|
|
| Hvilket gear vil du bruge? |
|
|
Det her tæller nok som et totalt dumt blondinespørgsmål - men here goes: Hvilket gear vil du vælge, når du skal køre op på og ned fra færgen på Mols-linien? Den der rampe hvor man kører op, drejer til højre og så ind på færgen. Jeg har gjort det mange gange i en bil med automatgear, og det er jo piece of cake. Men nu skal jeg så til det med manuelt gear, og det er en anden sag... Bilen skal op ad den stejle rampe, men den skal ikke have ret meget fart på rundt i svinget og ind på færgen. Jeg tror ikke, at jeg vil have den store lyst til at skifte gear midtvejs, så er det første gear, vi er ude i? Kan den overhovedet kæmpe sig op ad rampen i første gear? Lad høre - hvad bruger du? Også ned igen - samme gear eller et andet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
AnjaPrice |
| Dato:  |
14-08-2013 07:02 |
|
Jeg har gjort det en gang og det var i første gear. Der skal jo køres ret langsomt og rundt i snævre sving så andet gear er efter min mening for "voldsomt".
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gearskift |
|
|
Jo lavere gear, jo bedre trækker motoren, så den kan sagtens køre op ad rampen i 1. gear. Jeg ville nok vælge 1. gear, skifte til 2. på vej op ad rampen (afhængigt af den forankørende), og så ned i 1. igen på toppen inden svinget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ramper |
|
|
Mange tak, begge to!  Den er heldigvis udstyret med noget anti-bakke-rulle-tilbage-noget, som slår til ved 16 graders hældning, så jeg skulle være sikret mod at trille baglæns. Og så tænker jeg at gøre, som jeg har set andre gøre - vente, til der er fri bane op til svinget, før jeg kører. Det er der ingen, der har brokket over, for man vil jo hellere vente et lille øjeblik mere end at få forankørende i hovedet undervejs - jeg plejer så at holde god afstand, når jeg selv kører op lige bagefter, da vedkommende jo har signaleret, at de er lidt utrygge ved situationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
AnjaPrice |
| Dato:  |
14-08-2013 13:12 |
|
Hvis du spørg mig så er det ikke at være nervøs at vente til den forankørende er nået til svinget, det er at være klog.  Hvis der pludselig opstår en prop så risikere man at skulle starte midt på rampen, og det er en præstation i sig selv. Der er ingen der brokker sig fordi det er fair at tænke sig om og færgen kommer heller ikke senere afsted fordi du lige venter.
"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.
ATTEN'ZION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Ja, første gear bruger jeg også til den rampe, og den ER forholdvis stejl, så der skal lidt mere til end bare tomgang, medmindre man har en bil med et enormt sejtræk, eller et MEGET lavt førstegear.  Det du betegner som "anti-en-hel-masse" hedder Hillhold, ihvertfald i lastbiler, og så er det jo nærmest nemmere end at klø sig selv bagi.  I øvrigt er det ikke specielt svært at sætte i gang på en bakke.. Det kræver bare at man finder koblingspunktet, og så holder bilen med håndbremsen indtil man er klar til at køre.  God tur. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bakker... |
|
|
I øvrigt er det ikke specielt svært at sætte i gang på en bakke.. Det kræver bare at man finder koblingspunktet, og så holder bilen med håndbremsen indtil man er klar til at køre. Netop.
Lærer alle ikke det til køreundervisning?? Jeg husker stadig at det da var noget min kørerlærer gjorde en del ud af. Måske husker jeg det specielt fordi han konsekvent omtalte en af de bakker vi øvede os på, som "dumpebakken"...
£isbeth & Baloo The truth is rarely pure and never simple Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ramper |
|
|
Helt enig, det er klogt - og de vil hellere vente på, at jeg får fri bane, end vente på, at der kommer en anden op og kører bilen det sidste stykke ind for mig. Hi hi..  I en bil med automatgear er det helt ligemeget, om der er propper eller ej. Så jeg er vant til bare at køre op - med respektfuld afstand til forankørende for deres sjælefreds skyld. Men selv med Hillhold (tak, Michael) har jeg ikke nerver til at starte midtvejs. Endnu. Den skal helst i 4. gear ved 50 km/t og 5. ved 60 km/t, så 1. gear sidder nok relativt lavt, men mon ikke det går alligevel? Jeg ville være ked af at ramme svinget i andet gear i hvert fald. Jeg er desværre lidt af et fjols til at lære det der med koblingspunktet. Havde min første oplevelse af at kunne køre uden at tænke over det i går - efter næsten 700 km. Hmmm.. Og jeg går stadig i stå igen og igen, når jeg skal starte. Men faktisk er jeg blevet helt ferm til at starte på en stigning uden brug af håndbremsen. Når det ellers lykkes mig at starte. Der er meget stor underholdningsværdi ved min kørsel for tiden, trust me.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ramper |
|
|
Lisbeth - uden tvivl, selvom jeg fik at vide af ham, der gav mig tippet første gang her fornylig, at man netop ikke lærer det af kørelæreren. Af en eller anden grund som jeg ikke kan huske. Jeg skal ikke kunne sige det. Jeg har taget kørekort med automatgear i USA og har kun taget køreundervisning med manuelt gear for at bestå den danske kontrollerende køreprøve - hvorefter jeg kørte videre i automatgearsbiler. Så det er lidt op ad bakke... MUHAHAHA.. Jeg har ærligt talt glemt stort set alt, jeg lærte dengang om at køre med gear. Men jeg holder mig til steder, jeg kan køre uden at skabe farlige situationer - højst irritation, og det må folk altså leve med. Og det sidder næsten i skabet nu. Næsten. Bare giv mig 700 km mere, så er den der nok.. He he..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ramper |
|
|
Og nu ER det her jo HN, så jeg må hellere berolige alle med, at der intet uforsvarligt er ved, at jeg kører. Jeg har kørt bil længe nok til at have fuld rutine i det. At jeg så fumler, når jeg skal bakke og starte fra nul, det er kun farligt, hvis man ikke har overblikket til at forhindre, at det sker de forkerte steder. Man kan altid komme fra start, når det gælder. Spørgsmålet er, hvor længe ens dæk holder til den behandling, og hvor meget benzin man bruger på manøvren, men farligt bliver det ikke. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg lærte altså ikke at starte på en bakke da jeg tog kørekort..  Tror vi fik forklaret teknikken til teori, men ikke prøvet det i selve bilen. Heldigvis kan jeg det godt, da der hos min far er MANGE bakker i området (det er på landet), og masser af kryds ligger gerne på en stejl bakke, så det er jeg blevet sej til. Jeg plejer bare at have bremsen i bund, lytte efter koblingspunktet, og når det er fundet sliper jeg bremsen, og slipper næsten-langsomt speederen, indtil bilen tager fat og kører fremad. Men Gud hvor er jeg gået i stå mange gange pga de dumme bakker.. Man burde virkelig lære det til køretimerne..
Mvh. Sophie (: stud.med.vet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Den rampe skal tages i 1. gear - og lad endelig være med at skifte. God tur. 
Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker - Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|