Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Vaccination af vores "kæledyr".
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 11:23

Da jeg så overskriften i dagens nyhed bunke så tænkte jeg da straks på om ikke også vores heste kunne side stilles, for mistanke om overvaccination.

nyhederne.tv2.dk/article.php/id- 70961195:danske-hunde-og-katte- overvaccineres.html?rss

Det lyder mærkeligt, at det ikke er nødvendigt eller måske direkte skadeligt at vaccinere en hund eller kat, mens man selv får stivkrampe hvert 5 år eller efter behov, mens pruh eller hyp-hesten skal vaccineres VIRKELIGT mange gange.. bare for at komme til stævne eller dyrskue osv.

Er vaccinationerne "bare" dyrlægens "sikre" indtægtskilde?

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

8
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 13:06

Fedt intiativ, synes det er godt at sætte nogle spørgsmål til ting. :) Jeg har ikke selv nok faglig viden til at skulle kunne sige det, men vender sikkert tilbage med et input, når jeg engang kan samle tankerne om det. :P Indtil da følger jeg med.

Dog ved jeg, at Tess ikke var vaccineret før, jeg fik hende som 3,5 årig. Hestehandleren mente ikke, det var nødvendigt, og havde eftersigende aldrig haft en syg hest på den konto. Og det er vist det samme med mange hestehandlere.

They say that there can be no good without evil. I'm willing to give up good then. I guess if there are neither good nor bad, there's simple the natural way of life for every being.

2
0
Svar på denne tråd

Stivkrampe
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 13:46

Da jeg startede med at få vaccineret heste, blev det sagt at stivkrampe kun skulle gives hvert 3.-4. år, men de senere år er inzluenzavaccinen uden tetanusdelen forsvundet.

Men jeg snakkede lidt om influenza-vaccinationer med min dyrlæge da reglerne blevet ændret, og han kunne absolut ikke se begrundelsen for en opstramning.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

1
0
Svar på denne tråd

Vaccination
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 13:50

Jeg har faktisk haft det ret tæt inde på livet, da min kat i juni blev vaccineret for rabies og efter ca. 3 uger udviklede en svulst, som hun fik taget prøver af. Det viste sig, at der var de første stadier til en mulig kræftsvulst, så den blev opereret væk med det samme.

Den eneste årsag til at hun bliver vaccineret, år efter år, er at det er obligatorisk for at kunne rejse til udlandet med hende, da alle vaccinationer skal stå i hendes pas. Vores dyrlæge spurgte selv, om det var nødvendigt, at hun skulle vaccineres, hvilket tyder på at hun selv mener, at mange overvaccineres. Og fra nu af skal katten aldrig mere vaccineres, selvom det desværre kommer til at betyde at vi ikke kan rejse med hende og hun så skal i pension i en måned.

Godt at der kommer diskussion om emnet, som meget mulig også gælder heste og alle mulige andre hus- og kæledyr.

Lene

Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

2
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 13:50

Tja min gamle pony var ikke vaccineret i de 10 år jeg havde hende, og har aldrig haft en sygedag.

De 3 heste jeg har gående nu er helelr ikke vaccineret, og bliver det heller ikke.

Medmindre de skal ud at starte stævner på et tidspunkt.

Da jeg rent ud sagt synes det er noget hysteri at en hest absolut skal vaccineres, også selvom den bare er foldbums derhjemme.

4
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 13:53

Og mine katte er heller ikke vaccineret, de er indefor og har en løbegård de kan gå ud i, og ej heller her har jeg nogensinde haft en syg kat.

3
0
Svar på denne tråd

Heste.....
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 14:00

bliver da også overvaccineret, der er ingen grund til at vaccinere hvert år, udover at det skal de hvis man vil starte stævner.

Da jeg havde kat vaccinerede jeg selv, købte vaccinen hos dyrlægen når jeg synes det var nødvendigt at vaccinere.

Han tjente altså ikke på konsultationen.

Katten kunne selvfølgelig ikke få vaccinen journalført, men nu skulle jeg jo heller ikke rejse med ham eller udstille ham.

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 14:15

Ponyen min var 9 år første gang hun fik vaccine. Hesten blev vaccineret første gang her nu i år (han er 14 mnd). Begge to fordi de skal ud og starte stævner. Ellers blev de ikke..

Kattene er vaccineret en gang hver for katteaids, men eller får de kun ormekur hvert år. De går ude og spiser mus og fugle og alt sådan noget.

Alltid med en

Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 14:35

Jeg synes simpelthen at det er vildledning af dyrlægerne som indkalder ens kæledyr til vacc hvert år, når de godt ved det ikke er nødvendigt efter basisvaccinen og den efterfølgende 1 årige.

Jeg har først for nyelig fundet ud af at vores 2 hunde og 2 katte er blevet overvacc og betalt dyrlægerne i dyre domme for sundhedschecket som de skal have inden vacc. Hundene er blevet vacc hvert år dvs 5 og 4 gange for mange vacc

Man burde kræve sine penge tilbage, for det er da ikke i orden at dyrlæger

vildleder omkring vacc, det er jo dem der burde vide det, så det er vel for at tjene penge at de indkalder ens dyr hvert år til vacc.

Min tillid til smådyrsdyrlægerne er på nulpunktet lige nu.

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Skift dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 14:42

hvis du er utilfreds med vejledningen :)

Sorry
The lifestyle you orderd
1
0
Svar på denne tråd

ingen vac her i huset
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 15:00

jeg har arbejdet på internat i mange år, og har set mange katte blive dødsyge af vac, så ingen af mine katte bliver vac. Der findes nemlig ingen vacciner som dækker 100%.

efter at mine heste er kommet hjem, bliver de hellere ikke vac. de går jo bare som foldbumser

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 15:38

@goldashowers: Ja det har jeg da gjort før, men de sender også en reminder om at nu er det tid til den årlige vacc, så hjælper det jo ikke. Alle de dyrlæger jeg har haft sender disse kort.

Jeg vacc ikke mine hunde og katte igen, de er vidst rigeligt dækket ind.

Og det er vidst meget udbredt at man bliver vejledt til at vacc hvert år medmindre det er en indekat.

1500-2000 kr om året lige ned i doktor dyrs lommer....

Jeg synes det er vildledning.

Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 22:07

Kiggede min Facebook igennem og falder over et opslag fra Best Friend DK (dyrefoder osv.), om selv samme emne som dette - meget belejligt. Værsågo'.

www.dr.dk/Nyheder/Ligetil/ Dagens_fokus/Indland/2013/08/ Katte_og_hunde_vaccine...r_ofte.htm

They say that there can be no good without evil. I'm willing to give up good then. I guess if there are neither good nor bad, there's simple the natural way of life for every being.

1
0
Svar på denne tråd

mine dyr
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 22:19

Mine dyr bliver (heller) ikke vaccineret.

Mht. indkaldelse fra dyrlægen fra vaccine, kan du jo bare ignorere brevet/afmelde tiden.

Mine indkalder ikke længere mine hunde - den ældste er 7 år og er kun basisvaccineret og har a-l-d-r-i-g været syg (7-9-13), samme med hesten - han er foldbums og er ikke vaccineret i de hvad, 7-9år, jeg har haft ham, også uden en eneste sygedag (7-9-13) og han er 23 år gammel nu.

Så ingen indtægter til dyrlægerne fra mig mht. vacciner ;)

1
0
Svar på denne tråd

Jeg tror aldrig
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 22:34

jeg har fået en indkaldelse fra min dyrlæge.

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Da jeg købte min gamle pony
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 22:36

sagde dyrlægen direkte, at der ingen grund var til at vaccinere, de forrige 21 års vacciner var alt rigeligt, det skulle jeg ikke bruge penge på.

Sorry
The lifestyle you orderd
0
0
Svar på denne tråd

Lige lidt mere
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 23:07

jeg havde for et par år tilbage en kat, som fik lymfekræft (året før havde hun haft modermærkekræft), og jeg havde en homopatisk dyrlæge ude. Hun er en af Danmarks bedste indenfor dette, og har speciale i kræft.

det første hun spurgte om var om katten havde været vaccineret. For normalt var det oftes dyr som havde været vaccineret meget som var i størst risiko for at udvikle kræft.

men jeg har aldrig brugt det at mine katte blev vaccineret. Dels har jeg ligesom 18 styks. Og dels har mine altid været indekatte

0
0
Svar på denne tråd

et lille pip
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 23:10

Jeg er dyrlægestuderende med stor interesse for vaccination og smitsomme sygdomme, og vil lige komme med lidt indspark til debatten.

Her er et link til den vaccinationsvejledning fra WSAVA, som jeg formoder er den, der giver anledning til debatten, da den er fra 2013:

www.wsava.org/sites/default/files/ New%20Puppy%20Owner%20...202013.pdf

At vejlede omkring vaccination af dyr er som dyrlæge bl.a. en balancegang i mellem at følge videnskabeligt baserede anbefalinger fra internationale organisationer (fx WSAVA eller OIE), og samtidig vurdere vaccinationen ud fra den information man får om vaccinen fra producenten. Fx nævner WSAVA, at det for mange dyr ikke er nødvendigt at vaccinere resten af livet, hvis basisvaccinationen er i orden. Men når der så står i beskrivelsen af den specifikke vaccine man bruger, at den skal opdateres hvert 3. år med en revaccination, vælger mange dyrlæger at følge anvisningerne for vaccinen/produktet.

Hvorfor indkalder mange dyrlæger til vaccination hvert år?

Nogen gør det sikkert, for at tjene penge. Det kan næppe udelukkes. Men de fleste gør det nok, fordi det har været praksis og det, de er blevet vejledt til tidligere i deres karriere.
Smitsomme sygdomme er altid i udvikling (se bare på "menneske-influenza", der nemt muterer og hvert år giver epidemier af nye typer). Derfor kan det være, at den vejledning, man som dyrlæge har søgt omkring vaccination for 2, 5 eller 10 år siden, ikke længere er opdateret, og dyrlægerne handler derfor ikke nødvendigvis i ond tro, når de gør, som de tidligere har gjort.

Fordi sygdomme opfører sig meget forskelligt, så er det ikke så ligetil at drage paralleller mellem vaccination af smådyr og af heste. Om ikke andet så gælder det i hvert fald IKKE for heste, at de altid er beskyttede i årevis, hvis de er basisvaccinerede mod influenza - influenzavirus er simpelthen bare i stand til at ændre sig så hurtigt gennem mutationer, at man ikke kan forvente, at en vaccine beskytter i årevis - men så kan man så stille spørgsmålstegn ved, om vaccineproducenterne er gode nok til at følge med virus' udvikling og producere "up-to-date" vacciner - men det er nok en helt anden snak.

Det er kompliceret at sætte sig ind i vaccinationsstrategier - hvor "farligt" er det pågældende smitstof for det enkelte dyr (en hest dør som hovedregel ikke af influenza, men oftest af stivkrampe), hvordan spreder det sig (ved direkte kontakt mellem to dyr, eller kan virus flyve kilometervis mellem stalde via små dråber i vinden?), hvordan danner kroppen immunitet mod smitstoffet, hvor hurtigt falder mængden af antistoffer mod smitstoffet i dyret, hvilken TYPE vaccine er der tale om osv. Alt sammen med til at svare på spørgsmålene: SKAL man vaccinere? Og hvis ja, hvor ofte?

Jeg synes personligt, at det bedste man kan gøre, er at rådføre sig med sin dyrlæge om, hvilke vacciner der vurderes er nødvendige for ens dyr, eller om de eventuelt kan klare sig uden at blive vaccineret (fx en indekat, der ikke er i kontakt med andre katte etc). En dygtig dyrlæge vil være i stand til at yde god vejledning der er i dyrets og dyreejerens interesse, snarere end for egen indtjenings skyld.

Hvis ikke man fornemmer, at ens dyrlæge yder kompetent rådgivning på området og kun indkalder til vaccination for at tjene penge på honoraret, så er man jo frit stillet til at besøge en anden klinik. En god dyrlæge holder sin viden opdateret, men det skader jo ikke at spørge "hør, hvorfor indkalder du til årlig vaccination når jeg har læst, at det kun er nødvendigt max hvert 3. år" - måske har din hund fået en anden type (fx en vaccine mod leptospirose, hvor revaccination anbefales årligt af producenten), eller måske får det din ellers gode dyrlæge til at gå hjem og søge information på ny.

:-)

7
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  25-08-2013 23:30

PS: Om vaccination af heste

Hvis der var nogen der skulle tænke, om de regler der er lavet til vaccination af heste er lavet af dyrlæger for, at de kan komme til at tjene penge på det: det er ikke dyrlægerne, men forbundene (DRF, trav, galop, FEI osv.) der stiller krav til, hvor ofte hestene skal vaccineres, for at deltage i løb, konkurrencer mm. Derfor er der heller ikke nogen der siger, at "hjemmegående" heste SKAL vaccineres. Det bestemmer man selv som hesteejer. De kan bare ikke få lov at gå til stævne og lignende af rideforbundet.

En her i tråden nævner, at der ikke findes stivkrampevacciner til heste, der ikke også indeholder influenza. Har lige tjekket, og der findes i øjeblikket influenzavacciner, stivkrampevacciner, og kombinerede influenza-stivkrampevacciner på markedet til heste.

Ændringen af basisvaccinationsprogrammet kom, fordi undersøgelser har vist, at det giver bedst beskyttelse mod sygdom.

4
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 07:48

Jeg synes også at der er meget "hysteri" blandt det der med at vaccinere. Vores hunde er vaccineret fordi det skal de være når de er sygekasse forsikret, så jeg har ikke helt noget valg...(forsikringen betaler ikke for vaccinereingen...typisk)

Mine heste er vaccineret fordi jeg har haft dem med i byen, men jeg må indrømme at jeg overvejer at droppe det...De skal ingen steder mere, og skal jeg i ridehuset, så ved jeg at på det sted jeg køre hen, er de ligeglade. Hestene har også været sygekasseforsikret, hvor kravet om vaccinering er krav, men det har jeg afmeldt.

Mvh Anni

Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

0
0
Svar på denne tråd

Vi har netop fået
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 13:21

Aflivet vores gamle kat på over 16 år.

Han blev vaccineret som killing, men ellers aldrig. Han levede både inde- og udendørs, fangede masser af mus og fik på sone gamle dage masser af vådfoder.

Han var aldrig syg og blev langt over gns-alder for katte som lever så meget udendørs som han har gjort.

Vores hund er en STOR gammeldags labrador på 7 år. Han er ligeledes vaccineret som hvalp, men ikke siden da.

Han har 7-9-13 ej heller nogensinde fejlet noget!

Mine heste er alle vaccineret efter gældende regler, da de går stævner og er i byen ofte. Hvis ikke de gjorde det, så blev de heller ikke vaccineret så meget som gældende regler nu engang er.

IKKE fordi jeg vil spareregningerne, men fordi jeg ikke tror på at det er sundt!

Vh Juliette

- med Shulay Gold Fever og Richelieus Fiévre d'Or

Fantastisk hesteejendom med lækkert stuehus sælges:

home.dk/boligkatalog/holbaek/4440/ landejendomme/ bennebovej_21_bennebo_201- 00741.aspx

3
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 13:36

Min hund er også KUN vaccineret fordi den skal, ellers blev den ikke. Jeg tror heller ikke på det er spor sundt, og synes faktisk det er helt hul i hovedet at de skal vaccineres hvert år når vaccine fabrikanterne feks anbefaler hvert 3. år!

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 13:44

Det er muligt, at det ikke er dyrlægerne, der stiller reglerne for vaccination men i stedet DRF, DKK osv. Meeen....dyrlægerne og deres forening er fantastisk gode til deres lobby-arbejde!!!!

Maria, som har ALLE sine dyr vaccineret men alligevel mener, at alt dette vaccination er hysteri.

Super sød welsh-blanding udlånes. Vallak, 6 år, 122 cm i stg. Kan rides i alle tre gangarter men er utrænet. Super nem at håndtere, helt trafiksikker, og rigtig samarbejdsvillig.

2
0
Svar på denne tråd

Kombi-vacciner
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 13:54

@Halifax: Hvis det er mit indlæg du referer til så var det faktisk omvendt, at dyrlægerne ikke ligger inde med rene influenzavacciner.

Jeg ved godt at der findes andet end kombi-vacciner, men hvad hjælper det når dyrlægerne ikke ligger inde med andet. Da jeg startede med at få vaccineret heste var det almindelig kotume at de kun fik kombivaccinen hver 3. år ellers fik de ren influenzavaccine.

Men jeg giver desværre ikke så meget for diverse undersøgelser, jeg synes at de altid ender op med det ønskede resultat. Og dyrlægerne ønsker at gøre sig selv uundværlige uanset om vi taler nye basisvaccinationer eller anti-brændemærkeloven, så er det penge i deres lommer.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

1
0
Svar på denne tråd

7898789
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 16:55

Min elskede kat blev tjekket og vaccineret hvert år. Alligevel døde han for to måneder siden kun lige knap 7 år gammel af dårlig nyre.

Han har altid fået det dyre mad og jeg har gjort alt hvad der står i bogen omkring kattesundhed.

Set i bakspejlet har det været spild af tid og penge at rende til dyrlægen hvert år, for det eneste de undersøger ved rutinetjek er pels, poter, tænder, øjne og numse for orm, samt tjek af pulsen. Det er jo noget man som ejer selv kan gøre. De tjekker jo ikke organer ved vanligt tjek.

Hvis min kat fik tjekket nyretal hvert år, havde han været i live i dag. Man kan nemlig stanse udviklingen af nyreskade når man finder ud af at tallene er for højt. Ved den sygdom viser symptomerne sig nemlig først når nyren er stået helt af.

Næste gang jeg skal have et dyr, vil jeg ikke vaccinere, og så vil jeg sige til dyrlægen ved tjek, at jeg godt selv kan se om min kats pels er fin, og om tandkødet skulle se rødt ud, og om den stadig går lige. Jeg vil kun komme til tjek for at få taget blodprøver for at tjekke nyre-lever-galde tal.

Hvem ved om min kats dårlige nyre kan være bivirkning fra alle de vacciner. Det er der ikke nogen der kan svare på. Han levede sundt og fik det bedste mad.

Hvis hvaler kunne skrige, havde hvalfangsten være stoppet for meget længe siden.

5
0
Svar på denne tråd

vacciner
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 18:56

her følger hestene det årlige vaccinationsprogram fra en hvis alder, da de indmellem er ude at starte stævner/deltager i samlinger med andre heste

hundene er basis vaccineret og vacineret det følgende år, derefter anbefaler vores dyrlæge hver 2-3 år hvis de skal med ud af ejendommen ellers er det unødvendigt.

kattene er udendørskatte og egentlig aldrig vaccineret.

jeg tror der mange steder overvaccineres også til de heste herhjemme som kun starter d og c stævner, mens jeg nok godt kan se fordelen ved de som starter b og a stævner.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

hø sælges, små baller. 1 slet fra i år ca. 10-14 kg i hver eller 1. slet fra 12, ca 14-18 kg i hver, pris 15 kr. stk.

0
0
Svar på denne tråd

For vaccination
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 20:18

Jeg må sige at min erfaring siger man skal vaccinere. Måske ikke hvert år hele dyrets liv, men nok til at de er dækket.

Vores hanhund blev ikke vaccineret mod Parvo virus som hvalp da det hed sig at vaccinen kunne gøre hanhunde sterile (meget fin racehund som fik en avlskarriere) og dels var Parvo udryddet i DK.

Som 10 mdrs fik han et alvorligt udbrud af Parvo og var ekstremt syg, indlagt i en uge og meget tæt på at dø + hans mave forblev sart resten af hans liv. Han skulle nok have været vaccineret.

Vi har en del staldkatte. Nogen bor her, mange kommer forbi fordi vi fodrer udendørs. Nogle af hunkattene får killinger om sommeren (ikke vore egne 3 steriliserede) for vi kan ikke sterilisere alle strejfere og nabokatte.

Nogen bor her med deres kuld eller kommer jævnligt forbi. Der sker oftest det at killingerne får kattesyge og det ender med at meget få killinger overlever (hvilket så til gengæld gør at bestanden ikke eksploderer). Men planlagde jeg et kuld kattekillinger ville jeg ubetinget vaccinere hunkatten i god tid da killingerne får antistoffer fra deres mor.

Mine heste bliver vaccineret årligt og har aldrig fejlet noget. Den ene kan så ikke tåle opblandingsstoffet og skal prøve en anden vaccine næste år. Hvis den stadig reagerer så vil jeg overveje at vaccinere sjældnere. Den er 5 år og har været vaccineret fra den var føl. Ofte kræves det dog på opstaldningssteder at de er vaccineret og div stævner/arrangementer kan også blive et problem.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/

1
0
Svar på denne tråd

blablabla
Forfatter: 
Dato:  26-08-2013 23:32

Jeg vil lige understrege, at jeg opfordrer til, at man spørger sin dyrlæge hvad han/hun anbefaler for det enkelte dyr, og hvorfor :-)det kan godt ærgre mig at læse, at folk tilsyneladende har mistillid til deres dyrlægers dømmekraft på dette område og vurderer, at det handler mere om indtjening end om sundhed. Jeg kan ikke kloge mig på, om det er sådan for nogle dyrlæger, men min vurdering er, at de fleste dyrlæger er oprigtigt interesserede i at skabe sundhed og trivsel for dyrene. Herunder hører også at tage stilling til vaccination, blandt mange forskellige tiltag.

Jeg kan kun give jer alle sammen ret i, at det er et område, hvor der er plads til masser af fortsat udvikling, både for de praktiserende dyrlæger, og for vaccineproducenterne. Forhåbentligt vil der indenfor de kommende år komme endnu bedre vacciner på markedet, der lever bedre op til de internationale anbefalinger, og har færre bivirkninger. Det tager desværre tid at udvikle nye vacciner, fordi de som alle andre lægemidler skal testes på kryds og tværs og dernæst godkendes af Lægemiddelstyrelsen, før de er tilgængelige på markedet.

Selvom der nogle gange bliver skudt lidt med skarpt mod mit kommende erhverv så må jeg sige, at jeg priser mig lykkelig over at bo i et land, hvor folk går så meget op i deres dyrs sundhed og velfærd, at de tager en debat om sådan noget som dette emne alvorligt, og interesserer sig for konsekvenserne af til- og fravalg af vaccination. Stor ros til jer for at have ønsket om at ville det bedste for jeres dyr. Tro mig, de fleste dyrlæger vil også jeres dyr det bedste :-)

Og så lige til sidst et lille pip til mkc, der skriver, at det giver mere mening at vaccinere heste, der går b og a stævner, end c og d stævner - hvorfor? Er heste ude til stævner og møde andre heste, har de lige stor risiko for at sprede smitstoffer og optage smitstof/blive syge, hvis de er uvaccinerede - uanset hvilket niveau, stævnet er på :-)

2
0
Svar på denne tråd

vaccination af vores kæledyr
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 10:58

Herhjemme har vi altid vaccineret vores dyr, da vi ofte har haft dem med på udstillinger og der forlanger katteklubberne årlig vaccination.

Vores dyrlæge har altid lyttet til os når vi vendt problematikken omkring vaccination med hende. Hun har endda sagt at hun synes vi skulle stoppe med at vaccinere kattene når deres udstilings og avlskarriere er slut.

Det betyder at min mors katte er blevet vaccineret sidste gang når de er omkring 5 - 6 år.

Pt har hun en kasteret hankat der ikke har set en dyrlæge siden han var 2 år, da vores dejlige dyrlæge og os er blevet enige om at det ville være hul i hovedet at vaccinere ham når han ikke kommer uden for matriklen.

Mine egne katte bliver vaccineret hvert år da jeg udstiller min yngste hunkat på 2 år, det er jeg nødt til om end jeg gerne vil være det foruden, men klubben forlanger det. Så her kan man sige at I hav no chois hvis jeg vil udstille og det vil jeg gerne.

Min hest bliver vaccineret hvert år da min staldejer forlanger det, så her jeg har ikke rigtig noget valg.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

BA i almen erhvervsøkonomi anno 2012

Barfodstrimmer bør forbydes ...

0
0
Svar på denne tråd

vaccinations-krav
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 22:58

Er I sikre på, at det er forbundene, der stiller krav om vaccination? På et tidspunkt ville jeg forsikre mine katte. Fra forsikringsselskabet stillede man krav om, at kattene skulle være... hmmm... husker ikke lige formuleringen, men det gik i hvert fald på, at dyrlægens anbefalinger skulle følges. Min dyrlæge anbefaler revaccination hvert år, altså skulle kræene vaccineres hvert får. Eller... da de ikke er blevet i nogle år, skulle de faktisk basisvaccineres og derefter hvert år. De blev ikke forsikret :-) Men det var altså ikke forsikringsselskabet, der gik efter et år, de fulgte bare dyrlægens anbefalinger.

mv. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

vaccination
Forfatter: 
Dato:  28-08-2013 01:57

Mine hunde bliver vaccineret. Den ene følger de krav klubben har for at måtte træne der, den anden vaccineres knapt så ofte (men bliver altså stadig vacc), fordi han ikke trænes i klub og ikke går konkurrencer e.l. Begge kommer med "i byen" og møder altså andre hunde + at de jo osse render på ræve og andet vildt som kan bære sygdomme der osse kan smitte hunde.

Så jeg vil altså ikke spare på vaccinen, for det ER jo altså andet end influenza og stivkrampe den skal dække (i hvert fald for hundens vedkommende), og når producenterne ikke vil garantere at de er dækket hvis der går mere end 2-3 år (altefter vacc og hvad den skal dække), ja så bliver de altså vacc så jeg er sikke rpå at de er dækket ind.

Hvad hestene angår synes jeg det lyder voldsomt at de skal vacc så ofte som de skal nu, men jeg skal være ærlig at sige at jeg ikke har sat mig voldsomt meget ind i hvor længe hestenes vacciner reelt dækker dem ind. Men jeg er ret overbevist om at SÅ omfattende vacc ikke er nødvendigt.

Men FEI har jo så vidt jeg forstår længe haft de regler, det er blot her det er nyt (fik da i hvert fald oplyst til et stævne i Tyskland at grunden til de krævede de vacc de gjorde var at de fulgte FEI's regler)

Mvh Michelle

www.altomhund.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-08-2013 16:54

En pressemeddelelse fra Den Danske Dyrlægeforening:

www.ddd.dk/Sider/ Nyhed.aspx?nid=3133

Som jeg læser det, må man, hvis man er utilfreds, prøve at indgå en dialog med sin dyrlæge, og sammen snakke om hvilke vacciner der er nødvendige, og hvor ofte. Som der står i pressemeddelelsen, kommer det jo an på dyrets adfærdsmønster. Render de ude i skoven hver dag, eller er de "fanget" i en lille lejlighed? Er de til stævner/udstillinger eller er det indekatte?

Det er jo forskelligt fra dyr til dyr, og jeg tror nu nok dyrlægerne har dyrenes ve og vel som førsteprioritet :) synes det er ærgerligt, at der i tråden er så meget mistillid. Måske i skulle tage en dialog med jeres dyrlæge, og stille spørgsmål som 'hvorfor', 'hvordan virker...' osv.

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

vaccination af vores kæledyr
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 11:40

Sofie jeg er helt enig med dig i at det meget trist med al den mistillid til dyrlægerne i denne tråd.

Jeg synes alle vi børe huske på at vi kan kun ændre på tingene hvis vi kommunikere ordentligt med vores dyrlæger.

Jeg har en fantisk god dialog omkring vaccination og andre behandlinger af mine dyr med min dyrlæge, der altid lytter til mig.

Jeg kan da fortælle om en episode for ikke så længe siden, hvor min dialogen med dyrlægen blev vigtig. Jeg havde min unge hunkat med til dyrlægen fordi hun døjede meget med løbøjne.

Min dyrlæge konstatere at hun har indadvendte øjenlåg og hun mener at Ananstacia (katten) er er kandidat til opration. Her siger jeg stop og spørger hende om ikke der andet vi kan prøve før vi lægger hende under kniven og jo det var der sørme, nemlig øjendråber.

Så Anastacia kom en uge på øjendråber og er nu problemet med løbøjne kvit.

Så i denne forbindelse var det godt jeg stillede spørgsmål til min dyrlæges valg af behandling, for ellers havde Aanstacia i dag været opreret og hendes ustillingkarriere havde været slut.

Så jeg vil altid følge min egen mavefornemmelse og stille spørgsmål til dyrlægen min.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

2
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 17:38

Mette: helt rigtigt, det er super godt hvis man kan indgå dialog med sin dyrlæge og stille spørgsmål :) de er trods alt ikke orakler, og du ved bedst selv hvad dine muligheder er, samt hvad der normalt fungerer bedst for netop dit dyr.

Men sådan er det jo med alting. Bare fordi folk har en hvid kittel på, så behøves man ikke slavisk tro på dem, man skal endelig stille spørgsmål og indgå en dialog :)

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 21:12

Dyrlægerne har et ansvar for at informere kunderne om de forskellige muligheder, jeg stilte faktisk dyrlægen spørgsmål sidste år til den årlige vacc af mine katte og hun fik det til at lyde som om at man ikke kan undvære den årlige vacc. Jeg spurgte pga en tidligere kollega havde været kæreste med en dyrlæge og hun sagde at dyrene var dækket ind uden at vacc dem hvert år. Men da jeg spurgte dyrlægerne som tilser mine dyr så tog jeg deres formaninger og ord for gode varer. De sender også remindere hvert år om den årlige vacc. Og de dyrlæger jeg har brugt ved da udemærket godt at mine dyr ikke er udstillingsdyr, så jeg ser det stadig som det er for at de tjener penge på konsultation plus vacc.

Og den der med at de vil de bedste for ens dyr altid passer ikke for så ville de ikke have vacc min gamle kat som havde dårlige nyrer, hvis bare jeg havde vidst det dengang. Det havde muligvis forværret hendes tilstand og hun er blevet aflivet.

Og den historie med operation vs øjendråber er da helt ude i hampen, dyrlægen burde da selv have oplyst det med øjendråberne, det er da bedre for katten ikke at skulle i narkose og at prøve med øjendråberne først. Men igen, det tjener dyrlægen jo ikke nær så meget på...

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

Vaccination
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 21:32

Charlotte, det kan godt være at du synes min historie er helt ude i hampen.

Fakta er dog at ved indadvendte øjenlåg er opration ofte den behandling der giver det bedste resultat og derfor er det selvfølgelig det dyrlægen anbefaler. Jeg har bare lært af erfraing at jeg skal lytte mig selv og mine dyr inden jeg kaster dem ud i den førse og bedste behandling.

Mette

carpe diem - grib nuet

Sov sødt

Kingo

31.10.1991 - juli 2008

Minnie

04.05.2006 - 29.05.2011

I er elsket og savnet

HF student anno 2009

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-08-2013 21:36

Den er ude i hampen for øjendråberne virkede jo og din kat undgik at komme i narkose.

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-08-2013 16:01

For god ordens skyld vil jeg lige pointere at denne undersøgelse kun er udført på én vaccine, nemlig DHP vaccinen, som dækker mod leverbetændelse, hundesyge og parvo. Producenten har altid sagt at den max dækker 3 år, mere kan de ikke garantere, at der så er dyrlæger som vælger at give denne på årligt basis kan jo være at de vil sikre sig at hunden er dækket ind, jeg ved det ikke, jeg ved dog at mange dyrlæger kun giver den hvert 3 år.

Hilsen Simone

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider