|
|
| "bedøvelse" til transport |
|
|
Min 3 års hest skulle ud til en låner, som skulle hygge sig lidt med ham her i weekenden. For at gøre en lang historie kort, fik han hoppet temmelig meget rundt i traileren og styrtede derinde med et ben over forbommen, smadret vinduet og revet vinduesgitter ned med forbenet. Han var bundet ret stramt med tovet under bommen, så han ikke kunne hoppe over. Sød tinker i øvrigt.
Han er selvfølgelig lidt hærget efter det, og han er også blevet syet i benet osv.
Jeg ved ikke hvornår han skal køres hjem, men jeg har jo allerede nu dårlige nerver. Hvor han er nu, har jeg ikke sådan mulighed for at få trænet under rolige forhold som derhjemme. Jeg tror såmænd nok, at han skal komme ind i traileren igen, men jeg er bekymret over om han pludselig panikker derinde, så jeg vil gerne have ham beroliget så han ikke smadrer traileren igen (og i den grad sig selv).
Jeg har tænkt på Zylkene, men da det ikke nødvendigvis virker på alle, kunne jeg godt være bekymret for, at jeg TROR det virker, og så går det alligevel gal ude midt på vejen et sted. Jeg tror Zylkene vil være godt til træning, men om det er helt nok efter sådan en tur her til en hjemtur på 30 km. Men jeg skal bare være helt sikker på, at det ikke går galt.
Hvordan ville I gribe det an på den hjemtur? Han har jo den dag gået pænt derind og har det også fint med at være derinde, men han er ung osv., så han har jo nok hoppet og kørt sig selv op, og så går det galt. P.t. er han jo godt øm, syet i benet og jeg er nødt til at afvente for at se, om han mon har gener, når hans krop er kommet sig.
...sagde Charlotte! -husk alle har ret til at have en mening - og give udtryk for den. Inkarneret tinker- og golden retrieverfan!! >Tinka 9 år, Tortelini 4 år, Touch 2 år - Taziki 8 år <Chico 8 år & Catus 0 år>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sfdddddddddddddd |
|
|
Tja, jeg synes den er svær, jeg ville nok høre dyrlægen hvad der var bedst egnet. Mht. at binde stramt op så har jeg kun dårlige erfaringer med det, selv stævnevante heste der er vant til at køre, har jeg set vise noget mere stresset adfærd ved en stram opbinding. Ligeledes ser man også tit smede binde hestene i meget løs snor, da mange panikker mere hvis de er stramt bundet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Han havde med 110 % sikkerhed hoppet over hvis han ikke var bundet stramt. Det eneste man kan tænke sig, at han kunne finde på, er netop at hoppe, og der er altså ikke meget plads i sådan en trailer.
Selvfølgelig skal jeg tale med dyrlægen, jeg skal også have medicin udleveret gennem dem, men jeg vil gerne vide, hvad andre har gjort.
...sagde Charlotte! -husk alle har ret til at have en mening - og give udtryk for den. Inkarneret tinker- og golden retrieverfan!! >Tinka 9 år, Tortelini 4 år, Touch 2 år - Taziki 8 år <Chico 8 år & Catus 0 år>
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mit bedste bud var ellers Zylkene... Hvordan tror du den reagere på en selskabshest?
Sælges: 2 års hingsteplag e. Sunny Boy - DS hoppe 4 års vallak e. Laurino - DS hoppe, tilredet 1 års hoppeplag e. Laurino - DH hoppe (e. Painters Row xx) Hingsteføl efter BH Zack - DS hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Egentlig meget godt, men tør stadig ikke, hvis det sker igen, kommer den anden hest også alvorligt til skade, da der ikke er plads til hende hvis han ligger ved siden af eller lignende. Så vil jo godt have ham dæmpet for en sikkerheds skyld.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har en åringsplag, som mildt sagt er sikker på at alle andre end mig og min gode hestepasser i nøden, kun har til formål at gøre ham fortræd. Kan fortælle historier om smedbesøg, dyrlæge der skulle chippe ham og listen er lang suk Nå men jeg fik udleveret Domosedan, vist noget lig Zylkene og det har haft en rigtig god effekt. Det tager lige toppen, men dog så det virker som om han stadig er bevist om det der foregår og det har gjort ham til et noget nemmere bekendtskab for "de fremmede" der kommer i stalden 
Hilsen Camilla www.ac-arabians.dk Sælges 3 års ox unghoppe (Niewton x Pallas Athene) 2 års hingsteplag (Mutazz x AC Jehmira)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedøvelse.. |
|
|
Da jeg skulle kører min 3 års hjem fik vi (avler og jeg) en dyrlæge ud og gav hende noget sløvende. Det valgte vi fordi hun reagere helt vildt da vi skulle til handelsundersøgelse og her valgte dyrlægen at bedøve hende. Det gjorde at både trailerlæsning og turen til dyrehospitalet gik stille og roligt. Turen hjem med hesten tog næsten 3 timer og det var først ca. 15 min før ankomst at hun vågnede op. Ellers stod hun og små sov hele vejen. Hilsen Rikke
Ridehal til rådighed 20x40 med en god sandbund (6752)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Domosedan. |
|
|
Det har jeg hørt rygter om flere steder fra, at det må dyrlægerne ikke udlevere. En veninde havde nemlig brug for det i efteråret til klipning af en meget nervøs hest. Vi fik så klaret opgaven med træning og Zylkéne, der virkede fortræffeligt i situationen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Jeg har ikke haft problemer med at få udleveret Domosedan, det skal ikke skrives ind i hestepasset og så må de godt udlevere det. Jeg syntes at det virker storartet og i lang tid når man skal beskære en nervøs hest f.eks. Det holder gerne fuld effekt i en times tid og de er "meget rolige" resten af dagen imens det damper af. Sagt på en anden måde så skal man ikke bruge det når man skal til stævne, men til de andre ting er det alletiders.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Jeg slog det lige efter.. Der er Tilbageholdelsestid: Slagtning: 0 dage, Mælk: 0 timer så det er derfor at det kan udleveres til "os dødelige" 
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det har jeg ligesom |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
21-08-2013 00:44 |
|
Jens heller ikke haft bøvl med at få udleveret, i mit tilfælde en hest der skulle trækkes et godt stykke hjem fra sommergræs som 3 års og havde "lidt" seperationsangst. Det skal gives under tungen så lidt anderledes teknik end ved ormekur; hos min gik der 1/2 time, så blev han lidt træt i blikket og vi traskede hjemad sammen  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Åhhh ja det er lige præcis sådan nogle erfaringer som jeres, jeg kan bruge.
Jeg tænker om min kan være flippet i traileren netop pga. separationsangst. Det gik jo fint da han stod i traileren og hyggede sig hjemme i gården. Skaberiet startede efter ½ km. Ved ikke hvornår han er væltet, håbede jo på, at han ville blive rolig på et tidspunkt. Omvendt turde jeg heller ikke se til ham inden jeg kom frem, hvad skulle jeg lige gøre ude midt på vejen, hvis det var??? Dyrlægen takkede mig endda for ikke at have gjort det.
Synes skisme at det er så omstændigt og voldsomt at få en dyrlæge ud før en køretur, omvendt vil jeg have noget til ham, så jeg bare er fuldstændig sikker på, at det ikke sker igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Jeg har også haft godt held med Domosedan, og ingen problemer med at få det udleveret, hvis dyrlægen blot kender mig/hest. Men de ville ikke udlevere uden at se hesten en enkelt gang først. Men det skal gives 30-45 minutter før hesten skal være bedøvet, og når man ikke kender hestens reaktion på midlet osv. ville jeg ikke bruge det til lige dit tilfælde. Hvis man nu ikke får givet nok og skal have sat dosis op, så er det altså ikke så nemt, når virketiden er så lang. Lige i dit tilfælde, ville jeg absolut få dyrlægen ud på dagen og give noget hurtigtvirkende bedøvelse med sprøjte. På den måde, kan han hurtigt give noget mere, hvis første omgang ikke er nok. Jeg har prøvet at være med til at læsse en plag, der var kommet til skade og skulle hjem i stald i behandling NU og helst uden de store krumspring ved læsning. Op ville den bestemt ikke, men så fik den et bitte prik, og så kunne den skubbes op, ved at to mænd lige krydsede deres arme bag måsen på den og skubbede ordentligt til. Der blev selvfølgelig kørt pænt med traileren, men der var ingen problemer i at den stod der, og den tænkte i hvert fald ikke på at det kunne være skræmmende efter det skud bedøvelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Så vidt jeg ved så kan man give Domosedan både oralt under tungen og ved injektion (dyrlægebesøg). Så hvis man får dyrlægen ud til at give den en sprøjte Domosedan første gang kan man vurdere dosis til næste gang og give det oralt. Jeg har brugt Plegicil tidligere og jeg syntes at Domosedan er langt bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lastbil |
|
|
Jeg tror jeg ville finde en der kunne hente ham i lastbil, der kan han ikke hoppe over eller under noget og det ville være noget nemmere at tage en rolig hest med som selskab. Så ville jeg i stedet træne trailer i ro og mag når han er kommet hjem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lastbil |
|
|
Har været ved at undersøge om der skulle være nogen med lastbil, men det ser meget skidt ud herude. Men eftersøger på nettet. Men hvis han stejler i en lastbil, kan det jo også gå rent galt, så hælder nok mest til bedøvelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dfffffffffffffffffffff |
|
|
Domosedan har jeg også haft gode erfaringer med til en hest der skulle klippes, men jeg kender også til flere der ikke har kunne få det udleveret. Jeg har ikke selv haft problemer med det, men det er åbenbart forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Domosedan |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
22-08-2013 18:50 |
|
Kommer i tanke om at jeg gav mere end det dyrlægen havde anbefalet. Han sagde jeg skulle give halvdelen, men jeg gav hele sprøjten under tungen - husker desværre ikke hvor mange ml vi snakker om. Min hest var sløv, men ikke mere end han på forsvarlig vis kunne gå og nyde synet af Himmerlands smukke landskab  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|