Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Skæv rytter?
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 08:31

Jeg ved ikke om jeg er skæv eller bare total svag på den ene side når jeg rider.

Men jeg kan mærke at jeg slet ikke kan ride ens på begge volter, venstre volte er fin, men så snart jeg går på højre volte føles det ikke så godt. Om det er mig eller hesten, ja så tror jeg det er mig i sidste ende. Hænderne er lige pludeslig mere livlige og det føles som hesten lige total stiv.

Mht til hesten er han jo nok blevet lidt stiv på højre volte pga mig, men det er massør på vej.

Nu er det jo så bare spørgsmålet: hvad kan jeg gøre for at blive styrket på min højre volte/side?

Det er vel også et spørgsmål om balance?

0
0
Svar på denne tråd

Gymnastik
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 13:20

Lige som dressuren er til at for at hesten opbygger muskler, balance og smidighed, er gymnastik det for mennesker. Så du skal skam nok bare finde dig et gymnehold, måske kan pilates eller yoga gøre en stor forskel.

I sidste instans kan en fysioterapeut komme på tale.

Jeg vil i hvertfald ikke anbefale løb, da du sagtens kan løbe med din skævhed og i så fald nærmest styrke den. Af samme årsag løber jeg heller ikke ret tit, det føles simpelthen træls fordi jeg åbenbart er skæv, eller bliver meget generet af vejens hældning ud mod grøften (vi har ikke fortov der hvor jeg bor).

Hvis du bare starter på hjemmeyoga kan du kontrollere om du kommer lige langt ned i begge sider, om armene er lige langt fremme/nede.

Er du til det alternative kan jeg anbefale rosenmetoden (massage) eller kinesiologi, her har jeg i hvert fald oplevet at blive rettet op, også i en grad så jeg tabte balancen når jeg skulle op at stå igen.

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

skæv...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2013 20:47

Jeg er skæv, og det fandt jeg ud af for få år siden - efter at jeg havde fået børn og var holdt op med at ride, selvfølgelig ;-)

Nå, men alle mine heste har været rigtigt gode på den ene volte og temmeligt dårlige på den anden. På et tidspunkt blev jeg træt af al den skævhed, så jeg sendte først hesten til kiropraktor, og den var lige. Sadel til sadelmager, og den var også fin. Og så til sidst mig til kiropraktor, der også gav mig tommelen op. Jeg har gymnatiseret, og redet undervisning, og i en periode på flere måneder skridtede jeg KUN ud og rettede min skæve opstilling, fordi jeg var så møgtræt af at være så skæv. Uden nævneværdig effekt.

Siden har jeg været til anden behandler, fordi jeg blev ved med at døje med smerter ned i det ene ben. Han stillede mig op og bad mig om at kigge ned - jeg var SÅ skæv! Fødderne peger ligeud, og maven pegede 10-15 grader væk fra ligeud.

Jeg tvivler kraftigt på, at det er noget, der er opstået "overnight", når nu alle mine heste altid har haft en favoritside. Det giver også rigtig god mening, for når jeg ligeudretter min overkrop, sidder mine ben og min underkrop i "ride på højre volte"-stilling. Så tror da p*kker, at mine heste ikke er ret gode til at ride til venstre :-)

Ham, som fandt min skævhed er uddannet manuel terapeut med specielt kiro-efteruddannelse fra Prag, så hans profil er nok ikke så normal. Han sagde i øvrigt, at det ikke var første gang, han havde haft en patient, hvor skævheden ikke var blevet set af kiro, for de kigger meget på ryggen og ikke så meget det der sideværts hofte-bækken-noget. Ellers har jeg hos mine børn (som sjovt nok også er skæve i hofte-bækken) også haft gode erfaringer hos en osteopat, som også manipulerer led, men på en mere blid måde end kiropraktor.

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

vi er alle skæve
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 07:06

eller sagt på en anden måde vores højre og venstre side kan ikke være lige, det er simpelthen ikke fysisk muligt.

der hvor problemet opstår er når skævheden bliver for udtalt, så det giver diverse fysiske og psykiske problemer.

jeg har i alle de år jeg har været behandler aldrig set en person der var fuldstændig lige i kroppen, det er uhyggeligt meget der afhænger af balancen i kroppen, og mange ryg, ben, hofte/bækken, problemer, kroniske smerter, og ikke mindst psykiske problematikker kan henføres til en sådan skævhed.

Som rytter opdager man rimelige hurtigt, hvis der sker en forskydning i denne balance, hvis skævheden bliver forværret fx ved et fald osv.

og jeg kan kun opfordre til at man hurtigst muligt får hjælp til at rette denne skævhed - for jo hurtigerer personen rettes tilbage jo færre efterfølgene gener opstår.

om man er til kiro, fys, kst, massage osv. er i og for sig ligegyldigt bare man som klient oplever at der sker en bedring.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Eva tirstrup
Forfatter: 
Dato:  07-06-2013 08:07

Ja jeg kan varmt anbefale dig eva tirsttrup. Jeg har fået utroligt meget ud af hendes hjælp. Nu kan jeg efter bare et kursus, hvor vi ikke havde hesten med men bare trænede os selv, kunne ride min hest mere lige og enda springe den rigtigt an i galop.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  07-06-2013 08:29

På min gamle hest kunne problemet være stort. Det viste sig at han var skæv, men vi fik ham rettet rigtigt godt ud, men jeg tror, trods flere gange kiropraktik at det aldrig blev helt godt. Vi kunne på de gode dage få en god ridetur på banen. Andre gange føltes det som en kamp ikke at få vælte indad følelsen.

Det er derefter jeg følgende er blevet gjort opmærksom på jeg har det sværere på den ene volte. På en af vores andre heste er jeg næsten "normal", dvs denne hest har ikke nogen problemer. Så jeg har tænkt en del over om det nok er min gamle hest der var problemet, og at jeg efter et par "sskæve år med denne hest skal tilbage til normalen(hvis man kan sige det sådan. Jeg har med min nye unge hest være en del obs på dette og har fra start gjort det til min kamp at være der lige meget på begge voler, det er altså bare pokkers svært med de hænder. Det er nok det værste. Men ja det er nok noget undervisning der skal til på dette problem.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider