Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Grøn mad... hjælppp...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 16:14

Jeg forsøger at omlægge familiens kostvaner i en sundere retning, dvs. mere grønt og ingen pasta, ris og kun lidt hvidt brød.

Jeg synes bare, det er svært at "finde på" varierede salater til hverdagsbrug.

Det skal være forholdsvist hurtigt at tilberede og ikke for avancerede råvarer og opskrifter.

Er der nogen, der har et tip til variation og til, hvordan "det grønne valg" bliver mere overskueligt? Evt. link til sider med grønne retter, der samtidig mætter (også en sulten teenager!!)...

På forhånd tak for hjælpen

Hilsen Susanne

Det er dumt at hænge med hovedet, når du står i lort til halsen..!

0
0
Svar på denne tråd

Variation
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 12:00

Hej.

Jeg har været vegetar i 2 år og det kræver ret kreativ tænkning, især hvis man skal servere for folk, som ikke er vegetare.

Om sommeren står det på salater. Grundopskriften er lidt den samme: salatblade. Det kan så være mange forskellige slags, men en færdig salatblanding til 10 kr. i Aldi er nu fin. ;)
Så kan man supplere med forskellige grøntsager, som man nu kan lide det: agurker, majs, forskellige slags tomater, sukkerærter, bønnespirer og så videre.

Så er grunderen lagt. De to ekstra ingredienser, som får salaten til at smage ekstra godt er 'proteinet' og dressingen.

Proteinet er nærmest nødvendigt, for at salaten skal mætte. Det kan være æg, avocado, tun, forskellige slags ost, bacon, kylling og så videre.

Der findes et hav af dressinger og da det ikke er alle, som kan lide vinagraitte, kan man eksperimentere med creme fraice dressing. Èn lækker dressing er f.eks.: creme fraice, sennep, citron og hvidløg - mums. Eller: creme fraice, ketchup, citron og salt.

Lidt topping i form af ristede kerner, f.eks. solsikke, pinje eller græskar giver den sidste finish. ;D

En anden lækker grøn ret er spinattærter. :)

Held og lykke. :)

Heidi

~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~

1
0
Svar på denne tråd

Salat og salat igen
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 12:19

Kan blive trivielt i længden også selv om det kan varieres

Her laver vi en del cole slaw og broccoli salat som ekstra tilbehør udover den almindelige salat og så gør vi en del i grøntsagsfad i ovnen eller på panden, så det grønne også kan serveres varmt.

Det er med grøntsagsfad som med salat, kun fantasien og smagsløg sætter grænserne, husk godt med krydderier.

Får man "almindelig" spisende gæster, smider man nogen kartofler i grøntsagsfadet.

Skal det gå stærkt kan frosne grøntsager snildt bruges, de smager osgå godt, når bare man husker at krydre.

(Her bruges alle slags nødder i salat efter humør og dem man lige har den pågældende dag)

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

0
0
Svar på denne tråd

Grøn mad
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 14:18

Jeg er enig med de andre i at salat ikke mætter nok, medmindre man putter noget proteinholdigt i eller i hvert fald noget med noget "gods" i.

Du kunne købe eller låne på biblioteket en vegetarkogebog, eller google vegetaropskrifter. Grøn mad er jo ikke kun salater. Jeg har med held her for nylig lavet et auberginefad, som jeg synes var ret lækkert. Det kræver dog, at du har mikroovn, ellers skal tiderne justeres efter en almindelig ovn.

1 løg

olie

1-2 auberginer

2 dåser hakkede tomater

1-2 mozzarella (eller en pakke med de små)

revet parmesanost

Du starter med at hakke et løg fint og brune det i olie, dernæst tilsættes hakkede tomater, to dåser vil nok være passende, samt salt og peber. Lad sovsen koge lidt. Dernæst skærer du en eller to auberginer i tynde skiver (ca. 1- 1 1/2 cm). Mozzarellaen skæres i skiver eller halve skiver.

Du starter så med tomatsovs i bunden, herefter aubergineskiver, igen lidt tomatsovs og så mozzarella, revet parmesan, igen tomatsovs, auberginer, mozzarella, parmesan... altså ligesom lasagne. Slut med parmesan.

I mikroovn på 650W i 20 minutter, derefter 10 minutter kun på grill.

Auberginerne skal hverken forsteges eller saltes, de bliver kogte af sovsen.

Lene

Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

0
0
Svar på denne tråd

salat..
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 15:54

Ud over det "alm.", laver jeg tit:

-Broccolisalat, med en smule pasta, rødløg og evt ristet bacon.

-Tomatsalat med feta og rødløg

-Bønnesalat. Let opkogte bønner med parmesan og evt pinjekerner

Mvh MB

"De som ikke mener lykke kan købes for penge,

har aldrig ejet en hest!"

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 16:15

Ja blogs og hjemmesider modtages gerne. Jeg er desværre et kræsent væsen, men det skal ikke forhindre mig i at lave god slankemad til min kæreste :)

Nu meget eget ponydyr

0
1
Svar på denne tråd

tusind tak....
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 19:39

... for hjælpen. Jeg arbejder ihærdigt videre, også på at huske at købe tingene ordentligt ind. Jeg er kommet frem til, at en "grundsalat" altid må være et "must", ekstra salater efter behov, lyder mums med både broccoli- og aubergine salater. Og så et proteinholdigt tilbehør...!

Hilsen Susanne

Det er dumt at hænge med hovedet, når du står i lort til halsen..!

0
0
Svar på denne tråd

Grøn mad
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 20:00

Lige et link til en rigtig god vegetarmadside. Den er godt nok på engelsk (førhen blev den også oversat til dansk af pigen i parret, men jeg tror ikke hun kan overkomme det længere):

www.greenkitchenstories.com//

Rigtig lækker mad de laver!

Lene

Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider