovedet ud af vinduet, hvis man er i tvivl. da man skal holde sig længst til højre, må cyklister ikke køre på venstre side af bilen! det er møg farligt. jer er selv blevet kørt ned af en højre svingende bil, jeg drejede dog også til højre og det var efter selve svinget, hun havde tydeligvis ikke set mig, og bragede ind i mig bagfra. så jeg har en yderst stor respekt for alt med 4 hjul og kører som om det er mig der kommer til skade og ikke bilen, måske det ville hjælpe hvis alle på cykel og knallert kørte sådan. jeg kan simpelhen ikke forstå hvorfor cyklisterne bliver ved med at sætte livet på spil, fordi de vil holde på deres ret, lad dog størst gå først, så undgår man skader, indtil de flytter rattet til højre i lastbilerne.
Charmerende pony hingst sælges se under profil: Sofus Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Den smukkeste himmelhest *R.I.P* 7/6 1992 - 28/4 2011 Subito´s Chablis, elsket og savnet for evigt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jens... |
|
|
Ang. uheld, som de ofte sker, har jeg vist i en video. I eksemplet med kvinden går der 4 sekunder fra billisten kommer ud på vejen til han drejer til højre, og kvinden har ikke en ærlig chance for at vide, at han skal dreje til højre før han blinker fra 2 sekunder før han drejer. Han ser sig på ingen måde for - det kan han simpelthen ikke nå. Behøver jeg sige, at i videoen er det helt klart billisten - og ikke cyklisten - som kører farligt? Jeg er enig i, at hvis man kører med hovedet under armen, så kan man ikke give andre skylden. Jeg ser mange cyklister, fodgængere og billister som opfører sig farligt i trafikken. Fordi fodgængere og cyklister er bløde traffikanter, så skal de passe rigtig godt på sig selv - men derfor skal biler stadig se sig for. Det er længe siden, at jeg har gået i folkeskole, men jeg er helt enig i, at man skal starte med undervisning i sikkerheden i trafikken allerede fra de er helt små. Da jeg arbejdede i Børnehave, gik vi meget op i, hvordan børnene skulle opføre sig i trafikken. Men selvom skoler/børnehaver mm. fortæller børnene, hvordan man skal gøre, så nytter det ikke så meget, hvis forældrene ikke kan finde ud af det. Jeg ser ofte mødre/fædre med børn bag på cyklen, som kører over for rødt, kører på fortorvet eller cykler over fodgængerfeltet. Altså, bare fordi børnene lærer om trafikken i skole/børnehave, så kan forældrene ikke opføre sig som tumper! Opdragelse ligger i høj grad hos forældrene. Monab. Din idé med lastbiler er interessant. Du kan jo evt. skrive den inde på FB siden? Du siger størst skal gå først. Jeg er enig, men i højresvingsulykker kan det være svært at nå at standse for en billist, som ikke ser sig for, når de drejer over cykelstien og ned af en sidevej. Se denne video, som jeg også linkede til før. Igen, den situation opstår utrolig ofte i Kbh. I en debat som denne her, synes jeg, at man skal passe på med at peje fingre af enten cyklister, gågængere eller billister. Jeg er ikke sur på nogen af de 3 grupper, men jeg er vred på de enkelte, som der ikke kan finde ud af at passe på andre og sig selv. Jeg synes, at højresvingsdebatten udvikler undertoner til krig mellem de forskellige grupper, og det er fuldkommen spild af tid. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1245654 |
|
|
Trine-pingvinen: jeg er ikke på FB, men du må meget gerne skrive det ind, hvid du vil. mht. dit video indlæg, er det her klart chaufførens skyld, han har ikke set de cykler han har passeret. her regner man jo ikke med at bilisterne ikke har set en, da de jo lige har overhalet cyklen. her ville en højre styret bil ikke have hjulpet, for chaufføren har tydeligvis ikke engang kigget i sine spejle. for at afhjælpe den ulykke du linker til, kan man vist få noget laser udstyr, som forhindre bilen i at ramme ting og personer(lidt som bakkamera til personbiler), ved simpelhen at stoppe køretøjet før skaden sker(så kan man håbe at bagved kørende hoder sin afstand). men det koster jo kassen, og der er kun en til at betale- vognmanden og i sidste ende forbrugeren, fordi varernes fragt(her personfragt) bliver dyrere. vognmændene har i forvejen fået et ton af nærmest ubrugelige krav og udstyr presset ned over sig.
Charmerende pony hingst sælges se under profil: Sofus Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Den smukkeste himmelhest *R.I.P* 7/6 1992 - 28/4 2011 Subito´s Chablis, elsket og savnet for evigt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har selv været ude for en højresvingsulykke... Jeg glemmer det ved gud aldrig... og jeg kan ALDRIG nogensinde give "slip på bremsen" ned af en bakke igen. Det var en sen skoledag, jeg skulle bare ud til bageren i fart - jeg havde glemt madpakken og var i grunden godt sulten ... og så i stalden bagefter. Bageren lå forenden af en lang bakke med sideveje Jeg kørte lidt frisk til (jeg var hundesulten) ... kommer ned til den her stikvej, og ser så den her bil, der bare ikke orienterer sig AT ALL.. Hun kører i en lille rød personbil .. og burde have haft mulighed for at se mig, hvis hun havde orienteret sig i den blinde vinkel bagude til højre. (Jeg har ikke kørekort men har haft al teroi samt har en bestået teoriprøve ... så jeg ved godt hvor svært det er). Hun blinkede til højre, men orienterede sig ikke godt nok. Jeg havde HELDIGVIS en tung skoletaske (cyklen kunne ikke stå selv uden at vælte), og idet bilen begynder at svinge ind foran mig, så så jeg EN mulighed for ikke at ende som kølerfigur. Jeg klosede derfor result både for og bagbremse og smed cyklen mod højre væk fra hende. Og så bad jeg ellers bare en stille bøn til, at jeg ville have fysikkens love på min side og om nogle få sekunder ikke lignede noget, der var løgn. Jeg følte mig heldig, da jeg så bilen holde 25 meter længere fremme og jeg ikke befandt mig under den. Jeg kommer på benene, rystende, heldigvis er der intet sket men alle vidner er enige om, at det er lidt af et mirakel, at jeg er fuldkommen uskadt. Jeg fik kontakt til mine forældre, der ikke kunne hente mig ... og derfor så blev konklusionen, at så måtte jeg have en taxa hjem (jeg var alt forslået og chokeret til at sætte mig på cyklen). Jeg rystede helt vildt... Taxachaufføren insisterede på, at jeg skulle på skadestuen ... selvom jeg følte mig fuldkommen uskadt. Det var jeg også. Jeg fik et blåt mærke på størrelse med mit skinneben og en lidt øm hofte ... Men jeg siger jer. Jeg har aldrig kørt med hovedet under armen. Altid haft dyb stejle bakker på cykler, især hvis der var sideveje, men siden den dag har jeg hver eneste gang skulle overtale mig selv meget kraftigt. Jeg har kæmpe respekt for biler i højresving .. og min agtpågivenhed har mere end en gang reddet min bagdel for at blive halvvejs kølerfigur hos en bilist. Lastbiler, og andre store køretøjer har jeg en endnu større respekt for .. det havde jeg også før. Faktisk synes jeg det er totalt ulækkert at køre ved siden af en lastbil på en strækning uden cykelsti ... og jeg undgår det. Som min mor sagde; "Lad være med at holde så meget på din ret, at du ender som død. For så er din ret ikke noget som helst værd!" Og Gud hvor har hun ret. Jeg er taknemmelig for, at jeg bor i Randers, hvor der på mange af de farlige steder, bliver gjort rigtig meget for at forbedre sikkerheden for cyklistene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|