Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Marengsbund til pavola - hvad går galt??
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 00:27

Hmf, det skulle efter sigende være den nemmeste sommerdessert at lave, men åbenbart ikke for mig!

Det er første gang, jeg har prøvet at lave en marengsbund, og det lød jo nemt nok.

Jeg har fulgt denne opskrift:

www.dansukker.dk/dk/opskrifter/ pavlova-dk.aspx

Eneste forskel var at jeg kun havde 5 æggehvider i stedet for 6. Brugte så lidt mindre sukker end der stod i opskriften.

De ting der gik galt:

1. Jeg kunne ikke få den af papiret, heller ikke efter den var kølet af.

2. Massen inden i er ikke sej, som der står i opskriften, den skal være. Den er heller ikke flydende, mere bare en lidt snasket masse.

Den var fin sprød og hvid udenpå. Hvad er der gået galt? For lidt tid i ovnen? Var det den manglende æggehvide?

Håber nogen kan hjælpe, da jeg gerne skulle servere den for svigerforældrene imorgen

Med venlig hilsen Carina....

0
0
Svar på denne tråd

For lidt tid i ovnen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 08:31

Jeg plejer at give marengs min. 3 timer ved 100 grader, gerne natten over på eftervarmen.

Så ind i ovnen igen og lad den tørre helt ud.

Rikke

"The aim of the art is not only to ride a well conformed animal, but to get the very best out of those that have been less gifted by nature..."

(Ludwig Hünersdorf)

0
0
Svar på denne tråd

Pavola
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 08:52

Jeg plejer at bruge denne opskrift - den er aldrig gået galt!

www.odense-marcipan.dk/opskrifter/ desserter/pavlova-med- sommerbaer.aspx

Vent med at tage den ud, til den er ganske lidt lysebrun og kom den over på en rist (med papiret på) til afkøling. Når den så er helt kold, lægger du din ene hånd på den og vender den på hovedet, så kan du trække papiret af. Men lad være at forsøge på det, mens den stadig er varm, så er den allerede ødelagt.

0
0
Svar på denne tråd

natten over
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 10:29
Jeg kan vel ikke putte den i ovnene igen nu her til formiddag? Må nok lave en ny..

0
0
Svar på denne tråd

Pavola
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 11:20

Nej, det kan du ikke. Når den først er afkølet (bare lidt), kan du ikke bage den igen.

Om igen:)

0
0
Svar på denne tråd

Pavlova
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 11:27

Jeg tror at du har pisket æggehviderne for meget...

Men følg delle opskrift, den fejer aldrig!!

•  
  • INgredienser:
  • 6 store æggehvider
  • 300 g. sukker
  • 3 spsk. kakao
  • 1 tsk. mørk balsamix
  • 50 g. fint hakket mørk chokolade (70%)
  •  
  • 1. forvarm oven to 180°C og læg bagepapir på en bageplade, hvor du på undersiden har tegnet en cirkel som ca. måler 23 cm i diameter
  • 2. Pisk æggehviderne til de er satin-agtige og danner små toppe. Du må endelig ikke psiek dem helt stive. Pisk sukker i æggehvidemssen en spsk. ad gangen indtil marengsen er stiv og smuk hvid og glat. Si kakaoen i og pisk igen. Tilsæt balsamix og pisk igen. Vend forsigtigt den hakkede chokolade i. '
  • 3. Vend forsigtigt marengsmassen ud i cirklen på bagepairet. Glat sider og top på massen. Sæt bagepladen i ovnen og skru så straks ned for varmen til 150°C og bag i ca 60-75 minutter.
  • Pavlovaen er klar når den ser sprød ud i kanten, er tør på toppen og du kan mærke at den giver lidt efter når du trykker forsigtigt på toppen af den. Sluk nu for ovnen og åben ovndøren og lad både ovn og pavlova køle helt af.

Albion dressursadel købes
Sæde str. 17,5 eller 18
Wide eller X-wide bom

0
0
Svar på denne tråd

piske..
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 11:33
Kan man piske æggehvidene for meget?? Hvad er for meget? Har lige lavet en ny der er i ovnen, der piskede jeg de æggehvider godt og grundigt....

0
0
Svar på denne tråd

vær nænsom ved æggehviderne
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 11:48

æggehviderne må ikke blive helt stive. De skal kun piskes til de begynder at danne små toppe som kan 'stå' selv. Og så skal det være sådan, at hvis du vipper skålen lidt, så skal de ikke være faste.
Kan du vende skålen på hovedet og de bliver hvor de er, så er de pisket for meget.

Der forholder sig nemlig sådan, at hvis man pisker dem for meget, så går de fra hinanden og danner sådan noget smat i bunden.

Albion dressursadel købes
Sæde str. 17,5 eller 18
Wide eller X-wide bom

0
1
Svar på denne tråd

øv........
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 12:27
Årh, øv, det var lige præcis det jeg gjorde :-( troede de skulle være helt stive. Hvorfor skriver de dog ikke det i opskriften??? Ih! Tror du jeg kan redde den ved at bage den længe?

0
0
Svar på denne tråd

Pavola
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 12:37

Jeg pisker dem altså, så jeg kan vende skålen på hovedet! Så ro på... Den skal nok blive god. Du skal bare bage den så længe, som opskriften siger...

0
0
Svar på denne tråd

Begynderheld
Forfatter: 
Dato:  23-07-2013 22:49

Jeg blev lidt fristet af dit indlæg og forsøgte mig med en for første gang nogen sinde. Den er lige kommet ud af ovnen og blev perfekt, men det er muligvis ren begynderheld

2 ting jeg gjorde anderledes

1. Jeg tog æggene ud 2 timer inden så de fik stuetemperatur. Det gør at de bliver meget mere luftige at piske, og ikke danner bundfald (måske her dit problem ligger?), herefter piskede jeg livet ud af den. Kenwooden fik på højeste styrke, mens jeg lige gik ud og tog vasketøj ind og samlede æg i hønsehuset

2. Jeg fugtede ikke bageparpiret, hvorfor egentligt det? Massen afgiver jo fint fugt til bunden.

Bageparpir er i øvrigt lettest at få af kager mens de endnu er varme.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Piskning af hvider
Forfatter: 
Dato:  24-07-2013 09:47

Nu har jeg arbejdet på ægfabrik, og der var pisknng af æggehvider en daglig del af arbejdet. Vi piskede dem altid ½ minut på laveste styrke og derefter for fuldt skrald. En del af testen var at de skulle blive HELT stive på 2 minutter.

Det hjælper oftest på piskeevnen at tilsætte eddike eller salt.

At de danner "smat" i bunden er ganske naturligt, det gør alle piskede hvider når de har stået lidt, det skyldes manglen på stabilisator. Så det vigtigste er at bruge dem straks de er pisket.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Dressurtalenter Sælges:

2
0
Svar på denne tråd

En rigtig pavlova
Forfatter: 
Dato:  24-07-2013 10:51

En rigtig pavlova har marcipan i marengsbunden.

Det er det der gør den så lækker. Tricket er af få den blendet (med flormelis) eller revet på rivejern, så den ikke ligger i klumper i dejen.
Find evt en anden opskrift hvis din opskrift fejler. Måske den fra Odense marcipan som der er et link til længere oppe..

Lavede en helt perfekt pavlova lige i lørdags... Mmmmm....:-)

Trial :-)

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider