|
|
| ville du trodse manden? |
|
|
Jeg er i den situation at jeg skal have hestene hjem nu lige om lidt.. Jeg har 5 heste og en opstalder og planen var fra starten at jeg skulle have 7 hestebokse.. Jeg har selv "sparet" sammen til dem bla ved at sælge en hest. Diskussionen står nu på at manden syntes vi skal købe brugt og måske kun indsætte 4-5 bokse.. = jeg skal skille mig af med flere heste og eller min opstalder som er guld værd.. Manden siger at det er dyrt at købe nye bokse og jeg holder på at jeg hele tiden har sagt jeg nok selv skulle betale dem. De få gange vi har fundet brugt som jeg kunne bruge til billige penge har manden lige skulle tænke over det, også er de solgt til anden.. Vi har ikke fællesøkonomi, men manden driver landbrug med hans far og jeg er lidt bange for at det nok i virkeligheden er mandens far, der sætter bremsen i, sådan indirekte.. Mandens far kan ikke lide at bruge penge på noget så dumt som heste .. Det skal siges at jeg udover salget af en hest, mistede en hoppe efter foling og jeg vil gerne på sigt have en erstatning til denne.. Nogle vil måske også mene det er dumt at indsætte flere bokse end man har heste, men det har taget mig ca 4 år at få manden overbevist om at min stald skulle være sådan og sådan, og gå ned i boksantal som manden ønsker og senere indsætte flere, ved jeg bare blir trukket i ligeså meget langdrag som det har været indtil nu.. pt står hestene ikke langt fra mig, men det er tilpas langt væk til at være træls, i forhold til at børnene ikke gider med derned og ikke kan være alene hjemme.. Hva ville i gøre.?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært... |
|
|
... jeg ville nok (hvis jeg var i dine sko) ikke direkte "trodse" mandens ønsker - men jeg ville tale med ham om hvad det betyder for mig at have hestene hjemme og spørge ind til hvorfor det er vigtigt for ham at der bliver færre af dem. ER det hans far der preser på for at du ikke skal have så mange heste - så må han jo have besked på at det ikke er noget han skal blande sig i. Det er en sag mellem dig og din mand - IKKE andre. Jeg kan godt se fornuften i at du har en opstalder - det er godt med en der kan give en hånd med i stalden - så er man langt mindre bundet af arbejdet og kan også indimellem f.eks. tage på ferie med familien - og være tryg ved at alt passes som det skal. Set fra min personlige holdning er 4-5 bokse også alt rigeligt - men jeg har altid "kun" haft en hest - og har egentlig rigeligt i at passe og ride den. Får jeg engang mit eget, skal jeg naturligvis have selskab til ham - men jeg kan ikke forestille mig mere end MAX 2-3 heste. Men - vi er jo forskellige i hvor mange dyd vi vil have. Jeg har aldrig haft lyst til at avle selv - så det gør jo nok også en forskel. Pointen er at DU skal være tilfreds og det skal være så det passer ind i DIT liv - men det er jo også vigtigt at se det større billede - for 7 heste tager tid - og når man så også har mand og børn som man gerne vil være sammen med - så kan det velsagtens være svært at få til at hænge sammen.
£isbeth & Baloo The truth is rarely pure and never simple Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ????????? |
|
|
Puuuha den er svær. Jeg vil dog nok støtte din mand. Jeg ville ikke synes at det var fair overfor familielivet, at de skulle indstille deres liv efter, at jeg ikke har nok i 5 heste. For jo flere heste du skal bruge tid på, jo mindre ser du din familie og for mig kommer de bare først. Men jeg tænker lidt hvad er det 5 heste kan gøre som 2-3 ikke kan??? .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med de.. |
|
|
to andre og især Lisbeth.. Find udad om det virkelig er faren der mener så mange heste er for meget eller om det rent faktisk er din mand.. Jeg forstår slet ikke hvorfor man har så mange heste, men der er vi jo så forskellige og det skal vi for så vidt ikke blande os i.. Men med små børn, en mand der nok arbejder mere end 37 timer.. Går det så ikke lidt udover familielivet med 5-6-7 heste.?
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Antal bokse |
|
|
Man skal bare huske at tænke på at bare én avlshoppe kræver 4-5 bokse, hoppen, føl, 1-års, 2-års og måske en 3-års der ikke er solgt.
Mvh. Charlotte Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested. Dressurtalenter Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Jeg var blevet tvær - og lidt stædig 
Drømmescenariet var da, som Lisbeth siger, at sætte sig ned og snakke med manden din. Det lyder dog til, at det er noget der godt kan trække i langdrag, så jeg havde nok på en mild måde sat hælen i, og sagt at en aftale er en aftale!
Hvad det koster, bør han ikke blande sig i, da det er DINE penge! Mht. placering og antallet af heste, er det altså noooget nemmere at få til at få familielivet til at fungere, når hestene står lige uden for døren 
Når det er sagt, ville jeg argumentere for, at opstalderen blev der. Hun hjælper lidt til, og der er godt selskab til dig  Jeg ville desuden nok prøve at overbevise gemalen om, at det altså er en hobby som betyder meget, og at du selv sørger for arbejdet og det økonomiske. Så ud over, hvis han skal hjælpe med at sætte bokse op, kan han vel i princippet være ligeglad med om du har 4 eller 7 heste stående i stalden.
/Patricia - I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaaa |
|
|
ærligt talt, så forstår jeg ikke din mand. Nu står dine heste ude, og det kræver da mere tid væk fra hjemmet. hvis du har dem hjemme så er du jo hjemme. Og det er da rart for jer begge hvis du har en opstalder. Bare i tilfælde af at i ikke lige er hjemme. Nu har du jo hestene, og det har han jo vist hele tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bønder er bare |
|
|
ikke nemme at ha med at gøre. Har du råd til at gøre som du gerne vil, så gør det! Og tænk også på som Charlotte siger at en avlshoppe nemt kan kræve flere bokse end man lige havde forventet. Held og lykke med projektet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Begrænse |
|
|
Hej Først vil jeg sige , det er da mærkeligt at vi nogle der har mange heste det synes jeg er underligt at skrive.. Men min holdning er og det gælder også i andre sammenhæng , man skal ikke begrænse hinanden og derfor synes jeg du skal forsætte med at få bygget dine bokse og er stalden sat af til hestestald og der plads til flere bokse , så det bare med at få det lavet , jo dine penge og lyder da til, din mand godt ved du brænder for det og som en anden skriver , det da langt nemmere og osse billiger af have sine heste lige uden for døren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold ham fast |
|
|
Hold din mand fast på jeres aftele!!
Albion dressursadel købes Sæde str. 17,5 eller 18 Wide eller X-wide bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhhhh |
|
|
Hvad får din mand lige ud af at ændre i planen? Jeg går ud fra at han er bekendt med planen om de 7 bokse fra starten af. Det lyder lidt "farligt"! Prøv at tale med ham og stå fast på beslutningen som der var truffet fra start af. I har ikke fællesøkonomi så, hvad de koster er vel fløjtende ligegyldigt. Køber du nyt og lækkert så har det jo fortsat en værdi, hvis det skal sælges igen om nogle år! (Ligesom maskiner og inventar i et landbrug. ) Jeg kender godt det der med at en selv og manden ikke er enige på et område, fordi hans interesse er begrænset. Min mand er mest interesseret i hestene når der er en som bliver solgt.. .. omvendt så hjælper han meget med pasning osv. og han véd, hvor meget de betyder for mig. Ej, come on. Er du glad så smitter det af på jeres forhold og familie og modsat. . Til dem der falder i svime over at TS har brug for 7 bokse så husk lige at det TS nok selv kan bedømme sit behov til egne og andres heste (= opstalder og evnt. ponyer til børn...). Bliver en boks tom så kan den både bruges til en ny opstalder eller måske bare foder.. 
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven! Welsh Cob, 155 cm +, sælges eller byttes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det godt |
|
|
Ja, jeg kender det godt. Jeg har pt. en ridehest, som jeg bruger mange penge på, mine penge!!.(undervisning m.m). Hvis det stod til min mand, så havde jeg nok hest, han vil jo ikke begrænse mig , men den skulle ikke koste noget, og heller ikke tage noget af min tid. Da vi for 20 år siden lærte hinanden at kende, syntes han at det var så fantastisk at jeg havde heste. Jeg var meget mere selvstændig end andre han havde kendt. Og han syntes at det var ok at jeg var hos hestene, når jeg havde tid. Det han først opdagede senere, var at jeg bruger tid på hesten, og derefter ser jeg hvad der ellers er tid til. Det har givet mange diskusioner gennem årene, om tid og penge. Jeg kan kun sige, hold på dit, det er også dit liv, det her. Jeg har ikke fortrudt, mit havde været halvt, hvis jeg havde føjet han i lige dette.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trodse manden ? |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
06-08-2013 18:03 |
|
Fatter slet ikke det spørgsmål. Er du ikke selv et selvstændigt individ eller hvad ? Eller er det den der tjener størstedelen af pengene der har bukserne på økonomisk og følelsesmæssigt ? Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Der er jo ingen her der kender dig og din mand, eller kan sige hvad der ligger bag mandens idéer. Jeg kan slet ikke se hvordan nogen fremmede på et online fora, kan fortælle dig, hvordan du skal håndtere din mand og jeres (forhåbentlig) fælles beslutninger. Min partner er min partner, her er der ikke noget der hedder at "trodse hinanden" det hedder kompromi, at tale om tingene og opnå en fælles beslutning.
For where your treasure is, your heart will be also.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LS horses... |
|
|
... har lige skrevet det indlæg, jeg kunne have skrevet - jeg er SÅ enig  - og til I andre, som slet ikke forstår at man kan have en begrænsning på: husk på, at den plads i stald og mark, som hestene tager, den går fra de dyr, der betaler huslejen og privatforbruget - og kan samtidig gøre det påkrævede papirarbejde temmelig besværligt for landmanden, og her kan antallet af dyr meget vel udgøre en stor forskel. Det kan godt være svært at forstå for en lønmodtager (eller et "bymenneske") at der er nogen som helst begrænsninger når man bor på landet, men sådan er livet altså for landmænd. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Godt skrevet Sif.. |
|
|
og selvfølgelig er TS et selvstændigt individ, men hun er i et parforhold og der bliver man enig om tingene eller går på kompromis.. Bare fordi TS tjener hendes egne penge, betyder det da ikke at hun kan bruge rub og stub som hun lyster.. Hvis det betyder at der ikke er til de månedlige udgifter, fordi TS bare vil have 6 heste.. Så forstår jeg faktisk godt at manden måske syntes at bare 3-4 heste kunne gøre det.. Vi kan slet ikke sidde her og dømme hvad manden har som begrundelse.. TS er nød til at snakke med ham om det, tænk det gør man faktisk i normale forhold.!
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksistens |
|
|
Nej vi kender ikke TS godt nok til at agere som ægteskabsrådgivere men TS spørger herinde for at få vendt nogle tanker. . Vi står ikke med en eller anden kontrakt i hånden som de skal skrive under på, i forhold til om det er hende eller manden der er lidt for skrap eller har ugennemtænkte ideer... Hvor står der at TS er bybo? og hvem siger at byboere og eller lønmodtagere ikke forstå sig på landbrug? Sikkert et spændende emne, men gem lige skytset til en anden tråd. . Min svigerfar kan bestetemt heller ikke forstå (acceptere bliver han sq nød til) at vi har heste og han syntes det har været på grænsen til noget kriminelt, at jeg har redet når jeg har været gravid og (gud forbyde det) ladet ungerne få en hest hver. . At landmanden kan have flere produktions dyr er jo rigtigt nok, men hvem siger at TS ikke kan hold et ok DB på sine heste??? men igen vi ved ikke hvilke form for landbrug de har og driver. Det eneste vi ved er at de lever sammen, på et landbrug. . I bund og grund drejer det vel sig om at mand og kone vælger at leve sammen og give plads til både arbejde og privatliv. Ja, meget bygger på kompormis i et forhold, men det skal da næppe være sådan at de skal "lægge arm" hele tiden! Vi ved ikke om manden og svigerfar øjner chancen for at få en ny traktor, om de er ramt at "høst-syge" eller hvad ved jeg, hvis TS solgte en hest og købte nogle færrere gamle brugte bokse i stedet, men så vil jeg mene at de har misforstået et eller andet. Jeg mener ikke at man skal give køb på sine planer og drømme, så længe det er realistisk ud fra en størrere helhed.
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven! Welsh Cob, 155 cm +, sælges eller byttes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shagya... |
|
|
... det er ikke TS jeg hentyder til - det er dem, der svarer i tråden, og som ikke kan forstå at der er forskel på at have 3-4 eller 7 heste  Jeg tror nemlig ikke at de personer har nogen som helst ide om, hvad det kræver af arealkapacitet at fodre og lufte henholdsvis 3-4 og 7 heste. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Korrekt |
|
|
Sif/ men det afhænger jo i dén grad af hvilke race man har valgt. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shagya... |
|
|
... det har jeg meget svært ved at forestille mig. Om du holder Shireheste, Shetlandsponyer eller for den sags skyld gravhunde, så fylder og æder 7 nu altså mere end 3-4  Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis og hvis... |
|
|
Der kom godt nok mange postulater i luften lige pludselig 
Kan da oplyse dig Sif om, at jeg udemærket godt kender omfanget af på foldbrug og foder - eller økonomien ved hestehold i det hele taget. Når det er sagt, så igen HVIS det kun er mandens markjord, der bliver inddraget, så selvfølgelig kan jeg godt forstå han har indvendinger 
Men nu gik snakken jo ikke på foldjord, men på antallet af bokse. Alle de der mystiske konklussioner og gætterier nogle debattører kommer med, gider jeg egentlig ikke forholde mig til, for så er vi lige pludselig ude i et eller anden med "hvad nu hvis manden handler på grundlag af sådan og sådan", som egentlig bare er gætterier.
Jeg er kikker på de fakta, trådstarter lægger på bordet og det er det, som jeg forholder mig til 
/Patricia - I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bybo eller |
|
|
Ja, nu er jeg altså hverken bybo eller landmand, men jeg har boet hele mit liv på landet, og mine bedsteforædre var bønder. Med den bagrund, kan jeg godt regne ud, at det koster mere, tager mere tid og så videre, hvis man har flere heste. Men min mand synes jo også at det er ok med hesten, jeg skal bare ikke ride så tit (så kunne den undvære sko, det dyre foder, undervisning o.s.v). Det er vel i bund og grund et spørgsmål om hvad vi vil med vores liv. Og ja i den perfekte verden taler man sammen og bliver enige. Men nogen gange kan man ikke blive enige, også må man gå på kompromi. TS har solgt en hest, er det ikke kompromi?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så tale dog... |
|
|
Så tal dog sammen  Det må da være det første skridt til en løsning. Hvor mange heste der skal være plads til, ved du bedst selv. Men jeg kan nu godt følge din mand lidt, flere heste tager mere tid, og den tid du bruger på hestene går "fra" familien. Med flere heste øges risikoen, også for, at der er en hest der skal have dyrlæge - extra udgift. Smed til flere heste - extra udgift. Foder til flere heste - extra udgift. Udstyr til flere heste - extra udgift. Det at have en opstalder eller 2 er en god ide, så er der hjælp i stalden, også hvis i skal være væk nogle dage. MEN det kræver at opstalder ved hvad de går ind til og er parate til at yde lidt extra når det er nødvendigt. Jeg står selv opstaldet hos en god veninde, så når de er på ferie, er det mig der må holde for, morgen, middag og aften, samtidigt med at jeg passer mit fuldtids arbejde. Så jeg ved at det kræver noget. Jeg mener at, i skal sætter jer ned og tale det hele igennem , stille og roligt. Hør på din mands synpunkter og fremlæg dine. Mon så ikke at der dukker en løsning op. Hjemme hos os er der fælles økonomi, vi tjener også nogenlunde det samme, så vi har ingen dine og mine penge. Så hvis den ene ønsker sig noget stort/dyrt - ja så taler vi sku da om det, og finder i reglen en løsning til begges tilfredshed. For mig er min mand, min fortrolige, min ligeværdige makker og min aller aller bedste ven, så jeg kan slet ikke forholde mig til at "trodse" ham. Samliv er et kompromi 
mvh
Julle
DIN hest - DIT ansvar !!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bestil de |
|
|
nye bokse, hvis din og mandens økonomi er uafhængige af hinanden.... Og fortæl manden, at de kan sælges igen som brugte, hvis det blive nødvendigt. Ja, så er der et tab, men altså.... Vi købte to nye bokse og to ekstra skillerum for 13500 kr. for 3 år siden.... Og ja, det er mange penge, men det er dælme også noget nemmere end brugte bokse der skal passes til og reguleres og bla bla bla, fordi de enten har stået i en stald med skæve mål, eller ens egen stald har skæve mål.... Og så er det bare sjældent at man kan finde den ønskede mængde det samme sted. Men selvfølgelig skal det ikke være på bekostning af den ægteskabelige fred....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|