Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ungheste - manglende tid- Hvad gør man?
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 13:13

Puha jeg mangler nogle idéer til at få puslespillet løst herhjemme da jeg kommer under tidspres de næste måneder...

Vi har 2 yngre heste (5 og 6 år) som netop er tilredet her i sommer (ismuler/bl.) .. Meningen var jo jeg skulle have masser af tid til dem men en ændret arbejdssituation gør at hverdagen bliver ret presset ..

Den daglige pasning er ikke problemet, det kan min mand og jeg heldigvis fint nå at passe ind og fordele efter hvem der er hjemme til det .. Det er alene ridning der giver mig en udfordring fordi det kommer nederst i bunken, først er der 2 små (1 og 3 år) børn der skal have opmærksomhed, den ældste vil gerne ride hendes egen pony hver dag hvilket selvfølgelig prioriteres højt, der er hus på landet, eget firma, andre dyr osv osv.. Ja altså når arbejdet er klaret ;) ...

Hestene går herhjemme i løsdrift, så vi er jo omme hos dem flere gange om dagen ... Men jeg har lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke får arbejdet mere på deres ridning (de er tiltænkt til skovture, der er ikke høje ambitioner dog viser den ene pony ret god gangarter som jeg tænker den store pige måske kan få noget ud af om nogle år) ...

Nå men nu er det så i skal vælte de gode løsningsforslag ud af ærmet!! ... Salg er naturligvis ikke på tale eftersom vi forventer at der om nogle måneder er bedre muligheder igen ..

Hvad har i andre gjort? ... Eller hvad ville i gøre hvis det var jer? ..

ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 13:25

Jeg ville fortælle mig selv gentagne gange, indtil det kunne mærkes helt ned i maven, at jeg gjorde mit bedste og at det var godt nok. Krydret med et par "En islænder holder alligevel mindst til den er 25", hvis det sådan rigtigt skal kunne batte

2
0
Svar på denne tråd

jeg ville da se
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 13:37

om det ikke var muligt at få et par "piger" til at komme og ride lidt et par gange om ugen.

Jeg har selv - med 4 heste, hunde, børn, stort hus, fuldtidsjob mv. - fået et par unge piger til at komme og ride et par af mine heste et par gange om ugen - og det fungerer super fint.

Det er selvfølgelig et nåleøje at skulle igennem når man skal låne sine "kære" ud - men med lidt søgen er jeg sikker på at det også kan lykkes for dig....

Pøj pøj med det - og drop den dårlige samvittighed....det er ganske få heste der ikke trives med et "helt naturligt hesteliv"....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Manglende tid
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 14:31

Det er vel kun din egen dårlige samvittighed der er problemet, og som du skal forlige dig med. Hestene trives vel uanset om de bliver redet eller ej?

Her har vi 4 børn på 6, 4 og 2 på 6 mdr. Hesten er 4 år og blev tilredet for 2 mdr. Siden. Det bliver til 20 min. ridetur 3 dage om ugen, og normalt kun efter at ungerne er lagt. Jeg vil så gerne langt mere fordi lysten er der, men jeg tænker bare at dels er hesten stadig

ung, så der ingen grund til at presse ham, og dels har vi de næste 20-25 år sammen.... Og inden man får set sig om, har ungerne nået en alder hvor de både kan og fortrækker at være alene hjemme!

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Passer..
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 14:54

Jeg ville da også finde et par piger der kunne lufte dem lidt. Det er da den måde jeg har haft mine første 20 heste år. Hos en opdrætter som ikke selv kunne nå det hele.

Mvh Lene

"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 17:43

Du lader dem gå og hygge sig og så smider du din dårlige samvittighed laaaangt væk. Den kan du ikke bruge til noget som helst

Mvh. Sanne

2
0
Svar på denne tråd

beslutninger
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 17:53

Du beslutter dig for at de har en velfortjent pause efter tilridning og indtil fx 15. januar, eller hvornår det nu "lysner".

I flere år har jeg gået rundt med dårlig samvittighed i december, fordi jeg ikke har nået at ride nok (også islændere i løsdrift), det bliver så tidligt mørkt, der er så travlt i vores firma og der er 1000 arrangementer, ting der skal gøres.

Så sidste år besluttede jeg mig for, at december er heste-ferie indtil 1. juledag, hvor alt ræset (skrækkeligt men sandt) er overstået og vi har total slapper-dag, så den dag står der HEST på mit program med ride og gå-ture i den korte dag, der nu engang er til rådighed på den årstid.

Så det blev slut med dårlig samvittighed og at gå i seng om aftenen og tænke, ej, så blev det heller ikke i dag.

2
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 18:13

Jeg har også hørt om flere, hvor december er hestens frimåned. Det kunne jeg også selv sagtens overveje...

2
0
Svar på denne tråd

Ordet hygge.....
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 20:03

Ordet hygge er det vigtigste i at have heste :-)

Og der er ikke noget hyggeligt i at gå rundt med dårlig samvittighed !

Dine heste er stadig unge, og er tiltænkt en karriere som hyggeskovtursheste - det kræver ikke nødvendigvis 5 dages ridning om ugen :-)

Mange jeg kender som har hestene hjemme, ja der bliver vinterperioden mere eller mindre friperiode for hest og ryttere. Og mår så foråret kommer, og aftenerne bliver lysere, ja så stiger lysten og tiden til nogle rideture. Og de heste som er "udsat" for den form for træning ser ud til at trives ganske glimrende :-)

Jeg har selv to dressur-ungheste på 5 og 6 år, og har valgt at de er opstaldet på fuldpas om vinteren, for at jeg kan holde dem i form, og hele tiden forbedre dem - og skal man være fair overfor hesten, når man vil ride på det niveau jeg vil så skal de også rides 5-6 gange om ugen.

Om sommeren kommer de hjem og stå, for der er jeg meget bedre til lige at få hægtet traileren på bilen og kørt op til ridehallen, end når det er mørkt kl 18 og det står ned i lårfede stråler :-)

Jeg tror hestene er ligeglade om de går hjemme og har fri om vinteren, eller om de er opstaldet ude på fuldpas og rides kontinuerligt.

Det vigtigste er at du får smidt den dårlige samvittighed væk, så DU kan hygge dig med dine heste.

Mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd

Hesteferie
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 20:53

På den ene side tager hestene absolut ikke skade af nogle måneders pause. De jagtheste, jeg kendte i England, fik fri hver sommer 3-4 måneder, og blev redet hårdt 5-6 måneder, resten af tiden var nedtrapning & genoptræning.

Det vigtige er, at man husker at genoptræne efter pauser.

På den anden side skal man passe på, at det ikke bliver en dårlig vane, at der ikke er tid til at ride, for det kan hurtigt gribe om sig.

I din situation ville jeg sige: lad hestene få en pause til, fx. 1. marts (eller en anden fast dato) og gå så igang!

Hvis du vil ride, så sørg for, at det bliver prioriteret, så det ikke bliver halvhjertet, og du pludselig ikke får redet i en uge.

Alt er gedeben.

0
0
Svar på denne tråd

Hygge...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 21:34

Ja - det er nok også lidt der skoen trykker... Jeg syntes nemlig det er superhyggeligt at gå en time på marken og bare nusse ... Men egentlig siger selve ridningen mig ikke afsindig meget pt ..

De er på nuværende tidspunkt i longe et par gange om ugen og så får de en lille træktur med vores 3årige i ny og næ ... De bliver naturligvis nusset og fodret dagligt og de går i løsdrift på en lille hektar, så jeg mener bestemt ikke de lider overlast ... ;)

Har godt nok også tænkt meget over det med en pige eller 2, men det er jo unge dyr så det er nærmest mere arbejde og uddannelse end det er ridning - og kan man godt tillade sig at få folk til at gøre det grove for sig uden at betale dem for det? ... (altså ridning - ikke staldarbejde osv, det klarer vi jo selv) ... Eneste facilitet er jo en bette sandbane og ellers omgivelserne..

Min største bekymring- eller det min dårlige samvittighed siger, er at jeg kaster alt det arbejde der er lagt i hestene overbords ved ikke at arbejde videre på dem... Men måske er det slet ikke sådan? .. Glemmer de hvad de har lært så man skal starte forfra til foråret eller? ..

For min samvittighed kunne i princippet sagtens leve med at de fik "voksepause" eller vinterfri frem til foråret hvor min svigerinde (som også har tilredet dem) har lovet at tage dem ind igen og arbejde et par måneder mere med dem ...

De er meget forskellige og jeg tror min mands hest ville nyde livet som foldbums, han er sådan en der flygter når han ser mig i ridetøj ;) ... Min egen pony derimod, han kommer ind og puffer mig når jeg f eks har ham i longe, sådan ligesom "mor kommer du ikke lige op en tur" .. Så for ham ville lykken nok være en hyggepart...

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

glemmer intet
Forfatter: 
Dato:  30-09-2013 21:48

Det er jo meget normalt blandt islænder-ejere, at ung-hesten får en god tænkepause (ofte vinteren over), og det opleves som regel, at hesten sagtens kan huske alt hvad den har lært og tillige er fuld af gå-påmod, efter en god tænkepause.

Og det er klart bedre, at ung-hesten "tigger" om en tur end det modsatte, går "død" i ridningen inden man i tide får givet den sin tænke/voksepause.

Og enig med en anden, dårlig samvittighed er det værste, det er lige som om når beslutningen er taget, så går man frisk og glad over og passer sine heste, i stedet for at krybe langs hegnet i dårlig samvittighed - det mærker de lige med det samme, de søde bamser , men ja, husk langsomt genoptræning til foråret.

Kan iøvrigt sagtens forstå dit problem, med 2 så små børn og så ungheste oven i hatten.

Jeg ville slet ikke vide hvordan jeg havde skulle nå heste, mens mine var små. Så dunk ikke dig selv i hovedet. Du HAR meget om ørene.

1
0
Svar på denne tråd

drop den dårlige
Forfatter: 
Dato:  01-10-2013 17:50

samvittighed og nyd dine heste den tid du har tid til dem...

og hvis du gerne vil ride, så aftal med hinanden der hjemme at feks, lørdag formiddag er din ride dag...Det er der du tager en hyggelig tur ud i det blå.

Ellers så husk at en ridetur behøver jo være mere end 15-20 minutter især ikke på en ung hest, når du nu alligevel har staldtøjet på. Jeg synes det at longere tager lige så lang tid som ride, så har jeg tid til det ene så har jeg også tid at ride, dog er det jo sværere at passe unger imens man rider, hvilket er lidt nemmere i longen.

Hvad om i alle sammen tager en tur ud i det blå onsdag, manden med unger i klapvogn, og dig og hende der kan ride på hver jeres heste??

Undskyld det var lige mine tanker i en stor pærevælling...

Jeg har samme dilemma her hjemme, og har pt fundet arbejde hvor jeg har fri hver dag ca kl 13, men da mine hænder " sover" pga overanstrengelse fordi jeg er har gået hjemme på barsel, og så pludselig er kommet ret hurtigt igang igen, så har jeg endnu ikke nået på nakken af ponydyret, som ellers har fået dækken på, og ridehus kortet er næsten købt...

Mvh Anni

Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

0
0
Svar på denne tråd

kender det for godt
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 00:13

om jeg kender det ?

KENDER ALT til det.

har selv to heste, som siden de var 3 år har været påbegyndt tilridningen. nu er de og vi håber stadig.

jeg hygger mig bare sammen med dem, og det er det vigtigste for mig. nu er det så mere mit helbred at der gør det. men alligevel..

hestene er ligeglad, bare de får noget nus og noget mad.

og endelig er det også lidt sjovt, for hvorfor kan man ikke bare have hest hyggens skyld ? hvorfor skal det altid dreje sig om ridning ?

0
0
Svar på denne tråd

Samvittigheden ...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2013 12:26

Tror heller ikke min samvittighed havde været så sort hvis der var tale om 2 gamle "krikker" som bare trives med en skovtur i skridt i ny og næ ... Altså heste der egentlig var pensionerede ...

Det der ligesom trykker er nok at en rytter lige har brugt et par måneder på at træne dem og at jeg føler at jeg smider det hele overbord ved at lade dem gå og nulre på marken .. ;) ..

Stod det til mig kunne jeg egentlig fint have hest uden at ride ;) ..

Men jeg vil takke mange gange for de gode råd og så vil jeg pakke min samvittighed langt væk og bare nyde den luksus det er at have hele 3 muler gående og hygge sig lige udenfor mit vindue ;) ...

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider