Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

svær siutation
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:04

jeg står med en hest som jeg for lidt tid siden har købt, han er sent kastereret, og har før gået med 2 vallakker uden problem.. nu er han så kommet til mig, og jeg har en blandet flok med hopper og vallakker, som fungerer rigtig fint.. indtil ham her kom..

lige fra dag 1 tog han 2 heste til sig, de må ikke gå sammen med de andre, og hvis jeg skal have fat i en af disse heste går han helt amok, flygter sammen med dem, og hele tiden truer han mig, hvis jeg vil tage dem, eks hvis jeg skal bruge dem til ridning.. (det kan slet ikke lade sig gøre for tiden) for den nye truer mig med ørene helt ned af nakken, samt hovet og halsen hel nede ved jorden..

jeg er meget usikker ved at gå ind på folden, da jeg simpelhen ikke aner hvor jeg har ham henne, han slås en del med de andre vallakker, som har fået nogle grimme sår. frygter det er spørgsmål om tid, før der er en som får en alvorlig skade..

vi driver et ridested og har ført mange heste sammen, og jeg har aldrig oplevet noget så ekstremt.. jeg har ikke mulighed for at dele mine heste op, da de også skal kunne fungerer sammen på ridebanen og på tur..

vi står overfor en højsæson om 14 dage, og vores kunder ligger meget mærke til om, vores heste ser pæne ud, og ikke har sår og andre ting.. samt der bare skal være ro på hestene og flokken..

jeg har meget tænkt på aflivning, da jeg frygter lidt han vil blive en kaste boldt.. vil det være helt hen i vejret, at sige farvel til sådan en hest.?

Tur ridning ved vesterhavet, på islandske heste.

Se mere på vores hjemmeside.

Søndervigheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:13

... en ganske midlertidig opdeling?

Bare en ekstra fold i en periode, hvor der kun "tilføres" to eller tre heste henover nogen dage?

Og så krydse fingre for, at de heste kan lave et kammeratskab, der vil holde ro, når de alle føres sammen i en stor flok igen?

Hvordan er den nye på tur? Nogen gange kan man have held med, at transportere to heste meget sammen eller ride dem ud kun de to og de så gradvis vil danne et bånd.

En korrekt udført aflivning opdager en hest aldrig, men det er da surt at du har brugt tid og ressourcer på en hest, der før har opført sig normalt i flok - og nu pludselig ikke gør det.

Hvor længe har du haft ham?

Jeg har oplevet flere gange, at der kan gå 3-4 MÅNEDER før en flok falder rigtigt til ro efter der er kommet et nyt medlem.

1
0
Svar på denne tråd

324567
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:21

jeg har adrig oplevet at det tager så langtid, højst et par dage så er der faldet ro på.. jeg har detsvære ikke mulighed for sådan at særskille dem, jeg har ikke haft ham på tur endnu, frygter lidt hvis han skal sættes på særskilt fold, han vi splitte det hele ad, hvis jeg så skal bruge de heste han går sammen med..

tiden er knap.. da det snart vælter ind med turister, så skulle gerne have nogle rolige heste som barer fungerer, og som ikke er oversået med sår..

Søndervigheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

142356738
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:24

han virker her MEGET hingstet i sin opførelse, tror simpelhen det er vores hopper han bliver kulleret af..

Søndervigheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 22:09

hmm, hvad vil du gerne opnå med denne tråd? :)

- det er slet ikke negativt ment, jeg mener bare du skriver det slet ikke går, han er voldsom, du er bange for ham, du kan ikke dele op, du tør ikke ride tur med ham, han skader din forretning, og du vil ikke sælge, har jeg ret?

så lyder du nemlig allerede ret besluttet, jeg personligt syntes ikke det er grund til at aflive, hvis du fortæller nye ejere at han har brug for en fast flok kun bestående af vallaker, kan køber selv beslutte, jeg har kendt og hørt om mange vallaker, der kun kan gå med eget køn, endten pga tempramentet, de er for voldsomme, eller sent kastereret.

så stod jeg med hesten ville jeg sælge den videre, evt til lavere pris så et hurtigt salg kan finde sted.

held og lykke med det :)

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

1
0
Svar på denne tråd

udlån...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 22:35

Hejsa...

det var dog en øv situation du er kommet i.

Min tanke er, at et udlån kunne være en mulighed, der er mange steder hvor hopper og vallaker går hver for sig, eller måske en der har en gård med mulighed for opdeling.

Ved udlån undgår du han bliver kastebold, men "slipper" for at aflive en rask hest.

Lav en kontrakt at hvis hest og rytter fungerer så kan hun/han købe for fx 5.000 kr. efter et år.

mange hilsner og held og lykke

Stina

1
0
Svar på denne tråd

ikke svær beslutning
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 22:40

ts, jeg har lige taget et kig på din hjemmeside og hvis jeg må sige min ærlige mening så kan det ikke være så svært et valg for du kan da slet ikke have sådan en basse med det koncept du udbyder.

jeg ville sælge hurtigst muligt, eller som ovenstående skriver udlåne.

en sent kastrat kan nogle gange bibeholde sine instinkter resten af livet, specielt når hopperne er i brunst

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

1
0
Svar på denne tråd

32uioyuteyr
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 07:44

hejsa

jeg har ikke skrevet nogle steder at jeg ikke tør, at ride tur på ham, det er han bare ikke nået at blive brugt til endnu.

han blev kastereret som 14 års og er nu 17 år, troet det vil gå af ham så, da jeg var oppe og se og prøve ham, var han ikke hingstet men gik også med 2 vallakker.

ja jeg frygter også lidt hvad der sker, når en af mine hopper kommer i brunst, når han allerede ter sig sådan..

pt har han formået at give 2 heste en del skrammer og sår, en har en træls en på benet, og her i går aftes, gav han vores ælder vallak et flækket øjenbryn..

så ham den nye her han skal altså bare væk..

Søndervigheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 08:52

Sæt den billigt til salg, så er den væk. Andet er der vidst ikke at gøre.

Den skader mere end den gavner. Og kan du ikke sælge den hurtigt indenfor få uger, så afliv ham.

Du er selv besluttet på at den skal væk, så pøj pøj med det. :) Der findes en masse salgssider på FB med heste, og du kan jo også give det forsøget på hestegalleri. Er prisen lav nok, er han hurtigt væk. :)

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

Mangler du bilen til stævner?
Så er der her en mulighed:

Nissan Terrano II 2.7 Diesel
Skriv for info ;)

2
0
Svar på denne tråd

jhgjdfhghdfg
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 09:23

Ja jeg finder det så ret almindeligt, at sent kastrerede vallakker er svære og have i blandet flok....også selvom de kun har været 4 år da de blev kastreret - så at sætte en vallak ind til en flok hopper som først blev kastreret som 14 års vil i min optik kun kunne give problemer.

Aflivning er efter min mening ikke etisk korrekt i denne situation - det er manglende viden der er årsag til problemet - ikke hesten.

Her går hestene opdelt i køn og jeg har 2 vallakker som blev kastreret "sent" 3-4 års - de er kun henholdsvis 7 og 8 år nu, men kan ikke gå med hopper uden og blive lidt for hingstede.

Jeg håber du finder ham et godt hjem, hvor han ikke skal gå med hopper, så han kan falde til ro igen og igen blive en harmonisk og velafbalanceret hest.

Måske er der nogen der kan hjælpe dig akut, indtil et fast hjem er fundet til ham. (sommergræs på vallakfold)

Pøj pøj med ham.

Hesten er vores partner

0
0
Svar på denne tråd

2324354678
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 09:45

Mange tak for jeres råd.. han vi forsøge at blive afsat, jeg havde godt nok ikke skænket det en tanke, at sent kastereret hest, vil forblive hingst, men det har jeg så lært på den hårde måde.. aldrig mere sent kasteret heste herhjemme.. det dur bar ikke

Søndervigheste.dk

0
0
Svar på denne tråd

ikke for at skræmme
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 10:01

jeg ved ikke om mit indlæg kunne misforstås for jeg mener faktisk ikke at en sent kastrat behøver at være et problem (med mindre man har det koncept som TS)

jeg har selv sådan en, han går faktisk på blandet fold om vinteren, men bliver taget ud af flokken i foråret og sommeren når hoppernes brunst er stærk

han går på sommerfold med andre vallaker og en hingst uden det mindste problem og kan iøvrigt rides af selv helt små børn.

Han har krævet lidt mere opdragelse og bliver håndteret lidt mere konsekvent en de andre vallaker, men han er sød og dejlig at omgås.

om foråret når jeg "opdager" at han er på frierfødder hos en af hopperne (det er ikke til at misforstå, hingsten er helt fremme i skoene) så gå jeg bare stille og roligt ind på folden og når han ser mig med trække tovet, stopper hingsteadfærden og han kommer hen til mig og bliver villigt trukket med over på de store vallakers fold -

det er intet problem, så det skal ikke skræmme nogen til at få en sent kastrat - man skal bare huske at opdrage, og have forhold og muligheder til at kunne ændre lidt på sin foldsammensætning.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

2
0
Svar på denne tråd

horsemanship
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 12:47

Hvis jeg var dig så ville jeg opdele folden, og træne ham i horsemanship, hvis du er nervøs for ham, så ville jeg få en professionel ud og hjælpe mig.

Han er aggressiv imod dig fordi det er ham der er førehingsten og ikke dig. Du bliver nød til og vise ham at, du måske ikke er støre eller stærkere ind ham, men du er mere intelligent ind ham, at du er en værdig førehest, så han ikke behøver og være den der skal passe på dem alle.

For det lyder lidt som om at han testede dig, og nu mener han at du ikke er værdig til at tage nogen ud af hans flok.

Jeg mener ikke at du skal bruge vold men, være værdig føle dig værdig gennemføre alt hvad du sætter dig for, og udsmart ham.

det vil han respekter meget mere ind vold.

Jeg tror ikke at sælge ham vil være løsningen, med minder du kender personen og mener at de kan håndter ham.

Christina

0
0
Svar på denne tråd

tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 14:31

14 år

hvorfor kasterer man dog en hingst i den alder? nå men så er det fuldt forståligt :)

jeg er kan næsten ikke sige det bedre end horsespirit

Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen :-)

Nu på prinssesse hesten Pandora <3

Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3

0
0
Svar på denne tråd

Undskyld .....
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 22:09

Horsespirit - at sætte en vallak ind til en flok hopper som først blev kastreret som 14 års

He he he gad godt se de hopper

Mvh. Sanne

Søges: mindre/mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

1
0
Svar på denne tråd

fjghjdfgjdfhg
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 07:06

Ha ha ha .

Skulle da lige læse den sætning igennem et par gange før jeg opfattede fejlen .

Sikke nogle hopper .

Hesten er vores partner

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider