Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

At læse til hestevelfærdsrådgiver - STX
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 11:00

Lidt underlig overskrift..

Sagen er den, at jeg har fundet ud af, at der ikke er nogle aldersgrænse på "Hestevelfærdsrådgiver" uddannelsen. Og det har altid været min helt store drøm, at blive uddannet hestevelfærdsrådgiver. Har dog fundet ud af, at man kan tage en 2 årig overbygning, og dermed uddanne sig "Heste(adfærd)srådgiver bagefter.

Jeg starter i 1.g på STX i år - og jeg er nødt til i denne sammenhæng at se lidt frem i tiden..
Kurserne består så vidt, jeg har forstået af: et kursus hver måned - hvilket vil sige, at jeg skal lægge en hel weekend af hver måned - da jeg skal rejse fra Sjælland til Thisted. Men jeg havde frygtet, at det var mere.

Og uddannelsen vil være færdigjort i januar. Altså efter mit grundforløb i gymnasiet. - Er det fuldstændig urealistisk?

Grunden til at jeg gerne vil i gang nu, er også fordi jeg efter 3.g havde troet, at jeg skulle læse uddannelsen, men da jeg fandt ud af, at der var en overbygning på, ville det være meget federe, at kunne tage overbygningen - og derefter fortsætte på en "alm" uddannelse.

Er det urealistisk?
Jeg har mulighed for at trække mig, uden at skulle betale for det resterende forløb, hvis det slet ikke vil lade sig give sig.

Håber I kan hjælpe mig lidt!

"All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay,
and he'll listen to me any day."

www.facebook.com/DixieOgFreja 

Sagde

Freja med ponyhesten, Dixie

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 11:15

Husk at det IKKE er en kompetancegivende uddannelse du får. Du får en kursusrække som du kommer til at betale kassen for.

Om du kan klare det eller ej, er kun dig selv der ved.

Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

1
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 11:25

Jeg ville blive bims, men det er bare mig :)

Gik 1½ år på STX hvorefter jeg droppede ud, var ikke særligt motiveret for at være der så det hjalp ikke rigtigt noget.

Dagen er lang hvis man har fri 15.15, så skal vente på bus, med bus i 30-40 minutter også hjem og lave lektier og måske aflevering også, også skal der også lige i dit tilfælde presses en hest ind, aftens mad og ind imellem måske kæreste, job eller venner.

Og det ville jeg personligt blive bims af. Jeg syntes tiden var ret knap da jeg gik der, selvom jeg kun havde par jeg ikke var bundet til at se x antal gange om ugen.

Også ville du oven i, skulle lave lektier/arbejde til en anden uddannelse.

Det er en omvæltning at komme på gymnasiet fra folkeskolen, kan slet ikke sammenlignes.

Nu meget eget ponydyr

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 11:40

Jeg er udmærket klar over, at det er en omvæltning. Det er jeg bestemt indstillet på. Men nu var det også fordi kurset kun strækker sig over mit grundforløb, og kun er én weekend om måneden.
Og prisen for kurset er vidst ikke engang så galt igen ;)

Sagde

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 12:07

Kurset koster 2200 kr pr gang - det bliver ca. 50.000 kr for de første to år - en gang om måneden.

Når du har betalt, får du ikke pengene tilbage, ved sygdom eller andet.

Kunne ikke finde hvad det 2 årige overbygning kostede.

Kan du få job når du er færdig?

Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

1
1
Svar på denne tråd

Av min arm
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 12:25

Hej

Det lyder også i mine ører som en ret høj pris at betale (både tidsmæssigt og økonomisk) for en uddannelse (eller kurser, er det vel nærmere), som du kun kan bruge i egen interesse/fritid.

Hanne

1
0
Svar på denne tråd

Andre muligheder
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 13:11

Jeg synes da, at du skal overveje at gøre STX færdig, og så søge ind på Husdyrvidenskab i København eller Århus, eller eventuelt hippolog-uddannelsen i Sverige. Alle anerkendte universitetsuddannelser, hvor man sagtens kan praktisere rådgivning bagefter

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

3
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 19:57

Ved altså ikke hvor du har fået prisen 50.000 fra. For kurset koster 10800 kr. hvis man betaler fra start af, og 12.000 hvis man betaler løbende. Den anden pris ville vi slet ikke kunne financere?

Sagde

0
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 20:15

Jeg vil helt sikkert også råde dig til at lægge energien i stx, som du kan bruge til noget :)

Hilsen Anne

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 20:20

Det er fordi der et sted står at det koster 2200 pr weekend. Men det kan da være at det koster 10.800 hvis man betaler på engang.

Det så jeg bare ikke.

Min holdning er, at man skal tage en rigtig uddannelse, og så kan man derfra tage alle de hobbybetonede kurser som man ønsker.

Synes det er skønt, at du gerne vil igang og har drømme og ønsker for fremtiden - men tag en ting af gangen, det får du mest ud af i længden.

3
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 20:46

Er det den uddannelse der ligger i Hirtshals? Synes umiddelbart det var den eneste jeg kunne se, der så prisen ud til at være 36.000,- for hele forløbet. En uddannelse i Thisted kunne jeg ikke se.

Skal du fra Sjælland til Thisted så er det en dagsrejse, det er ikke området der er overbooket med god infrastruktur. Det er lidt bedre til Hirtshals, men der er LANGT fra Sjælland.

Jeg vil da klart råde dig til at tage en rigtig uddannelse og senere når der er bedre tid/råd så kan du gå i gang med sådan en hobby uddannelse.

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 20:58

Undskyld, jeg mente Hirtshals. Har lige skrevet og spurgt specifikt ind til prisen :)

Der er ikke tale om, at jeg ikke skal færdiggøre min STX uddannelse. Bestemt ikke - men have weekendkurserne
ved siden af :)

Men jeg tjekker lige lidt mere op på det.

Sagde

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 21:14

Ah okay, Hirtshals er trods alt nær en motorvej - men det er en MEGET lang rejse fra Sjælland. Bl.a. køre DSB togene ikke derop osv. Er selvfølgelig ikke det afgørende, men synes du skal være opmærksom på det. Det er forholdsvis billigt at flyve til Aalborg fra KBH og tager kun ½ time, men derfra er der stadig et godt stykke til Hirtshals og et par skift på vejen. Er du god til at arbejde i et tog, så er der jo god tid til lektielæsning på vejen. Er du som mig der skal se ud af vinduet hele vejen, så er det enormt meget spildtid. Vi har mange undervisere der bor i KBH og tager tog til Aalborg - det er ca. 2 timer mindre transport - men alligevel er det 5-6 timer de bruger på en togtur, og den tid bruges på arbejde.

Godt at høre du holder fast i STX :)

Håber du får opfyldt hele drømmen en dag - også selvom det ikke bliver ligenu :)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-07-2013 23:23

Jeg kan godt forstå det kursus lyder DØD spændende, men jeg vil også være gammeldags og sige: koncentrer dig om STX i første omgang. Det er dit gennemsnit herfra, der bestemmer hvor mange uddannelser du kan vælge og vrage i.

Du kan komme 'over til os' på Frederiksberg Campus, under KU, de har lige oprettet en ny uddannelse kaldet Husdyrvidenskab :) jeg tror du kan komme rigtig langt med en uni-uddannelse i ryggen, og så tage dit kursus herefter eller samtidig med (jeg ved ikke hvor hårdt presset de er på husdyrvidenskab med tid). Husk du kan tage nogle meget favorable lån når du læser på uni og får SU, så der kan du låne penge til kurset :)

Når folk skal vælge en rådgiver/fagperson til deres dyr, så elsker de at vide, at denne person har god, faglig viden med sig. Her er en uddannelse på uni et plus vil jeg tro. Der er både husdyrvidenskab, hippolog, eller veterinærmedicin som jeg selv. Jeg tror det kan gøre dig mere attraktiv som fagperson, du skal tænke på at folk i dag elsker videnskab og uha man skal vide så meget ;) så ja, det var bare mine tanker.

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

2
0
Svar på denne tråd

Jeg gjorde det...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 00:43

Hej Freja,

Jeg er jo uddannet dyreadfærdsterapeut fra Etologisk Institut i Høng - hvor jeg tog en "grøn" 3 HF over 3 år (HF + første del af landmandsuddannelsen) og sideløbende fulgte kurser på Etologisk Institut.

Uddannelsen er nu flyttet til UK, hvor det er en del af cambridge e-learning og den findes ikke længere i DK.

DU kan evt. se deres facebook side her. www.facebook.com/pages/Ethology- Institute/138723819602?fref=ts
Deres hjemmeside er pt. nede.

Jeg synes, at det var en utrolig god oplevelse at læse på Etologisk Institut - og jeg lærte rigtig meget om praktisk træning, som jeg ikke ville lære ved f.eks. at læse biologi eller lignende på universitetet (jeg har læst 1 år biologi på AU og er snart færdig som psykolog fra AAU).

Jeg vil dog råde dig til at vente med at melde dig på kurserne i Hirtshals, til du har fået en fornemmelse for arbejdspresset på STX - din gymnasiale uddannelse er absolut den vigtigste!

Jeg læste to år på gymnasiet inden jeg startede på HF/Etologisk Institut - og jeg havde virkelig travlt de to år - der ville jeg ikke have haft tid til at koncentrere mig om andre kurser ved siden af. Så gem dine penge, til du er sikker på, at du har tiden!

Vil du være hestetræner/adfærdsbehandler tror jeg ikke, at det "prestigemæssigt"/kundemæssigt vil gøre en forskel, om du har en privat uddannelse, en universitets uddannelse eller ingen uddannelse - her tror jeg snarere det handler om, hvor god du er til at "sælge" dig selv.

Sådanne kurser skal du blot tage for din egen skyld.

I UK har de en række universitetsuddannelser inden for heste og adfærdsbehandling af dyr. Her gælder det igen, at du ofte selv skal skabe dine jobs bagefter. Dog giver anerkendte universitetsuddannelser muligheder som private uddannelser ikke giver bl.a. undervisningskompetence på universitetet (her vil jobbene ofte ligge i UK) og muligheden for at tage en forskeruddannelse inden for området.

Du kan tage disse uddannelser både på bachelor og master niveau. Da bachelor-uddannelsen nok ikke vil give dig de store jobmuligheder i DK - og det i øvrigt er meget dyrt at betale undervisningsafgiver og leveomkostninger 3 år i UK (selvom du muligvis kan få SU med til udlandet) er en bedre mulighed at tage den uddannelse du ønsker dig her i Danmark og bagefter søge ind på en masters i UK.

Mange af nævnte master-uddannelser kan tages på deltid, så det er muligt at bo og arbejde i Danmark og så tage på weekendkurser/ugekurser i UK. Uddannelsesafgifter for en masters er ca. 70.000 kr.

MSc i Equine Science

Edinburgh (Distance education - men meget prestigefyldt uni)

www.ed.ac.uk/schools-departments/ vet/studying/postgraduate/taught- programmes/msc-equine-science

Writtle College

www.writtle.ac.uk/MSc-Applied- Equine-Science

Bachelor i equine sports therapy på Writtle

www.writtle.ac.uk/BSc-(Hons)-Equine- Sports-Therapy

Jeg har taget en privat uddannelse som Equine Body Worker gennem http://www.equinenergy.com/ og de kører deres uddannelse i samarbejde med Sports-therapy uddannelsen på Writtle. Jeg mener også at Equinenergy's uddannelser er kompetencegivende til Mctimoney terapeut uddannelsen (hestekiropraktor)

Kiropraktur/ Fysioterapeutuddannelser

Harper Adams/fysioterapi

www.harper-adams.ac.uk/postgraduate/ 114/veterinary-physiotherapy

McTimoney college/Valideret af Wales Universitet

www.mctimoney-college.ac.uk/courses- cpd/

MSc i dyreadfærd/dyreadfærdsbehandling

University of Edinburgh

www.ed.ac.uk/schools-departments/ vet/studying/postgraduate/taught- programmes/applied-animal-behaviour- welfare

Lincoln University

(om uddannelsen)

www.lincoln.ac.uk/home/course/ biocabms/

www.lincoln.ac.uk/about/courses/ biocabms_2013-14.pdf

(om adfærdsklinikken)

www.lincolnanimalbehav...inic.co.uk/ index.php

(om Daniel Mills, der leder uddannelsen - han er meget dygtigt. Han har bl.a. skrevet bogen Equine behaviour: Principles and Practice sammen med Kathryn Nankervis - du kan også se ham på Epona.tv)

http://staff.lincoln.ac.uk/dmills

Newcaste University

www.ncl.ac.uk/postgraduate/courses/ degree/applied-animal-behaviour- welfare

Deres uddannelse er også den første godkendte adfærdsterapeutuddannelse af Association for the Study of Animal Behaviour (ASAB)

asab.nottingham.ac.uk/index.php

Jeg håber, at du kan bruge mit indlæg til noget.

Og så må du have held og lykke med dine uddannelser, hvad du så end beslutter dig for.

Mvh.

Nanna Mia Hansen

Horse&Training

Undervisning og adfærdsbehandling.

Artikler om læringsteori, klikkertræning, adfærd og biomekanik.

5
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 10:35

Nanna: TUSIND tak for dine råd! :)
Jeg har fundet er kompromis - for det viser sig, at hele uddannelsen koster 36.000 kr. hvilket jeg ikke har råd til pt.
Derfor forsøger vi at sælge vores hestetrailer (som er blevet brugt én gang) for så at have råd til at læse et kursus "Adfærdsbiologi og indlæringsteori"

Det er helt sikker for min egen skyld - jeg vil virkelig gerne have mere teoretisk viden. Og det jeg overvejer, er at vente et år til jeg ser hvor stor en byrde gymnasiet er, sammen med mine andre interesser :)

Sagde

1
0
Svar på denne tråd

Lige færdig med STX :o
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 23:07

Hejsa freja :)

jeg er lige blevt færdig med 3 år på gymnasiet, hvilket har været tre hårde år både socialt og fagligt.

Derfor vil jeg råde dig til at færdig gøre din STX inden du overvejer at lave noget ved siden af, især hvis du også har en hest at passe ved siden af.

Når du konmer længere end i dine gymnasie år begynder man jo også at få et forhold til din klasse, hvilket betyder at du får lyst til at komme med festerne og alle andre sociale arrangementer der bliver holdt, hvilket der er mange af.

Personligt var der mange ting jeg måtte sige nej til fordi jeg var nød til at dele tiden mellem hesten og vennerne (det er selvfølgeligt et personligt valg og jeg har ikke fortrudt noget overhovedet), hvis jeg oveni det skulle tage en weekend ud hver måned for at rejse det virker nu hvor jeg tænker tilbage fuldstændig urealistisk :o

Ud over det er der lektierne og der er altså mange, nu er det selvfølgeligt ikke mere end hvad man gør det til men, men hvis du vil kunne bruge din STX til bare en lille smule bagefter så er du NØD til at gøre noget ud af lektierne for ikke at sige afleveringerne som bliver en byrde i hvertfald hvis man bare er en helt almindelig standart elev.

Derud over vil jeg sige at man skal minimum have gået i gymnasiet et år før man har en fornemmelse for hvor krævende det er fordi grundforløbet ikke på nogen måde giver et indblik i hvordan det er at gå i gym, blandt andet fordi man lige skal finde ud af hvordan det hele fungerer og hvor man selv er i forhold til det.

Til sidst er der eksamens perioderne og jeg vil sige at min pony "desværre" måtte stå den måned hvor jeg gik til eksamenerner, jeg havde simpelthen ikke overskud til at ride og det var på trods af at jeg "kun" havde 7 eksamener. Så det er hårdt at gå i gym, men det kan lade sig gøre (min søster gjorde det at hun tog grøn linje ved siden af gym i alle ferier osv. Men hun havde heller IKKE noget der lignede et forhold til sine klassekammerater) det er bare bund ærgeligt fordi det er så meget mere end faglighed man lærer i gym.

Allerede nu savner jeg min gymnasie tid (nok mest det sidste med huen på :p)

mit råd - vent for guds skyld du har ikke en anelse om hvordan gym er og hvordan det påvirker dig .. ;)

held og lykke med gym - det er hvad det gør det tilnog det kan være sååå fedt!!! :D

Cecilie og den nye stjerne Carbello

/Jeg savner dig Max, min elskede!

0
0
Svar på denne tråd

Drop det
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 23:19

Der er ingen der ved sine fulde fem vil betale for en hestevelfærdsrådgiver...så bruger man en dyrlæge.

Mvh Janni

2
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 23:24

Øhm, jeg har skam betalt for en hestevelfærdsrådgiver op til flere gange efterhånden, hvilket jeg har været virkelig tilfreds med. De laver jo altså noget andet end dyrelæger gør ;) - Kan ikke rigtig se sammenhængen der.

Nå - men jeg tager IKKE hele uddannelsen pt. Jeg venter et år. Ser hvor stor en byrde jeg får i gymnasiet - og om der så eventuelt er tid, penge og overskud til et halvårs kursus i løbet af min gymnasietid ;)

Sagde

0
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 23:33

Dyrlæger får også undervisning i dyrevelfærd, hvis det er det der tales om :)

Om det er anderledes end en hestevelfærdsrådgiver, det ved jeg så ikke.

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 00:01

Nej, altså - i sidste ende er drømmen helt sikkert at blive uddannet "HesteADFÆRDSrådgiver" da jeg synes det er der, det virkelig må give noget :)

Men hestevelfærdsrådgiver og dyrelæge er jo altså ikke det samme - derfor jeg ikke forstår sammenkoblingen...

Sagde

0
0
Svar på denne tråd

Hvad laver sådan en?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 07:35

altså både en hestevelfærdsrådgiver og en hesteadfærdsrådgiver og hvorfor skal man tage en uddannelse om velfærd for at kunne tage den om adfærd?

Hvad rådgiver de i og hvorfor er det bedre end det alle mulige andre har tilegnet sig af erfaringer gennem et langt liv?

Det er nok bare en del af hestesektoren jeg ikke rigtigt forstår hvor man skal placere og hvem der har brug for.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 09:58

Line: Det er udelukkende for min egen skyld - så jeg kan tilegne mig mere viden. Selvfølgelig har jeg egne erfaringer - men jeg kunne virkelig godt tænke mig også at have mere teoretisk viden.

En hesteadfærdsrådgiver tager f.eks. ud og hjælper med problemheste, trailerlæsning osv. osv.

Hvorfor man skal tage den om velfærd, før man kan tage den med adfærd - det forstår jeg så heller ikke...

Sagde

0
0
Svar på denne tråd

jeg er jo så
Forfatter: 
Dato:  08-10-2013 12:47
En af dem der blev uddannet hestevelfærdsrådgiver i foråret og er gået videre med overbygningen til adfærdsbehandler..
Forskellen på dem er at som velfærdsrådgiver er teorien meget bred kan man sige,med mange forskellige emner og du vil være i stand til at rådgive om "små" adfærdsproblemer..sådan noget som trailerlæsning,angst,aggression osv. Kommer først på overbygningen da du kommer meget dybere ind i etologien og indlæringspsykologien som er på et højere plan og svare til den gamle etologiske uddannelse der var i DK.
Det skal også lige nævnes at denne uddannelse er den eneste i landet som er godkendt fra det Engelske PETbc hvilket stiller en bedre end de andre hesteuddannelser du kan tage i mine øjne,derfor valgte jeg netop denne del...
Den er absolut pengene værd, men man kan jo altid vælge at supplere op med nogle af de andre kurser eller uddannelser,så du kan hele tiden bygge på og opdatere din viden enten herhjemme eller udlandet...
Det var bare lige mit input:-):-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider