Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ak, marmeladen flyder. Kan den reddes?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 23:07

Øv og bøv, efter længe at have klaret mig næsten på egen hånd, må jeg mu atter kaste mig i støvet og tigge om HNs-orakel service.....

har lavet den fineste mirabellemarmelade, gjort alt som jeg plejer (hvilket er at følge resepten på bagsiden af blå melatin posen) og nu har jeg tykt saftevand istedet for marmelade.

kan jeg redde det?

fx smide det i en gryde igen og plotte dobbelt op melatin i eller noget?

og skal alle glas så grundrenses igen med kogende vand og atamon eller kan jeg slappe lidt af der?

jeg ved godt at mirabeller har tendens til at være lidt lindt i det, men dette går simpelthen bare ikke og det er SÅ surt!

så please; kom med alle orakel husmor tipsne :-)

Venlig hilsen Sarah.

Det er menneskeligt at føle....

0
0
Svar på denne tråd

du kan..
Forfatter: 
Dato:  10-08-2013 23:11

Sagtens koge den op igen og tilsætte mere melatin og evt sukker.
glassene behøver du ikke at skolde og rense igen.

0
0
Svar på denne tråd

Kog det op igen.
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 08:23

Men jeg ville dog skolde og rense alle gals igen. Hellere være på den sikre side, end at du om en måneds tid må smide det hele ud grundet muk.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 15:13

Mange tak skal i have. Godt jeg altid kan regne med HN :-)

så er der lige det med dosering.... Jeg har brugt korrekt dosering, mon jeg nu skal give en korrekt dosering oven i, eller skal jeg bare tyre til den og give dobbelt op?

Venlig hilsen Sarah.

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 08:41

Nu ved jeg ikke, om du er kommet videre med marmeladen, men er det ikke noget med, at det først stivner, når det er blevet koldt. Jeg ville nok ikke dobble op;-)

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nok...
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 08:51

... koge det op og tilsætte ekstra sukkker og lidt melatin efter behov.

Tag en enkelt teskefuld og læg på en underkop og kom den i køleskabet. Når der er gået ca et kvarterstid kan du se hvor meget den er stivnet og om du skal tilsætte mere melatin.

Jeg ville absolut skolde glassene igen - der er ikke noget ved at ens hjemmelavede marmelade mugner - og når der har været omhældninger og åbnet efter at det er kølet af, er der ikke længere HELT rent i glasset.

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

mamelade
Forfatter: 
Dato:  12-08-2013 10:06

Ak, ja. Jeg har også lavet mamelade (solbær) og første portion blev noget tynd.. Smagen var uovertruffen!

Manden var dog ked af at det blev "spare-syltetøj" så jeg allierede mig med nabo konen som har MANGE års erfaring i alt, hvad husholdning angår. Hun forsikrede mig om at HENDES mamelade aldrig løb! . Så jeg har sågar lånt hendes 45'tyvende oplag af den grønne syltebog da opskriften variere fra min egen "yngre" udgave.. Jeg har plukket af samme busk, købt samme mærke melatin i samme butik, brugt gas (lige som hende). Alt er identisk (undtagen lige gryden) og min mamelade løber... .

Jeg gider ikke bøvle med at få det fastere så ente er det spare marmelade eller også er det til pandekager.. Det smager super og det er det vigtigste!

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

INGEN er rig nok til at miste en ven!

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  20-08-2013 21:11

Ja, så blev jeg lidt klogere....

aner ikke hvald der skete for min ellers så trofaste blå melatin, men jeg tog halvdelen af min sylt og kogte op igen, gav det endnu en rette dosis melatin, for der var jo allerede i, tænkte jeg. Men nej, det hele var lige flydende. Øv.

prøvede så med rød melatin og gav næsten dobbelt dosis....det hjalp!

og synes fakisk ikke det kan smages, selv om jeg ellers prøver at undgå for meget konservering osv, men i år, der skal jeg lige love for at den fik en på hattepulden, så skulle det ske for en af jer andre her i syltesæsonen, så må rådet være rød melatin - og masser af det :P

Venlig hilsen Sarah.

0
0
Svar på denne tråd

til solbær og brombær
Forfatter: 
Dato:  21-08-2013 12:36

koger man "bare" et æble i tern med i :) - meget gerne et af de gammeldags sure - det indeholder pektin som stiver syltetøjet/marmeladen :) - tænker det også kan bruges til andre frugter/bær.

- jeg bruger dette og så en lækker rørsukker og måske noget citron mums :)

Sorte søger part
-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider