Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mistet interesse
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 11:16

Hej HN.

Jeg har en DV/araberblanding på 18 år. Jeg har haft ham i 7 år.

Jeg står i en situation, som jeg selv synes er rigtig træls.

Når jeg skal hente ham ind fra fold kan jeg som regel bruge 15 min. på at prøve på at fange ham. Han vender bare om og går. Jeg har efterhånden svært ved at ''drive'' mig selv ud til ham, netop fordi jeg ved jeg skal bruge så lang tid på og fange ham. Har forsøgt at trappe ridningen ned, og bare hente ham ind for stigling og fodring, jeg har prøvet at variere træningen, jeg har forsøgt at lave den samme træning, men intet hjælper. Han gider bare ikke. Jeg mister simpelthen interessen for ham, fordi jeg ikke kan hente ham ind fra folden.

Desuden er han begyndt at opføre sig rimelig mærkeligt. Han er nemlig begyndt at blive bange for alting. Ting som han ikke har kigget på før, springer han væk fra. Jeg kan faktisk ikke binde ham mere i tilfælde af at han panikker, og springer grimen og tovene.

Jeg håber i kan give mig nogle råd så vi begge kan komme på rette kurs igen, og har mulighed for at kommunikere sammen igen.

Hilsen fra Julie Fog Møller

Det er ikke bidet der skal være blødere, men hånden...

0
0
Svar på denne tråd

synet!
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 12:45

Kan han have problemer med synet?

Med venlig hilsen

Maria-Louise Thane Kallehave

Stutteri Thanehøj - avl af DV og DSP

0
0
Svar på denne tråd

Eller måske smerter
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 13:53

Hej,

Heste, der har ondt, vil ofte blive frygtsomme og naturligvis mindre motiverede for at arbejde. Deres instinkter fortæller dem, at de er sårbare, og så bliver nervesystemet sat på overarbejde.

Jeg kender det med frygtsomheden fra min egen hest, der bliver ekstremt nervøs, når hun får ondt (har tilbagevendende problemer med korsbenet), og så ved jeg, at det er tid til at ringe efter kiropraktoren igen.

Så jeg ville nok få hesten checket - både syn og hele systemet - af en dygtig dyrlæge, der muligvis også er kiropraktor. Det kan jo være alt fra en begyndende forfangenhed til et uheld på folden, der har gjort den skæv et sted. Det behøver ikke nødvendigvis kunne ses som halthed, før det er blevet værre.

Held og lykke med din hest!

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd

måske du skal
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 13:55

sætte ham på stald og jordfold i en periode, hvor han bliver afhængig af at du fodrer på ham....hurtigt vil han forbinde dig med noget positivt - nemlig mad....

Tænker også at han måske har fået nedsat syn, når han reagerer som han gør....få dyrlægen til at tjekke....

KH:)Annette

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Stalden
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 15:53

Hej med jer

Det lyder jo egentlig meget logisk når i skriver det. Det havde jeg ikke lige overvejet. Tænkte måske at det med han overreagerede havde noget med alderen at gøre, men kan godt høre det lyder dumt :o)

Han går på løsdrift, og har endnu ikke mulighed for at komme på stald, da stalen er under opbygning :-)

Hilsen fra Julie Fog Møller

Det er ikke bidet der skal være blødere, men hånden...

0
0
Svar på denne tråd

Tage ham ind
Forfatter: 
Dato:  27-06-2013 16:54

En mulighed kunne også være, at han, trods sin alder, ikke bryder sig om at blive taget fra flokken. Og når du så kommer, så skal han alt det, han allermindst vil, og så er det klart, at han ikke vil komme. Det behøver, heldigvis, ikke altid at bunde i smerte, der er, heldigvis, mange andre ting end det, der motiverer hesten.

Min hest har et aleneproblem, og jeg kæmper rigtig hårdt for at løse det. Forrige sommer var hun vant til at komme ind fra fold og blive redet hver dag, og det var intet problem. Så fik hun diverse problemer, har haft rigtig ondt, og alting blev bare meget meget sværere. Så jeg er startet helt forfra med alt. Før kunne hun både rides alene og med andre, i efteråret kunne hun slet ikke rides alene, nu kan hun kun rides alene. Før kunne hun nemt tages ind fra fold, i efteråret kunne hun slet ikke uden at splitte det hele ad, og nu har jeg så trænet hende til, at hun sagtens kan igen. Min hest formidler tydeligt, hvad den mener om det, jeg præsenterer den for - måske din gør det samme?

Mit bud vil være, at du henter den på fold, trækker den lidt væk fra de andre, og slipper den igen. Næste dag lidt længere væk, og næste dag igen måske lige ud af lågen og så ind igen. Osv. osv.

For min hest var vendepunktet, at jeg vænnede den til at blive fodret lige udenfor folden, så kunne jeg rykke tættere på stalden, for til sidst at gå en tur ind. Bitte små skridt, helt korte sekvenser, og aldrig mere, end hvad hesten kan klare. Og nu dur det hele bare, med bortset fra at ride sammen med andre, men det arbejder vi på. Det er virkelig effektivt at træne på den måde, omend det tager lang tid. Til gengæld er resultatet også derefter, og jeg har virkelig svært ved at se, hvordan det kan gå den gale vej for os igen ved denne fremgangsmåde.

På en måde kan man sige, at hesten må da kunne de ting, når den har kunnet det før, men sådan fungerer det åbenbart bare ikke altid. Det kommer nok an på, hvor godt hesten husker de trælse ting, og hvor længe det har været træls. Min husker riiiiigtig længe, desværre. Det stiller store krav til mine evner som rytter og træner for min hest, men til gengæld lærer jeg meget, og jeg lærer at lytte.

Idag har jeg en hest som fortæller mig rigtig meget, hvis bare jeg husker at lytte. Og den kommer gladeligt galoperende hver dag, når jeg kalder på den, går frivilligt i ridehus alene, går frivilligt i trailer osv. osv. Det er meget givende, men selvfølgelig også svært når hesten så siger fra. Men er det ikke vores fornemmeste opgave at lytte til, hvad vores dyr forsøger at fortælle os?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider