Det er rigtig vigtigt at du fanger læseren, allerede fra start - drt er de første få sætninger, der er vigtigst ...
Når firmaer modtager mange ansøgninger, fx til elevstillinger, så får de som regel rigtig mange, de skal læse .. Der kan sagtens være 200-400 ansøgninger. Derfor læser de ikke alle ansøgninger til ende. Fanger den ikke i starten, bliver den kaseret.
Det første afsnit skal handle om, hvorfor du ønsker jobbet, AT du ønsker det.
Jeg søgte selv elevplads for et par år siden, det var som bankelev. I mit første afsnit skrev jeg, at jeg var ansat i Nordeas telefonbank, min faster arbejder i bank, min far er i Nordea og min bror i Danske Bank - derfor har jeg fået bankverdenen ind med modermælken, og jeg har altid vidst, jeg skulle arbejde i bank.
De næste afsnit brugte jeg på, at nævne nogle flere kompetencer. Fx, at jeg et par måneder senere skulle til Australien og rejse rundt.. Det giver nogle personlige erfaringer, som arbejdsgivere elsker.
Undlad at nævne ting ved dig selv, som kan få læseren til på forhånd at komme med fordomme.
Undlad sætninger som "jeg elsker at læse, jeg elsker at gå ture i skoven". Det er sætninger, som antyder, at man er en enspænder ..
Jeg elsker at lade tankerne flyve, når jeg rider i skoven alene, og det får mig til st stresse ned. Men det ville jeg aldrig nævne i en ansøgning, da det også kan tyde på, jeg stresser. Fortæl det i stedet til samtalen..
jeg ville nok heller ikke nævne, at jeg i min fritid red, da (mange) folk ofte har fordomme om heste-piger.. Har oplevet en chef på et tidspunkt, som sorterere en ansøgning fra, fordi manden havde skrevet, st han red. Det kunne han ikke forestille sig en mand gøre.
Jaaa, kort sagt . Ansøgningen skal indeholde, hvorfor søger du, hvad tilbyder du dem, hvorfor er du egnet osv.
Al hygge-snakken, kan vente til samtalen.. Læseren skal blive nysgerrig på dig, og ville lære dig at kende og høre nærmere - derfor hiver de dig til samtale 
hvis ikke du skal sende din ansøgning lige idag, vil jeg gerne smide min op her - har den bare kun i systemet på jobbet på mandag