Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ryttervægt - grænsen!
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 18:42

Hej ænder ..

 

Har i noget tid kigget rundt på diverse hestesider og fulgt diverse rytter .. Flere og flere "større" rytter er kommet ud af busken og op på hesten .. Men til tider synes jeg sq nogle burde kravle ned og blive nede!

 

Men hvordan har i det med vægtbegrænsninger for rytteren? Er det okay, eller skal det bare forties og viskes om i hjørnen?

 

Hvor meget vil DU tilbyde din hest på ryggen?

 

(tilfør gerne hesten størrelse, race og vægt)

 

 

 

 

Jeg har ikke lavet denne tråd for at smide de større rytter tilbage i busken, men for at se om det er mig der har et skæv billed af hestens kapacitet


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tumle tum
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 19:48

jeg vil ikke sætte tal på, da det kommer så meget an på hestens bygning, har den kort eller lang ryg, har den /haft problemer med benene og så videre. Og det synes jeg ikke man "bare" kan sige den og den race kan bære så og så meget.

 

Jeg kan generelt ikke lide de der den må bære 20/25 % af sin egen vægt, fordi den bliver misvejledene. fordi 20 procent af en overvægtig hest gør ikke den kan bære mere. og så videre, så nej ikke tal på, men sund fornuft.

 

jeg er selv en større rytter end de 65 kg, jeg vejer ikke over 20 % af min hest normale muskel trænet vægt, men jeg stadig købt hest efter min størrelse. Både set på form, type, og så videre.

Min egen underviser er en mand, en alm bygget mand,ikke fed, man standart mand i min bog. og jeg ville ingen tvivl have med at smide ham på min hest, og en mand på den højde og drøjde kan snildt veje 90 kg uden det kan "ses" og det har jeg ingen tvivl om at min hest kan bære uden der sker noget.

 


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

4
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 19:57

jeg er helt enig med iwanna humbalot.

 

synes ikke der kan sættes tal på da der er et hav af ting der spiller ind.

 

jeg tænker først på hestens ryg ift. bære ævne når jeg tydeligt kan se at hesten lider under vægten og har besvær med at bevæge sig.

 

generelt mener jeg at mange er blevet for pjævsede ang. hestens bæreevne.

men det er nok et emne der aldrig blir helt uddebatteret og facit udebliver vidst også.

 

sååååå, sund fornuft, og husk at det er et dyr og ikke et lille barn, så tror jeg den kører meget godt ;)

4
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 20:07

jeg syndes det er ved at være et problem med store halv fede rytter,

min grænse er nået ved de 20% ser helst 15 % af hestens vægt.

men det er jo min mening.

hvorfor slanke hesten men ikke rytteren? det er lige så usundt og være en halv fed rytter som en halv fed hest.

Anja.

 


Heste sælges eller evt lånes ud.

10
8
Svar på denne tråd
 
 Jeg er for tyk
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 20:14

derfor bryder jeg mig ikke om vejning

 

Men jeg vejer nok mellem 85 og 88 kg ? Er 178 cm høj.

 

Har ikke redet i mange år, men her i foråret/sommer har jeg fået lov at låne en dejlig drifts sikker dv 172 cm - skimmel og smuk

 

Jeg har redet meget i mine yngre år og håber da også at komme til det endnu mere i fremtiden, men ved også at så skal der fysisk træning til fra jorden - løb, gåture mv. For det er jo ikke kun den vægt hesten skal bære , men også hvor hårdt/smidigt man rammer jorden ved hurtig afsidning( og det sker jo ).

 

Skimmelen led ingen overlast de gange jeg red ham, for jeg svedte efter 10 minutters aktiv ridning, men han var knastør og ellers skridtede vi bare og jeg fortalte ham hvor dygtig han var

 

Mvh Janni

7
2
Svar på denne tråd
 
 ingen tal
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 21:06

Personligt mener jeg der skal ses på hestens og dennes form, samt hvad brugen er, rytteren og hvordan denne indvirker.

 

Jeg har set flere store rytter indvirker helt kanont og følsomt på deres heste og flere slanke ryttere bumle rundt i sadlen, og omvendt.

 

men jeg mener man skal se på helheden af equipagen og ikke bare hesten eller rytteren.

 

Jeg er selv overvægtig og har været det hele mit liv, men jeg har også, på trods af min overvægt, redet m-klasser i spring på min ox araber pony tilbage i tiden, uden at hun nogensinde har haft nogen form for ryg- eller benproblemer.

 

I dag rider jeg let dressur og skovture og er meget opmærksom på hvordan hesten arbejder under mig og hvordan jeg indvirker på hesten, mine heste, stadig ox-arabere, har aldrig haft ridemæssige skader, at der så er et par foldskader at tage hensyn til tja sådan er det jo med levende dyr.

 

Jeg har så tabt mig en del, er dog stadig for tyk, og arbejder på at få de sidste kg af også, men jeg kunne i dag ikke drømme om at springe ret højt på mine arabere, før jeg vægtmæssigt og balancemæssigt ved jeg vil kunne indvirke korrekt og uden for voldsomme bump hvis nu samarbejdet kikser lidt, som jo kan ske.


Med de fire skønne arabermuler <3

 

9
2
Svar på denne tråd
 
 og hvad er så den
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 21:16

rigtig størrelse hest til en stor rytter?

 

Jeg har en ic/tinker, som er ca 152 høj og vejer 450kg - jeg syns han virker rimelig robust. Men er det en hest til en tug rytter? eller er vi ovre i en helt anden type hest?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med TS
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 21:18

Hvis man ikke er i form mener jeg generelt, at man skal holde sig fra at klatre ombord paa en hest.

 

Og jeg er ikke engang hellig. Jeg har vaeret der selv. Jeg er 170cm, men dengang i 2002/3 hvor jeg vejede 65kg havde jeg det rigtig skidt - isaer naar jeg sad paa min kraftige 147cm pony.

Jeg synes simpelthen ikke jeg kunne vaere det bekendt overfor ham.

 

Saa jeg tabte mig. Idag er jeg 51kg, ponyen er her stadig, 20 aar gammel, men ikke skyggen af ryg-problemer. ;-)

 

Jeg kan saa hilse og sige, at Danmark er laaaangt bedre end England, hvor jeg bor. Her er alle 'fuller fillies' (yuck ) og andre smarte opfindelser, som skal undskylde enorm overvaegt hejst op paa en stakkels hesteryg. Ingen ser noget galt i det, og ingen - absolut ingen - er villig til at kommentere det.

 

I det mindste synes jeg ofte at folk paa HN ejer selv-kritik og ofte er igang med vaegt-tab.


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

4
5
Svar på denne tråd
 
 er 65kg et problem??
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 21:21

Så kan en gennemsnits dansker jo ikke ride??

 

Er det ikke lidt voldsomt? En stor pony/hest må da kunne bære 65kg

 

18
1
Svar på denne tråd
 
 Vægt....
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 21:35

Jeg studsede også over de 65 kg. Når du er 170 cm og 65 kg er du jo stadig normalvægtig?

 

nu er jeg selv 170 cm høj og ca. Omkring de 65 kg og synes ikke jeg er for tyk.. Har for nogle år siden været nede på 59 kg og der var jeg til den tynde side synes jeg selv.. Men der er nok også forskel på hvordan man er bygget..

 

Jeg synes det er ok, at man rider, så længe man ikke kravler op på en for lille hest i en for lille sadel og det gælder uanset om man vejer 50 kg eller 100 kg.


Rikke med Thor og Fancy

Der findes ingen rigtig måde at gøre noget der er forkert på


Sov sødt min Katinka

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 21:51

Jeg er ikke jordens tyndeste (80 kilo, 167 cm) jeg vil ikke sætte tal og størrelse på de heste jeg rider.

 

Jeg kigger på hesten (for folk til at filme) hvordan den er bygget, og hvordan reagere med mig på ryggen, viser den ubehag springer jeg ned hurtigere end du kan nå og sige hest ellers rider jeg glad afsted.

 

Jeg blev gentagene gange afvist da jeg søgte part pga min vægt, dette på trods af jeg spurgte ind til store stærke heste (oldenborg, frederiksborg osv) det må jeg indrømme jeg fandt hysterisk, vi snakker voksne robuste heste med almindelige rygge, altså ikke en lang svag en eller en kort ryg uden plads til sadel.

 

Det gjorde selfølgelig også ondt at blive afvist med den begrundelse men min ego er stort så jeg kan klarer det

 

Men jo nogle ryttere bør holde sig på ryggen, jeg er f.eks ved at få fnidder af store, som i rigtig store ryttere på små ponier, det er ikke ok!

 

Og jo jeg vil sige noget, hvilket jeg har gjort, andre gange har jeg holdt mund da jeg ikke var fast gæst, og som besøgene til en anden hest syntes jeg det er upassende og sårende..


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

5
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum ..
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 22:34

Så puster jeg til ilden ..

 

 

"Hvis de fede må ride på børnenes ponyer, må børnene så også ride på de fede?" - som en veninde sagde til mig for noget tid siden ..

 

 

Jeg synes også det er fedt, når de større rytter tager hånd om sin "over"-vægt - men kan man ikke gøre det ingen man svinger sig i sadlen ? jeg mener ikke at nogen hest bør bærer over 100kg på ryggen ..

 

Nok har man købt en "kraftig race" - men som vi selv kender det så er den "kraftige" ikke nødvendigvis den mest solide

 

 

Jeg er selv kun en lille sylfide på 1/2X100 kg - Men derfor rider jeg da ikke shetter?


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

5
5
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  05-07-2013 22:56

65 kg er en helt fin vægt? Jeg er også 170 cm, vejer dog 69 men arbejder mig ned stille og roligt. 65 er da netop mit "mål" (er ikke igang med et vægttab som sådan, prøver bare at leve sundere og så ryger der jo automatisk nogle kilo af i svinget).

 

170 cm og 65 kilo lyder sundt og fornuftigt. 51 kilo derimod lyder sygeligt, som i usund undervægt. Husk at man som kvinde skal have lidt fedtdepoter, det er vigtigt i bl.a. produktionen af hormoner.

 

Anyways, heste er dyr som er meget gode til at skjule når de har ondt - det kender vi alle jo. En halt hest stopper ikke op og piver, de vil altid gerne please. Så derfor synes jeg man skal være ekstra obs på hestens små signaler, hvis man føler an måske er på grænsen til at være for stor.

Man kan umuligt sætte tal på, med alle de faktorer der spiller ind.. Det er lidt svært.

 

Især fordi der er levende ting indvolveret. En fodbold er ligeglad med om en overvægtig spiller smider sig oven på den, men med ridning skal man prøve at være i form så godt man kan.


Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

10
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 01:13

 

Ikke større end hvem der kan passe hestens sadel.

Det passer ofte meget godt med de 15-20%.

 

Tror at det er en 70 kg max( måske mindre, afhængig af popo ) afhængigt af hvordan de er placeret, der max kan være på Fleur fordi hun ikke kan gå med en 17" som mange andre ponyer.

 

Kan folk ikke være i den sadel der passer hesten, så hører de i min verden ikke til der på :) Trykket fordeles forkert, det hjælper ikke på opstillingen og gavner hverken rytter eller hest.

 

Men det med en håndsbredde bag ved bagdelen er der mange der ser højt på. Man kan ikke regne med at hesten siger fra, heste kan gå rundt med de største smerter uden at vise nogen tydelige tegn.

 

Syntes alt for mange ponyer har en for stor rytter :)

 

Lige på det her punkt er jeg nok ret lige ud og kold, da jeg syntes der er alt for lidt fokus på det. Folk vil ikke snakke om det og det er et tabu emne at nævne folk er for store til hesten, imens rygning, for tynde folk og alkohol mm. let kommenteres uden at tænke over det.

 

En del folk der har tabt sig, har selv sagt at de har fået meget bedre kropskontrol efter vægttabet. Det er bare anderledes, om man er overvægtig eller ej.
Ligesom det ikke duer at en overvægtig kan sidde mere roligt i sadelen end en normal vægtig, hvis den overvægtige fylde for meget i sadelen.

 

Selvom jeg ikke er overvægtig, så er der også grænser for hvad jeg ville sætte mig op på, hvis vi snakker kontinugerlig ridning. Selvom jeg ikke er overvægtig, så skal min bagdel stadig kunne være der.

Og min bagdel kan ikke være i noget under en 16" er mit bud, ergo skal jeg ikke ride meget og seriøst på en pony der ikke kan bære sådan en.
Fred være med en skridt tur ind imellem på en shetlænder hvor man ikke rør jorden, men ridning flere gange om ugen, nej.

Heller ikke på en anden 3 eller 2'er pony, hvis bagdelen ikke kan være der.

 

Så man skal vælge hest efter hvordan ens bagdel er og der går islændere, haflingere, fjordheste mm. bare ikke godt ind hvis man ikke kan passe en 16" da de ofte ikke kan gå med mere.

Men på den anden side, så har jyder heller ikke verdens længste ryg selvom de er store - derfor skal man naturligvis stadig passe ned i en sadel de kan have på.

 


Nu meget eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 hej heste piger
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 11:30

 

Da den hest vi har avlet de sidste 100 år mest er kører hest

og vi vejede ca. 50 kg kvinder - 60 kg, mænd.

 

skal man passe på ryggen af hesten, og tabe sig hvis man

ride meget - tag cyklen og gå i fitnes, hjælp til i stalden

 

Hvis man vejer mere eller meget - lær at køre og der er mange

cool ting ved kørsel, vi ligger højt placeret int.

 

Hesten kan bedre trække vægt end have den på ryggen.

 

Og i ridningen skal hesten bærer rigtigt, det gør de færeste

 

Se klassisk ridning


Hej

Jeg er over de 4o og rytter af den gamle skole

og glad FEI og Dyreværn og forskning og sund fornuft

Jeg mener man lærer hele livet og fra hele verden.

4
2
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 11:42

Jeg skriver ikke man "bare" skal købe en kraftig race, men jeg skriver at man skal se på hele hesten med type, ryg, hvad sadle kan der ligge på den da som sagt sadel skal passe til hest og røv.

 

Min egen hest er ikke en kraftig race, hvis man tænker tinker, fjord, og så videre men hun er en type der kan bære mig eller en voksen mand hvis jeg vil have min underviser til at tage hende.

 

Jeg forstår ikke den med de fede og børnenes pony, nu ser jeg generelt ikke ret mange fede som du så pænt kalder dem, ride på ponyer, i min heste omgangs kreds, er man stor har man fundet en hest der efter og ikke "bare" en kraftig race, der er taget højde for om det er en hest der kan. OG synes også ofte at de "fede" er gode til at få tjekket deres heste om der er noget med tiden, fordi vi ved godt at vi ikke er små og tynde og at en større vægt har mere betydning på en hest end en lille fjer. Bare fordi man er fed, er man ikke dum.

 

Min gamle var også købt efter jeg ikke var en sylfide, og han holde til mig i mange år, og var klar til LA dressur i en alder af 20.

 


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

3
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 13:32

Hov der skulle stå stadig i form til en LA klasse i en alder af 20 år :)


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 15:50

 

Ridehesten har en stor artikkel om vægt i denne måned. Skrevet ud fra de sidste nye undersøgelser.

 

10 % og derunder er ideelt - 15 % er ok - 20 er for meget for hestens ydeevne.

 

 

Nogen skriver, at at man skal bruge sin sunde fornuft. Det synes jeg er lidt komisk. Hvis overvægtige/fede mennesker kunne bruge deres sunde fornuft - var de jo ikke blevet overvægtige. Kunne ikke lade vær´.

 

Folk der er normalvægtige, - de må finde en hest/pony der passer til deres højde og drøjde.

 

Jeg tager hatten af for de HNer er der taber sig for at ride - respekt herfra.

 


Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

11
14
Svar på denne tråd
 
 min grænse
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 16:20

Hej TS

 

VIl da lige svrae på dit spørgsmål.

Har en ren fjordhest, jeg vejer 60 kilo og må/vil ikke komme mere op i vægt så synes jeg ikke det er ok overfor ham.

 

Min max vægt for en ridetur i ny og næ, eksempelvis da min ridelære sommetider red ham er ca 70 kg.

 

En uøvet rytter er max 50 kg.

 

Ja måske er jeg pylret men altså min pony, mit valg ;)

 

Knus Heidi.

 

PS: men har faktisk et dilemma, så kom gerne med bud. Datteren har en shetterblanding, han skal køres til, vi er igang. Min datter er lang og tynd men hun er 14 år og vejer 40 kilo, er det ok at hun en gang om ugen skridter og måske traver lidt på shetter drengen, han er egentlig ikke tilredet og de to gange hun har skridtet på ham er det to snore i grime, ingen sadel. Men kan ikke helt blive enig med mig selv om det er synd for ham eller om det er ok, når nu det er lidt hyggetullen rundt for at han skal være ok med rytter, så kom med bud :)


I have CDO, its like OCD.

Only the letters are in alphabetical order.

like they should be.....

0
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 16:44

jeg vil sige hvis du mener at 70 kg er max for din store pony/fjord vil jeg mene at 40 kg er for meget for en shetter. Hvis vi tager udgangspunkt i det du beskriver med din fjordhest.

 

Og jeg synes overvægt er svær, 80-85 kg kan være meget for en kort krop som min, men 80-85 kg kan være normalt for en lang pige som min veninde som er 185-188. Men folk vil dømme mig som fed( hvilket jeg jo så også er) men hende som normalt vægtig, hesten bærer jo på det samme. dog er min røv større, og mine lår, men det køber man vel sadel efter eller ?


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

7
0
Svar på denne tråd
 
 må jeg spørge
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 17:57

hvad er så den rigtige race til en stor rytter?

 

Jeg havde et par meget store ride-naboer engang (+100kg), de havde travheste, hostener og en araber. Det så voldsomt ud, og hestene brækkede da også ned med jævne mellemrum.

 

Er der en race der kan holde til den vægt?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 18:19

Som andre skriver kommer det selvfølgelig an på en masse ting, men ved min egen vil jeg fakitisk helst ned og kunne leve op til 10% - ikke fordi jeg ser det som absolut nødvendigt, men når det kan opnås ved at jeg lige tager nogle ture i motionscenteret, hvorfor så ikke?

 

Jeg kan ikke se hvorfor at jeg skal udsætte hesten for større belastning end nødvendigt, "bare fordi", jeg har et "vægtproblem".

 

Jeg ved godt, at overvægt ikke er hverken sjovt eller let at have med at gøre, men jeg synes altså bare ikke, det skal gøres til hestens problem. Sorry - det er ikke diskriminering, det er sund fornuft. Vejer man 120 kg, så må man anskaffe sig en shire, eller noget i den stil (overdrivelse fremmer forståelse :P).

 

Jeg vejede 62 kg. midt sidste år, men tog så på til 85 kg. i løbet af en måned pga. noget medicin (øv når man lige havde kæmpet i flere år for at komme ned efter at det selv samme var sket tidligere). Jeg har ikke villet ride før jeg kom under 75 kg, hvor jeg red lidt på en varmblod på over 170. Nu er jeg på 70 kg. og red i går en frieser - men vil ned under de 62 kg., jeg vejede sidste år, før jeg sætter mig på min egen. Hun er godt nok næsten lige så stor som frieseren, og jeg ville sikkert ikke skade hende - men hun er ikke redet og har derfor hverken muskler nok eller balance med rytter. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor jeg ikke skulle gøre mit bedste for at komme længere ned i vægt, når nu hesten (og jeg) ikke er klar til at påbegynde det hypning endnu. :)

 

Sjovt nok spurgte jeg flere gange underviserne i går, da jeg red frieseren, om det ikke er noget @!#$, at jeg bumper (dårlig balance, var dog fixet før timen var omme) sådan og "vejer så meget", hvortil de svarede at så skulle jeg se dem, der rider hende på begynder elevhold osv. Jeg sagde at de vejer jo ikke så meget (regnede det for værende børn), hvortil de svarede, at der er nogle, der vist vejer det dobbelte af mig. Jeg tror så også, de undervurderede min vægt, for en person på 140 kg. tror jeg dog ikke ville komme på hesten. :P

 

Jeg kender til en, der eftersigende vejer 120+ kg (synes dog ikke selv, det ser så slemt ud), der har haft flere heste, hun "ikke kan arbejde med", forid de gør dte og det forkert. Men efter hvad jeg har hørt er det hendes vægt, der gør, at det ikke fungerer. Nu har hun så vist fundet en pony at ride (dog robust type.. :P). Det er altså sådan lidt.. trist. :/

 

Store mænd på islændere forstår jeg heller ikke helt, men jeg ved ikke noget videre om islænderen - men det ser ikke optimalt ud.

 

Hvorfor ikke bare forsøge at holde sig ved de 10%, eller i hvert fald under 15%, bare for at være sikker? Hesten er trods alt ikke dirkete bygget til at bære rytter, og kræver også optimal træning for at gå rigtigt med denne - hvilket de færreste kan give den. Og med så mange forskellige racer, typer og størrelser, så skulle der nu også nok være en passende hest for de fleste.


~ Sandra & Tess.

 

Undskylder mulig møgirriterenhed.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

1
1
Svar på denne tråd
 
 10 % ???
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 18:35

nu er det efterhånden nogen år siden jeg bestod min matematik eksamen. Men min ic/tinker vejer 450kg, er vi så enige om at 10% af 450 er 45?

 

Jeg vejer omkring 58kg, og ser det langt fra som et problem jeg rider ham. !0 % af hestens vægt, er da komplet urealistisk

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 tumle tum
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 18:46

synes stadig de procenter er dumme--- de siger intet om rytter eller hest, jeg har haft med en belgier at gøre der vejede 1050, og han var lang i ryggen og havde dårlig kondi, ham ville jeg da ikke byde en meget overvægtig rytter.

 

Og ja hvis vi var fornuftige så smed vi "bare" vægten, og hvor ville jeg gerne kunne det bare sådan lige, jeg har selv været meget meget stor, og ventede til jeg havde smidt meget af den vægt før jeg satte mig op på min gamle elskede hest igen.Men jeg er da stadig ikke under 65 kg som lyder til at være meget i den her tråd, men det kommer jeg heller aldrig, fordi så har jeg det ikke godt med mig selv


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

5
0
Svar på denne tråd
 
 nu bliver jeg måske slagtet
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 18:48

men syns det er fair nok at bede min tinker om at bære maks 80kg og min lille islænder maks 65kg

6
4
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-07-2013 19:01

Jeg vil gerne rette lidt på mit svar - så at sige. :)

 

Jeg fik ikke formuleret det alt for godt, da jeg havde fokus på "almindelige sportsheste" generelt set. Dér mener jeg at det er overskueligt at finde en i passende størrelse til 10% eller under 15%, da de kommer i så mange variationer (bortset fra hvis man så er meget stor, her i spøg refereret til en shire :P).

 

Som først skrevet kommer det an på så meget, og at jeg ikke ser det som en nødvendighed med de porocenter (som er jeg er enig i er urealistisk fx ved typeheste som tinkere, islændere og fjordheste, selvom disse også ofte overvurderes). Den er vel også urealistisk ved almindelige ponyer, ved min idealvægt mellem 50-55 kg tror jeg nu godt, jeg kunne ride en 1'er pony, men jeg er ikke ekspert. :)

 

Jeg vil kun ned under 15%, helst ved 10 ved min fordi, det er muligt, og det er mit mål med vægttabet alligevel. Men hun ville sagtens, som trænet, kunne bære mere end det. Men når det er muligt - hvorfor så ikke. :)

 

Jeg har kun læst få artikler om det med procenter - men tages der virkelig ingen højde for type af hest, eller?


~ Sandra & Tess.

 

Undskylder mulig møgirriterenhed.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 01:20

 

Ridehesten har opdaget emnet:

 

www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/ SeNyhed/?ID=18737


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 08:17

okay, nu syntes jeg debatten har taget en grov drejning.

hvis debatten skal være konstruktiv, så tænk lige på at os "fede" altså også har følser og nogle af os kæmper med sygdom og vægttab.

 

at sidde og kalde folk fede og morer sig med at skrive vi er ufornuftige og derfor er blevet fede er ikke ok

 

det er heller ikke ok og sidde og "puste til ilden" (hvilken ild? folks overvægt som de måske kæmper med? det er jo ikke hverken sjovt eller noget man gør i trods mod andre, altså bliver overvægtig) og skrive om børn må ride på de fede, helt ærligt altså, husk fede menensker også har børn og igen er levende mennesker med følser og det er ikke videre fedt at sidde og læse mange af de kommentare her.

 

så frem med den konstruktive debat og ud med de tarvelige udsagn og den ide med at morer sig på andres vejne og lave dårlige jokes.


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

10
2
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 11:24

det er jo ikke for og grine af tykke mennesker,jeg er selv en af dem der må gøre en del for ikke og blive kæmpe stor, og skal stadig tabe omkring 6 kg.

nu skrev jeg i det første indlæg, at jeg gik med til max 20 % af hestens vægt, og det var så en fejl fra mig, max 15 % af hestens vægt.

men vil man ride må man også gøre noget hvis man er meget stor,

vi vil vores heste det bedste, men så er det lige pludselig ok, og smide en stor overvægtig person, op på ryggen af den stakkels hest

nej det er det slet ikke.det skal da ikke gå ud over det stakkels dyr.

Anja.


Heste sælges eller evt lånes ud.

6
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum ...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 15:01

Jeg skrev det ikke for at være tarvelig - men for at være realistisk .. Jeg synes IKKE det er okay at byde en hest 100kg+ .. "de fede" var et citat fra veninde, så jeg angriber ikke overvægtige .. Men føler man sig ramt, betegner man så sig selv som det, og burde man så ikke overveje om man vil byde sin hest det? Hvis ikke, så tag nogle løbeture/gåture med hesten - for hånd! den er sq da (næsten) ligeglad med om du sidder på ryggen eller går/løber med den ..

 

byd din hest hvad du selv vil bydes ..


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

5
1
Svar på denne tråd
 
 Uansvarlig... Bullshit
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 15:27

Altså for lige at sætte lidt perspektiv i disse % der er snak om...

 

Så vil det sige, at denne bette spirrevip på 8 år, meget snart skal igang med, at se sig om efter en ny hest, da hun er lige på 10% grænsen nu...

Billede

Det kommer da slet ikke på tale.

 

Jeg selv er da sandelig ikke indenfor den grænse, men GODT over, dog rider jeg ikke selv min hest så ofte, netop fordi jeg ikke vil byde hende min vægt daglig i alt slags arbejde, MEN en til to gange i ugen kan hun sagtens gå noget let dressur eller en skovtur med mig på ryggen...

 

Jeg må godt nok sige, mig enig i at det er ikke så skide fedt, at side og læse at vi som ikke er indenfor de 10% skal kaldes ufornuftige, og blive set på som om vi ikke tar hensyn og ansvar...

 

Netop fordi jeg selv er klar over min vægt, så har jeg andre til at ride min hest det meste af tiden, hun var muskelfattig da hun kom og vi er stadig igang med at bygge hende op og lære hende til, at bære sig rigtig, så at jeg ikke er fornuftig og ikke tænker på hestens ve og vel, er da det pure BÆ at sige...

 

Ja jeg tror sgu jeg skal våge pelsen og smide et billede ind af os også, så kan vi jo se hvad der sker...

At hesten går bag lod er jeg aldeles udmærket godt klar over og jeg fortæller hende gang på gang at det ikke er der hun skal ind og være, men al begyndelse er svær, særlig når man er en traver på 12 år der aldrig har lært basic dressur.


Billede

 


Billede



Billede


Så, egentlig, skal jeg hoppe af hesten og aldrig sætte mig op igen, eller finde mig en shire, og overlade min hest til min datter...

Det sker så ikke, for det fungerer fint som det foregår nu, og jeg glæder mig til, at jeg får smidt nogle kg, så jeg selv kan ride hende hverdag, hvis jeg vil :)

 

Mvh. Pia

 

 

 








If the world didn't suck, we'd all fall off :)


8
6
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 15:29

Jeg synes der er foreskel på om men er dissideret fed eller bare har lidt til gården og gaden.

 

Er man dissideret fed så synes jeg ikke man kan tillade sig at sætte sig op på en hest. Egoistisk og urimeligt overfor dyret.

 

Og jeg er træt af at overvægtige bliver børnefornærmet over man siger man ikke synes at de skal ride før de har tabt sig, det er lige som om at bare det de forsøger at tabe sig er en undskyldning for at sætte sig op. Som en meget overvægtig person skriver i en tråd på opslag og billeder, så er det ikke nok for hende at vente til hun har tabt sig, men rider på den stakkels hest.


Heste lyver aldrig

8
1
Svar på denne tråd
 
 tra la la lalulalej
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 16:48

anne

 

du aner da ikke et hak om hvor vidt overvægtige går tur med hesten eller hvad vi ellers laver af motion, du er helt ufattelige genereliserende.

 

hvis citat blot er noget din veninde har sagt, hvad gavner det så debatten her?

 

100+ kilo kender jeg nu en del heste der kan bærer og hestene har ingen skavanker, så hvordan kan du skrå sikkert udtale dig om disse heste og deres skader? ikke alle heste er fine fulblod eller ædle dyr med sarte rygge..


Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

 

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

 

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

3
4
Svar på denne tråd
 
 smilet
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 22:42
Halløj der ude bag skærmene.
Jeg er så en af dem der aldrig kommer til at forstå meningen med de der procent regler, Jeg tænker at sund fornuft sammenholdt med hest og rytters kondition, trænings grad og længden på rytterens ben bør afgøre om ekvipagen er harmonisk og forsvarlig i forhold til hestens ydeevne.

Jeg tænker dog også at der en vis berøringsangst og "laden stå til" når det kommer til at forholde sig til overvægtige ryttere, altså ikke overvægtig som i "fed" men blot i forhold til hestens ydeevne og kropsbygning.
Jeg kan feks ved den søde grød ikke fatte, at bare fordi ponyen har IslandsK pas, er det velanset at en langbenet mand på 85-90 kg tæsker rundt på det bette kræ i opskruet tempo, eller at en Lille fjordhest helt naturligt skal lægge ryg og ben til voksne ryttere på 75 kg plus?
Jeg har intet videnskabeliget fundament for at mene de to eksempler er skadeligt eller synd for mulerne :-) blot en dårlig mavefornemmelse når jeg ser det, og at jeg ikke bryder mig om det jeg ser.
Store kraftige hest har ikke nødvendigvis bedre af at slæbe rundt på overvægt eller blive bummlet i rygge af en rytter i ubalance, men de er nok mere egnet til det, end en mindre pony via deres egenvægt og større krobs partier at fordele vægten på.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.


"Buger" forever Blå Brava

6
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen dog .
Forfatter: 
Dato:  07-07-2013 23:55

Jamen så lad mig være generaliserende .. JEG synes bare ikke det er okay at byde en hest over 100kg .. Jeg kan ikke se retfærdiggørelsen at hesten skal bærer rundt på så meget vægt? JEG ville aldrig byde en hest det - men jeg er også kun til de sartryggede heste - og er egentligt pænt ligeglad med om rytteren går tur med sin hest .. Man skal bare huske at byde sin egen hest, hvad man selv ville bydes ..

 

Angående citatet så overvej

- pony = 400kg/100kg = 25 % af vægten

- hest = 500kg/100kg = 20 % af vægten

- rytter = 100kg/ 20% af vægten

= 20 eller 25 kg = en god børnestørrelse!

Værsgo at slæbe løs i 45-60 min <-Igen mega generaliserende!

 

 

Ja jeg ville sq ikke bydes det :)


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 01:10

Hvad man end mener om %-reglen er det værd at huske paa at de 20% indbefatter rytterens krop, tøj, støvler og diverse rideudstyr.

 

Desuden er der en tendens til at anskue de 20% som 'helt OK', hvor de egentlig markerer en øvre grænse.

 

Overskrides denne grænse, siger visse forskere, risikerer man at forvolde skade paa sin hest. Det burde da i det mindste faa en til at overveje at 'err on the side of caution'...


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overvægt
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 09:06





Ej nu må jeg lige tage del i den her diskussion. Jeg synes det er helt forrykt når folk snakker om, at 70 kg er for meget at smide på ryggen af en hest. Jo, måske hvis det er en shetlandspony men en stor hest? Come on. Jo, hvis den har/har haft ben/ryg problemer, men hvis den ikke engang kan bærer 70 kg på ryggen derefter, er det så ikke bedre at lade den gå som foldbums end overhovedet at byde den at sætte nogen på ryggen af den? Jeg er selv 178 cm høj og vejer vel omkring en 87-88 kg. (har ingen vægt, så ved det ikke helt præcist.) Jeg har hele mit liv kæmpet med de 10 kg. ekstra vægt, som jeg jo naturligvis gerne ville af med. Dog vil jeg ikke selv mene at jeg er fed, selvom jeg er en smule bredrøvet og jeg må nok erkende, at den nok gerne måtte være lidt mindre.

 

Når alt det så er sagt så vil jeg lige sige, at jeg blev smidt op på en 2'er pony med min nuværende vægt, som jeg red dressur på en 3-4 gange om ugen i en måneds tid, før den blev solgt, det var ikke noget jeg selv brød mig synderligt om, da jeg syntes jeg var for stor, men det var ejeren der smed mig på ryggen af den, og den led overhovedet ingen skade, snarere tværtimod. Jeg har så selv en oldenborg af den lidt kraftigere type på 165 cm, han viser heller ingen tegn på overhovedet, at han ikke kan bærer mig. Dernæst rider jeg en spinkel Dansk varmblod på ca. 170 cm som absolut heller ikke viser nogen tegn på, at den synes det er hårdt at have mig på ryggen.

 

Så jeg synes måske, at alle os ryttere, der har de dér 10-15 kg ekstra siddende, at vi sagtens kan tage det stille og roligt, så længe vi ikke anskaffer os en spinkel lille hest på 152 cm. Altså man må gerne være lidt selvkritisk og tænke på, hvad der er bedst for en selv og sin hest.

 

Personligt mener jeg, at man skal lade være med at være så hysterisk, hvis man er en smule overvægtig. Men samtidig, er det også bare for meget, når en stor madame på 100kg+ sidder på en spinkel 4 års på 160 cm. Når røven er så stor, at man næsten ikke kan se sadlen, nej så er det for galt.

 

Men jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være galt at have lidt former, eller en enkelt delle hist og her. Ved selvfølgelig ikke lige hvad I synes, men sådan ser det ud, når mine ALT for mange kg. er fordelt på mig, på ryggen af min hyp.

Billede

Er det for meget? Det synes jeg personlig ikke.

 

Og her lige et link til mig og min hest til stævne:

www.youtube.com/watch?v=eVhzqNwhRwM

Ikke så meget for selve ridtets skyld, men så kan I se, hvordan det ser ud når jeg rider den på film i stedet. Synes ikke selv det er slemt. Og en video af mig og den slanke DV'er: (har desværre ikke noget billede)

www.youtube.com/watch?v=wDHSx2A7t88


Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

6
0
Svar på denne tråd
 
 Flexness ♥Bassen♥
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 09:29

Nej, jeg synes ikke, at det ser for voldsomt ud og jeg tror bestemt heller ikke at hverken du eller en lignende ekvipage har været årsag til at en eller anden griber til tasterne i harme.

 

...Men der sker et eller andet komplet underligt i hovedet på folk, når vægten oplyses...

 

Især burde mænd, da helt holde sig fra heste og ride elefanter istedet.


Missolga

5
0
Svar på denne tråd
 
 Aldrig nej
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 09:55

Jeg ville aldrig byde min hest en for tung rytter. Og det ligegyldigt, om det er en lille og fed person eller en meget høj og slank person. Min lille hest skal aldrig bære mere end 65 kg og det inkl. udstyr. Det er nu heller ikke noget problem, eftersom begge dens ryttere vejer omkring 55 kg. Men min hest er også meget spinkel bygget.

 

Jeg synes faktisk, at der burde være noget lovgivning omkring dette, og at ekstrem overvægt og ridning sidestilles med dyremishandling. For det er altså, hvad det er! Og her taler jeg ikke om måske bare 10 kg for meget - men meget tykke mennesker.

 

Det er ikke fordi, jeg ikke har forståelse for, man ønsker at ride trods sin overvægt. Men så må man hoppe på en mand eller cykel i stedet eller køre hesten med vogn. Jeg kan også godt forstå, at det kan følels diskriminerende at blive afvist i at ride - bare fordi man er for tyk. Men det er mere skræmmende, synes jeg, at mange overvægtige faktisk gør det alligevel, når de ved, at det skader hesten.

Man er nødt til at acceptere, at vi ikke alle er ens og ikke har lige muligheder. Jeg bliver aldrig falckredder, da jeg ikke er høj nok. Øv, men så måtte jeg jo finde på noget andet. Og det må de ekstremt fede ryttere også.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

3
1
Svar på denne tråd
 
 Langt ude der her.
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 10:01

Nej hvor nogen af jer forstår at trampe på folk. 15% af hestens vægt, så er der jo ikke mange der ride. Og slet ikke på Islændere. Det er da langt værre at se jer "tynde" jer der ser så meget ned på folk der vejer for meget der ikke ejer balance. Hvor er det let at sidde der bag skærmen og gøre folk kede af det. Folk der kæmper, men i jeres verden skal man bare tage sig sammen, føj. På Amager bliver der redet fastelavn, det er ofte mænd der vejer mere end 100 kg. De rider i 8-10 timer (på asfalt) Nogen af hestene går 2 dage i træk. Og jeg lover ikke en af dem tager skade. Jeg syntes at denne diskution er langt ude og er modbydelig over for folk der kæmper mod vægten.


2
2
Svar på denne tråd
 
 mik27 ☻Mieke☻
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 10:05

Det er jo også din egen hest, og dit eget valg. :) (Heldigvis da!)

Men nu nævner du jo selv de ekstremt fede ryttere. Dem synes jeg jo personligt heller ikke burde sætte sig på ryggen af en hest.

 

Men jeg har nu aldrig betragtet mig selv som ekstremt fed eller NOGET som helst i den stil.

 

Men altså min hest vejer vel omkring en 600-650 kg (og han er ikke overvægtig). Betyder det så at jeg ikke må veje mere end 75kg, når han nu sagtens kan bærer det jeg "byder" ham?

 

Jeg ville hellere end gerne veje 75 kg eller mindre for den sags skyld, men jeg kan bare ikke finde vejen.

 

Jeg prøver at leve sundt og motionere så meget jeg kan komme til det, men med en hektisk dagligdag, ja så vil jeg altså hellere bruge noget mere tid i stalden, end jeg vil skulle skynde mig hjem fra stalden for liiiiige at kunne nå en time i motionscenteret før de lukker.


Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flexness
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 10:14

Nej selvfølgelig betyder det ikke, at du ikke kan ride på din hest :) 70 kg er da heller ikke meget i forhold til din størrelse hest. Min hest vejer måske ikke engang 400 kg.

 

Lige meget hvad, så kan vi alle på tråden blive enige om, at hest og rytter skal passe sammen - højde og drøjde :)

 

Jo større og tungere man er, jo større og kraftigere skal hesten være. Men der er bare en grænse for, hvad man kan byde en hest. Og der er forskel på at være for stor og så ekstremt for stor :)

 

Jeg så engang en berider på 195 cm og 100 kg ride på en pony på 132 cm. Aldrig har jeg set noget så frygteligt. Stakkels pony. Berideren var skam ikke for tyk - men alt for lang.

 


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 mik27 ☻Mieke☻
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 11:11

"Jeg så engang en berider på 195 cm og 100 kg ride på en pony på 132 cm. Aldrig har jeg set noget så frygteligt. Stakkels pony. Berideren var skam ikke for tyk - men alt for lang."

 

Skal det så forstås, at fordi manden ikke var det man forstod som "overvægtig", så var det kun synd for ponyen fordi, han havde for lange ben?

 

Hvorfor så ikke erkende, at denne berider pga. vægten ikke kan ride på ret mange heste?

En hest er formodentlig ret kold i måsen over, om det er 100kg bodybuilder eller 100 kg sofafyld, den skal slæbe på.


Missolga

0
0
Svar på denne tråd
 
 missolga
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 11:23

Det skal forstås som - at berideren var alt for tung til den pony. Og det er sgu ligegyldigt, om vægten skyldes, at rytteren er meget lang og normalvægtig eller lille og ekstremt overvægtig.

 

Han skulle aldrig havde sat sig ned på den pony!


Venlig hilsen

 

M

 

 

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 11:30

da DRF skal indføre en regel om, at alle rideheste OG ryttere SKAL vejes en gang om ugen og udstede rideforbud til de der ikke overholder 15% reglen.

 

Så kan de også skovle lidt flere gebyrer ind - for det skal naturligvis ikke være gratis!!!

 

Vi kan jo ikke håne hinanden hvis ikke vi klart kender hest og rytters vægt!!!


 

Mvh

Line

 

Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info

 

 

Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse.

 

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...

2
4
Svar på denne tråd
 
 Fakta og forestillinger
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 12:19

Jeg synes måske artiklerne i Ridehesten er lidt fejlciterede ovenover. Det er rigtigt, at der er en undersøgelse, der har vist, at hestens sundhedstilstand påvirkes, når ryttervægten overstiger 15% - men det at der sker en påvirkning er jo ikke det samme som at hesten går i stykker og frem for alt sker det jo over tid.

Derfor væver artiklerne jo også rundt om, at det måske nok er 20% - måske har det betydning, hvordan rytteren evner at sidde, hvor veltrænet hestens ryg er etc. Og ender med at sige at vægten HAR en betydning - og man ved måske ikke nok om, præcist hvor grænsen er.

 

Men den egentlige kerne er, at gennemsnitspersonen er tungere idag end man var for 20 år siden - og samtidig har man jo også fremavlet mere sporty heste, så er to så modsatrettede tendenser hensigtsmæssige?

 

HC fra Hørsholm Hestepraksis er inde på at nogle problemer opstår, fordi en rytter med str. 46 i buks insisterer på at skrue sig ned i en 17" sadel - og så kommer sadlen til at ligge forkert på hestens ryg - så her er det måske ikke rytterens vægt i sig selv - men måden sadlen kommer til at ligge på, der er årsagen til hestens problemer. Men hesten kan jo kun bære sadler af en bestemt længde - og der er nogen, der efterspørger sadler helt op til 19" - det passer altså kun til heste med vældig lange sadellejer!

 

Jeg har en helt almindelig DV unghest som i sit sadelleje kun kan passe en 17" sadel - ergo må jeg se til at min bagdel kan passe i en sådan - og det betyder med min anatomi, at jeg skal ligge indenfor det der betragtes som 'normalvægt' for min højde. Og det tror jeg så egentlig stemmer meget fint med at vi rammer de 20% medregnet udstyr.

 

MH Nana

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 12:42


Billede



Her er jeg i str. 65kg paa min 147cm pony. Nej, jeg var ikke 'for tyk', men jeg var for stor til at ride ham - ihvertfald at ride ham med god samvittighed.

 

Saa hvad jeg vurderede graensen til at vaere for ham var naturligvis ikke den samme, som galdt, naar jeg klatrede op paa den russiske trakehner.

 

Jeg ville bare hellere ride Mons end Khim og saa var der jo kun en vej at gaa.


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 7898789
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 16:59

 

Vægten betyder så utroligt meget.

 

Jeg ser rødt hvis jeg ser en normal størelses mand på en araber eller en 1 pony. Overvægtige piger bør også holde sig fra araber hestene.

Jeg mener man bør være nede på 15% af hestens kropsvægt.

 

Jeg jeg begynder også at tænke mit når jeg ser mænd og tunge kvinder på islandske heste.

 

Hvis man er stor skal man have en stor hest. Jeg ser alt for ofte ryttere der er alt for tunge til deres heste.


 

Hvis hvaler kunne skrige, havde hvalfangsten være stoppet for meget længe siden.

2
1
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 17:18

 

Jamen så må man jo ligesom gøre noget!

 

Jeg er lige pt. på grænsen af for tung, vejer 84 kg og er 176 høj. Jeg er igang med et vægttab, så jeg kan være med til tilridningen af min (nu 1½ års) Paint.. Jeg satser på at hans slut højde bliver 160 cm og med en vægt på ca. 500 kg..

 

Mit mål er at veje 70 kg inden jeg sætter mig op.. føler selv at min balance og evner på en hest gør at jeg selv mener jeg godt kunne veje 73 - 74 kg.. men hvorfor dog det, når jeg nu ser hammer godt ud på 70 kg ;)

 

Godt der er lidt tid til han skal tilrides, så burde jeg kunne nå det ;)




Anne


Ingen arme, ingen småkager!
4
0
Svar på denne tråd
 
 ghdfhjkljdkl
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 18:36

jeg er 179 cm høj, og rider min fjord på 152 cm. han er hverken tyk eller tynd, men i fin foderstand.

d 1. januar i år sagde vægten 77 kg, og jeg begymdte at få dprlig samvittighed over at ride ham.

Jeg bestemte mig for at noget skulle ske, så jeg gik på skrump og 3 mdr senere sagde vægten 65 kg, og det siger den skam endnu.

Jeg syntes det er en passende vægt til ige præcis den hest, og jeg bilder mig selv ind, at jeg kan mærke en forskel i ridnngen.

døm selv!

 


Billede




Billede




Billede




Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

 

En rigtg hest er en fjordhest!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg er også
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 18:49

voksen fjordhesterytter,vi er her som equipage.....ser det helt tosset ud??? Jeg føler mig godt tilpas på ham og han er en glad og arbejdsom hest.


Billede


Her er det TREC vi prøver kræfter med, har desværre ikke dressurbilleder på Ipad'en som ellers er det vi hovedsagelig beskæftiger os med

 

Kate du er jo flot slank og passer rigtig godt til Leander



MVH. Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 22:52

1. Once again, synd at dem der "brokker sig" over %regler baseret på grundige videnskabelige undersøgelser, der ikke har ændret sig meget over ihvertfald de sidste 50 år, er dem der ikke kan leve op til reglerne.

 

2. Sørgeligt at så mange føler at ridning er en menneske ret.

 

3.Sørgeligt at folk totalt dropper alt logisk tankegang og sammenligner deres 80-95 kilo fordelt på en forholdsvist lille overvægtig krop, med en høj, muskuløs mand af samme vægt.

 

Fair enough, "i" bryder jer ikke om % "regler", men kan vi i det mindste ikke blive enige om at, kan ens bagdel ikke passe i sadlen, så er man for stor?!

En forkert vægtfordeling i sadlen er en KÆMPE overbelastning for hesten og noget man til hver en tid bør undgå.

At kunne passe en sadel er = at man kan lægge ca. en håndsbrede fra ens bagdel til sadelsvitslen. At liiige akkurat kunne presse sin bagdel ned i en sadel er IKKE =at kunne passe en sadel.

 

Jeg syntes at % reglerne er rigtigt rigtigt gode, men der er selvfølgelig mange ting der skal tages ind i overvejelserne :)

Jeg er slank og vejer omkring 52 kilo, dvs. når jeg rider, så giver jeg hesten 52 kilo levende vægt på ryggen, min sadel vejer 3½ kilo= 3½ kilo dødvægt.

Hvis jeg var 20 kilo overvægtig, så ville hesten få 20 kilo ekstra dødvægt på ryggen. Dødvægt er den vægt vi ikke kan "kontrollere"/tilpasse hestens bevægelses mønster, og en ting er sikkert, havde jeg 20 kilo fedt om mavsen, så ville jeg ikke være istand til at kontrollere dets "hoppen omkring".

 

Nu ved vi jo at hesten bliver udsat for langt størrer belastning når den bærer dødvægt, end levende vægt.

vi ved også at ryttere, der rider godt, har en god balance og er i stand til at følge hestens bevægelser ikke blot udsætter hesten for mindre belastning, men ligefrem kan hjælpe hesten bedre fremad (Se evt. div. undersøgelser under british racing school)

 

DERFOR er det vigtigt at man IKKE sammenligner overvægtige, med store muskuløse mennesker!
Der er en KÆMPE forskel på, om hesten bliver redet af en overvægtig på 95 kilo eller om den bliver redet af en mandlig, muskuløs beridder på 95 kilo. En KÆMPE FORSKEL. Og ikke blot fordi der er størrer chance for at beridderens bagdel rent faktisk passer i sadlen.

 

 

Jeg tror på procentreglerne, jeg syntes de er baserede på gode og grundige undersøgelser og efterhånden er så veldokumenterde, at det er svært at argumentere imod dem. Jeg syntes også at det er et super dårligt modargument at vise et billede af en hest med ørene fremme, og sige "ligner han en der lider?".

 

Lad os sige at 20-30% er MAX af hvad en hest bør bærer.

Her taler vi om levende vægt, dvs. er man overvægtig bør man nok snarer regne med max 10%, da man tilføjer en del dødvægt.
Dette rammer rigtigt mange, men der er minsandten også mange, der burde hoppe af hesten og løbe en tur med den istedet.

 

Og nej, det er ikke sjovt. Det stinker. Jeg er egentlig undervægtig ift. min BMI, men jeg rider nogle heste der kræver at jeg har en ret lav vægt.

Det er mit valg at ride de heste, det tager jeg også konsekvenserne af, jeg motionere minimum 6 timer dagligt og er altid på diet, for hvis ikke jeg kan holde en lav vægt og en høj kondition, så kan jeg ikke tillade mig at udsætte hestene for det jeg udsætter dem for :)
Pisse surt at skulle ud og løbe i regnvejr eller 25 graders varme, men jeg har valgt at ride meget unge og lette heste, så det er den pris jeg betaler.

 

Jeg FATTER ikke at nogen vælger at ride en hest, selvom de ikke kan passe i sadlen, eller selvom at de vejer for meget.

Det kan godt være at der er deres/jeres brændende passion og at ridning er det i levet for, men som skrevet, så er ridning ikke en menneske ret.

Jeg har ONDT af jer der ikke kan holde vægten, jeg har selv stået i situationer, hvor jeg var ude af stand til at ride og jeg ved virkelig ikke hvad mit liv ville være uden ridning.

En ting ved jeg, når det kommer til overbelastning, så vil jeg ALTID sætte min hests velfærd over min egen brændende passion.

 

Hop af hesten, løb en tur med den, træn den fra jorden, anskaf jer evt en vogn eller sulky? Heste kan trække mere end de kan bærer :) Men lad nu VÆRE med at ride heste i ikke bør ride.

En skridt tur i ny og næ kan måske gå an, hvis det ikke er helt galt

 

Heste er IKKE skabt til at ha noget på ryggen! De er ikke skabt til at skulle arbejde bagparten ind under sig og bærer i ryggen, for at kunne holde til en rytter og de har bestemt ikke selv valgt at skulle bærer rundt på os, så når vi udsætter dem for det, så gør det med tanke! :)

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

14
1
Svar på denne tråd
 
 Bum bum ..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 22:58

Om man er "fed" eller solidt bygget, gør altså en verden til forskel for mig ..

 

En vokse mand på 80-90 kg som solidt bygget, på ingen måde kvabset - er i min verden ikke det samme som en "fed" kvinde på 80-90kg (og nej, man er ikke nødvendigvis fed bare fordi man vejer 80-90kg) ..

 

og nu bliver jeg nok grov i min mund, men ellers ved jeg ikke hvordan jeg skal forklarer det ..

 

Men 90 kg fedt der blopper rundt i sadlen, må da ikke være behageligt .. Her tænker jeg på det eftertryk som kommer når fedt blopper op og ned (lidt som vandballon vs græs effekten - "Bounce Bounce")

 

men 90 kg veldrejet menneske med minimal eftertryk må da være at foretrække ?

 

Eller er jeg bare fucked up?


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

3
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 23:11

nårh ja, og så for lige at svarer TS' spørgsmål

 

Jeg rider Fuldblod, unge heste på 2-10 år.

De fleste stalde jeg har arbejdet i, har haft en max. vægt på 65 kilo når det kom til ryttere, og det passer nok meget godt.

Det er toptrænede, super muskuløse heste.

De helt unge eller dem der stadig mangler muskulering bærer ikke mere end ca 55 kilo inkl. sadel (dvs. det er kun mig der rider dem)

SKULLE jeg vælge mellem en let (50 kilo) uerfarren rytter eller en 65+ kilo erfarren rytter med god balance, så ville jeg klart vælge den tunge rytter :)

Her snakker jeg om hvad jeg vil udsætte hesten for, i den daglige træning!

 

Jeg ser intet problem i at de veltrænede heste tiltider bærer en højere vægt (70+) da det er noget der kun sker "nu og da" og i korte perioder (hestene er under rytter ca 20 min. af gangen)
Det afhænger selvfølgelig af hesten/hvem der rider den.



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 23:18

Som jeg ser det, kan debatten afsluttes ved LS Horses' indlæg - hold fast, hvor er det godt skrevet, og jeg er fuldstændig enig i et hele! :)

 


~ Sandra & Tess.

 

Undskylder mulig møgirriterenhed.

 

What a massive responsibility, being a moral creature.

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 LS horses
Forfatter: 
Dato:  08-07-2013 23:57

Tusind tak for indlæg! Du ramte præcis mine tanker!


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 00:47

LShorses: Jeg er meget enig i det du skriver om dødvægt, det er rigtig godt skrevet, derfor undrer det mig at du ikke har skrevet det samme i den anden tråd på opslag og billeder, hvor samme emne er oppe.

 

 

 

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
1
Svar på denne tråd
 
 LS Horses
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 00:50

 

LS Horses: 'Lige nemlig' til det hele.


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 06:58

..charlotte, det kan jeg ikke se skulle være nødvendigt, efter alle de svar i tråden, jeg syntes heller ikke det bør være nødvendigt at uforbeholdent læsse sin mening ned over en person, der flere gange har frabedt sig dette.

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Ls Nielson
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 07:53

Jeg bryder mig ikke om procent reglen, og det er bestemt ikke fordi at jeg "bryder" den, jeg holder mig under både 20 og 15 procent af min hest vægt, selv om jeg er fed.

 

Jeg bryder mig ikke om den, fordi som jeg har forklaret længer oppe, den giver et skævt billede af hvad der er "tilladt" at smide på en hest. Som jeg flere gange har skrevet mener jeg man skal kigge på den enkelte hest, hvordan er den bygget, kort eller lang ryg, hvilket sadle kan ligger på dyret, det hjælpe jo ikke have have en hest der "må" bære 90 kilo hvis at den sadle den kan gå med er en 16 tommer sadle.

 


Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 08:21

Ja nu bliver jeg altså også nød til at blande mig i Den her debat..

 

Hvis jeg eller ejer af den part jeg har skal opfylde reglen med 10% af hestens vægt, ja så må jeg kun ride pony i sommerhalvåret fordi det er der hesten er fed nok til at bære mig?

 

Og ellers skal både ejer og jeg begge ned og veje maks 47kg :O selv for mig der er 157cm er det (næsten) lig med undervægt :O vel og mærke er Tanja (min part) haflinger af den gamle robuste type og lider absolut ingen overlast ved at jeg rider hende selvom jeg pt vejer omkring 60kg - og Ja jeg kunne godt trænge til at smide et par kilo, men ned til 47 kg - det er jo bare dumt!

 

Og på ejers anden hest som jeg også rider, er det en herre omkring 162-165 cm i stg. Og sidst han blev vejet 625kg så ham må jeg liiiige ride?! Min underviser som er både højere og større end jeg selv må så ikke ride nogen af dem?

Er enig i at min underviser ikke skal ride Tanja fast, men Kenzo kan hun SAGTENS ride uden han virker generet og så længe man stiger op via en skammel/stol eller lignende...

 


Billede




Billede



Ja bedøm selv... Er det virkelig så forfærdeligt at rider Tanja???

 


Med venlig hilsen

 

Janni

1
0
Svar på denne tråd
 
 God debat
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 08:56

Jeg synes faktisk at det er en ret god debat denne her. Jeg synes personligt, at den får mig til at tænke mere over, hvad jeg putter i munden, samt hvor meget jeg bevæger mig i dagligdagen. Min normalvægt ligger på ca. 75 kg, men jeg har aldrig været specielt tæt på min normalvægt. Det vil jeg prøve nu. En gang for alle vil jeg lægge mine kostvaner om, og se om jeg kan få presset mere motion ind i mit stramme skema.

 

Det vigtigste er trods alt, at min hest har det godt, og jo mindre vægt man putter på ryggen af den, jo bedre :)

 

Så jeg har et mål om at tabe mig ca. 10 kg. (plus/minus), inden 1. december. Det burde vel kunne nåes :)

 

Men faktisk kan jeg så sige så meget, at det kan godt være, jeg i omkreds om taljen stadig ikke er blevet ret meget mindre, men er blevet mere defineret. Mine mavemuskler er en smule tydeligere end de før har været. Så det er jo fremskridt :)

 

Og mener også selv at jeg kan se i mit ansigt og på fremtydningen af mine kraveben, at noget er der sket, men jeg ejer ikke en vægt, så jeg aner det ikke :)


Oldenborg FOREVER!" Elsker dig Flexness!" Nu med ny underviser både i spring og dressur, de bedste 2 undervisere der findes! Nu tror jeg på, at det kan lade sig gøre!

3
1
Svar på denne tråd
 
 Tænk engang ..
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 09:30

At folk ikke har mere mavefornemmelse og selvkritik end at de føler det nødvendigt at spørge HN om lov til at ride deres hest!


..Jeg er ikke bange for at ride, jeg er bange for at falde af..

0
5
Svar på denne tråd
 
 Susie....
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 11:37

er der nogen der spørger om lov?



MVH. Lene

4
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift..
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 16:11

Nå, men her er jeg på min hest. :) Gad vide om han er ved at bryde sammen og sige farvel og tak??.. :D


Billede




Billede




Billede



Kommentarer er meget velkomne til billederne. :) Uanset slagsen. :)


Michael

GO FOR IT!!



1
0
Svar på denne tråd
 
 Åh jamen Gud !!
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 16:41

Næ, rid du bare videre :D - der hænger vist heller ikke for meget over buksekanten ;)


 

- Anne Mikkelsen -

 

Heste er ikke mere skrøbelige end vi gør dem!

 

Stamtavlen afgører ikke hestens potentiale

- det gør rytterens dygtighed!

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvis man
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 17:17

Hvis man SKAL gå så meget op i de procent, så kræver det altså at hesten er vejet på en rigtig vægt.

Vores heste vejer fra 80-120 for lidt på målebåndet.

 

Den største forskel er på vores pony på 144 cm af racen QH. Hun vejer i følgemålebånd, 480 kg med god vilje. dvs. 474 præcist. Men på vægt (har prøvet 3 forskellige vægte nu for at være sikker) vejer hun 600 kg på alle 3 vægte. (og nej hun er ifølge 3 dyrlæger ikke for tyk, men faktisk lidt for slank).

Altså må hun i følge % reglen bære temmelig meget. Men efter som jeg selv kun vejer ca. 55 kg, så har hun på ingen måde muskler til eks. 100 kg i min verden. Her må der også komme noget træning ind i billedet.

 

Så jeg synes det er ok med ponyer og små heste til voksne, men det er helheden, der skal med i billedet også. Og selvfølgelig må hesten heller ikke være overvægtig. Er den det og rytter med, så kan man jo jogge lidt med hesten ved siden til at starte med. Det giver også et rigtig godt forhold til hesten.

 

Tilgengæld så oplever jeg mange stirre sig blind på højden af en hest, som værende udtryk for at den kan bære flere kg end en heste der er eks. 15 cm mindre. Men jeg har oplevet flere heste på 170 cm som vejede mindre end vores QH og som også virkede mere spinkle og sarte mht. vægt. Så jeg tror man skal vurdere hele equipagen.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Perspektiv
Forfatter: 
Dato:  09-07-2013 18:26

 

Generelt synes jeg, at debatten har været lidt hård i tonen.
Ingen tvivl om at det er et emne, man bør være opmærksom på, når man køber hest osv. Meen hvor stort er problemet reelt?
 
Er der en statistik, der viser, hvor mange procent af heste, der rides af overvægtige ryttere, som udvikler skader? Altså ikke bare belastes, men direkte skader?
Og hvis man tænker længere udad. Hvor mange skader får heste generelt pga dårligt udstyr, dårlig ridning eller bare dårligt management af hesteholdet?
Hvad med alle de heste, der skades i sportens navn alene? Her tænker jeg på millitary, væddeløb, spring, jagt, dressur osv. Er det oftere eller sjældnere at disse heste skades, end "Tykke-Dorits" (undskylder på forhånd for udtrykket) hobbyhest, der belastes 3-4 gange om ugen?
 
Er det mere legalt at topheste belastes i "ekstrem sport" så de risikerer skader? Hvordan kan vi snart så forsvare at bruge vores heste til noget som helst?
 
Dette indlæg er ikke ment til at forklejne rytteres overvægt, og den skade den kan forvolde på hesten. Men måske lidt perspektiv på sporten generelt var på sin plads.
 
Og nej.. Jeg mener IKKE at fordi heste skades eller belastes i andre sammenhænge, så legaliserer det trådens problematik om overvægt.
 
Men måske kunne man få lavet en holdningsændring på oplysning og vejledning i stedet for at udbasunere; så tag dig dog sammen og tab dig! Evt. Kigge på hvordan undgår man at fremtidens ryttere ramler ind i vores problemer. Ridningen generelt har jo rykket sig mileskridt over imod en mere hestevenlig retning. Og andre træningsformer er opblomstret pga efterspørgsel som alternativ til den traditionelle.
 
Skulle man ikke kunne gøre det med vægt problematikken uden at stemple folk som mishandlere og uden selvkontrol?
 
Og ja, jeg har selv købt hest efter at min vægt er 10 kg for høj, og at husbonden skal kunne tage en skridttur engang. Jeg udgør ca 12 % af min hest. En stor kraftig varmblods hest.

Med venlig hilsen

 

Mia F.

 

 

Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!

8
0
Svar på denne tråd
 
 artikel
Forfatter: 
Dato:  12-07-2013 21:01

Der er en spændende artikel i det nye nummer af Tølt hvor en gruppe forskere fra japan har forsket sig frem til at 29% af hestens kropsvægt er max. Herefter kan man se tydelig forskel i den måde hesten bevæger sig på


Hilsen Kristian

1
1
Svar på denne tråd
 
 29%?...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2013 22:51

29 procent vil ved en almindelige DV'er på 500 kg. svare til 145 kg.

 

På en lille pony på f.eks. 300 kg. 87 kg.

 

Det er da noget af nogle vægte. Så tror jeg i det hele store vi er ude over det problem

 

Jeg må indrømme, jeg synes det er ualmidelig interessant, at de tråde om overvægt, er det der slæber mest interesse - og ikke mindst flest svar - med sig. Det må virkelig være en emne, der optager en masse ikke-overvægtige mennesker derude. Hold da op, hvis man kunne opfostre den slags energi i andre situationer, så havde vi jo nærmest styr på det hele. Til sammenligning synes jeg f.eks. at det er interessant at mit indlæg omkring hvad folk egentlig gjorde ude i rideverdenen, der aktivt ændrer på dyrenes vilkår, havde 12 indlæg i alt - herfra 3 af mig.

 

Så jeg undres nogle gange over, hvad det er i overvægt, der sætter sådan en brandhed diskussion - og ikke mindst følelser, hos de, der ikke er overvægtige - igang. Fra mit perspektiv taler vi om et ret minimalt problem - ja, de fleste, der "med god samvittighed" (og er det i sig selv ikke et lidt uhyggeligt begreb) kan ride deres hest, har da stødt på en rytter, hvor de kunne sige; aaarh, er den nu også hel god? Men er det virkelig så stort et problem, at det er det tema, der optager det jævne hestefolk, som HN nu engang er, mest?

 

Jeg selv tænker bare; lad os da mobilisere kræfterne til noget meget mere interessant!


Aim for the moon - and if you miss it,

grab a star!

 

Lektiehjælp/privatlærer tilbydes - erfaren og med succes på tværs af de sproglige og samfundsfaglige linjer.

København/Nordsjælland.

1
0
Svar på denne tråd
 
 For tykke
Forfatter: 
Dato:  13-07-2013 04:14

Her i England hvor jeg bor er overvægt blandt ryttere et alvorligt problem - især fordi overflødigt fedt er saa udbredt, at det er blevet usynligt.

 

Folk klatrer op paa alt for smaa heste-rygge i alt for smaa sadler og er ikke dygtige nok til at mærke halthed eller ømhed.

 

Jeg væmmes, fordi en overvægtig rytter ikke tager det ansvar overfor hesten som det tilfalder dem at tage som ryttere. Hesten er ikke et forlystelses-redskab, og ridning er ikke en menneskeret.


luxmondy.daportfolio.com/

 

Cetereum auteum censeo Hyperflexionen esse delendam.

(nogenlunde efter Cato)

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Da jeg søgte
Forfatter: 
Dato:  13-07-2013 10:10

Efter låner til vores nuværende avlshingst var det meget vigtigt for mig, at låner lå så tæt på de 10% af hans vægt som muligt.

 

Han er 160cm, men vejer umiddelbart ikke mere end 525-550kg da han er en ædel hest. Begge de lånere som jeg har haft har ligget enten under eller lige ved de 10%.

 

Jeg har en enkelt gang måtte afvise en rytter pga vægten - ikke en særlig rar fornemmelse og det var ikke med min gode vilje, men det ville jeg altså aldrig byde min hest ( som iøvrigt helst går med 16 eller 16,5" sadel)

 

Personligt bestræber jeg mig på at ligge indenfor 10-12% af hestens vægt. Nuværende ridehest er en fyldig DV på ca 167cm. Hun vejer optimalt set ca 600 kg ( pt nok mere) og mit føl fra i år forventer jeg 170cm og med slutvægt omkring 650kg.

Selv vejer jeg pt ca 61kg og er 170cm. Jeg vil gerne veje et par kg mindre, men pga sygdom og operationer kæmper jeg pt for at holde vægten uden den bliver for lav. Jeg bilder mig ind at ingen af mine heste tager skade eftersom jeg ligger indenfor de 10-11%.

 

personligt synes jeg grænsen må gå ved de ca 15% - men det afhænger af mange faktorer som bla LS HORSES beskriver så fint længere oppe i denne tråd.

 


Mvh. Juliette

 

Ejer af den dejlige palominohingst Shulay Gold Fever, som er EU-godkendt, kåret i PSA og kåret som DK's første og eneste sportsaraber-hingst.

0
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider