Hej Freja,
Jeg er jo uddannet dyreadfærdsterapeut fra Etologisk Institut i Høng - hvor jeg tog en "grøn" 3 HF over 3 år (HF + første del af landmandsuddannelsen) og sideløbende fulgte kurser på Etologisk Institut.
Uddannelsen er nu flyttet til UK, hvor det er en del af cambridge e-learning og den findes ikke længere i DK.
DU kan evt. se deres facebook side her. www.facebook.com/pages/Ethology- Institute/138723819602?fref=ts
Deres hjemmeside er pt. nede.
Jeg synes, at det var en utrolig god oplevelse at læse på Etologisk Institut - og jeg lærte rigtig meget om praktisk træning, som jeg ikke ville lære ved f.eks. at læse biologi eller lignende på universitetet (jeg har læst 1 år biologi på AU og er snart færdig som psykolog fra AAU).
Jeg vil dog råde dig til at vente med at melde dig på kurserne i Hirtshals, til du har fået en fornemmelse for arbejdspresset på STX - din gymnasiale uddannelse er absolut den vigtigste!
Jeg læste to år på gymnasiet inden jeg startede på HF/Etologisk Institut - og jeg havde virkelig travlt de to år - der ville jeg ikke have haft tid til at koncentrere mig om andre kurser ved siden af. Så gem dine penge, til du er sikker på, at du har tiden!
Vil du være hestetræner/adfærdsbehandler tror jeg ikke, at det "prestigemæssigt"/kundemæssigt vil gøre en forskel, om du har en privat uddannelse, en universitets uddannelse eller ingen uddannelse - her tror jeg snarere det handler om, hvor god du er til at "sælge" dig selv.
Sådanne kurser skal du blot tage for din egen skyld.
I UK har de en række universitetsuddannelser inden for heste og adfærdsbehandling af dyr. Her gælder det igen, at du ofte selv skal skabe dine jobs bagefter. Dog giver anerkendte universitetsuddannelser muligheder som private uddannelser ikke giver bl.a. undervisningskompetence på universitetet (her vil jobbene ofte ligge i UK) og muligheden for at tage en forskeruddannelse inden for området.