Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kritiserer du også andre?
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 13:06

Jeg synes, det er GODT at tænke sit om andre, det er det, der gør, at vi lærer mere, vi vender og drejer tingene inde i os selv. Opdager nyt, også om os selv, hvordan vi vil gøre ting og hvorfor.

Men skal vi ikke danne en klub, som undlader at sige det højlydt?

Undlader at proppe ting ned over hovedet af andre? Altså få andre ned med nakken, så de ikke kan sove om natten. Det man ved heste ville kalde "kællinger", dem der sparker efter andre dagen lang. :)

Hvad er det, folk får ud af at være efter andre? Har aldrig forstået det. Jeg er klar over, vi alle tænker vores om andre. Men hvorfor egentlig føle, det er en pligt at sige det højt?

Der er INGEN, der gør to ting ens. Helt ærligt, det er der ikke. Jeg kan godt tænke, "hvorfor er der ikke andre, der er som mig", men det er der altså ikke, og jeg har lært at leve med det.

Så hvorfor er det, at folk vil proppe deres ekstreme holdninger over andre?

Sådan en ting som BIDLØST. "Jern i munden er dårligt. Basta."

Okay.. Da jeg prøvede med bidløst på min, fordi jeg bruger biddet mindst muligt, var hesten ved at slå mig ihjel. Den spassede helt af, snurrede med hovedet osv. Så skyndte jeg mig at hente trense og bid, og hesten slappede af igen, som altid.

Allerede der.. Nogle menensker er meget ekstreme, firkantede. Og jeg kan godt forstå det. VI MENNESKER tænker jo, " det må være ubehageligt", jeg gør noget andet, for "det kan KUN være det her, der er det eneste rigtige".

Men hestene synes noget andet! Klart er der nogle heste, der er så svære at finde bid til eller mangler tandlæge, at bidløst er fint. SUPER. Men som man siger, "if it aint broken, don't fix it !!"

Og hestene tænker ikke så meget som os, de reagerer bare på hvad der er mest ubehageligt. De er ikke ekstreme, de er individuelle.

Fx. myler bid, som jeg er SÅ ked af, jeg ikke købte for mange år siden. Men jeg har hørt om en hest, der ikke kunne lide myler bid!! Så selvom jeg er 100% fan af myler bid, så accepterer jeg også, at enkelte heste ikke går godt med dem, selvom jeg ikke forstår hvorfor, fordi det er det eneste rigtige til min. Hehe.

Nå, kun en opfordring til jer, hvis mund aldrig er lukket, om I ind imellem kunne tænke over, at det kan genere andre, som gør deres bedste for at passe sig selv, og ikke kritiserer andre højlydt, fordi de ved, hvor træls det er.

Og det synes de højlydte jo også selv! Har jeg lagt mærke til. :) De kan ikke lide, når de selv bliver snakket om, så tænder de SELV af. Karma rammer lige i bagdelen.

Husk, mod tåber kæmper selv Guderne forgæves!

3
3
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 13:35

Du trækker sådan cirka også en holdning ned over hovedet på folk.

Hvis der er noget jeg sjældent læser her - så er det at folk siger " bidløs er den eneste vej frem, bid er mishandling - bom basta " men alligevel, så bliver folk ved med at rode rundt i at nogen siger det også bliver det holdt i live.

Den holdning er lige så ekstrem, som den du viser.

Men nej, jeg vil ikke holde munden lukket - nej tak. Syntes jeg noget er over stregen, så siger jeg det.

Verden og andre - inkl. mig selv får intet ud af at vi alle klapper i og passer vores egen kage. Verden var ikke kommet langt, hvis man passede sin egen kage - så ville vi stadig leve i stenalderen.

Den holdning du har - er undskyld jeg siger det direkte; konfliktsky. Kan godt være jeg er forkert på den, men jeg har aldrig forstået at " åh nej, pas på, det kan være nogen bliver såret ".

Så nej, jeg hopper ikke med i klubben. :)

Nu meget eget ponydyr

7
2
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 14:15

For at være ærlig, så forstår jeg virkeligt ikke hvorfor andre folk skal blande sig i andres ting.

De burde gøre sig selv den tjeneste og holde bøtte med deres meninger og holdninger omkring ridning og hestehold bla.

Folk gør tingene forskelligt, og andre burde passe deres egne heste, og passe deres eget buisness, jeg har bestemt ikke behov for at råbe højt om andres fejl og mangler, da jeg ved at det rammer hårdt, jeg gider virkeligt heller ikke at blande mig i andres ting, for jeg har nok i mine egne ting.

At blande sig og kritisere er det mest flabet og uhøffelige man kan gøre, og folk skulle virkeligt tænke sig om, fordi karma er virkeligt en kælling, og det kommer tilbage til dem selv.

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 15:17

Jeg synes det er fint at ytre sin mening - Jeg synes dog at der er måder det bør gøres på, og måder det IKKE bør gøres på.

En del herinde, oplever jeg, siger deres mening, uden at tænke på hvordan det rammer personen. Konstruktivt - Måske. Nedladende - Ja.
I min verden kan man godt være konstruktiv på en ordentlig måde, uden at hakke og save i andre, og det synes jeg desværre der er perioder hvor det opleves her på HN, at folk bare sabler, uden at have den mindste empati for personen der rammes. Jeg snakker ikke rygklapperi, men ganske almen pli.
Så er der til gengæld også de der bare lukker ud - Enten for at fejre ytringsfriheden, fordi de gemmer sig bag en skærm eller fordi de bare har for megen tid på hånden. Det er dem der bruger ordene "fed" og "grim" om folk og deres dyr - Altså på ingen måder konstruktivt.

Heldigvis er der også dem der siger tingene på en ordentlig måde. Kommer med forslag til forbedringer, istedet for at fortælle hvor dårligt det er, og hvor frygteligt det ser ud. Om folk kalder dette for rygklapperi, er vidst op til den enkelte. Jeg kalder det, at pust kampgejst i personens retning.

Der er self. også de personer der ikke vil tage imod den konstruktive kritik, og spyer en ildkugle tilbage, og det er dem der ødelægger det for de der gerne vil, for de mindsker folks lyst til at være konstruktive på den gode måde.
Dem der lytter til div. forslag, men argumenterer for/imod, synes jeg er ok, da det skaber debat. Ved mange ikke er så glade for disse, da de mener de bare går i forsvarsposition, istedet for at lytte.

Det er en svær debat, for der er mange båse, og spørgsmålet er hvor grænsen går til de enkelte. Nogen vil mene at de er i én, mens andre mener de tydeligvis er i en anden.

Mvh. Lykke

Proud owner of:
Pearl
& Amber

Tennessee Walking Horse

*NU MED TWH FØL*

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

7
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 15:45

Selvom man siger sin mening, så mangler folk ind imellem noget; situationsfornemmelse. Jeg har specielt en tråd i tankerne, hvor jeg syntes folk mangler situationsfornemmelse - både her og på HG ( hestegalleri ).

Så bare fordi man siger sin mening og at man har en mening om det meste, er det ikke ensbetydende med at man altid siger den. For igen, det med situationsfornemmelse :).

Nu meget eget ponydyr

0
0
Svar på denne tråd

der er...
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 20:32

Der er vel ikke noget i vejen med at sige sin mening -det er måden man siger den på.

Jeg synes bestemt ikke der er noget i vejen med at sige sin mening eller komme med gode råd selvom man ikke er blevet bedt om det. Det er da lige præcis den måde man udvikler sig på og bliver bedre.

I min verden er det måden man siger tingene på.

For eksempel kan man jo spørge: Hvordan kan det være at du gør sådan... Jeg kan se det ser ud som om din hest ikke reagere så godt på det. Måske ville det være en ide at gøre sådan eller sådan, fordi....

så kan folk da vælge at tage det til sig eller lade vær, og måske det giver anledning til en anderledes måde at se tingene på. Vi kan da alle gro fast i vores vante vaner og ideer.

En helt anden ting er at sige: "Det du gør er helt forkert, dyremishandling, ondt..." Så kan man da næsten være sikker på at folk går i baglås og ikke tager tingene til efterhetning.

Selvfølgelig kan det være nødvendigt at sige det i nogen meget gralle tilfælde men i langt de fleste tilfælde er det jo et spørgsmål om at folk gør tingene på den måde de gør fordi de mener det er det bedste eller fordi de ikke ved bedre.

Jeg håger da i hvert fald at folk stadig vil komme med gode råd og vejledning, så vi alle kan udvikle os og blive klogere. men jeg ville også ønske at man ikke behøver at være så firkantede i sin holdning. hvad der er rigtig for den ene rytter og hest er jo ikke nødvendigvis det rigtige for andre

Cand. Agro.

0
0
Svar på denne tråd

Handler det ikke
Forfatter: 
Dato:  08-09-2013 20:42

om hvem man siger sin mening til? Og i hvilket regi?

Face to face er det sjældet jeg ytrer min uforbeholdne mening overfor folk jeg ikke kender eller ikke har et personligt forhold til, sådan ud af det blå. Bliver jeg indfanget i en diskussion er det da klart at jeg kommer med min mening.

Er det min veninder/venner, og emnet ikker er for følelsesladet (hvilket en hestediskussion aldrig ville være for mig), siger jeg da min mening direkte, hvis ikke ens venner kan sige hvad de mener så synes jeg ikke der er et ordentligt venskab.

"Altså få andre ned med nakken, så de ikke kan sove om natten"

Det har jeg godt nok aldrig prøvet, jeg tror jeg er for tykhudet.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  09-09-2013 06:18

"Klart er der nogle heste, der er så svære at finde bid til eller mangler tandlæge, at bidløst er fint. SUPER. Men som man siger, "if it aint broken, don't fix it !!"

Nu er det jo ikke alle der vælger at ride bidløst, fordi de ikke kunne finde et bid eller en tandlæge til hesten. Min blev tilredet bidløst med henblik på fremtidige distancestævner, hvor det bidløse vil gøre det nemmere for ham at spise undervejs...men han er skam sidenhen blevet vænnet til bid.

Bortset fra det, så er jeg enig med andre i tråden - kritik og hjælp givet kontstruktivt er altid velkomment, da jeg måske kan lære noget nyt - uden input ude fra vil jeg aldrig udvikle mig.

Og helt ærligt så virker dit indlæg på mig som om, at du søger andre med samme holdning som dig, der skal danne en "klub" mod alle, der ikke lige mener det samme som jer...er det ikke det du siger at være imod?

Du skriver om heste "De er ikke ekstreme, de er individuelle"...det samme gælder for mennesker.

Mine meninger, holdninger og følelser er mine egne - at de ikke er de samme som dine, gør dem ikke mindre værd.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider