Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Jer med shetlændere?
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 20:27

Hej med jer. :)

Jeg har igennem tiden set at der er et par stykker herinde, som holder shetlændere selv om de er noget over størrelsen hvor man stadig kan ride dem. Jeg har et par spørgsmål, fordi jeg i et par år har tænkt meget på at få mig sådan en lille fætter. :)

- Hvad laver i med dem? Tricks, HMS, kørsel og den slags? Får i nogen små ryttere til at ride dem eventuelt?

- Hvor er det godt at have dem opstaldet i Københavnsområdet (gerne tæt på Albertslund) og hvad giver i for det?

- Hvilken størrelse har i valgt (mini, mellem, stor)? Og hvorfor?

- Kan man bruge en mini til at køre eller skal det hellere være en mellem eller endda stor?

- Hvordan kan det være du valgte shetlænderen? :)

I må gerne skrive andre ting, hvis i lige har noget og også meget gerne smide et billede op af jeres små bamser! :)

JAH sitteth in Mount Zion
And rules all Creation

1
0
Svar på denne tråd

shetlandsponyer
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 21:47

Først og fremmest er shetlandsponyen en utrolig dejlig lille hest uanset hvad størrelse du vælger den i.

Jeg vil dog lige advare om at man aldrig får nok ;)

Vi er forholdsvis nystartede i shetter regi.

Men vi er blevet ret bidt af kørsel med de små samt avl gerne hvor de også har nogle spændende farver.

Vi avler primært mini(under 86 cm)/små medium, det har været lidt tilfældigt det lige netop er de størrelser vi er faldet for, men efter at have haft minierne er vi sikre på at vi aldrig kommer til at være vilde efter at avle nogle standard ponyer.

Minierne finder jeg meget mere charmerende.

Der udover skal man også kæmpe hårdt og længe for at komme til at stå forrest med en mini der ikke bare er rød eller sort - og når det endelig lykkedes er det bare så fedt, og det hele værd!

mht. brug så er de fantastiske til tricks, kørsel, ridning (for børn), klappe nusse hest osv.

Hvis man vil deltage i køreforeninger til stævner osv. så skal man vælge at få 2 store standard ponyer(100 cm +), så man kan køre en fin 2 spand. Men er man ikke interesseret i det så er det fuldstændig lige meget hvilken en størrelse alle kan køres med..

Jeg kører med ponyer helt ned til 77 cm istg. Minierne har også den gode fordel at de er små, så de kan bruges som besøgsheste på fx. ældrecentre for her kan de vende i lejlighederne osv.

www.Aastrupgaard.dk

- Når farve ikke står i vejen for eksteriør.

Knabstrupper, Welsh og Shetlandsponyer.

-Salg af ungheste.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 21:50

nu er det godt nok en knabstrupper på 97 stg har altid haft en forkærlighed til de små og hafte ponyer da jeg var rytter fysiken gør at ridning ikke dur mere og kørsel kom ind da jeg skulle stille min dreng til matriale prøve...........ville ikke bytte om jeg kunne startet i 2012 med dressur og top cup osv.... maraton til udendørs stævner må man dog ikke med enspænder under 120 stg

du kan evt læse mere på min hjemmeside

www.bendorffs-knabstrupper.dk/

Bedækning tilbydes

ved

Majco`Equus-maximus

Matrialeprøve vinder 2008

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  06-08-2013 22:23

for svar :)

Jeg har siddet og kigget på dansk køreforbunds hjemmeside og kan slet ikke finde rundt i reglerne. Kan man deltage i noget med en mini overhovedet? Og hvad er ellers det mindste en pony må være?

And rules all Creation

0
0
Svar på denne tråd

ja det må
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 08:11

du godt bla dressur og topcup og indørsstævnerne ....maratondelen udendørs, lands og intrernationale stævner må man ikke

Bedækning tilbydes

ved

Majco`Equus-maximus

Matrialeprøve vinder 2008

0
0
Svar på denne tråd

Hvor kan man
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 08:21

se højderegler henne?

And rules all Creation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 09:30

Jeg synes også de er dejlige, har dem dog ikke selv, men har forgæves forsøgt at overtale min mand til at få sådan en. Vi er lige flyttet på landet og har på hården fundet en gammel ponyvogn, den skal godt nok sættes lidt i stand men hvor kunne det være hyggeligt at køre på tur med den. :-) En en kane når der er sne.

Jeg er aldrig rigtig kommet mig over atj eg blev for stor til at ride dem, jeg synes de er herlige.

0
0
Svar på denne tråd

Størrelse
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 09:48

Agurken ; Til åbne stævner i DK skal en enspænder være 120 cm, men mange foreninger holder klubstævner, hvor der gives dispensation for højde.

Ellers er der Top- og Dressurcup hvor alle kan deltage uanset størrelse.

koereforbund.dk/konkurrencekorsel1- 2/reglementer-m-v/korereglementer

Selve reglementet er basseret på FEI stævner, så kig i tillægget.

Anette

2007 var mit sidste år som shetlænderkusk,

nu skal jeg køre med NF

min hjemmeside staldhojbo.dk/

Dækkener og andet godt prøv http://www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd

Damgaard
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 10:12

Jeg har ham her den lille fryns Han er en vallak og hedder som så mange andre små ponyer Mulle. Ved nærmere eftertanke havde Rambo nok været et mere passende navn, da han ofte selv synes han er mindst lige så sej som de store heste hvis ikke mere.

Jeg har haft ham fra ham kunne blive taget fra, han var tosset vild og havde ingen kontakt haft med mennesker, så da han blev læsset af transporten drønede han ind i stalden. Det var mega synd, det stakkels lille myr

Da vi tæmmede ham, sad og sad og sad i i timer ad gangen, for at vinde hans tillid, men det lykkedes. Nu er han 14 år gammel og elsker ham over alt på jorden, han er den bedste

Billede

Jeg fik ham som selvskabspony, til min hest dengang. Idag tjener han stadig dette formål. udover dette hygger jeg mig bare med ham. Vi går ture, laver triks, longerer og løsspringer på banen. (Dog har vi ikke løssprunget i lang tid efterhånden, det må vi vist hellere snart igen da han elsker det)

Egentligt ville jeg gerne køre med ham, men han har mild astma, så tror ikke det er den bedste ide :/

Han er en miniature shetlandspony, så at finde en der kan ride ham, det kan jeg ikke desværre.

Egentligt troede jeg dengang at en shetlandspony da var passende som selvskab, men de spiser jo desværre ikke det samme som de store så ofte må jeg lukke ham af, så han ikke får for meget græs, det er lidt lettere om vinteren mht til det. Desuden er han snart ligeså dyr som en større hest, han skal jo passes med de samme ting, så tænker nogle gange at jeg kunne have haft en stor hest i stedet for. Men af med ham ....nej aldrig !! Han har trådt lige ind i hjertet på mig.... Mit lille Muldebær

Damgaard

med den firbenede skygge

Ejer af: Borderen Shadow, Frieseren Zafira, ponzen Mulle

og huskattene Diego og Sally

0
0
Svar på denne tråd

lopperede
Forfatter: 
Dato:  08-08-2013 10:12

Ja, nu kan jeg jo så skrive mig med på det med at være shetlandsponyejer... havde egentlig solgt den lille fyr, men har lige fået ham tilbage... og efter lige at have mistet min store hoppe, har jeg nu kun to "pattebørn" tilbage.. dvs en 1½ år gammel fjordhoppe og en lille lopperede af en shetlænderhingst på 1 år plus minus nogle måneder..

mit mål er med ham, faktisk dem begge to, at kører, lave tricks, show og avle.. og så er hingsten en lille drøm jeg har udlevet, fordi der var nogle der mente jeg ikke kunne håndtere hingste.. hmm, uddannet dyrepasser og passer af indtil videre 5 hingste igennem tiden.. det gik da meget godt!

og hvordan jeg faldt for shetterne? tja, kig på deres yndige fjæs når de har monstervinterpels og det hagler ned... årh de er da bedårende...

nå pyt, roden jeg snakker om er ham her, Uzo, kaldet Herman, en lille uopdragen herre fandt jeg ud af igår, for der skal prøves grænser af, når man pludselig forlanger noget af ham (uuuuh gåtur fra den forkerte side.. hmf passede bestemt ikke herren med ego som en belgier), men han har heller ikke været lige så meget i hånd som min fjordplag..

Billede

jeg håber selvfølgelig han kan blive kåret som hingst.. han har god tavle og god temperament, når han ikke lige skal prøve grænser af... men ellers må han kastreres og bruges som kørevallak og selskabshest til min fjordhest.. de opførte sig som bror og søster da de var små, så de burde ikke blive kede af hinandens selskab igen

Stolt ejer af den gule frygtløse stjerne;

Pixi Dúvall

og den lille brune lopperede;

Ågerupgårds Uzo/Herman

0
0
Svar på denne tråd

tttttttttttttttt
Forfatter: 
Dato:  08-08-2013 10:53

Min veninde har en shetter som jeg også hjælper hende med at passe. Den står nemlig i løsdriften sammen med den store ridehest (dressurhest)

Hende bruger vi rigtig meget. Hun laver stortset noget dagligt, med enkelt fridag om ugen - ligesom den store.

Mange forskellige ting bruger vi hende til. Tricks, såsom at lægge sig ned (er vi igang med at indlære snart), spanske skridt osv. Der over lange liner i longearbejde hvor hun kommer op og arbejder så hun sætter nogle muskler. Så kører vi med hende i vognen også. Både alm. kørsel, dvs lange ture på vejene og i skoven (snilt 10 km) og også terrænkørsel for sjov. Dvs på en opsat bane hvor vi skal igennem kegler, tønder osv hurtigst muligt.

Hun har haft rideparter, men dem droppede vi da vi flyttede hende da det nye sted ikke tillader børn under 18 år. Så nu er vi to kun om hende, derfor bliver hun ikke redet. MEn hun er tilredet og kan gå fint i skridt, trav og galop.

Så løsspringer vi hende selvfølgelig også en gang om ugen hvor hun får lov til at springe tempospring og nogle dagene høje spring. Hun kan springe 1 m :)

Hendes navn er Stjernens Alicia (kaldet Lizzie til daglig), hun er 10 år gammel, har fuld stamtavle og er avlet på Stutteri Stjernen (shetter stutteri, kan varmt anbefales - dejlige ponyer de sælger) Så er hun 89 cm i stg, dvs hun er medium shetter. Hun er meget petit og fin i sin bygning, dvs hun er ikke så robust som nogle shettere er :)

Hun er hamerende sød, tålmodig, hun elsker at blive nusset og hygget om. Hun er ikke fræk og dum på nogen måder. Kunne aldrig drømme om at sparke ud eller bide. Hun er godt opdraget og hun lytter til hvad man siger. Der er intet bedre end at sætte sig ned sammen med hende og så sætter hun sig næsten på skødet af dig fordi hun vil hygge og mule dig i hovedet.

Som skrevet - står Lizzie i lille løsdrift sammen med den store ridehest. Vi står i Ledøje :)

Vi fodrer hende med Spillers High Fibre Cubes, lucerne m, olie fra GLS, vitaminer fra Equsana, Natur musli fra Hippolyt samt havre. Hun får foder i krybben to gange om dagen, samt får hun ialt max 3 kg hø.

Mht størrelsen valgte ejeren hende egentlig ikke tilfældigt. Men fik hende nærmest smidt i hovedet, så derfor har hun valgt at beholde hende da hun har levet i nogle - ikke særlig gode forhold - inden hun fik hende. Hun er selvfølgelig passet med ALT. Vaccinationer, ormekure, tandtjeks og rapsninger, smed osv.

Hvis du vil køre en-spand konkurrencekørsel, dvs kun med en pony foran vognen skal du vælge en pony som er over 120 cm (fx en Welsh?) Hvis du vil kører konkurrence to-spand vil jeg anbefale dig de store shetlændere. Evt medium, men ikke mini'erne.

Lidt billeder af Lizzie og hendes brug:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider