Hej Freja,
Jeg er jo uddannet dyreadfærdsterapeut fra Etologisk Institut i Høng - hvor jeg tog en "grøn" 3 HF over 3 år (HF + første del af landmandsuddannelsen) og sideløbende fulgte kurser på Etologisk Institut.
Uddannelsen er nu flyttet til UK, hvor det er en del af cambridge e-learning og den findes ikke længere i DK.
DU kan evt. se deres facebook side her. www.facebook.com/pages/Ethology- Institute/138723819602?fref=ts
Deres hjemmeside er pt. nede.
Jeg synes, at det var en utrolig god oplevelse at læse på Etologisk Institut - og jeg lærte rigtig meget om praktisk træning, som jeg ikke ville lære ved f.eks. at læse biologi eller lignende på universitetet (jeg har læst 1 år biologi på AU og er snart færdig som psykolog fra AAU).
Jeg vil dog råde dig til at vente med at melde dig på kurserne i Hirtshals, til du har fået en fornemmelse for arbejdspresset på STX - din gymnasiale uddannelse er absolut den vigtigste!
Jeg læste to år på gymnasiet inden jeg startede på HF/Etologisk Institut - og jeg havde virkelig travlt de to år - der ville jeg ikke have haft tid til at koncentrere mig om andre kurser ved siden af. Så gem dine penge, til du er sikker på, at du har tiden!
Vil du være hestetræner/adfærdsbehandler tror jeg ikke, at det "prestigemæssigt"/kundemæssigt vil gøre en forskel, om du har en privat uddannelse, en universitets uddannelse eller ingen uddannelse - her tror jeg snarere det handler om, hvor god du er til at "sælge" dig selv.
Sådanne kurser skal du blot tage for din egen skyld.
I UK har de en række universitetsuddannelser inden for heste og adfærdsbehandling af dyr. Her gælder det igen, at du ofte selv skal skabe dine jobs bagefter. Dog giver anerkendte universitetsuddannelser muligheder som private uddannelser ikke giver bl.a. undervisningskompetence på universitetet (her vil jobbene ofte ligge i UK) og muligheden for at tage en forskeruddannelse inden for området.
Du kan tage disse uddannelser både på bachelor og master niveau. Da bachelor-uddannelsen nok ikke vil give dig de store jobmuligheder i DK - og det i øvrigt er meget dyrt at betale undervisningsafgiver og leveomkostninger 3 år i UK (selvom du muligvis kan få SU med til udlandet) er en bedre mulighed at tage den uddannelse du ønsker dig her i Danmark og bagefter søge ind på en masters i UK.
Mange af nævnte master-uddannelser kan tages på deltid, så det er muligt at bo og arbejde i Danmark og så tage på weekendkurser/ugekurser i UK. Uddannelsesafgifter for en masters er ca. 70.000 kr.
MSc i Equine Science
Edinburgh (Distance education - men meget prestigefyldt uni)
www.ed.ac.uk/schools-departments/ vet/studying/postgraduate/taught- programmes/msc-equine-science
Writtle College
www.writtle.ac.uk/MSc-Applied- Equine-Science
Bachelor i equine sports therapy på Writtle
www.writtle.ac.uk/BSc-(Hons)-Equine- Sports-Therapy
Jeg har taget en privat uddannelse som Equine Body Worker gennem http://www.equinenergy.com/ og de kører deres uddannelse i samarbejde med Sports-therapy uddannelsen på Writtle. Jeg mener også at Equinenergy's uddannelser er kompetencegivende til Mctimoney terapeut uddannelsen (hestekiropraktor)
Kiropraktur/ Fysioterapeutuddannelser
Harper Adams/fysioterapi
www.harper-adams.ac.uk/postgraduate/ 114/veterinary-physiotherapy
McTimoney college/Valideret af Wales Universitet
www.mctimoney-college.ac.uk/courses- cpd/
MSc i dyreadfærd/dyreadfærdsbehandling
University of Edinburgh
www.ed.ac.uk/schools-departments/ vet/studying/postgraduate/taught- programmes/applied-animal-behaviour- welfare
Lincoln University
(om uddannelsen)
www.lincoln.ac.uk/home/course/ biocabms/
www.lincoln.ac.uk/about/courses/ biocabms_2013-14.pdf
(om adfærdsklinikken)
www.lincolnanimalbehav...inic.co.uk/ index.php
(om Daniel Mills, der leder uddannelsen - han er meget dygtigt. Han har bl.a. skrevet bogen Equine behaviour: Principles and Practice sammen med Kathryn Nankervis - du kan også se ham på Epona.tv)
http://staff.lincoln.ac.uk/dmills
Newcaste University
www.ncl.ac.uk/postgraduate/courses/ degree/applied-animal-behaviour- welfare
Deres uddannelse er også den første godkendte adfærdsterapeutuddannelse af Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB)
asab.nottingham.ac.uk/index.php
Jeg håber, at du kan bruge mit indlæg til noget.
Og så må du have held og lykke med dine uddannelser, hvad du så end beslutter dig for.
Mvh.
Nanna Mia Hansen