|
|
| Købe ham tilbage eller ej |
|
|
Ak ja, så skete det jeg frygtede.... blev ringet op og spurgt om jeg ville købe mit "gamle" føl tilbage  Siden vi solgte det, har jeg fortrudt mange gange da man skulle lede længe efter nemmere følle bølle, og hans mor var i dén grad min øjesten. Men men... han er unghest stadig, ikke redet ret meget og høj som et sq... skur. Aldrig været i terræn, opvokset i løsdrift og ikke håndteret vildt meget i den forbindelse, derved erhvervet sig en badit streg eller to. Mange gange har jeg drømt om køber ville ringe og spørge om jeg ikke ville købe ham retur, men nu hvor det er sket og hesten som udgangspunkt er alt det jeg ikke søger.... så er jeg sq i tvivl . Ved hvad det fornuftige ville være, do doubt about that! Men mit hjerte er i dén grad stukket af med mig, for jeg ved hvordan hans mor var og hvordan følle var indtil vi solgte. Åh altså - Er der en synsk som kan fortælle mig hvordan fremtiden ville se ud hvis følle kom tilbage til os 
Helt og aldeles hesteløs....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den beslutning.... |
|
|
... er der kun én der kan tage - og det er dig  Men hvis det var mig, så ville jeg takke pænt nej. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1231456 |
|
|
Sif - Ja det er heldigvis kun mig der kan træffe beslutning  Skulle bare have gassen af balonen, kom som lidt af et chock for mig at få det tilbud lige pludselig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg er jo så |
|
|
pokkers pladder romantisk og kunne nok ikke sige nej hvis pengene, tiden og overskuddet er der så hvorfor ikke ??
Man behøver jo ikke tage alle "kampene" selv. Man kan jo evt. sende hesten i ridning. Jeg har en hest som jeg er ret sikker på jeg ikke ville kunne sige nej til hvis ejeren pludselig ringede og ville sælge.
Goodbyes are not forever Goodbyes are not the end They simply mean I'll miss you, until we meet again. R.I.P. Dixie, Sille & Labsen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123465 |
|
|
Iben - velkommen i klubben og dejligt at høre jeg ikke er den eneste  Vi har både pengene, tiden og overskuddet, så den del er ok heldigvis. Samtidig ønsker jeg ikke hest igen udelukkende for ridningens skyld og i starten ville jeg alligevel kun bruge tiden fra jorden af. Han er tilredet men aldrig redet i naturen eller hvor der er trafik, og det ved jeg ikke hvor nemt en 5 års kan vænnes til? Hans mor var ikke trafikvant da hun kom til mig, en vågen dame men alligevel "iskold" og trafik kunne ikke betyde mindre for hende  Kunne jo håbe følle var ligesådan, men men men... åh altså, det er jo til at blive skør af! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Årh altså |
|
|
Det er helt umuligt sagde Tvivlen Det er alt for farligt sagde Frygten Det er også unødvendigt sagde Fornuften Men du skal gøre det alligevel hviskede Hjertet. For en der selv stod med en hest, der var alt det "forkerte" kan jeg kun sige at ja, man risikerer at man skaffer sig en masse besvær og bekymringer men der er intet der slår følelsen når det så lykkes.. Hvis du har mulighederne økonomisk, tidsmæssigt og praktisk så ville jeg gøre det..
Jeg køber aldrig en travhest igen men jeg elskede hende jeg havde over alt på jorden. RIP Seven - 01.04.1990-26.05.2013
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sig dog ja tak |
|
|
men under betingelse af at nuværende ejer sender den i 1 månede træning på deres regning, hos en træner du bestemmer. ikke for at blive redet, men for at blive opdraget så du kan håndterer den igen. Jeg ved jo godt at du ønsker dig den hest tilbage, tror jeg har læst henved 100 (overdrivelse fremmer forståelsen) tråde, hvor du fortryder salget. rigtig god fornøjelse og så husk at nogle gange går drømmen i opfyldelse. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| han skal |
|
|
han skal hjem igen til dig - når alt det praktiske er på plads vil du fortryde i al uendelighed, hvis du ikke gør det! Og femårs heste kan sagtens vænnes til trafik - gjorde det med min egen, i starten var det bare ud for enden af indkørslen og hver gang der kørte noget forbi hun ikke reagerede på, så fik hun da guffer Super nemt og en måned senere red jeg ud alene på den  Men hvis du ikke kan overskue den indledende opdragelse, så send ham en tur om en træner, inden du får ham hjem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Køb ham tilbage og se om det går. Hvis ikke, kan du altid sælge ham igen, velvidende om at du gjorde forsøget. Hvis ikke du køber ham, vil du altid spekulere på om du skulle ha´ gjort det alligevel. Du skriver at du har tiden og pengene. Giv det en chance . Vh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala lu la lej |
|
|
altså i min verden er det små ting du skal træne og noget mange heste ikke er trænet i (trafik) så det ville ikke skræmme mig, den sidste jeg trafikvante var 15 år, det tog ca 3 uger  jeg vil ikke følge jettes råd, syntes faktisk det er decidret uforskammet, hvis det er det du ønsker - at sætte hesten i træning inden, kan du evt aftale at de sender ham et sted hen - som i selfølgelig begge er enige om, det skal jo gerne være et samarbejde og ikke handels krig så kan du betale det mere for hesten (hvad en træningen på et sådan sted koster i den ønskede periode) jeg ville uden tvilv gøre det, ville dog ikke sende ham i træning, da det i mine ører ikke lyder af alvolige problematikker - specielt ikke når du vil jord træne den første periode 
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Nu på prinssesse hesten Pandora <3 Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tak for alle jeres svar  Jeg var faktisk også overbevist om at han skulle hjem igen i går, da jeg skrev denne tråd. Træning ville jeg heller ikke kræve han skulle i, det er intet voldsomt og ikke noget vi ikke selv ville kunne håndtere. Jeg synes det er flot køber har kontaktet mig og spurgt om jeg ville købe ham igen, derfor ville jeg heller ikke stille krav hvis jeg skulle købe ham igen  Vi var ude og se ham i går, og vi vælger nok at takke nej af grunde jeg ikke lige ønsker at komme nærmere ind på her. Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning på sælgers regning |
|
|
Varmblod, er veje frem, - Jeg vil som gerne forklare dig hvorfor jeg synes at sælger skal betale for træning i håndtering. Det er fordi det er en forsømmelse fra sælger/ejers side at de ikke har trænet deres plag i alm. håndtering. som jeg forstod på Janni´s indlæg så var det de mest elementære håndterings situationer der manglede. og det er faktisk min klare overbevisning at det er et must at træne sin plag så den kan omgås på normale vilkår. Mit svar er nok også iblandet de problemer jeg som staldejer står med, og stod med for mindre en et par mdr. siden. da en sød men ukyndig ny hestejer (det ved jeg godt at janni ikke er) havde købt en 3 års der ikke har være i hænder, der ikke kunne stå bundet, der ikke kan stå for smed, der ikke kunne trækkes med osv. det er ikke sælger der ser nye ejer angst, eller magtesløshed overfor den søde lille ponyer der bare lige skulle ride til (sælgers ord) eller skal forklare og hjælpe med at lære ponyen at mennesker faktisk ikke er farlige osv. osv. de fleste skader på mennesker sker jo faktisk ved håndteringen af utrænede, angste og forvirrede heste og ponyer derfor synes jeg det er på sin plads at sælger sørger for at få trænet hesten i helt alm. håndtering, inden et evt. salg. det giver ny ejer og hest eller pony en god og fornuftig start på deres fremtid sammen. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej altså....... |
|
|
Det der med trafik osv behøver altså ikke være noget problem... Da jeg købte Deval havde han aldrig set biler, skov eller noget som helst... Han tog ALT i stiv arm... Selv lastbiler - løbende rådyr - løse hunde... Han absolut intet sagt til noget af det... Første tur i skoven på ham, havde jeg støttepædagog med, men den blev forskrækket over noget og farede fremad. Deval reagerede ikke engang... Og det blev faktisk ham der gik forrest på skovturene og gik forbi alt det farlige... Jeg ville hellere købe en hest der ingen erfaring har, end end der har dårlig erfaring. Det er langt nemmere at træne nye ting ind, end at aflære gammel (dårlig) adfærd... Pøj pøj med det hele 
Goodbyes are not forever Goodbyes are not the end They simply mean I'll miss you, until we meet again. R.I.P. Dixie, Sille & Labsen <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantasi vs virkelighed |
|
|
Tja, det er svært synes jeg. Jeg er slet ikke i stand til at være objektiv og fornuftig, hvis først jeg har forelsket mig. Min hest var absolut ikke jordens mest fornuftige køb, tvært imod kan jeg ikke se, hvordan jeg kunne have valgt værre Men jeg har haft hende i 5 år nu, det har ikke været fem gode år, men til gengæld høster jeg virkelig frugten af arbejdet nu. Jeg har jordens skønneste og dejligste hest, og jeg har smil på læben HVER dag - og det har været det hele værd! Jeg tror aldrig jeg havde kunnet slippe forestillingen om hende, hvis ikke jeg havde købt hende, da først forelskelsen var der. Men... Måske er det vigtigste for dig at finde ud af, om det bare er en drøm, som var der dengang, og som ikke passer ind i det liv, du har nu?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la |
|
|
Jette så man må jo købe en der er trænet, i stedet for at kigge på en utrænet og så kræve dyret bliver tilpasset ind. at du så som staldejer står med problemer er ikke sælgers problem, hvis køber vælger at kigge rå/utrænede heste må de selv tage den med staldejer og træne sig ud af problemet  - og nu er denne hest jo reddet en smule og tidligere håndteret, den har bare gået og hygget sig, det kan næppe kategoriseres som rå eller utrænet hest..
Den bedste dag i mit liv var da jeg fik grønt lys til at ride igen  Nu på prinssesse hesten Pandora <3 Blev mor den 28/08-12 til den smukkeste lille dreng <3 <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok - så tager jeg den igen |
|
|
en hest der sælges om det er til en rutineret rytter eller til en ny begynder skal i mine øjne kunne: trækkes til og fra fold på en rimelige fornuftig måde løfte ben kende stop, gå, bak signal få grime af og på berøres over alt på kroppen altså helt alm. håndteringssituationer jeg snakker ikke om trailerlæsning, turridning, trafiksikkerhed osv. osv. for der er vi fuldstændig enige - her kan ny ejer selv træne og så er jeg nødt til at oplyse dig om at det er staldejer der har ansvart for at heste på/i staldejers stald er ok i dyreværnsmæssig ordentlig stand mht. fx. smed og dyrlæge og det er godt nok lidt svært at overholde hvis du ikke kan håndterer hesten - så det kan godt være du synes at jeg som staldejer skal klappe i og lade ejer selv bestemme, men hvis ejer ikke magter heste så er det staldejers ansvar - sorry men sådan er loven og jeg indrømmer at jeg har modtaget min del af rå heste, hvor ejer faktisk blev noget overrasket også selv om de var oplyst om hestens træningsmæssige og håndteringsmæssige mangler. Noget andet er hvis det er ens eget sted, det kun er dig selv der håndterer hesten osv. så kan man jo sagtens købe en rå hest, hvis man magter det og har lysten til arbejdet. jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu må jeg så lige slå fast at hesten her på ingen måde er forsømt, langt fra - den er passet i hoved og mås . Jeg har måske fået formuleret mig forkert i første indlæg, det beklager jeg. Den har måske ikke været så meget i hænder som plag, som jeg havde haft den, hvilket jo ikke nødvendigvis betyder noget negativt. Efter at have talt med ejer igen, så er det ikke andet end normal ungheste adfærd, og ikke noget man som sådan træner væk. Blot en glad unghest  Jeg forstår godt hvad du mener Jette, men jeg ville aldrig kræve at sælger betalte for træning eller opdragelse af en hest. Så må man jo som køber kigge efter noget andet hvis man ikke er indstillet på arbejdet, eller selv betale for træningen, hvis det vitterligt er den hest man ønsker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Golani Magen |
|
|
Min 5 års er stabil i traffikken og vipper knap med et øre i traffikken.. Så det behøver altså ikke være en forhindring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lu la lej |
|
|
Jette du tager lidt voldsomt på vej syntes jeg, nu har jeg tygget lidt på det du skriver, og har besluttet at dele indlægget op så du kan se hvad jeg svarer på  en hest der sælges om det er til en rutineret rytter eller til en ny begynder skal i mine øjne kunne - ja i dine øjne, og så skal du selfølgelig gå efter en hest der er trænet i det ting (det er ts tidligere hest også) og du må kræve som opstalder at dine pensioneres heste kan håndteres, men du kan ikke kræve at sælger tilpasser hesten efter dine behov - og slet ikke at de kaster yderlige penge efter en hest de gerne vil af med. og så er jeg nødt til at oplyse dig om at det er staldejer der har ansvart for at heste på/i staldejers stald er ok i dyreværnsmæssig ordentlig stand mht. fx. smed og dyrlæge og det er godt nok lidt svært at overholde hvis du ikke kan håndterer hesten - så det kan godt være du synes at jeg som staldejer skal klappe i og lade ejer selv bestemme, men hvis ejer ikke magter heste så er det staldejers ansvar - sorry men sådan er loven - jeg har meget svært ved at se hvorfor du er nød til at oplyse mig om det? det er stadig væk ikke sælgers hovedpine, men din og din evt opstalder som har købt en rå hest, og jeg har aldrig i mit liv skrevet eller givet udtryk for du skulle klappe i i og for sig er denne diskussion total irrelevant i forhold til emnet, og jeg har heller aldrig sagt du skal lade dine opstaldere sejle sin egen sø, men det er igen ikke sælgers problem, hovedpine eller økonomi det skal gå ud over. resten er der vist ingen grund til jeg svarer på, da det bare ville være en gentagelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Følg dit hjerte... |
|
|
Du skal følge dit hjerte... Køb ham tilbage! Så ved du hvad der sker med ham - hvad enten du beholder ham eller sælger ham igen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
|
|
Jeg var selv ud i lignende situation for et par uger siden. Havde en DV hoppe og 2 afkom efter hende for 3 år siden. Solgte hoppen og det ældste afkom fordi jeg ikke havde tid til mere end 1 hest - det sidste afkom, en 5 års hoppe, skal ikke sælges, da hun har været skadet og enten bliver hos mig, eller kommer til de evige jagtmarker. For et par uger siden ringede faderen til pigen, der købte mit andet afkom for 3 år siden - en nu 9 års hoppe. Hun havde haft en skade, der har udviklet sig til artrose i højre forkode og kunne ikke længere anvendes som den springhest de skulle bruge. Hun blev erklæret uanvendelig af dyrlæge og de ville orientere mig i henhold til salgskontraktens indhold. Nu står hun hjemme hos mig igen  Vi fandt en pris som begge parter kunne acceptere og de har fået udbetalt halv forsikring på uanvendeligheden mod at hesten ikke blev aflivet. I søndags kom hun hjem - og jeg har ikke fortrudt et øjeblik!
Mvh Line Gelenegle laves - tæt på Aalborg - skriv PB for yderligere info Feriehus ved Malaga udlejes, byhus i Torrox i 2 etager med stor tagterrasse. Skal du have skrevet en sang? - så send en PB ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville sige nej tak |
|
|
Jeg har været det. og men den erfaring jeg har gjort mig ville jeg sige nej til tilbagekøb. Jeg har 4 gange købt heste tilbage, 2 heste en gang og en hest 2 gange. Alle gange har der været en grund til jeg solgte, og ved du hvad, grunden var der stadig da jeg købte dem tilbage. Den første var et føl, som jeg solgte fordi jeg ville have noget at ride på, og da jeg købte ham tilbage 2 måneder efter var han stadig et føl, og der gik ikke længe før jeg solgte ham igen for jeg ville stadig ride. I dag er han 15-16 år. jeg har kontakt med hans ejer, skulle jeg blive tilbudt ham, og jeg manglede en ny hest (hvad jeg ikke gør nu, så jeg ville sige nej) ville han blive prøvet og vuderet som jeg også ville gøre med en hest jeg ikke kender. Den anden havde jeg i 7 år før jeg solgte hende, og en af grundene jeg solgte hende var jeg ikke brugte hende, og hun kunne ikke det jeg gerne ville, og ville heller ikke kunne til det. jeg købte hende tilbage efter et år, og hun kunne stadig ikke komme til det jeg gerne ville, hun blev solgt af samme grund igen. og nej, selvom hun har en kæmpe plads i mit hjerte, ville jeg ikke købe hende igen. Den tredige, var alt hvad jeg kunne ønske mig, den prefekte hest. en af grundene til jeg solgte ham, var han havde meget dårlige hove, og vi bor meget vådt, og han skulle gå med sko, han blev halt hvis han bare gik et døgn uden. hos os trak han skoene af konstant og hele tiden, og det var syndt for ham. begge gange jeg har solgt ham, har jeg blidt mig selv ind der var ander grunde, manglene tid, lyst o.a. jeg er blevet tilbudt ham 2 gange efter, begge gange har jeg sagt nej. jeg bor stadig samme sted, og han har stadig dårlige hove. Boede jeg et andet sted eller havde mulighed for opstalding, ville jeg ikke udelukke at jeg måske ville sige ja til at købe ham tilbage. men jeg er næsten sikker på det bliver et nej. Vi har lukket vores stutteri, og har solgt en del heste og føl her de sidste år. Jeg har ikke ville have forkøbs ret på nogle af dem, for jeg har det lidt sådan, så kunne jeg jo bare beholdt dem, jeg har pladsen til det. Nu har jeg 2 gamle hopper og en plag tilbage, og interressen for heste daler, jeg syntes ikke jeg gider mere. Hopperne beholder vi, plagen skal væk. og der er jeg i tvivl, de gamle holder jo ikke evigt, og jeg er sikker på at plagen bliver alt det jeg gerne vil have, når han er tilredet og har fået noget erfaring. Men jeg ved jo også godt at jeg ikke får ham tilredet. så væk skal han, og det bliver også uden forkøbsret. Men kommer der en om 10-15 år med ham, og ham bliver som jeg renger med, så ved jeg ikke hvad jeg gør.
Venlig Hilsen Anni og Karoline Dunkans!! Og April Og Dunkans Indistar Kig ind på vores hjemmeside Stald Dunkans Hvor du også kan finde: Dunkans Foto, Dunkans Musik og Dunkans Troldehus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|