|
|
| At være i økonomisk klemme.. |
|
|
Ja- hvad gør man egentlig når man for første gang i sit liv ikke er i stand til at betale sine regninger i næste måned? Sagen er den, at jeg regnede med studieoptag her i september =SU, og muligheden for et deltidsjob som er noget lettere at få end fuldtid. Jeg fik så en plads til februar istedet for. Fint nok  Men det betyder nu, at jeg i halvanden måned INGEN indtægt har haft OVERHOVEDET, men mine udgifter er der jo ligesom stadigvæk (Lejlighed, bil, tlf, forsikringer mm.) .. Så min konto går stødt nedad og nærmer sig et kritisk stort minus som jeg gerne vil slippe af med inden studiestart. Jeg har/havde et job som lærervikar, som sidste "sæson" gav fint, men efter sommer har der simpelthen ikke været noget at lave. Jeg søger alle mulige forskellige jobs flere gange om ugen, er ikke kritisk da jeg jo ved at jobbet kun er for en kort bemærkning (frem til februar, hvilket jeg jo så undlader at skrive i min ansøgning), foreløbigt uden resultat- der er mange om buddet, det er jeg klar over. Kontanthjælp er jeg rigtig meget imod, og tror egentlig heller ikke jeg kan modtage det, da jeg har en bil (hvis værdi dog er ret lav, men den er vel stadig en "formue"?) og en hest (udlånt), men den kan man jo ikke som sådan værdisætte.. Hvad gør man egentlig i sådan en situation? Jeg har aldrig prøvet det før, har altid selv kunne klare mig økonomisk. Og nu er jeg lige ved at få stress over udsigten til ikke at kunne klare mig selv. Derudover er det jo også fuldstændig forfærdeligt kedeligt og deprimerende at sidde derhjemme hver dag i dagstimerne imens alle andre arbejder og studerer..
Mvh Mie -Med supermulen Surprise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Først og fremmest... |
|
|
...sorterer man i regningerne og får betalt de vigtigste - huslejen må ikke springes over. Mange af de øvrige KAN udskydes hvis man kontakter kreditorerne og snakker med dem - langt de fleste vil hellere lave en afbetalingsordning der bliver overholdt, end de vil have at deres kunder helt opgiver at betale. Derudover ser man sig omkring i sit hjem hvad man har der kan sælges. Er der kunst på væggene, designerting, designertøj, bil eller noget som helst andet der kan skaffe lidt penge til huse. Bilen skal selvfølgelig beholdes hvis den f.eks. kan medvirke til at man får et job - men ellers er den luksus (OGSÅ selv om man må sælge med tab) Og så søger man ellers alle de jobs som andre ikke gider - rengøring, avisudbringning osv.
£isbeth & Baloo The truth is rarely pure and never simple Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for svar- Jeg har ingenting i hjemmet af værdi, er flyttet rimelig akut i en fremlejet bolig for nyligt, og har kun ikea møbler, tv af ældre dato og ellers ikke noget af værdi.. Bilen er forsøgt sat til salg over et par måneder, også med betydeligt nedslag, uden held. Desuden koster bilen ikke ret meget at have holdende, og jeg synes det er ret drastisk at skille sig af med den fordi jeg har problemer i en periode på 1-4 mdr. Lige så snart jeg skal læse kan jeg godt få det til at løbe rundt, også med bil. Har ikke gæld eller andet i den. Det jeg måske i virkeligheden spørger om er om jeg har overset noget i forhold til at komme igang med job, eller få midlertige indtægter på andre måder. Og knap så meget for at få af vide at jeg skal sælge mit liv ud, fordi jeg har et par mdr. (1-5) hvor jeg ikke ved hvad jeg skal leve af..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Beklager... |
|
|
... det var blot et forsøg på hjælp. Har man ingen penge, kan man jo være nødt til at tage kedelige valg for at få noget at leve af. Men som sagt - prøv at søge job hos avisdistributørerne. De fleste af dem VIL faktisk hellere have danske medarbejdere end at skulle importere polakker til jobbet. det kræver dog at man er parat til at arbejde om natten - også når det er regn og sne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg lytter og læser skam hvad du skriver Lisbeth  Jeg synes bare ikke helt det må være løsningen at sælge ud af alting fordi man har en lille krise økonomisk i kort tid. Jeg er klar over at det kan blive nødvendigt men jeg kan pt. klare den på kassekredit- men jeg HADER det, og vil selv tjene mine penge, og ikke mindst have et formål med at stå op om morgenen. Jeg har som sagt aldrig prøvet det før, at stå uden job og indtægt, og håber vidst bare lidt på at nogen herinde havde et godt tip til jobsøgning eller noget viden vedr. økonomisk støtte som jeg ikke er klar over findes 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Kontanthjælp er ikke en mulighed når du er optaget på uddannelse. Du kan søge om overlevelseshjælp og enkeltydelse på din kommune. Jg ville tage ind på rådhuset til råd og vejledning. Du får muligvis afslag pga. bilen. Men dette er jo heller ikke holdbart i længden for dig. Ellers synes jeg mange har held til at få lidt indtægt ved at tilmelde sig vikarbureauer. Ellers så vær personligt opsøgende i butikker, måske på en rideskole, fabrikker, plejehjem, bosteder mv. Der går ikke længe inden mange skal have ekstra ansat som juleassistancd... Pøj pøj med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok.... |
|
|
.... mit tip er som sagt avisudbringning. Jeg VED at distributørene hellere vil have danske medarbejdere end polakker - og jeg ved at de jævnligt må "bestille" nye polakker til arbejdet. Så der er en mulighed for et fuldtidsjob nu - der måske endda kan konverteres til en gang om ugen når du skal til at læse - så du kan få betalt af på kassekreditten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snak med banken |
|
|
Du kan ikke få kontant hjælp når du er optaget, men hør på kommunene hvad der er af hjælp at hente. Og få så lige meldt dig ind i en a kasse når der er overskud på kntoen igen, så du slipper for det der en anden gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handicaphjælper? |
|
|
Hvad med handicaphjælper? Man bliver oftest oplært på følgevagt. Selvfølgelig er det ikke sikkert du har lyst / kan arbejde så tæt med et andet menneske. Der er mange Jobs at få. Prøv evt. Ved interesse at tjekke jobplakaten på http://www.formidlingen.dk eller andre lignende sider. Jeg manglede arbejde og er i gang på 3. år snart som hjælper. Det er godt nok et intenst job og man lærer sig selv og egne grænser at kende - det er jo ikke altid en dårlig ting også i senere karriere 
Mange hilsener Vibeke Neergaard Rasmussen Uddannet hestemassør Hestemassage tilbydes i Vestsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mener at huske |
|
|
at jeg kunne låne penge hos kommunen. Men nu er det altså rigtig mange år siden - jeg var i den situation mellem forudbetalt SU og en løn-indtægt, altså ved afsluttet studie. Det kan meget vel have ændret sig. Vagter i hjemmeplejen eller som afløser på et plejehjem giver godt. Jeg ville nok møde op et par steder med et cv under armen eller simpelthen begynde at ringe rundt. Det er også et rigtig godt studiejob at have, fordi man kan tage de skæve vagter i ferieperioderne, hvor de "faste" gerne vil have fri. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vikararbejde |
|
|
Der findes en del vikarbureauer hvor du kan oprette en profil. Så kan du prøve hos de forskellige rengøringsfirmaer. Og i udsendelserne og Asger Aamund og de ledige lød det som om man ret let kan få arbejde på hoteller.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv at finde jobs her |
|
|
rengøringsjob (har selv haft sådan nogle i ca 10 år - og det giv faktisk gode penge, og især jobs som ligger på skæve tider) kassedame i netto eller andet begge steder er man vant til at folk kommer og går, og der findes jobs mange steder.jeg fatter slet ikke at folk ikke gider at gøre rent. det har været de bedste jobs jeg nogensiden har haft. man får en god løn, og som regl hvis man ellers gider, ja så tag nogle timer, om morgen eller natten, for så har man dagen til at det sjove. har selv købt to heste på den konto. og samtidigt har jeg haft muligheden for at have frivilligtarbejde ved siden af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jobsøgning |
|
|
Hej jeg vil også sige rengøring juleassistance - restauranter, butikker osv kassedame i diverse supermarkeder tjek diverse rengørings og ejendomsservice selskaber avisdistribution www.fk.dk søger jævnligt omdelere med egen bil ihvertfald i Nordsjælland http://www.studiejobs.dk/ http://www.fritidsjob.dk/ ellers tag fat i alle vikarbureau'er Håber du finder noget Hilsen Anne
nu tilbage som "sandkasserytter"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| elfnwfoihnw |
|
|
Har du tænkt på at melde dig ind i en A-kasse? Jeg ved ikke 100% hvordan reglerne er, men hvis man for eksempel afslutter uddannelse og derefter melder sig ind, så er man dagpengeberettiget fra en måned senere (altså minus den 1. måned)...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhhh.... |
|
|
det kan jeg godt huske.. Jeg løb tør for SU inden jeg var færdig, fik barn mit i det hele og fjumrede så lige lidt.. troede jeg havde SU til godt et halvt år mere.. men nej min uddannelse var kun nomineret til xxx så derfor lukkede de kassen = ingen SU de sidste 3 måneder jeg studerede.. Jeg havde så studiearbejde.. men det gav jo ikke til huslejen... så jeg lånte penge af min far og fik det til at løbe rundt til jeg var færdig, kunne komme på dagpenge.. og så fik jeg arbejde og betalt min far tilbage.. det er jo det billigste lån da der jo ikke kommer renter på .. Så jeg kender det alt for godt.. men kan du ikke finde et arbejde og det kun er midlertidig er der vist kun en øv og tung vej.. enten låne penge eller få dine regninger på afbetaling..
Nu med dartmoorføl med nuttethedsfaktor i topklasse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeths forslag... |
|
|
.. om avisdistribution er faktisk godt - og jeg kan tilføje reklamedistribution. Der er stort set altid mangel på folk. Tag en snak med din bank - måske har de et godt forslag? Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hvorfor ikke sælge hesten??? den har det jo tydeligvis bedre end nogensinde, låneren virker super dygtig og kompetent og det virker som om den ikke kunne få det bedre andre steder... Bare et forslag... måske låner ikke har økonomien til køb men så kunne man måske aftale noget, som så kunne afhjælpe din økonomiske situation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan da |
|
|
Jeg ville starte med at tage ned til din bank og få bevilliget et overtræk på din budget konto. Som regel kan man uden problemer få lov til at overtrække sin konto med 10.000. Da jeg stod i din situation var det løsningen for mig - så indbetalte jeg ekstra da jeg var i arbejde, for at få underskudet væk. Du kan også tage på kommunen og få et "lån" dvs. du får en form for dagpenge men de skal betales tilbage når du får en indtægt. Banken er dog nok det nemmeste, og vil også hjælpe hvis du står på et senere tidspunkt og skal bruge penge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Pyh- tak for svar, skal forsøge at komme rundt om de fleste ! TAK, for alle links mm. Dem vil jeg kigge på, og se om der er noget at hente der, samtidig med jeg selvfølgelig søger videre på de andre sider jeg allerede har fundet. Jeg er ikke tilmeldt A-kasse nej, da jeg har studeret imellem mit sidste job og derefter haft vikarjob. Hesten kan ikke afvikles på nuværende tidspunkt, da låner har meldt ud fra start at de ikke har råd til at købe ham (selvom jeg RIGTIG gerne ville have at de overtog ham). Han er heller ikke en udgift for mig, da de har udgifterne og min far har forsikringen på ham. Mht. bank, så har jeg allerede et overtræk på -10.000.. Jeg har som skrevet tidligere en høj kassekredit, som jeg kan bruge i nødstilfælde, men det er altså ikke optimalt at starte et studie med et minus på 20-30.000,- i banken. Jeg har været forbi jobcenteret idag, som var meget søde og synes at det var en lortesituation jeg står i. De har sendt mig videre på rådhuset imorgen hvor jeg skal til samtale vedr. enten kontanthjælp (som jeg virkelig gerne vil undgå!!), eller måske en engangsydelse. Hende jeg snakkede med mente godt jeg kunne få kontanthjælp selvom jeg er optaget på studie til februar. Men hun var vidst ikke heelt sikker, og jeg er også blevet beordret at gå til et eller andet uddannelsesviften som er flere timer om ugen, hvilket jeg synes er dybt latterligt og spild af ressourcer når jeg ER OPTAGET på et studie..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har haft rigtig gode erfaringer med vikarbureauer i perioder, hvor jeg har været imellem jobs/studier. Det er ikke nødvendigvis de mest interessante jobs, man bliver sendt ud i, og der er ikke nogen garanti for en fast indkomst, men min erfaring er, at de er meget glade for vikarer, der er stabile og gider lave noget = større chance for at de tilbyder arbejde næste gang, der er noget. Du kan sagtens tilmelde dig flere steder for at øge chancen for at få tilbudt arbejde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil ikke lige frem sige at |
|
|
det er altså ikke farligt at være på kontanthjælp. Du skal jo hellere ikke betale det tilbage. Man skal bare stå til rådighed for evt aktivitering/samtaler mm pga sygdom har jeg været på det i snart 5 år. Så jeg er godt på et andet forløb, men får KH udbetalt hver mdr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Til orientering kan MAN GODT .. Søge kontanthjælp selvom man er optaget på et studie- jeg har været på rådhuset idag og få det bekræftet.. Derudover kigger jeg videre på de forskellige sider der er linket herinde, og har oprettet online CV på forskellige jobsider.. Så håber jeg snart der dukker noget op, så jeg slipper for at få hjælp af kommunen Det er dog ikke ret meget man får fra kommunen når man er under 25 år (6700,- FØR skat), men det er dog en hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Det er vel egentlig det der svarer til en SU? Det er jo typisk 5000 kr efter skat  Så hvis du alligevel kommer på SU til februar, så er det du kan få af kommunen nu jo sådan set det samme du skal leve for, til den tid.
Mvh. Sophie (: stud.med.vet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kender |
|
|
Kender det alt for godt og sidde i samme situation... Pt har jeg 2 kassekreditter, hvor jeg er blevet nød til at hæve den ene... Det skyldes en flytning der kostede en del penge, og hest der pludselig stod og skulle have sadel... Jeg VED så at jeg har en indtjening der dækker mine udgifter, men når der kommer ekstra udgifter en måned på 4-5.000 SÅ ramler mit budget og nu kan jeg slet ikke finde hoved og hale i det  så jeg er ikke til meget hjælp... Udover at jeg kan sige at du på McD på vesterbrogade kan søge arbejde, de har døgnåbent så der kan du bare arbejde løs (killer job!!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jlemand |
|
|
Prøv adecco.dk. Det er et vikarfirma hvor jeg med personlig erfaring kan sige at det er ret nemt at få arbejde 
Hilsen Rikke Endelig med helt egen hest, Kráka fra Sølvbjerggaard Dagligt kendt som Molly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opslag osv |
|
|
Du kan også prøve at sætte opslag op om at du kan gøre rent, passe børn, eller hvad du nu kan finde på - evt i lokalavisen, ellers i supermarkeder i nærheden. Det har jeg tidligere haft stort held med måske findes der en opslagstavle på dit fremtidige studiested hvor folk der mangler hjælp til forskelligt sætter opslag op? Sådan var det ihvertfald da jeg studerede 
Mvh Britt The more you practice, the luckier you get....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arbejde... |
|
|
Bor du i nærheden af et større hospital der evt kan bruge en hospitalsmehjælper - også tit man kan arb i weekenden under studiet. Eller hvad med postbud? Jeg har selv arbejdet som begge dele i min studietid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|