Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Maks alder på hest ved køb
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 09:42

Kort og godt, hvor gammel en hest ville du/I købe??

Lad os sige hesten har været velfungerende ridehest altid, og stadig er det.

Brug af hesten er hygge og let ridning.

Hvad er så maks for alderen?

Helt og aldeles hesteløs....

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er meget large
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:03

Max alder er nok 20 år, men det kommer helt og aldeles an på både hest og pris. Jeg kunne godt overveje en ældre, rolig hest da jeg primært skal have tilliden tilbage

1
0
Svar på denne tråd

Max alder
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:09

Min smertegrænse ville nok gå ved de 12-14 år. Det er primært fordi jeg knytter mig meget til mine dyr, og gerne vil have dem så længe som overhovedet muligt. Skulle den perfekte hest på 15-16 år stå der, så ville jeg nok købe den alligevel.

/Tina

»Mødre holder deres børn i hånden for en tid, men i deres hjerter for evigt«.

1
0
Svar på denne tråd

Mit ønske...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:20

... til en hest, er en ven og samarbejdspartner jeg kan have i mange år.

Derfor vil jeg helst ikke købe en der er over 8 år - for der skulle gerne være mange gode år tilbage i den.

Monty var 8 da jeg købte ham - men holdt desværre kun til han var 16 - de 8 år med ham var ALT for lidt!!

Dibber var også 8 da jeg købte hende - og hende havde jeg i 11 år hvilket efter min mening også var i underkanten.

Baloo har foreløbig været hos mig i 11 år. Jeg håber på MANGE flere år med ham :)

Og jeg ved godt at der ingen garantier er - man kan jo også miste en 5 årig hest til ulykke eller sygdom. Men rent statistisk BØR der være større chance for at have hesten i længere tid, jo yngre man køber den. Jeg skal dog ikke have unghest igen, da jeg ikke er dygtig nok til at ride til og til den indledende træning.

£isbeth & Baloo

The truth is rarely pure and never simple

Oscar Wilde

0
0
Svar på denne tråd

Kendt hest....
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:27

Jeg havde den mest fantastiske hest Morgan, som lærerhest, da jeg første gang fik hest - han var 21 år da jeg fik ham forærende.

Inden da havde jeg været passer på ham i 1.5 år, så ejer, Morgan og jeg kendte hinanden godt.

Så en kendt hest, som jeg ved er sund og rask for alderen, og kan holde til det jeg gerne vil, der vil jeg gerne gå op i alder for at få.

Skulle jeg købe, så ville min maks alder være 14-16 år alt efter hvad hesten kan og skal bruges til.

Skulle jeg købe en voksen hest igen, så ville jeg gå efter en på ca 10 år, så er de værste nykker overstået og de fleste rutiner lagt i hesten.

Men lige nu nyder jeg at ride ungheste, og glæder mig til at blive gamle sammen med dem.

mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Smertegrænsen
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:51

Hej.

Jeg blev engang tilbudt en 20-årig islænderhoppe, som jeg havde passet nogle måneder forinden. Hende ville jeg gerne have. Hun virkede så frisk og ung. Derefter blev hun forfangen, men det havde vist intet med alderen at gøre.

Hvis der skete et eller andet, så jeg skulle ud og købe en rolig hest, som kun var til hygge, så ville jeg sige 18 år. Jeg har set så mange unge heste måtte lade livet på det sidste, mens jeg også har redet på friske, gamle heste uden skavanker.

Generelt ville jeg dog hellere købe en yngre model, fordi jeg, som andre i denne tråd, knytter mig meget til mine heste og man ved jo med sikkerhed, at der er et begrænset antal år tilbage i en model på 18 år, hvorimod man jo kan håbe på mindst 20 år, hvis man køber en 3-årig.

Mvh

Heidi

~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~

0
0
Svar på denne tråd

blabla
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 10:57

En god sund hest på 20 år, ville jeg intet have imod at købe til børnehest, turhest, lærehest, hvis blot prisen var derefter. Men køber man hest i den alder, er det vel noget med at forvente kortere holdbarhed, og så giver man selvfølgelig ikke samme pris som for en 10 årig, der kan det samme.

Mvh. Katja

Pikeur Epsom stævnejakke, str. 76 (36), farve navy, sælges

Part søges til opmærksom dressurhest lidt udenfor Randers SØ

Se mere på profil

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 11:01

I bund og grund har jeg det som jer mht. alderen, men alligevel er jeg blevet i tvivl i forhold til mit behov.

Det er som sagt en hyggehest og primært skridtture der er formålet, samt få tilliden tilbage til hest, og kva mine skavanker skal hesten helst være så stabil som muligt.

Og samtidig når formålet primært er hygge og skridtture, kan jeg ikke lade være med at synes det er synd for en yngre og frisk hest, at den skal nøjes med dette.

Jeg har nu fundet 2 ældre heste, hvor ene er noget ældre end den anden, men til gengæld skolet langt højere end jeg nogensinde vil kunne udnytte hverken helt eller halvt.

Til gengæld er den så 24 år gammel, men ligner ikke just en på 24 år kva dens årelange træning.

Den frister helt enormt grundet dens erfarenhed og stabilitet, men alderen er jeg meget usikker på om jeg tør binde an med :/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 12:03

Og hvad mener I en fair pris er for en sådan ældre hypser?

0
0
Svar på denne tråd

tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 12:06

hmm nu ville jeg aldrig købe en hest til hygge og let brug, men hvis jeg skulle ville jeg være fløjtende ligeglad med alder, når man bare hygger og rider let kræves der jo ikke noget at hesten, så der syntes jeg det er "mærkeligt" at gå op i alder :)

vi købte engang en stor dejlig hoppe til min kæreste, og hun var 16 år :)

derimod en velfungerende dressur hest uden skader osv, vil jeg sige max 12 år, og den eneste grund til jeg siger en max alder er jeg gerne vil have glæde af hesten på et vis niveau i mange år, og jeg "gider" ikke tage alders hensyn inde for de første par år :)

Mangler du en proffesionel hjemmeside til dit firma?

så kig forbi http://xtnd.dk/

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 13:31

Som "hyggehest" (det er de vel allesammen) ville jeg sagtens turde binde an med en på 16 måske 17 år. Men nok ikke meget ældre.

Og så bliver jeg altid sådan lidt......øv, når jeg ser en hest på fx 24 til salg (eller hund på fx 8-9 år) Jeg ville hellere aflive end sælge i den alder. Man aner aldrig hvad der sker ved salg, hvor længe den bliver der eller hvor den ender. Det er aldrig sjovt men da slet ikke for en god ven, som man har haft i mange år og som nu fortjener sit otium....... Forstå mig ret!

Maria

Super sød welsh-blanding udlånes. Vallak, 6 år, 122 cm i stg. Kan rides i alle tre gangarter men er utrænet. Super nem at håndtere, helt trafiksikker, og rigtig samarbejdsvillig.

2
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 14:33

8 år tror jeg vil være mit max.

Som andre, knytter jeg mig utroligt meget til mine dyr, og min største frygt er at miste dem, så jeg fortrækker mine dyr så unge som muligt.

Vi har dog haft kig på en 18 års oldenborg, til selskabshest. Vi var liige ved at sige ja, men hans tænder var sleben helt ned pga. krybbebideri, så det sagde jeg nej til. Havde allerede sagt nej fra start pga. alderen, men manden fik mig overtalt.

Mvh. Lykke

*Proud owner of Pearl of Justice*
Tennessee Walking Horse

VENTER FØL TIL JUNI

*If love alone could have saved you, you never would have died*

R.I.P Dixie!

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 19:46

8 år er mit maks har jeg fundet ud af, min gamle var 8 da jeg købte ham, og jeg synes jeg havde alt alt for lidt tid med ham, selv om han var 20 da jeg aflivet ham her sidste år, jeg kunne sagtens have brugt mange år mere med ham, men skader holder man ikke for, han var ellers frisk og var klar til Mors stævnet lige før han blev skadet :'(

Jeg har dog en gang købt en på 16, men det var en pony og han blev også 26 eller måske mere, kan ikke huske det. jeg knytter mig sådan til mine dyr, min "nye" hoppe var 6 ved indkøb, igen fordi jeg regner med at skulle beholde hende ret så længe og 12 år var bare ikke nok sidste gang

Vi gør som vi plejer, og det fungere fint :)

0
0
Svar på denne tråd

sidebemærkning
Forfatter: 
Dato:  27-05-2013 22:13

uanset om man køber en 12 årig og har den 10 år eller køber en 2 årig og har den 20 år, vil det så ikke altid være for kort tid hvis man holder af dyret?

Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
1
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 01:25

Har lige været på markedet, for at finde en hest.

Der søgte jeg 5-10 år, jeg fandt en på knap 7.

Min første hest var 11 og rå, da jeg fik hende, det var fint den gang og fordi jeg har kendt hende hele hendes liv.

Hun er i dag 18, pensionist med gigt og stive ben (kommer nok af, at hun ik blir brugt mere), dog frisk som en 5 år.

Hvis jeg sku købe en ældre hest end 10, sku det være en lære hest, højt uddannet.

Du må stå inde for det du får ud af livet,
for der er ingen som går ud af livet i live

Rambo Wug 155cm med 370g sælges

0
0
Svar på denne tråd

Ældre heste...
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 06:35

Har du overvejet, hvilke krav en ældre, uddannet hest kan stille?

Min den gamle er nu blevet 19 år - og i modsætning til den unge (som er 5), så tåler hun ret dårligt at stå stille. Konditionen og muskelmassen skal holdes ved lige. Jo ældre hesten er, jo sværere er det også for det at "komme tilbage" - og jo hurtigere falder den sammen.

Den unge af mine kan stå en uges tid uden større problemer - det bør den gamle ikke gøre. Køber du en gammel hest, som ikke har været vant til andet end periodevise skridtture, er det selvfølgelig noget andet, end hvis hesten har været aktiv dressurhest ind til overtagelsen.

...men var det ikke en mulighed at låne en ældre, stabil hest til nogle skridtture i stedet? Om ikke andet, så til det er fastslået, hvor meget fysikken kan holde til?

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

1
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 07:52

Hvis du har andre heste, så uanset alderen og hvor lang tid du kan bruge den, så kan den jo bruges som selskabshest.

Jeg valgte at få part sidst år på Tanja, en gammel haflinger på 27, da jeg bare gerne ville igang igen, og mit helbred ikke kunne holde til at ride dagligt. Så Tanja var/er perfekt :-)

hun er lidt at en vildbasse på banen, da hun primært har været brugt som skovturshest - og hun opfører sig som en 5 årig, og er altid klar på den værste ;-)

hun har aldrig fejlet noget, før for en måned siden da hun begyndte at være halt.. Det har hun været i små perioder af gangen og det er altid gået over af sig selv, undtagen denne gang :( dyrlægen mener umiddelbart at det er en eller anden form for gigt, så nu skal hun være på smertedækkende de næste 5-10 dage og så skal vi se om hun igen bliver halt, da ejer og jeg er enige om at pris på røntgen med mere er for meget ift. Hendes alder osv. (Jeg ved det lyder hårdt, men det er sådan det er!), så hvis hun ikke bliver rengående igen, ja så bliver hun selskabshest for Kenzo (ejers anden hest)..

og det gør pisse ondt at skulle acceptere, men 27 er et fantastisk rideliv, og hun fortjener at få de sidste gode år..

så hvis du forbereder dig selv på at hesten måske i morgen, måske om 10 år ikke kan mere, og er ok med det faktum, ja så kan jeg ikke se problemet i at købe... Men en ekstra grundig handelsundersøgelse ville være en god idé :-)

håber du kunne bruge det til lidt..

Med venlig hilsen

Janni

0
0
Svar på denne tråd

det kommer
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 10:38

for mit vedkommende an på rigtig meget.

Om man har kendt hesten, hvor meget den er slidt, sind, helbred pris osv.

men skulle jeg købe en hest jeg ikkke kendte ville jeg have svært ved at købe en hest til mere end 8000-10000 kr hvis den var mere end 16 år gammel. og mere end 20 år gammel vil jeg ikke give mere end 5000. for en rask hest.

kendte jeg hesten derimod ville jeg give det samme men ville også turde købe en hest/pony på 25, hvis den er rask.

personlig vil jeg ikke selv købe en hest over 12 år ca. og helst max 8 år.

jeg har mine heste for evigtt, hvis det kan lade sig gøre.

jeg har en hyggehest på 21 der kan gå en skovtur og en pony på 30 der ikke kan ande end være selvskabshest, så der er mange gode år i en eksempelvis 15 år gammel hest

Jeanet

Da jeg var mindre forstod jeg ikke ordsproget :"Horses are like potatochips you can´t just have one", det gør jeg nu - både på den ene og på den anden måde ;-)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 10:53

Skulle jeg ud og købe hest nu og her, skulle det være en ældre model, ca 15-20 år med et ROLIGT hovede! Jeg skal have roen igen og skal have en hest der ikke bliver bange for et blad eller en fugl.

Så jeg ville gladeligt spendere 7-9000 kr på en ældre model der er rolig og ellers ikke fejler det vilde. Den skal for mit vedkommende kun bruges til turhest og måske lidt skridt og trav på bane ved lejlighed! Så intet vildt der. :)

Men hvorfor si'r du det ik', som det er?

Mangler du bilen til stævner?
Så er der her en mulighed:

Nissan Terrano II 2.7 Diesel
Skriv for info ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 10:56

Tak for alle jeres svar :)

Vi har ikke andre heste, da jeg valgte at gå af med hestene og opsige stalden for omkring 2 år siden pga. sygdom.

Part er overvejet og kigget efter, men det virker ikke rigtigt på mig af forskellige årsager.

Hvis helbredet ikke holder til descideret ridning, bliver den under alle omstændigheder, da ridningen ikke er eneste årsag til jeg ønsker hest igen.

Udlån er jeg ikke vild med, da jeg som de fleste andre i tråden her, altid ender med at blive rigtig glad for hesten, og ville ikke kunne bære at skulle af med den igen, når udlånet slutter.

Den aldrende hest omtalt her, takker vi pænt nej til. Tør ikke, på trods af den har været aktiv op igennem alderen, men nej... tør sq ikke.

Tak for hjælpen, nu fik jeg da lidt mere at spekulere over :)

1
0
Svar på denne tråd

ældre heste.
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 12:16

jeg har flere gange købt/fået ældre heste, for 5år siden, købte jeg en 19årig DV, da jeg manglede en bombesikker hest, til at gå med på ture med min unghest, så dens ro kunne smitte af på den unge, den havde jeg 1½år ca. hvorefter den blev slagtet, da den blev halt, og mistede livslysten. den gav jeg 3000,- for, og ville ikke være gået over 5000, da det var en stor hest, som bar præg af dens alder.

for en måned siden fik vi så igen en ældre hest, på 19år, denne gang en welsh blanding, på 139/stg, som er frisk og frejdig, men sød, den er også lidt muskelfattig og stiv, men pga. dens væremåde, er jeg overbevist om der er flere gode år i den, den har vi fået som afløser for min 5årige datters shetlænder, som hun er blevet for stor til, og da den jo kun er kat.2 pony, passer det nok med min datter kan få ny og større pony når hun bliver så stor at hun alligevel skal til at op på noget større.

Mvh Gitte

..og de 4 yhyh'er

Turf King hovsko str. 4 (135-140mm) sælges. kun prøvet på hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider