|
|
| Part. Hvordan fungere det for jer? |
|
|
Da jeg muligvis har fået en part så vil jeg gerne høre jer om jeres erfaringer med part til jeres hest(e)? Jeg har ikke noget regelsæt strikket sammen eller en eller anden kontrakt i baglommen og mener nok heller ikke det burde være nødvendigt! Det er jo voksne mennesker. Forestiller mig nok at parten kan komme når det passer og tage hesten uden at jeg "holder i hånd eller overvåger", Men jeg har ikke haft part før... . Er det for naivt at tro, at det kan fungere sådan? Det eneste jeg forventer at parten efterlader stedet som det var ved ankomst (luk ledet, sæt strøm på, sluk for vand og lys, udstyr på plads osv.) + jeg vil ikke have at parten klipper hest uden aftale. Hvilket regelsæt har du overfor din part?
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven! Welsh Cob, 155 cm +, sælges eller byttes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
Da jeg havde part på den gamle, så var aftalen selvfølgelig at hun kom når vi havde aftalt, og meldte afbud når hun ikke kunne. Hun måtte så klippe og klister så meget hun ville, det var jeg ligeglad med da jeg bare ville have kort man, så var resten lidt ligemeget for mig, men det gjorde hun i fordi hun startede dressur på ham. Hun stod for ham 100 % på hendes dage, men han stod i fuldforplejning så det var jo bare at ride og hygge. Jeg tog hende på råd, og hvis hun havde nogle ting hun gerne ville prøve så snakkede vi om det. Stævner dem delte vi, hvis det var både dressur og spring i samme weekend, så tog jeg den ene dag og hun den anden, ellers tog hun dressurdelen og jeg sprang. vi havde ham halv hver, 3 dage til hver og en longe dag. Jeg havde ham fast på springdage, men ellers tog vi det på gefuhl, alt efter hvornår vi kunne få undervisning passet ind og med skoler og alt det og med stævnestarter. En regel jeg havde opsat var at hun måtte ikke bruge showshine med mindre han skulle til stævne Hadet det stads, de blev så sære at røre ved. tror egenligt ikke jeg havde mange regler. Min "nye" hest og nye rytter, der er reglen bare at der er ikke andre der må ride hesten, det vil jeg bare ikke have. Men ellers er det vist meget med vi skriver og snakker sammen om sagerne. Men hun er ikke part, bare rytter eller passer eller hvad vi kalder det.
Vi gør som vi plejer, og det fungere fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har haft 3 parter i løbet af 6 år med min hest. Hver gang har jeg ikke haft de vilde regler. Selvfølgelig følge gårdens regler, klatmuge og give nogle roepiller. Hun har faste dage, men vi bytter gerne så det passer ind i hinandens skema. Hun melder afbud hvis hun ikke kan. Jeg ville nok blive sur hvis jeg kom til en klippet hest, uden hun havde spurgt, men har ikke lavet den regel:)
Hobbyfotograf primært af heste www.c-sand.dk Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tavs viden - det du tager for givet |
|
|
Jeg tror heller ikke en kontrakt er nødvendig eller godt; tværtimod kan det undergrave tilliden, MEN jeg tror det er rigtig vigtigt at I forventningsafstemmer. Højst sandsynligt har du en masse rutiner og måder at gøre tingene på, som du er kommet frem til virker bedst for din hest. Den slags er nemt at tage for givet, men det aner parten jo ikke  Så jeg tror jeg ville være der sammen med hende de første gange og vise hvordan DU gør tingene. Og så gøre op med dig selv hvilke ting, du gerne vil have bliver gjort på din måde, og hvilke ting parten selv kan præge. Der er enormt meget tavs viden i hestehold - sørg for at sige det højt  Held og lykke I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det vigtigste for mig, var at se parten sammen med hesten. Specifikt hvordan hun reagerede på og korrigerede ham (jeg er stærk modstander af at slå hesten, undtagen i situationer hvor det kan være decideret farligt hvis adfærden ikke stopper øjeblikkeligt). Derudover forventer jeg selvfølgelig at parten kommer den dag der er aftalt, udfører de ting der er aftalt (mugning, give vitaminpiller whatever) og at hun behandler hesten pænt. Om hun rider, trækker, hygger fra jorden eller springer bestemmer hun selv. Jeg er relativt afslappet omkring det, da min hest er temmelig nem at omgås (at han så ifølge de andre opstaldere tager lidt p*s på hende ved ikke at ville gå når hun trækker ham og lignende......tja, det løser hun sikkert, og så længe han ikke gør noget der er farligt, eller tror han kan gøre det samme når det er mig der håndterer ham, så betragter jeg det som en læringssituation for hende ).
"Friday left me fumbling with the blues, and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Parter |
|
|
Jeg har pt to parter på Adrian, da jeg er snart har termin og ved tiden, ellers fysikken ikke vil være til ridning de næste 3-4 mdr. Jeg forventer som jer andre, at aftaler bliver overholdt, og så blander jeg mig ikke så meget ud over det. Jeg gider ikke være den irriterende hesteejer, der hænger i røret 2-3 gange om ugen for at brokke sig. Jeg synes selv, at jeg har været ENORMT heldig med mine parter, efter jeg begyndte kun at søge "voksne" piger. Har prøvet med at par teenagere, til mine gamle heste, hvor 2 ud af 3 var lidt ustabile i aftalerne. Jeg kender en del, der skriver part-kontrakter, men personligt synes jeg det virker så voldsomt. Jeg har jo selv tilset min hest ofte, så har kunne se om de trives, frem for f.eks udlån, hvor hesten måske ikke lige er inden for rækkevidde, og der hviler et større ansvar på låner.
Mine parter klarer sig selv. Den ene er lige kommet i gang igen efter 20 års pause og har nu Adrian 3-4 gange om ugen (rimelig sejt synes jeg) og der var lige nogle forventninger der skulle afstemmes omkring rutiner, men ellers spiller det bare. Jeg spørger jævnligt, om der er noget de mangler, om træningen går godt osv, og så vil jeg gerne sættes ind i hvem de får undervisning af, da undervisning er et absolut krav fra min side!
Ud over det, har jeg tillid nok til, at min hest ikke pludselig står med stritman en dag, eller bliver klædt i neonpink fra top til tå. Det er gået meget godt indtil videre 
/Patricia - I'm so eager to learn that I accept to receive lessons even from my worst enemy, if he posses information that can make me advance in my life
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skønne parter |
|
|
Jeg har efterhånden haft 4 parter igennem årene til min gamle vallak. Alle har været super gode. Jeg har haft et rigtig godt samarbejde med dem alle sammen, og har ingen kontrakt haft. Fra starten af har jeg fortalt de ting jeg ikke ville gå på kompromis med, og så har de ellers kunne gøre som de ville. Hver gang vi har redet har vi skrevet i en bog, så den anden altid kunne følge med. Tror både det handler om at være åben og have tillid, men samtidig gøre dig klart, hvad der betyder noget for dig. Du vil aldrig få en part som gør det 100% som dig, så gør op med dig selv hvad der er vigtigt, og så fortæl det. Resten kan se så gøre på deres måde  Held og lykke med det.
Vh Maria Opstaldning i lækre bokse i Veksø Sjælland tilbydes Se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læring. |
|
|
Takker for jeres bidrag. Det skal måske tilføjes at hesten står herhjemme og bliver sjældent brugt, trods det at den er 5 år.. Dvs. den bliver alligevel passet som den plejer med foder, udmuning, smed osv. osv. Nu bliver den bare "underholdt" af en der så kommer her og træner den. Hun vil nok være den eneste som aktivere hesten, men jeg har egentlig ikke nogle forventninger til "forholdet" ud over alm. sund fornuft, fra begge sider. . Jeg forventer måske SELV at blive lidt bedre til at få rydet op og holdt stald og sadelrum pænt.. . Om hun giver den pink udstyr på... Tjaaa det kunne være sjovt, måske det vil holde fluer væk.. . For mange år siden blev min pony lånt ud først til rideskole og nogle år senere til en privat. Begge steder klippede hans pragtfulde man af, uden at spørge om lov og det gjorde mig selvfølgelig både gal og ked af det, så det var nok derfor, at det var det eneste som jeg lige havde i tankerne.. .
~ Anette Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet! INGEN er rig nok til at miste en ven! Welsh Cob, 155 cm +, sælges eller byttes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har haft.. |
|
|
part på den ene hest, det var da hesten var opstaldet i byen.. Mine regler var at hun selvfølgelig skulle følge stedets regler (fej og ryd op efter dig, sluk lys osv).. Hun havde faste dage hvor hun red hesten og jeg krævede at hun altid red med hjelm.. Ellers skulle hun bare passe på sig selv og hesten.. Hvilket hun gjorde.. Hun var meget ansvarlig og havde redet i mange år.. Så jeg havde fuld tiltro til at hesten blev passet og at hun passede på mit udstyr..
Prima hø i minibig sælges Befinder sig i 7330, Brande
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Jeg har så stået på den anden side som part, men sidste gang syntes jeg det blev gjort på en god måde, så det vil jeg lige dele  Der var ejer der nemlig første gang, hvor hun så viste hvordan HUN gjorde tingene, fx mugede, striglede, sadlede op, brugte skridttæppe, hvor hun hentede vand osv. Det kan godt være uoverskueligt at komme til en ny stald, med de mange forskellige måder at gøre tingene på osv, så det var rigtig rart at se hvordan ejer selv udførte opgaverne og håndterede sin hest. Når man blot er part synes jeg nemlig ikke, at man skal begynde at indføre sine egne nye ting og metoder; tværtimod prøver jeg at følge ejers måde at gøre tingene på, da det trods alt er hendes/hans hest. Derudover fik jeg på første dag en sms med en liste over de ting, der skulle gøres hver gang jeg havde hesten (give vand, muge ud, give wrap, sætte udstyr på plads, fjerne hestens klatter fra ridebanen osv). Jeg syntes det var rigtig rart lige at kunne hive den sms frem de første par gange, indtil man kom ind i rutinen, så man ikke glemte noget  Jeg synes ikke det var kontrollerende eller irriterende, så det derimod som en stor hjælp.
Mvh. Sophie (: stud.med.vet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Parter og regler |
| Forfatter:  |
Hippodama |
| Dato:  |
06-08-2013 17:52 |
|
Hej. Jeg har redet som partrytter i 14 år og jeg har aldrig været underlagt et decideret regelsæt. Da jeg var 12 år og ny i partverdenen, var der regler, som vi lærte; tænd for strømmen, når du kører, bind hesten i begge sider, vask den ikke, når det er koldt og alle sådan nogle basala ting, der nu ligger på rygraden. Nu, hvor jeg er en erfaren partrytter, er det hele mundtlige aftaler f.eks. at jeg står for udmugningen i løsdriften om lørdagen, hvilke dage, der skal rides og lignende. Der kan dog også være for mange regler, som dræber lysten til at ride. Til en vis grad kan jeg også acceptere at ejeren har visse forbehold omkring sin hest; den skal måske rides med et bestemt hovedtøj, bindes et bestemt sted og have en spand mash, når jeg kommer hjem. Det er nemmest at acceptere den slags regler, når jeg blot rider hesten 2-3 gange om ugen og egentlig bare supplerer ejerens ridning. Er jeg derimod den, som rider hesten mest; eller måske udelukkende, så vil jeg gerne være fri for så mange regler. Grundlæggende bestemmer hestens ejer selvfølgelig stadig og må jeg ikke ride med bidløs på vejen, så accepterer jeg det naturligvis, men ejeren skal f.eks. ikke tilrettelægge hestens træning for mig og bestemme at vi skal ride i skoven om søndagen. Nu, hvor jeg er partrytter, sørger jeg altid for at spørge, hvis jeg vil gøre noget nyt med deres hest, som jeg tænker, at jeg lige skal have lov til først og på den måde, er jeg aldrig kommer galt afsted. Der vil jo altid være grundlæggende regler i en stald og omkring en hest, dem kan du jo starte med at sætte på plads - f.eks. at staldgulvet skal fejes, at plagen aldrig må lades alene på folden og trillebøren altid skal stå på sin plads - sådan nogle ting. Derudover er det vel noget man aftaler hen ad vejen. 
Faktisk er det eneste, som jeg kan huske, at jeg nogensinde er blevet strengt forbudt i min tid som partrytter: at klippe manen af en langhåret fjordhest! 
Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg selv |
|
|
havde hest, havde min part ret frie rammer. Jeg mindes ikke jeg på noget tidspunkt har lavet en lang liste med må og må ikke. Dog snakkede vi meget sammen og vi ofte sammen i stalden i starten (jeg var højgravid, deraf min mangel på ridning), så måske der er kommet noget inddirekte der? Pt rider jeg en skøn hest i en lille stald, med pensionære der har stået sammen i mange mange år. Så min "bekymring" var alle de uskrevne regler. Samtidig er det første gang ejeren skal have part på sin hest, så jeg gjorde en del ud af at spørge ind til forventningerne og stedets gang. Indtil videre går det problemløst, og jeg føler jeg har et relativ stort råderum, men jeg vender stadig alle ting med ejer, før jeg kaster mig over nye projekter. Jeg må ærligt indrømme, at dem jeg har set, der har haft en direkte kontrakt, der har det ikke fungeret helt problemfrit.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|