|
|
| afstemning - bidløs |
| Forfatter:  |
AnjaPrice |
| Dato:  |
21-09-2013 14:27 |
|
Hej alle. Har lige stemt i den nye afstemning hvor jeg i øvrigt stemte at det ville være ok at starte bidløs fordi det for mig er lgegyldigt om man rider med eller uden bid. Det er rytterens evner der bestemmer hvor godt det går. Det jeg ikke fostår er hvorfor der er nogen der har stemt nej til at de synes at bidløs dressur under DRF ville være en god ide. Hvorfor stemmer man nej til det? Jeg kunne forstå det hvis det var en kæmpe fordel at ride uden bid, men det er det ikke i min verden i hvert fald. Hvad har du stemt og hvorfor? Mvh Anja
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg har stemt ja, da jeg mener at dressur kan foregå både med og uden. Der skal jo selvfølgelig dømmes efter ting som samarbejde, harmoni, korrekt bæring, korrekt stillet hoved og nakke osv. De ting der dømmes efter kan i mine øjne opnås både med og uden bid, så kan ikke se hvorfor man IKKE skulle kunne tillade bidløse equipager. Det ændrer jo ikke ved bedømmelsen.
Mvh. Sophie (: stud.med.vet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved ikke |
|
|
Jeg har svaret "ved ikke". Jeg er egentlig ligeglad med om man rider med eller uden bid. Jeg har bare aldrig oplevet en fuldstændig løsgjort hest uden bid. Biddets formål er at opfange spændinger hos hesten og at afspænde hestens kæbe, og dermed resten af kroppen. Det kan jeg ikke gøre i en bidløs optømning og jeg har ikke set det tilfredsstillende udført af andre, så vidt jeg husker. Ergo har jeg ikke en afspændt hest, der går til biddet, når jeg ikke har et bid i munden på den. Dermed mener jeg jo i bund og grund at dressur er umuligt uden bid, og dermed burde mit svar på afstemningen være "NEJ". Når jeg istedet har sagt "ved ikke", er det fordi biddet sjældent bliver brugt som jeg mener det burde. Det er blevet til en håndbremse/rat-kombiagregat uden finesse og uden fintfølende fingre der kan løsgøre i den anden ende. Og så er jeg egentlig ligeglad med om presset ligger på laderne, tungen eller næseryggen... det ene er ikke bedre end det andet til at holde balancen for rytteren på. Det jeg desværre oplever ved bidløse optømninger er at hesten er mere tilbøjelig til at hænge på tøjlerne, Rytteren finder det mere legalt at ride med hårdere kontakt. Alt efter hvilken slags optømning der er tale om, ser jeg også at hesten er mere uvillig til at give efter i ganachen og at næsebånd oftest bliver spændt stramt til for at undgå at det rutcher. Dermed har man allerede blokeret hestens ganache, nakke og sidst hele ryggen. Det gælder specielt trensen der krydser under kæben, men jeg har set det på både sidepull og kapsun også. Efter at have skrevet dette indlæg ville jeg egentlig gerne rette mit svar til "nej". Rikke
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har stemt nej! |
|
|
sakset fra DRF: Accepten af biddet uden spændinger eller modstand - det kan ikke rigtig lade sig gøre uden et bid. og så er jeg meget enig i dette: Det jeg desværre oplever ved bidløse optømninger er at hesten er mere tilbøjelig til at hænge på tøjlerne, Rytteren finder det mere legalt at ride med hårdere kontakt. Alt efter hvilken slags optømning der er tale om, ser jeg også at hesten er mere uvillig til at give efter i ganachen og at næsebånd oftest bliver spændt stramt til for at undgå at det rutcher. Dermed har man allerede blokeret hestens ganache, nakke og sidst hele ryggen. Det gælder specielt trensen der krydser under kæben, men jeg har set det på både sidepull og kapsun også
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh jamen |
|
|
problematikken fra ovenstående citat finder så sandelig da også sted for heste med bid i munden. Hvis man tager ud til diverse stævner nærmest uanset niveau så vil man kunne se at dommerne overhovedet ikke slår ned på hård tøjlekontakt og filen og gøren ved.. Det er da meget muligt at DRF skriver en ting i dag vedrørende kriterierne for bedømmelsen i dressur men dels lever de på ingen måde selv op til det og dels er det da såre simpelt at omformulere det så det også passer med bidløs ridning.. Så gælder det bare om at dømme ALLE der har hård tøjlekontakt og hest der hænger ned.. I øvrigt kan det jo være at hesten hænger fordi det er ok behageligt at gøre det i bidløs optømning og ikke hænger fordi det gør avs med biddet i munden.. Er det fedt at have en hest, der ikke hænger fordi man har et "middel" i hånden, der kan påføre den smerte?? 
Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden. RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013 "Nothing tastes as good as skinny feels" - Kate Moss
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Der er sådan set ikke noget problem i at ride uden bid til stævner - det kræver bare en ændring i kritikken. Dvs. det skal laves om til Accept af hånd/accept af tøjle/accept af optømning - svære er det ikke rigtigt. Jeg har harft skrevet og spurgt DRF hvorfor bidløst ikke var tilladt, det er fordi de gerne vil ligge sig op af FEI's reglement og der er bidløst i dressur ikke tilladt. Det giver dog ikke nogen mening at man ikke må i dressur, hvor det netop handler om at have hesten under kontrol og godt redet - modsat spring hvor mange ponyryttere sidder med 117 skarpe bid og kan stadig ikke styre deres stressede pony ( kat 1 ponyer må rides med hackamore ). Men efter min opfattelse så er dressur noget så.. indædt eller hvad det korrekte ord nu er. For mange traditioner og for lidt vilje til at følge med tiden. Fx på det bidløse punkt. Jeg er selv dressurrytter og har set heste redet pænt uden bid. Men aldrig på hackamore, jeg sidestiller hackamore med et stangbid og derfor skal det ikke rides med kontakt i, men behandles som en kandar. ( til de der så tænker; hvad skal man så bruge af optømning i kandarklasser? Kapsun og hackamore, det bruges fx af akademiske ryttere der er bidløse, men rider højere øvelser )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hvis man skulle forbyde udstyr i dressuren fordi, at nogle ikke kan finde ud af at bruge det korrekt, ville vi skulle ride rundt helt uden udstyr. Jah, så skulle vi endda nok bare blive nede fra hesten, for det kan da bestemt også gøres forkert uden noget udstyr overhovedet. Så at stemme nej fordi, at man har set/erfaring med, at hesten hænger mere på tøjlen med bidløs optømning eller andet, virker i min verden naivt, for hold da fast, hvor rider mange med bid også bare grimt! Ud fra det grundlag skal bid så også forbydes. Dressur handler jo netop om at formå at ride hesten korrekt. Så kan man da ikke forbyde udstyr fordi, at det evt. kan bruges forkert - der bedømmes jo ud fra, om det bruges korrekt. Det er hele pointen. Jeg ser ikke noget problem i det, og har lige svaret ja. Reglen om accept af biddet kan, som MRJN skriver det, let skrives om til "accept af optømning/hånd", som jeg også finder mere passende generelt. En hest med bid kan også være irriteret over fx næsebåndet, korte tøjler og andet end selve biddet. Men min erfaring er også, at dommerne lige "glemmer" at dømme for hård hånd eller forkert opstilling. Har også haft flere snakke om det med en anden opstalder ude på gården, Tess står på, der har meget forstand på hestens anatomi osv. Hvis bidløs optømning bliver tilladt (ikke hackamore i de små klasser, det vil jeg meget nødigt bruge), så skal Tess og jeg nok komme ud og starte. Jeg har overvejet om jeg vil lære hende at gå med bid udelukkende for stævners skyld, men efter at have set hendes reaktion her den anden aften, da jeg gav hende det i munden, så tror jeg ski egentlig helst, jeg vil undlade det. Kan ikke se hvorfor, hun så absolut skal vænnes til noget, der er tydeligt ubehageligt for hende... Generelt synes jeg bare, det skulle være tilladt at bruge lige den optømning, man vil. Jeg kan ikke se forskellen på optømningen, hvis der dømmes ud fra de samme kriterier. Det handler vel "bare" om at få udført øvelserne korrekt og at hesten går godt/anatomisk rigtigt og er smidig - hvorfor så alle de regler om, hvordan, man forventes at kunne opnå dette?
Someone told me I was delusional. I almost fell off my unicorn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er ligeglad, hvad de rider med i dressur. I western går det fint i flere klasser hvor der dømmes ens mellem bosal og bid, men her er kontakt i almindelig forstand ikke så ønsket, som ved dressur. Jeg ser det som et problem, hvis flere oplever bidløse ride med mere kontakt og at hesten "hænger". I bogen bag om biddet, skrives der bla. at hvis en hest hænger eller lægger sig i hånden, skal der ses efter en blidere optømning. I mit hoved må det også gælde ved bidløs. Jeg er hverken for eller imod bid eller bidløs ridning, men at tro at en bidløs trense ikke smerter hesten, som en har skrevet længere oppe, er en af de største misforståelser ved bidløs. Næsebenet begynder en del længere oppe af hestens kranie end de fleste tror og den første del af næsebenet er meget tyndt. Tilmed er der en del nerver og blodåre der udspringer ved både over og underkæbe. Disse punkter kan misbruges såvel ved bidløs, som med bid/næsebånd. Derfor skal man have lige så stor respekt og omtanke for bidløs, som for bid. Desværre er min oplevelse af bidløs, at de ofte er placeret så lavt at der er fare for skade på næsen og jeg ser ofte også grimer der sidder så lavt, at de kan være til skade for hesten. Så vi kan ikke sige, at noget udstyr er mindre smertefuldt for hesten, hvis det anvendes uden omtanke for hestens anatomi. Så jeg stemmer nok ved ikke, for jeg ville nok ønske at folk gerne måtte komme i bidløs, men at der så stod en og tilså at den ikke var for stram eller sat for lavt, eller til anden gene for hesten. Men ønsker også at næsebåndet må af eller tilses på samme måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
jeg har stemt nej, en del af dressuren handler om hestens accept af bidet, jeg mener ikke at drf bør ændre reglerne for konkurence ridning, medmindre at det er i overensstemmelse med fei.
For where your treasure is, your heart will be also.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skræmmende |
|
|
Jeg er bange for at der altid vil være folk der skynder sig at råbe NEJ til f.eks bidløs ridning, ganske enkelt fordi det skræmmer dem. Jeg har mødt utallige dommere og underviser der bliver chokeret når de hører/ser folk der rider bidløst, eller uden udstyr. Jeg tror at mange stadig har så meget at lære om hesteadfærd, træningsmetoder etc. at det for dem er så uvirkeligt at de bliver skræmt og modstandere af det.. For dem selv er der simpelthen så lang vej endnu,og det kan virke enormt skræmmende at skulle indse at man selv er så langt " bagefter", altså at man selv måske slet ikke er et sted hvor man fysisk/psykisk kan træne sin hest bidløst... Jeg er helt sikker på at denne frustration / angst er altoverskyggende for de fleste "nej sigere".. Nogle indrømmer det gerne ( for sig selv) mens andre forsøger at opfinde undskyldninger  Personligt er jeg ligeglad om folk vælger det ene eller det andet. Resultatet er det samme. Men jeg er klart fortaler for at hest og rytter selv må vælge. Jeg har set ALT for mange heste/ponyer der er generet af at have et bid i munden, til at kunne mene andet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har svaret |
|
|
nej. Jeg var lige ved at svare ja, men efter at have tænkt over det, endte det alligevel med et nej. Egentlig er ovenstående svaren del af hvorfor jeg gjorde det. Jeg er simpelthen bange for, der bliver en ren skyts lejr med "hende der red med bid" "hende der red uden". Vi har set det utallige gange herinde, at folk, der kun sætte sig delvist ind i tingene (bare i denne tråd er der eksempel på det), skyder med skarpt i den anden retning. For mig er dressur konkurrencer en klassisk gren. Pt er den lige vel cirkus præget ja, men jeg er naiv nok og håber vi kommer retur til den gode gamle klassiske dressur igen. Jeg har selv redet bidløst (kapsun), og ville da gerne stille op i det, men jeg synes det skal gøres i en gren for sig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så kom den |
|
|
Tænkte nok, lige så snart jeg så afstemningen, at der ville komme en tråd om den. Hvilket jo egentlig er okay, da det trods alt er et debatforum  Personligt, har jeg intet i mod bidløs ridning, og jeg har da også sagt ja til afstemningen. Der var en overgang, hvor min hest havde et lille sår i den ene mundvig, som han havde fået, fordi mit bid var for stort, og dermed havde rutsjet lidt rundt. Vi rider noget MB i dressur til stævner, så han er vant til at gå med kandar, og vant til at skulle bære sig selv, så det var ikke noget problem, da vi begyndte at ride med hackamore, jeg følte faktisk at han gik meget bedre på dét end på kandaren. Nu har jeg så skiftet bid på min kandar, så nu passer det, og her til at starte med, har jeg så pakket siderne af bridonbiddet ind i latex, som skulle sørge for, at det ikke tager hul i hans mund, som lige pt. er ret følsom, og ja, det ser ud til at virke, så jeg er bare glad  Dog var det da lidt træls at jeg måtte gå glip af nogle stævner jeg gerne ville have været til, i perioden hvor vi red uden bid, specielt fordi jeg følte at han gik ligeså godt, om ikke bedre uden bid som med bid. Så derfor har jeg sagt ja. Jeg mener desuden også, som mange andre, at det til stævnerne gælder om at vise dommeren, at man kan opfylde kriterierne der bliver stillet til klassen, og så synes jeg måske bare det er lidt mere sejt at man kan gøre det uden bid end som med bid, da mange ser det som en ekstra udfordring at ride uden bid. Så længe at der bliver set lige på dem med/uden bid, er det fint for mig. 
Min skønne 9 års oldenborg vallak Flexness sælges. Hans annonce kan ses på min præsentation og på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er afstemning slut? |
|
|
Har ikke stemt men hvis det kan nås så villle det bestemt blive NEJ. Jeg synes det er fint hvis man vil ride uden bid, men kan ikke se det har noget med den dressur der foregår i DRF at gøre og det konkurrenceelement der er lagt til grund for det. Jeg synes det vil være noget vrøvl at blande det sammen, så hvis der skal være bidløs må det være i konkurrence for sig selv, hvilket jeg heller ikke støtter.... Så bare Nej....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frygt??? |
|
|
StaldShamrock: Jeg tror det er de færreste nej-sigere der er bange for at ride bidløst. Jeg tror heller ikke at man kan sidestille god hestevelfærd med om man bruger bid eller ej. Jeg gav dig en for dit indlæg fordi jeg finder det fordomsfuldt og bedrevidende. Rikke
"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..." (Ludwig Hünersdorf)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har givet StaldShamrock en og RikkeTP en .  Jeg kan godt se, at er man negativt ladet overfor diskussionen fra start, så kan Shamrocks svar let opfattes bedrevidende, men jeg er helt enig i den opfattelse, hun har. Jeg har flere eksempler på det omkring mig - bla. en morfar, der havde brugshest hjemme som barn, der ikke tror på, at man kan styre en hest bidløst, fordi at man er nødt til at kunne tilføre hesten stærk ubehag for at holde den, hvis det gælder. Og det tror jeg somend også er rigtigt (ikke derved korrekt/godt) for mange ryttere, simpelthen fordi de har så travlt og der ikke bliver lagt meget arbejde i hesten fra jorden, det er bare tilrid hesten på et par måneder og så hold godt fat i biddet. Jeg har været ude og prøve nogle parter (ikke ungheste), der bare ville suse afsted, og jeg sagde, at jeg vil ikke bare holde igen (som jeg fik besked på), da ridning ikke skal handle om biceps (altså jeg ville tage den tid, det tager, om at finde årsagen og lære hesten at slappe af og reagere for LETTE hjælpere, i stedet for at ødelægge følingen i dens mund..). De parter fik jeg ikke, for dem var jeg ikke dygtig nok til.  Og SELVFØLGELIG er der neuancer. Men nu skriver jeg bare hvad jeg selv har erfaret. Og ja, det er erfaret, det er ikke blot en idé. Jeg har aldrig oplevet en traditionel rytter der har gået noget videre op i håndtering/arbejde/forberedelse fra jorden. De heste, jeg har redet på riskeskole, plus parter og bare heste, jeg kort har været i kontakt med, har alle været uden videre opmærksomhed på mig så længe, jeg stod på jorden. Man skal skubbe hårdt til dem for at få dem til at rykke sig, man skal rykke i dem for at de bakker og stopper sammen med en, man skal hele tiden gøre dem opmærksom på en og bede dem vente, når de trækkes. De er bange for alverdens ting og kan ikke styres godt når først, de kommer op og køre. Det er den typiske hest, jeg har været i nærheden af. Det er kun med min egen, det er blevet anderledes. Jeg er ikke nået til at ride Tess endnu, men til gengæld er hun altså virkelig nem fra jorden og opmærksom på mit kropssprog (for det meste ). Hun bliver ikke bange for alt muligt, da jeg vænner hende til alt hvad jeg lige kommer i nærheden af, mens mange andre vælger at bede folk lade være at "skræmme deres heste". De heste, jeg har kendt førhen, har været nogenlunde idiotsikre i ridningen - på den vis at de er vant til at folk ikke aner, hvad de laver på dem, så jo, det var da let at ride dem - men ikke hvis det skulle gøres rigtigt.. Så det kommer an på hvad folk går ud fra. Jeg har også hørt mange sige, at man ikke kan ride en hest i holdning uden bid og bla bla bla. Men selvfølgelig kan man det - det kræver måske bare en anden fremgangsmåde end ellers. Og selvfølgelig kan hesten lære at styres i bidløs selv for lange slasketøjler - hvis forberedelserne er rigtige i den givne situation. Jeg har ikke selv nogen i min omgangskreds der ved hvad bidløs kan og ikke kan. De tror, det ikke kan bruges og at det er dårlig træning af hesten, da de er trænet på rideskole med spark til og tag mere fat i tøjlen. Lavede jeg en afstemning blandt folk omkring mig, ville de fleste nok svare nej - men dette fordi, de ikke har erfaring til at sætte sig rigtigt ind i det. Det er så svært med afstemninger, for for at få et "brugbart" resultat vil det kræve at folk ved, hvad de svarer på. Og det gør de fleste altså bare ikke - ikke kun med dette, men med alt generelt. Jeg stod på et tidspunkt på en gård hvor jeg snakkede med en Parellitræner om om hun kunne komme ud og undervise et par gange i måneden. Det krævede at jeg kunne samle et hold, og trods jeg spurgte på FB-siderne for nogle gårde i omegnen og spurgte flere fra selve gården, så var der ikke nogen, der ville være med. Jeg kan ikke huske alle svarene præcist, men det var tydeligt at høre på dem alle, at de ikke rigtig vidste hvad HMS er/skal bruges til. Kommentarer som at "jeg har ikke interesse i at lære min hest tricks" og "jeg er glad for at min er tilredet" var nogle af dem. Jeg tænker at hvis det er så forfærdeligt at ændre på det oprindelige "grundlag for dressur", så vil det da være oplagt at lave bidløse dicipliner for sig selv. Men jeg synes, det er synd og skam at dele det op, for så bliver det netop "den ene mod den anden" (fordi folk ikke kan finde ud af at passe sig selv og tror, de redder verden ved at hakke ned på andre......), hvilket det også bliver ved at udelukke det ene. Alle burde være på "lige fod". En længere oppe nævnte også at have bidløse konkurrencer seperat fra dem med bid, men skrev samtidig at det støtter hun heller ikke. Der er ingen forklaring der - men jeg vil altså rigtig gerne høre, hvad grundlaget er for den holdning? At det strider mod DRF's oprindelige regler synes jeg er en.. ehm.. dårlig grund. Der sker altid en udvikling med alt, og der skal være plads til at lave ændringer for at opnå noget bedre efterhånden som de erfares. Heldigvis er der da en del ting, hvor der ikke holdes fast i den oprindelige tankegang, for så ville verden i hvert fald ikke se ud som den gør i dag. Nytænkning, folkens, nytænkning! Hvis man skærer det sort/hvidt op, så har vi to grupper, der begge mener, de gør det rigtigt og at den anden gør det forkert. Alle samme mentalitet - så hvorfor skal den ene have ret frem for den anden? Hvis bidløs ikke skal være tilladt, så skal det heller ikke med bid - eller skal vi bare lade der være plads til alle for en gang sin skyld. Det ville klæde verden noget så fint. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
hmm Jo det er ret fordomsfuldt, jeg siger nej tak til bidløs til dressur stævner, men derfor har jeg stadig reddet bidløs på hjemmebane. jeg kender ikke nogen der er decideret bange for at ride bidløs  jeg kender en del der ikke kan se pointen i det, men det er en helt anden diskussion. Det eneste jeg siger no go til, er cordeo i naturen, det kommer jeg aldrig til at være fan af, og vil altid kalde uansvarlig optømring.
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regler, regler, regler |
|
|
Jeg ved godt jeg tidligere skrev, at jeg synes det ville være OK at ride uden bid til stævne, hvis DRF åbnede muligheden, og det holder jeg stadig fast i. Dog tænker jeg egentlig lidt, hvorfor det er, at folk der bevidst har valgt at ride uden bid, tænker at de gerne vil starte stævner, selvom de udemærket godt ved, at DRF's regler lyder på, at man SKAL ride med bid (korrekt optømning) til stævner? Det er bare en undren. 
Min skønne 9 års oldenborg vallak Flexness sælges. Hans annonce kan ses på min præsentation og på markedspladsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
varmblod er vejen frem - Hvis dit svar er henvendt til mig, så nej, det jeg skriver er ikke fordomsfuldt. Som skrevet er det min erfaring og noget, jeg har spurgt ind til ved folk. En fordom vil være at jeg blot kommer med en teori uden af have decideret evidens i baghånden, som jeg altså har i massevis i form at respons fra folk omkring mig. At du så ikke kender nogen, der er bange for bidløs ridning (eller blot af en opfattelse, at hesten ikke kan styres optimalt, som var min egentlige pointe og som jeg kan læse, du også selv er blandt) er da kun godt for dig, men det ændrer ikke på, at jeg ikke kender nogen, der har reelt grundlag for ikke at synes om det. Skal man virkelig danne sig et ordentlig overblik over grunden, så skal man ind og lave landsdækkende undersøgelse og bruge en dælens masse tid på at afdække folks grund til at sige nej. Men ud fra min erfaring omring mig og på nettet, så holder jeg på mit udsagn, som jeg bestemt ikke ser som fordom. Ser jeg på dit første svar i denne tråd, så har du jo heller ikke helt forstået det. Du skriver at du ser en tendens til at rytteren har hårdere kontakt eller hesten hænger på tøjlen - i min verden er det ikke en grund til at forbyde en optømning. Som skrevet tidligere skal bid også forbydes, såfremt de ting, der kan bruges forkert, skal forbydes. Dressur er jo netop at rytteren skal ride hesten korrekt, så optømningen skal ikke have skylden for at det gøres forkert, rettere skal rytteren have lave karakterer og en anmærkning i bedømmelsen til stævnet, hvis der er for hård kontakt eller hesten hænger. Præcis som ved bid.  Flexness - folk har forskellige grunde til at vælge bidløst. Jeg selv vil gøre det da jeg ikke vil byde min hest at rende rundt med en jernstang i munden, men det betyder da ikke, at jeg ikke vil ride dressur og gerne ud og prøve kræfter på stævnebanerne. Grunden til, at jeg ikke blot tænker "nå, jamen så kan jeg bare ikke starte stævne" er at jeg ser det som en unødvendig regel, at man ikke må starte bidløst. Hvis der var en reel grund og det gav mening det hele, så fint. Jeg kan fx godt forstå hvis man ikke må starte i cordeo på en udendørsbane med kun lavt hegn eller åben bane, da en forskrækket hest vil kunne hoppe ud og ind i publikum. Men at man ikke må ride bidløs, hvor man har styr på hesten på lige fod med bid-rytterne, kan jeg bare ikke se logik i. Man skal ikke altid bare acceptere hvordan, ting er, der skal sommetider ske en udvikling i ting.  Andre har heste, der bare ikke fungerer med bid. Er det fair at de ikke må starte stævner? Og sikkert efterhånden en masse, der går op i anatomisk rigtig ridning og en del, der har læst om biddets (negative) indvirkning på hesten. Når man ved at (meget af det) på stævnebanerne ikke er optimalt, hvorfor så ikke gøre en indsats for at ændre på reglerne? Jeg har selv tænkt lidt at jeg synes, det er sjovt, at dem der sværger til bid ikke vil tillade det bidløse, mens de bidløse ryttere blot gerne vil have lov også at være med - på den front er der ingen, der går ind og siger, at bid skal forbydes.  Og så vil jeg blot lige skrive, at jeg synes, at det er forkert at opfatte optømning med bid som "korrekt optømning". Det kommer altså alt sammen an på, hvordan, man træner sin hest..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
Sandra Den var ikke kun til dig, bange for at ride bidløst er henvendt til hende der skrev det. du læser noget jeg ikke har skrevet, jeg har intet sted skrevet en hest ikke kan styres bidløst, og jeg kender som skrevet heller ikke nogen der har den holdning. Jeg skrev min holdning til cordeo og naturridning. Jeg har heller ikke skrevet at rytter holdere hårdere? jeg skrev jeg er enig i overstående som en anden skrev, fordi jeg har set en tendens det heder "jeg har ikke bid i munden på min hest, så den føler intet ubehag" Jeg ville ønske du spurgte mig i stedet for bare at antage jeg mener sådan og sådan og det bunder i det og det, meget af dit indlæg er egentlig ikke så relevant for mig, igen fordi du antager i stedet for at spørge eller i det mindste kun holde dig til det skrevne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig JA |
|
|
Jeg har stemt ja! Alene ud fra en holdning om at det burde være op til rytteren selv- hvorfor er det ok på springbanen men ikke til dressurstævne???? Jeg er ikke stævnerytter men kan vel godt tillade mig en undren over manglende logik  I diciplinen trec er der jo også valgfri optømning...........
Venlig hilsen Charlotte, Krafur og Engill
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har svaret ja...... |
|
|
Fra DRF hjemmeside: Dressur Dressur er en konkurrenceform, hvor hestens lydighed, smidighed i bevægelserne, fysik og evner bedømmes, ligesom rytterens opstilling og samarbejde med hesten vurderes af dommerne. Øvelserne skal udføres i en hensigtsmæssig form, som bygger på hestens naturlige forudsætninger. Jeg har svaret ja, da jeg mener at overstående godt kan bedømmes uanset optømning. Kan også godt lide ideen om at man skruer ned for regler og op for tilliden til folk, i form af at tro på at de ved hvad der fungere bedst for dem og deres hest. For dem der så ikke selv kan magte dette ansvar, uanset optømning, skal der selvfølgelig gives øjeblik vejledning i hvordan det givne udstyr bør bruges. For mig personligt handler dressur så heller ikke på nogen måde om udstyr, snarere tværtimod, da jeg mener at målet med dressuren er at opbygge så høj en grad af lydighed og styrke at udstyret bliver unødvendigt pynt. Det der hed usynlige hjælper den gang jeg lærte at ride - er altså virkelig smuk dressur, uanset om der er bid eller ej på hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
varmblod er vejen frem - hm, jeg tror at du skulle tage at læse dit eget indlæg i stedet for at skrive at jeg læser noget, der ikke er.  Du skrev tidligere (eller gentog, men hvad er forskellen?): Det jeg desværre oplever ved bidløse optømninger er at hesten er mere tilbøjelig til at hænge på tøjlerne, Rytteren finder det mere legalt at ride med hårdere kontakt. Alt efter hvilken slags optømning der er tale om, ser jeg også at hesten er mere uvillig til at give efter i ganachen og at næsebånd oftest bliver spændt stramt til for at undgå at det rutcher. Dermed har man allerede blokeret hestens ganache, nakke og sidst hele ryggen. Det gælder specielt trensen der krydser under kæben, men jeg har set det på både sidepull og kapsun også Derved kan jeg kun udlede at du ikke ønsker bidløse konkurrencer da du mener, at optømningen bliver brugt forkert, og du synes, nogle ryttere holder for hårdt, hesten hænger osv. For det ER altså det, der står!  Så jeg ved ikke hvad det er, jeg skal spørge om. Jeg antager intet, men skriver faktisk bare det, du selv skrev/gentog...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
nej jeg mener ikke bidløst er for hård en optømring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad mener hesten? |
|
|
Jeg glæder mig bare til den dag, hvor vi kan spørge vores heste, hvad de foretrækker og om vores påvirkning er ok med dem...;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
hov og så har jeg det sådan med bidløst. At fordi man selv har valgt en anden vej, kan man ikke forlange at resten af verden tilpasser sig, så må man være indstillet på man er "udenfor" det traditionelle og træne efter det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg svarede.. |
|
|
ja.. Jeg har en hest der går på hackamore, ikke fordi jeg er fanatisk bidløs rytter.. Men fordi min hest har kindtænder der sidder meget lavt og derfor kan han ikke gå med bid, uanset hvilket bid og hvor lavt man sætter biddet.. Jeg har i mange mange år døjet med en hest der blev hidsig ved ridning med ret meget tøjlekontakt og det er der vel ikke så meget at sige til, når det faktisk har gjort ondt på ham.. Efter skiftet til bidløs har jeg nu en hest der gerne søge ned uden at hidse sig op.. Jeg ville rigtig gerne kunne starte en dressurklasse eller to, for at få en bedømmelse af den enorme forskel jeg selv syntes det har gjort for min hest..
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|