Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Var DU stoppet for at hjælpe!!??
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 22:13

HeJ

 

jeg er godt nok lidt overrasket over det jeg oplevede i dag.

Kommer kørende hjem fra arbejde på befærdet vej, (ringvej med meget traffik). Og lige ved et lyskryds. Og ser de her to jagthunde som løber løs rundt omkring bilerne som holder for rødt.

 

Man finder hurtigt ud af der ingen ejer er, og hundende går lidt i panik. Jeg holder som en af de få ind til side med haveriblik på for at få fanget de her hunde.

En meget flink mand fra 3x34 hjælper og vi får fat i den ene hund, og smider den i min bil.

 

Den anden hund vil ikke fanges, og flygter ud foran inderbanen i modsatte retning, hvor den ligner den bliver ramt inden den løber ind i skoven.

Jeg køre rundt og kommer på den anden side ind på en sidevej hvor ejeren og en anden der har prøvet at hjælpe står.

 

Den bliver senere fundet, da den er løbet hjem, og den anden hund som jeg havde i bilen kom ejeren og flyttede fra min ind i hans egen bil.

 

Der gik hurtigt 3 kvarter at få fat i en hund og bevare roen uden at nogle kom til skade.. Hverken hund eller mennesker.

 

Men jeg er rigtig overrasket over alle de biler som bare kørte? Hvis de nu havde holdt stille i bare 15 sek, havde vi fået hurtigere fat i de to hunde, og så havde vi ikke stået med hjertet i halsen fordi en evt. Ulykke kunne meget vel havde været sket.

To jagthunde bevæger sig alligevel ret hurtigt mellem biler.

 

Det der med at forhindre en evt. Ulykke, var bare ikke til stede. Det eneste de forskellige biler bare tænkte på, det var hvordan de kom uden om mig hurtigst muligt. Fair nok at folk gerne vil hjem og alle kan ikke hjælpe, det ved jeg godt.

Øog alligevel, hvorfor ikke bare give det et forsøg, i stedet for at køre videre forbi en køs hund midt på,vejen og meget vel komme til at skabe en ulykke??

 

 

Har prøvet med en hest løs på vejen mellem biler også, med al udstyr på. Og der var heller ingen der stoppede bil eller noget. Og da jeg gjorde blev der hurtigt spurgt om det dog var min.. Ehm nej jeg vil bare gerne hjælpe inden nogle kommer til skade.!!?

 

Hvornår køre DU videre? Og hvorfor?

Og er der forskel om det er om morgen, eller du skal hjem fra arbejde?? Eller du skal nå noget?

 

Er DU med til at hjælpe med at forhindre en evt. Ulykke, mht. Dyr på vejen. ??


Hilsen 007

Border collie Diesel
Chihuahua Shake

Så blev vi sgu gift d. 30/7-11

Lucas 30/1-2012 <3 ...

Koder nu hjemmeside i C# (O:

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville aldrig
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 22:30

køre/gå videre, hvis jeg kunne se, at der ikke var andre, der hjalp, eller nogen havde brug for min hjælp.

 

Jeg har engang fanget en pony, der var på springtur, og fået den hjem igen, og ligeledes hjulpet en dame, der var helt fortabt med sin (stærke) koldblodshest uden grime, som hun ikke kunne få med over vejen og ind på marken igen.

 

Her hvor jeg bor ser jeg til gengæld ofte løse hunde, da folk generelt går tur med dem uden snor (det gør man åbenbart i Frankrig, selvom der er trafikeret) - og da vi bor i et tætbebygget område med en del fodgængere, kan det være svært at se, hvem hundene hører til. Derfor holder jeg mindre øje med løse hunde her, end jeg ville gøre i DK.

 

Godt, at I fik fanget hundene!

 


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd
 
 har selv prøvet det
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 22:45

har prøvet at komme kørende, og så kommer der en stor jagthund løbende lige imod mig, jeg stopper og åbner døren, og ja så har jeg så hund i bilen. Der var dog en mand som var efter den, så han tag den over i sin bil - har dog en mistankte om at den har været stukket af fra den nærliggende hundepension.

 

Men jo jeg stopper altid, hvis jeg kan se at der er problemer. Har prøvet alt fra hunde, katte, grise (mange SMÅ grise), en tyr og heste. Og ikke andet så spørger man om folk har brug for hjælp. Har prøvet at komme kørende og der holdt en hestetrailier i den ene side af vejen, og de stod med hesten på den anden side. Det så lidt mærkeligt ud, så jeg holdt da ind. Det viste sig at hesten havde smaderet ruden i traileren. Heldigvis var der kun småskader. Men mor og piger var meget rystet, så dem tog jeg en god snak med. Pigerne tog og red hesten tilbage til stalden, og jeg hjalp moderen med at ryde op.

Det skal lige siges at min far var ude for at en pony kvalte sig selv i en trailer, uden at de kunne komme til at gøre noget for den.

 



3
0
Svar på denne tråd
 
 fanget
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 22:48

Hvis jeg var på vej på arbejde, var jeg ikke stoppet - ærligt, jeg kan ikke tillade mig at komme for sent på arbejde "bare" fordi der render løse dyr (set med mit arbejdes øjne)

Under alle andre omstændigheder (inkl skole) var jeg stoppet for at hjælpe. Har været ude for at fange både løse ponyer og hunde før, og vil altid gøre det, så vidt det er muligt :)


Mvh Sandra

 

Prior's Capina <3

 

R.i.p Midnight's Medina <3

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Trafikken
Forfatter: 
Dato:  02-09-2013 23:57

Jeg ville mene, ud fra det beskrevne, det er bedre at holde et stærk trafikeret kryds på ringvejen i let bevægelse, frem for at skabe trafikkaos ved at alle holder stille og springer ud af bilerne.

 

Godt du handlede og rigtig godt ingen kom til skade.

 

Mvh

MonaK


0
1
Svar på denne tråd
 
 Stopper
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 00:17

Er der behov for hjælp, så stopper jeg og/eller tilkalder assistance.

 

Jeg har adskillige gange indfanget løstslupne heste.

 

Jeg har tilbragt en halv time foran det lokale apotek i selskab med en lille bange hund, som havde forladt sin ejers bil, da vedkommende var på apoteket.

 

Jeg har kontaktet politiet og givet meldinger om løse Sankt Bernhards hunde i nødsporet på motorvejen (her standser man ikke og indfanger dem selv).

 

Kan jeg hjælpe, så hjælper jeg.


Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

 

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 blabla
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 01:23

Jeg har stoppet for at fange hund. Den rendte løs rundt mellem en masse unge mennesker - de var ikke engang i biler, men stod bare og ventede på bussen og klappede af og til hunden på hovedet

Så jeg fangede den og kørte hjem med den og afleverede den. Den blev godt nok skidesur, da jeg tog den med ind i bilen, meeeeeen den var nu engang for lille for mig at være bange for Undrede mig nu også lidt over, at ingen reagerede (altså den var jo ikke sur, før den skulle møves ind i bilen, så ingen undskyldning dér).

 

Har også oplevet at min egen hund har været stukket af fra mig ved et uheld, og jeg så selvfølgelig har rendt rundt og ledt efter den. Da jeg så kommer hjem, finder jeg den pivende og rystende af kulde på mit dørtrin. Den er en bitte kuldskær gravhund. Nå, men senere finder jeg så ud af, at naboen vidste at den sad der og intet har foretaget sig. Hvordan jeg finder ud af det? Jo, jeg modtager såmænd en håndskreven klage. Der står altså et telefonnummer på hans halsbånd, og naboen kender ham udemærket og ved han er en rar og omgængelig hund Og han ved, at den ikke normalt går alene rundt.

 

Fatter simpelthen ikke, at man ikke lige tager sig tid til at finde ud af, hvor en løsgående hund hører til og om den skal hjælpes hjem.

 

Hvis der er andre igang med at hjælpe dyret, kaster jeg mig selvfølgelig ikke over opgaven. Man kan også være for mange til at hjælpe. Fx. har jeg et par gange oplevet køer på springtur, hvor der allerede var folk igang med at hjælpe, og også politi igang med at hjælpe. Men man sætter da farten ned og kigger efter om man skal stoppe helt op. Det er det så bare ikke alle bilister, der gør, nogle gange kan man udsættes for decideret chikanelignende adfærd fra andre bilister, fordi man netop tager den slags hensyn

 

Åh, sådan noget kan jeg blive ret så irriteret over.

2
0
Svar på denne tråd
 
 what to do
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 07:16

Jeg har selv prøvet noget lignende og var ligeså målløs som du.


Vi drejer ned af en ok befærdet villavej som forbinder to større veje. Her ser vi så en masse biler kører zig-zag, holder stille og hvad de ellers ikke gør. Vi opdager ret hurtigt en sød lille sort lab som enten løber lidt rundt eller sætter sig foran bilerne. INGEN steg ud for at se om de kunne kalde hunden til sig. Når den satte sig foran bilerne sad de pænt og ventede på at den skulle flytte sig.. MÅLLØS!

 

 

Jeg bad så min far om at køre ind til siden så VI i det mindste kunne give det et forsøg. Min far prøvede i første omgang uden held. Jeg steg ud kastede mig på jorden og sagde sjove lyde som heldigvis fangede dens opmærksomhed og kastede sig i armene på mig.

 

Hunden havde tegn på og ejeren blev tilkaldt og trafikken kørte normalt igen.

 

 

 

Jeg synes det er absurd at folk ikke ser ud over egen næstetip i sådanne situationer!

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jah, jeg var stoppet..
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 08:19

prøvede det selv i foråret..

 

Jeg kunne godt se ude i det fjerne at folk bremsede og kørte zig zag, da jeg kom tættere på kunne jeg se at der gik en lille nyfødt kalv på vejen.. Og moderen på den anden side af hegnet var dybt ulykkelig..

 

Stoppede i vejkanten og satte katastrofeblink på, tænk sig en gang.. Folk dyttede, gav mig fingeren osv..

 

Nå ja, jeg ville jo bare hjælpe den stakkels kalv, så den ikke blev til mos af egoistiske billister, der nok ville komme helt op i det røde felt hvis den løb ind i deres fine biler..

 

Fik den hurtigt ind på den anden side af hegnet og kørte så ned på gården og forklarede hændelsen, de takkede mange gange og om eftermiddagen da jeg kørte hjem, var køerne blevet flyttet til en mark længere væk fra vejen..

 

Jeg er helt med på at meget få nok ville have turdet at gøre noget ved sådan en halvstor hereford kalv, men selve situationen var ret farlig i og med at folk kørte zig zag og bremsede..

 

Så kunne man da trods alt bare have kørt ned på gården, hvor det var helt åbenlyst at dyrerne hørte til.. Istedet for bare at hidse sig op og blive en vanvidsbillist..

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 08:58

Jeg stopper, og har gjort det flere gange, både for hunde, heste og kalve, hvor jeg som TS har været godt overrasket over hvor ligegalde de andre trafikanter er.

Men folk bliver jo generalt ret agrasive og egoistiske så snart de kommer i en bil...

 

Men nu har jeg selv prøvet, at der rendte en hest ud foran vores bil, hvor vi ikke kunne undgå at ramme den (det var mørkt), og jeg har også set biler hvor heste har taget den hend over taget, og selv hunde og kalve kan lave ret store skader på biler, men folk må jo åbenbart ikke tænke over det, ellers ved jeg da ikke lige hvorfor de bare kører vidre, tit i høj fart...

 

Fair nok, hvis man er bange for hunde, heste m.m. men derfor kunne man jo godt sætte farten ned, og så måske ringe til politiet.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsada
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 09:05

Ja jeg er så også en af dem som stopper... Kan også finde på at stoppe for at tjekke om dyret er dødt, hvis der for eks. ligger en kat i vejkanten...

 

Oplevede for nogle år siden, en hund som rendte rundt på motorvejen = biler i høj fart + hund hurtigt kan ende fatalt både for hund og mennesker...

 

Måske ikke helt vel overvejet - holder vi ind i nødsporet (med hestetrailer og hest vel og mærke), og så får min kæreste og jeg indfanget den her hund, mens 2 andre bliver tilbage hos hesten (som ikke synes det var det FEDESTE med at holde på motorvejen, gjorde dog ikke andet end at stå og spænde og kigge lidt i traileren... Da man så får fat i ejeren, kan man godt blive lettere irriteret over at denne virker TEMMELIG ligeglad, og med kommentaren "nå er den nu der oppe IGEN??!.. sagde at de da var nød til at holde hunden på ejen matrikkel - hvortil jeg fik svaret at så skulle de enten have hundegård eller binde den, og det synes de var synd... Så fik de bare lidt surt tilbage, at det var mere synd hvis den løb ud og blev slået ihjel, og fik slået en familie ihjel samtidig... bum!! altså...

 

Har også stødt på løs hest uden grime, hmm hvordan trækker man sådan en hjem uden reb?? Tjah der måtte jeg jo så smide min overtrøje, og vikle den omkring halsen, og heldigvis kunne hesten trækkes med sådan :P

 

 

Og sidst der var jeg ude og ride tur, hvor der pludselig mens jeg rider i den lille by jeg bor ved, kom 3 heste løbende ud inde fra en ejendom, og ud midt på vejen... Jeg parkere min hest MIDT på vejen, og sidder og vinker og basker med armene til folkene som kommer i biler, for at signalere at de skal STOPPE... fandenme ikke om folk bare køre uden om mig, for derefter at næsten køre ind i de heste alligevel... SUK... Samme nummer lavede jeg, da jeg i selv samme by kom kørende og der løb 2 chihuahuaér rundt ude midt på vejen...


Ejer af to fantastiske prinsesser.. Isabella af mindet - min stjerne...... Og Maliki - mit lille tykke impulskøb....

3
0
Svar på denne tråd
 
 løs pony..
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 09:41

forleden bankede nogle søde mennesker på vores dør og spurgte om vi havde en løs hest - jeg fik hurtigt tjekket at vi havde vores heste på begge folde, så puha ikke en af vores.

 

Men der var jo en løs hest, og hvor var den så, min mand og jeg kørte en lille runde i vores lokalområde og fandt en pony på vejen og fik den afleveret til ejer - det var så desværre anden gang på under en uge den var uden for indhegningen.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 09:57

JA! Jeg var uden tvivl stoppet for at hjælpe.


sagde Katrine

 

med hestene Faralae II og Farolero KSH

 

"I don't like people.. I only like horses"

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke bare med dyr
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 10:53

Jeg har ofte indfanget løse hunde og heste, hvis jeg har mødt dem på vejene.

 

Jeg har været ude for, at være den eneste, der steg ud af min bil ved en ulykke, hvor en lastbil havde torpederet en personbil. DA var jeg godt nok overrasket. Det var på en motorvej i myldretiden og ulykken spærrede motorvejen helt - så der holdt 100-vis af biler tæt på, men ikke EN anden steg ud.

 

Hensynsløst!



Kvalificeret hjælp til problemheste

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Hjælp.
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 11:09

Syntes TS handlede forsvarligt og "rigtigt" ved at stoppe og hjælpe. .

 

Hvis trafikanterne havde vist mere hensyn og stoppet trafikken til hundene var indfanget, så kunne trafikke fortsætte meget hurtigt igen uden nogen ville være kommet til skade.. Der er desværre mange som ikke viser hensyn i trafikken, men ikke her på HN. .

 

Jeg bliver sjældent involveret i sådan noget, men for få dage siden lå der en død kat på vejen, som jeg holdt ind for at fjerne fra kørebanen. Der var mange biler der bare ræsede hen over den... Den har trods alt være "nogens" og den vil blive savnet. At finde sit dyr splattet helt ud over vejen er altså grusomt, men man kan altså som regel godt liiige trække de mindre dyr væk fra kørebanen.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg var sandsynligvis...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 11:34

... kørt videre - forsigtigt for ikke at påkøre hundene, men videre for ikke at stoppe trafikken.

 

Var det heste var jeg stoppet og havde hjulpet - for der ville jeg kunne hjælpe. Og med heste er jeg rimeligt sikker på at det ikke bare er fordi ejeren har ladet dem rende frit omkring at de er på vejen.

 

Men jeg er ikke udpræget tryg ved fremmede hunde, og sidst jeg hjalp med at indfange en blev det kvitteret med et bid og en sur ejer der skældte mig ud over at jeg ikke bare havde ladet hans køter rende hjem selv, og så slap hn den løs igen. Så nej - jeg fanger ikke hunde mere.

 

Jeg vil gøre mit yderste for ikke at påkøre en hund - jeg holder snitterne fra dem når det ikke lige er hunde jeg kender.


£isbeth & Baloo

 

 

The truth is rarely pure and never simple
 
Oscar Wilde

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bla bla bla...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 13:58

Jeg synes det er fair nok, når man er bange for de pågældene dyr, at man så ikke "bare" lige går ud og hjælper.

 

Jeg synes personligt bare at man, "venter" på en ulykke, hvis ikke man gør bare et eller andet.

 

Jeg kan måske godt se, at man ikke bliver særlig populær ved at stoppe trafikken på ringvejen. Og dog alligevel, endten en skadet hund, hård opbremsning - med risiko for hamonika, yderligere trafikkaos, hvis en af hundene blev kørt ned, og gjorde skade på bilen/billister.

 

Ja jeg ved godt det er gisninger, og det var heldigvis lige efter et kryds, så folk havde ikke så meget fart på.

Men om så det var længere henne ad vejen, havde jeg gjort det samme. Sat farten ned og haveriblink.

 

Stopning af trafikken (forhåbentlig kort øjeblik) VS. Ullykke. Ser jeg meget hellere stopning af trafikken ?

 

Køre man videre, når man kan se 2 løse panikke rundt mellem biler, og blot ignorere, uden at man kan se nogen reagere.

Er for mig at vente på ulykken sker. Igen fair nok at man er bange for hunde, hest mv. men at ignorere fordi man skal på arbejde kan jeg nu ikke forstå..

 

 

Komme for sent, for at forhindre en ulykke.

Eller

Komme for sent fordi der ER sket en ulykke.

 

Det er helt vildt det I alle sammen skriver, fedt at I findes derude! I gør altså en forskel !

Det er jo fuldstændig ligegyldigt om det er, hund, kat, gris, kør, får.

 

At ejerne såå skælder deres dyr ud, når de får dem igen, er så heller ikke til at forstå. Men det er en anden snak.

 

Shagya:

 

Hvis trafikanterne havde vist mere hensyn og stoppet trafikken til hundene var indfanget, så kunne trafikke fortsætte meget hurtigt igen uden nogen ville være kommet til skade..

 

præcis !


Hilsen 007

Border collie Diesel
Chihuahua Shake

Så blev vi sgu gift d. 30/7-11

Lucas 30/1-2012 <3 ...

Koder nu hjemmeside i C# (O:

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 17:00

Jeg har prøvet at komme kørende på en lande vej, hvor der pludselig var en lang kø som kørte meget langsomt. Da vi kørte over en bakketop, kunne jeg se at det var en hest som travede afsted på vejen (og hvorfor mon den blev ved med at løbe ,med ca. 20 biler lige i røven )

 

Jeg tog chancen og overhalede hele rækken og hesten og kørte ind til siden et stykke fremme og fik stoppet hesten, den blev afleveret til rette ejermand, som faktisk boede ikke så langt derfra, men havde lånt hesten ud til en anden , men der ville den åbenbart ikke være, for den var på vej hjem.

 

En anden gang har jeg sat min firmabil med rotorblinket tændt midt på vejen og indfanget en meget kåd rottweiler, der blev folk også mobsede, men de kunne ikke komme udenom, for jeg holdt lige ved et helleanlæg

1
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 19:20

Kommer helt ærligt an på hvornår, jeg kan ikke tillade mig at hente min søn efter lukketid i vuggestuen, jeg kan heller ikke tillade mig at dukke op 1-3 timer senere på arbejde, men hvis ikke jeg skal noget var jeg stoppet afhængig af dyret, har vi med en stor voldsom hund at gøre, havde jeg ringet til politiet, har vi med en hest eller mindre hunde at gøre, var jeg selfølgelig stoppet :)


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste dreng <3

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 undrer mig
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 20:31

Det er en af de ting, der virkelig kan undre mig.

 

Jeg har adskillige gange brugt tid på at fange både løse hunde og heste. Der er ALDRIG nogen, der hjælper.

 

Mindes dengang vi stod et par 12-årige rideskolepiger og prøvede at indfange nogle ponyer, der var sluppet ud af indhegningen ved en stærkt trafikeret vej. Ingen holdt ind for at hjælpe os - MEN, sikke da folk kunne bremse ned og råbe til os, at vi skulle se at få styr på vores heste!

 

Samme skete da jeg gik tur med min store hund langs en vej, en anden hund traskede rundt ude på vejen, men jeg kunne ikke nærme mig den, da jeg stod med min egen, der var temmelig sur (den cranky type overfor andre hunde). Prøvede selvfølgelig alligevel og tror jeg nåede at stå der i 10 minutter mens billisterne råbte "kald dog din hund til dig!" (og jeg skulle ellers mene at man bør være temmelig dum for ikke at registrere det IKKE var min hund sådan som min egen opførte sig!!) inden der kom en mand ud af sit hus pga. postyret og hjalp mig.

 

Og så var der en new foundlænder der rendte desorienteret rundt på en motortrafikvej uden nogen havde tænkt sig at hjælpe det stakkels dyr. Fik den heldigvis op i bagagerummet, hvor den knapt kunne være, og kørt tilbage til ejeren, som virkede ret ligeglad og sagde den måtte være hoppet over lågen (som stod åben på vid gab - de kunne tilsyneladende ikke finde ud af at kapere en grillfest, der inkluderede alkohol).

 

Jeg hjælper ALTID. Kommer gerne for sent til aftaler pga. det. Skal ikke gå og tænke på om et dyr mon blev kørt ned fordi jeg havde for travlt til at hjælpe det. Og det undrer mig at andre gerne kører den stil.


PAAtvaers

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 21:44

Synes godt nok det er nogle uhyggelige ting i fortæller!

Det der gør mig mest vred er dem der bander og råber og siger 'få styr på jeres dyr'!

NEJ, det er IKKE vores dyr, der FINDES faktisk mennesker der stopper op og hjælper, og de burde fanme gøre det samme! I stedet for at råbe sådan nogle grimme ting!

 

Tænk sig at de bare går ud fra, at det er ens egne dyr, det falder dem slet ikke ind at der findes folk der gerne vil hjælpe! Sikkert fordi de aldrig hjælper selv!

 

Man kommer altså længst med at hjælpe hinanden.

 

Jeg kører ikke rigtig bil (er studerende), så har heldigvis aldrig oplevet løse dyr på vejen! Heller ikke når jeg har lånt mormors bil.

Men mit grundprincip er, at hvis det ser ud til der er problemer, så er det mindste man kan gøre at stoppe og lige høre om de har brug for hjælp. Det kan jo være man får et nej, fordi der egentlig er styr på situationen, og så kan man køre/gå videre med god samvittighed.

 

Jeg har som sagt ikke prøvet noget med dyr, men her den anden dag kom jeg gående hen af gaden (som flere andre gjorde), og ser en ældre herre ligge og se meget utilpas ud! Der står vel 4 mennesker omkring ham; de gør ikke noget men ser ud til at kunne være noget familie af en art, den ene taler i telefon. Alle andre går forbi uden at se på ham, men jeg spørger lige om de har brug for hjælp. De takker mange gange, men der var styr på tingene, så der var ikke noget jeg kunne hjælpe med.

Ved godt der stod mennesker i forvejen ved ham, men synes stadig det er tamt at alle andre bare går forbi og vender hovedet den anden vej! Det kunne jo netop være de mennesker var familie som ikke havde lyst til at forlade manden, og så kunne en "fremmed" jo snildt hjælpe med fx at hente hans medicin eller noget på apoteket.

Forstår det altså ikke.. Lukker folk bare af for omverdenen? Og måske især når de sidder "beskyttet" i deres biler?


Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

2
0
Svar på denne tråd
 
 Andemor og hendes ællinger
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 22:21

som krydser en trafikkeret vej, hvor betjenten holder trafikken tilbage, er en saga blot, desværre.

Billister generalliseret er skide lige glade med dyr på kørebanen.

Spørgsmålet er, hvordan man får billisterne til at stoppe op, indtil problemet med dyret på kørebanen er løst ? Kæmpe bøder eller ?

Mit værste mareridt, var en morgen hvor jeg holdt for rødt i et kryds i Herlev. Jeg holdt forrest i inderbanen, og pludselig gik en desorienteret kat ud i fodgængerovergangen. Da den var nået halvvejs passerede en kvindelig cyklist den i modsat retning. Alle vognbaner var klar til at køre frem for grønt, og jeg så bare for mig, at den stakkels kat blev kørt til atomer. Jeg dyttede kort, for at få cyklisten til at reagere, og gudskelov stoppede hun op, da hun nåede fortovet. Hun kaldte på katten, som reagerede ved at vende om, og løbe tilbage til hende og fortovet. Da den nåede til hende, blev der i det samme grønt, og alle billisterne trådte på speaderen. Puhh ha.

Har tit tænkt på, om det var en indendørs kat som var sluppet ud, eller en kat i et kvarter, hvor der bare ikke er sikkert at være.

Synes at der er for mange mennesker, som erhverver sig kat som skal være udendørs i områder, hvor det simpelthen er for farligt at være kat pga trafik...

mvh

 

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 En god historie
Forfatter: 
Dato:  03-09-2013 22:46

må jeg så også lige nævne, når vi taler om billisters ansvarlighed.

Jeg har vist fortalt den før her, men her er den igen.

 

Fredag eftermiddag i myldretiden på Holbæk motorvejen kører jeg i ydersporet, da jeg får øje på en stor pony som galopperer i sidesporet lige efter afkørsel til Sengeløse og Ikea.

Der er rigtig mange biler, men jeg trækker ind i første spor, og placerer min bil, så jeg har ponyen ud for min sidedør.

Pga autoværn har ponyen ikke mulighed for at komme væk fra motorvejen, og vi følges ad et godt stykke vej.

Jeg koncentrerer mig om at holde min bil placeret rigtigt i forhold til ponyen, og pludselig ser jeg heste på en fold ved siden af motorvejen, og jeg begynder at dytte og presse ponyen, ved at trække bilen ind foran den. Det lykkedes at få den til at forlade indersporet, og løbe væk fra kørebanen.

Da jeg kikkede op, var der ikke en eneste bil foran mig. Det var helt vildt. Da jeg så kikkede i bakspejlet var alle tre vognbaner fyldt op med biler. Nogle fornuftige billister havde blokeret andet og tredje spor, så ingen kunne køre forbi. Det var bare så fantastisk, og jeg glemmer det aldrig.

mvh

5
0
Svar på denne tråd
 
 Og hvor er..
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 08:57

jeg glad for en arbejdsplads der er forstående overfor situationer hvor man bør hjælpe hvis man kan..

 

Jeg ville dø hvis jeg havde en arbejdsplads der ikke var forstående overfor at jeg hjalp en kalv ind til dens mor, i stedet for bare at køre videre med fare for både kalv og andre trafikanter..

 

Men det beviser jo bare dagens DK om at det kun handler om mig, mig og mig (eller mit firma)..

 

Jeg har meget svært ved at forstå hvad der sker ved at man kommer 5 minutter for sent, det er jo ikke noget der sker dagligt.!

 


 

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 14:33

Sjovt du siger det, for jeg har oplevet lidt det samme to gange.

Her for 2 uger siden kom jeg kørende igennem risby, der er der en lang meget lige vej, og folk har det med at have en anelse tung fod på speederen. Der er så en tydeligvis ældre golden retriver der lunter meget stille og roligt rundt. Den lunter så lige ud foran en van som så hakker bremserne i. Venter på at hunden er gået væk fra bilen, og vælger så at kører videre. Han havde ikke ramt hunden, men den rendte rundt ude på vejen. Min kæreste og jeg holder så ind til siden og får fat på hunden og ringet til ejeren.

 

Jeg FATTER simpelthen ikke hvordan ham i van'en bare kunne hakke bremserne i og så bare kører uden om hunden og videre ud i det blå. Hvad i alverden sker der inde i sådanne folks hoveder.


Hilsen Sofie
Du skal ikke tale grimt om vores mangel på intelligens. Vi er stolte af den.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 14:40

Sådan er det generelt med alting... ingen hjælper hinanden, alle har for travlt med sig selv.

 

Har set flere videoer osv. fra eksempelvis USA, hvor hunde har været fanget på deres store motorveje og er løbet skræmt rundt, og alle suser bare forbi som om, de ikke kan se det stakkels dyr overhovedet. Har endda set en video med en hund, der var blevet påkørt på motorvejen, og en anden hund, der forsøgte at hjælpe sin ven væk, alt imens alle - igen igen - bare kørrte aller H til.....

 

Jeg ville stoppe. Jeg indrømmer at jeg i nogle situationer er i tvivl om, om jeg bør hjælpe eller der er styr over situationen - men i en situation som den beskrevne er der jo ingen tvivl, og som TS selv skriver, så ville hundene hurtigt være fanget hvis bare, folk havde holdt stille et øjeblik.

 

 

Det er trist...


Someone told me I was delusional. I almost fell off my unicorn.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 At hjælpe
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 15:51

Jeg er ikke stødt på løse dyr i trafikken endnu - blot en enkelt hest på en halvmørk landevej, var på vej ud for at hjælpe ejeren med at fange den, men i det samme får han fat i grimen og de går hjemad.

 

Jeg ville helt sikkert stoppe hvis jeg kan se at jeg kan hjælpe, men jeg vil IKKE stoppe og stige ud på motorvejen. Det er simpelthen for farligt! Så hellere ringe til politiet, så de kan gøre noget.

 


/Annemette

2
0
Svar på denne tråd
 
 Stoppet
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 15:55

Jeg var som minimum stoppet. Om jeg var hoppet ud af bilen for at tage aktiv del, afhænger af situationen, men ligesom når en ambulance skal forbi, kan man gøre meget ved bare at holde stille og hjælpe med at skabe overblik.

 

Men folk stopper jo heller ikke for ambulancer. Det er sket flere gange, at jeg har måttet køre helt ud i rabatten for at hjælpe en modkørende ambulance med at komme uden om en klaphat, der bare kører videre i samme tempo i stedet for at give plads. Kan man ikke høre og se en ambulance med fuld skrue på sirene og blink lige bagved en, skal man måske overveje at aflevere kørekortet. Uanset alder.

 

Er det en løs hest, vil jeg i de fleste tilfælde hoppe ud og deltage i 'jagten', fordi jeg har nok viden om heste til at kunne være en hjælp. Andre dyr vil jeg lige tage et blik på de folk, der allerede er i gang for at se, om de virker kompetente. Ligesom en ikke-hestekyndig kan skabe flere problemer, end han løser, kan jeg uden tvivl også gøre tingene værre, hvis jeg kaster mig ud i redningsprojekter, jeg ikke har styr på. Men er der kun mig eller andre på samme niveau, så må man jo bare gøre sit bedste.

1
0
Svar på denne tråd
 
 at hjælpe
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 17:59

Jeg ville aldrig bare kunne køre videre hvis jeg kunne se at jeg kunne hjælpe.

 

Desværre er det ikke kun dyr at folk ikke vil hjælpe.

Jeg kommer kørende på landevejen og bliver ærligt lidt irriteret over at bussen kører ekstremt langsomt. Til sidst kun 20-30 km. Men da den pludselig kører over i venstre side og retur til højre for at stoppe i nogle småtræer. Ja så kan jeg jo godt regne ud at der er noget helt galt.

Chaufføren havde fået et ildebefindende, men heldigvis kom ingen til skade udover en lille smule på fronten af bussen.

Men af de 6-7 biler der ikke havde kunne komme forbi var vi kun TO som stoppede og tjekkede om nogle var kommet til skade.

Efter snak med politiet tog vi også hver et par passagerer med ind til byen, så de kunne holde deres aftaler. For mig betød det blot at jeg skulle stoppe 2 gange på min normale rute.

 

Om det er dyr eller mennesker jeg vil aldrig kunne lade være med at hjælpe





Opdræt af Tibetansk Spaniel

Medlem af Bullerklubben

2
0
Svar på denne tråd
 
 1233456
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 18:51

JA det ville jeg, jeg har før indfanget heste, får og køer rundt omkring på vejene, hvor folk bare kører videre. Min egen hest var nær blevet ramt af en bil. Bilen holdte stille og kiggede på at jeg prøvede at fange hesten, da hesten løber op i en indkørsel mener bilen åbentbart godt den kan kører, med det resultat at min hest vender rundt og render lige ud foran bilen, de var virkelig få centimeter fra at ramme hende. Fair nok at man måske ikke kan lide dyr, men bliv da for guds skyld holdende med slukkede motorer til dyrerne er indfanget.


Hilsen Rikke Buus Pedersen

r.i.p Fru Lotte Jensen d. 4. feb. 2007 (hils amadeus)


0
1
Svar på denne tråd
 
 Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  04-09-2013 19:52

altid et spørgsmål om man har travlt. Jeg stopper og hjælper gerne for køer og heste og har også gjort det, men når det kommer til hunde, så gør jeg INGENTING. Jeg er så bange for fremmede hunde og så træt af at blive overfaldet af fremmede hunde fordi jeg tager mig den frihed at cykle en tur eller løbe en tur i skoven. Her ude lader folk deres hunde rende rundt og mit indtryk er at de er ligeglade om de bliver kørt ned eller er til fare for andre. Jeg var ret tæt på at blive kørt ned på cykel for en uge siden, fordi en hund prøvede at fange mig og jeg ville undvige. Men jeg VED jo godt at hundene skal være der, så må jeg bare blive hjemme, SUK.


Med venlig hilsen


Lene



1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 14:12

Jeg indfanger gerne løse hunde osv i trafikken, hvis forholdene tillader det. Dvs, jeg sætter ikke mit eget liv på spil for, at redde et dyr på en meget trafikeret vej, hvor ingen stopper eller sænker farten.


Med shetlænderen Lille Stormy

&

islænderen Týr fra Taastrupgaard

1
0
Svar på denne tråd
 
 Desværre det samme
Forfatter: 
Dato:  05-09-2013 19:52

Jeg har heldigvis kun oplevet løse dyr på kørebanen få gange, men jeg har stoppet hver gang og gjort mit for at fange dem eller få dem tilbage hvor de hørte til.

Det værste jeg har været ude for skete for nogle måneder siden. Jeg nærmer mig et stort lyskryds hvor hovedvej og byvej skærer hinanden. Jeg kommer kørende på hovedvejen og ser at folk bremser hårdt op og kører zigzag forude. Da jeg kommer længere frem er årsagen at der ligger en overkørt hund halvvejs ude på kørebanen og dens kammerat løb forvirret rundt fra den ene vejbane til den anden. Jeg stoppede og fik puttet den overkørte hund i min bil og først der var der en anden bilist der stoppede og hjalp med at fange den anden hund.

Jeg kørte dem begge til dyrlægen ca en km derfra. Den overkørte slap med skrammer på trods af at den lå i kramper da jeg samlede den op og den var bare glad for at komme med. Deres ejere blev senere fundet og begge hunde har det efter sigende godt.

Men hvem helvede kører en hund over og kører videre???? Det er simpelthen ikke i orden >:0(

3
0
Svar på denne tråd
 
 dggdsdggds
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 16:34

I kan jo lige tage et kig på dette klip, og det kan forklare, hvorfor 'folk' ikke stopper op og hjælper.

 

www.youtube.com/watch?v=OSsPfbup0ac

 

 

Jeg selv hjælper ALTID, hvis der opstår en situation, hvor et menneske er i nød. Har man ikke pligt til dette?

 

 

Så sent som i forgårs, måtte jeg hjælpe en 93-årig, der fik bøvl med sit hjerte midt i en butik. Der var to andre rare mennesker til at hjælpe også, og den gamle dame var simpelthen så taknemmelig over, at vi dog gad at hjælpe hende. Hun blev hentet af læger og ambulance.

 

 

Jeg synes at alle, skal tænke over, om deres førstehjælp er opdateret, og hvis det ikke er, jamen så få meldt sig på et nyt kursus. Nogle arbejdspladser tilbyder det gratis :)

 


- Krølfrit Silke

0
0
Svar på denne tråd
 
 fdhfdhhdf
Forfatter: 
Dato:  06-09-2013 16:36

Beklager, kan se, at jeg fik svaret i et forkert indlæg :)


- Krølfrit Silke

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider