Hej,
Det værste ved dyrekampe, om det er tyrefægtning, hundekampe, hanekampe, hunde mod bjørne og hvad mennesket nu kan finde på af sadistiske påhit, er, at det bliver brugt som UNDERHOLDNING for andre mennesker.
Det er en ting, jeg aldrig har forstået: At dyremishandling kan være "smukt" eller "underholdende". Når vi nu om dage synes, at de gamle romeres forestillinger med gladiatorkampe og mord på dyr og mennesker i Colosseum var barbariske, burde vi her 2000 år senere være kommet så meget længere, at vi heller ikke synes, at dyrekampe bør finde sted.
I gamle dage slog vi en rigtig kat af tønden, så vi har ikke været bedre selv, men vi er da heldigvis kommet videre siden da. Den katolske kirke prædikede tidligere, at dyr ingen sjæl har og derfor ikke kan føle smerte og frygt. Jeg er ikke klar over, om kirken har ændret standpunkt, men det håber jeg da, ligesom vi heller ikke brænder hekse længere.
I nogle lande afholder man en form for tyrefægtning, hvor tyren ikke dræbes, men hvor selve "kampen" kun markeres. Det er da en noget mere spiselig variant, som spanierne måske kunne indføre for at bevare en kultur og stadig leve op til den moderne tids etik og moral?
MVH
Jette