Jeg købte hest i tyskland for 2 år siden... Købte den i en professionel salgstald. Hesten var 4 år, gode papirer, havde gået rideprøve og professionelt redet i nogle uger.
Drømmehesten!!
Jeg prøvede hesten 3 gange, fik den tjekket af dyrlæge og købte den.
Efter blot 3 måneder blev hesten syg og jeg kontakte den salgsstald hvor hesten blev købt.
Fra at have fået en virkelig god service og god kontakt var stemningen pludselig en hel anden. Nøj en ubehagelig person! Jeg blev svinet til og han påstod at jeg havde ødelagt hesten - selvom røntgen viste noget andet.
Jeg tog derfor kontakt til hesten tidligere ejer, som viste sig at være gået personlig konkurs (hvilket jeg ikke var oplyst om) og kunne derfor ikke tage hesten retur. Kreditorerne havde taget pant i hesten og sælger havde derfor ikke pengene.
Jeg fik advokat på, som oplyste at sælger faktisk har pligt til oplyse, at hun ikke ville kunne tage hesten retur - men fordi handlen havde foregået i Tyskland kunne jeg ikke få en advokat til at køre sagen.
Hesten måtte efterfølgende aflives... og en grundig gennemgang på et stort dyrehospital viste en medfødt sygdom.
Det skal så lige siges at det var en bekendt der kendte stalden og som anbefalede mig at købe hest der
derfor følte jeg mig ret sikker, men nej det gik så galt som den overhovedet kunne.
Så nej jeg køber ikke hest i Tyskland igen! Jeg kunne selvfølgelig havde været lige så uheldig i DK, men da havde jeg kunne pudse en advokat på sælger. Fordi hesten var købt i Tyskland kunne jeg ikke gøre en dyt!
Og som de andre siger er der andre regler i Tyskland. Hvor man her har 2 års reklamationsret uanset om det er privat eller erhvervshandle, så har man i Tyskland kun 6 mdr. hvis det er privat handel.