|
|
| Eksams hjælp |
|
|
Hej  Lidt hurtigt indlæg..... Min datter har desperat brug for hjælp......, og lærene vil IKKE jælpe hende. Hun står og skal se den Danske kortfilm Cafe Hecter, for at kunne komme gennem nogle af emnerne til eksamnen. Er der nogle der ved om der er et sted her på nettet hvor man kan se den??? Hun skal bruge det lidt hurtigt..... og bib er lukket, så vi kan ikke låne den der...... hvis de overhovedet har den..... På forhånd mange tak  Mvh Signe
Highland Pony Man er vel Skotte I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE (Sitat: En anden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Find den online, biblioteket har også alle deres film online til streaming, så der kan i nok finde den, ellers må i købe den som download  Held og lykke...
For where your treasure is, your heart will be also. Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM. Send pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Den ligger på Filmstriben.dk - hun kan logge ind med sit UNI-login hvis skolen abbonere på det.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyrik... |
|
|
Åhhh...... lige en ting mere..... Er der en der kan forklare mig hvad lyrik er?? Jeg prøvede at læse mig frem til det, men blev bare dummere af det 
Highland Pony Man er vel Skotte I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE (Sitat: En anden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak for hjælpen :) |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Lyrik Ordet lyrik kommer fra græsk lyra, der er navnet på et strengeinstrument. Mens drama og epik lægger handling og replikker frem, koncentrerer lyrikken sig om en intens øjebliksoplevelse. Den fortæller ikke - i hvert fald ikke primært - en historie. I stedet fastfryser den lyriske tekst et øjeblik, en følelse, en stemning i en stram form. Digte kendetegnes af koncentration i dobbelt forstand. Dels er digteren koncentreret oplevende, dels er digte sprogligt fortættede udtryk. Den lyriske genre er båret af en række akustiske virkemidler som klang, rim, rytme, tonefald, melodi, og af en række skriftlige virkemidler som grafisk opsætning, stram sætningsopbygning, liniebrud og -skift. Digte er opbygget i enheder, der kaldes strofer, som afgrænses af linieskift. Stroferne består af linier, såkaldte vers. Et digt består af et sprogligt struktureret forløb. Ofte er det opbygget af en række sproglige billeder, og mange digte har derfor både et real- og et billedplan, dvs. en reel udgangssituation og et symbolsk lag. Et af hovedvirkemidlerne i digte er den rytmiske virkning af gentagelse versus variation. Den ældste nordiske lyrik findes i skjaldekvad og eddadigte. Folkeviserne er primært episke, men dog har omkvædene ofte et lyrisk præg, der anslår grundstemningen. I barokken bliver salme, arie, lejligheds- og hyrdedigte de dominerende undergenrer, mens den følsomme sentimentalisme og romantikken lader lyrikken udfolde sig i fuldt flor. Her er lyrikken den genre, hvor digteren gennemspiller sit subjektive følelsesregister. I den senere modernisme opgives brugen af rim og fast metrisk rytme delvist. Kernen i poesi er en situationsoplevelse af intens art. Typisk åbner eller lukker verden sig for tekstens jeg. Lyrik fortæller om en måde at have eller opleve verden på. Digte er koncentrerede tekster, der koger oplevelserne ned til det essentielle, og sproget til stramme billedstrukturer. Derfor lægges der vægt på det følelsesmæssige udtryk, og ydre handling nedprioriteres. Lyrik er en væsentlig del af pensum, så det har din datter da forhåbentlig 100% styr på, der er en ret stor chance for at hun kommer op i netop det (Gymnasiel eksamen?) -Igen, held og lykke 
For where your treasure is, your heart will be also. Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM. Send pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Eksamen |
|
|
Gymnasiel eksamen........????? Her hjemme er vi kun nået til 9 klasse (special klasse) og lærene vil ikke hjælpe hende for de mener, at jeg burde have fritaget hende fra eksamnen......, hvad jeg var/er dybt uenig i. Hun skal lave noget de kalder en fordybelse opgave. hun har valgt lyrik "lille mulat" men aner ikke hvad hun skal stille op med den.... hun har dog læst den..... men ellers ingen forklaring. Det var det samme igår ang. en anden opgave....., og da jeg skrev til dem fik jeg intet svar, og idag fik hun at vide, at nu var løbet kørt for den opgave, så det kunne være lige meget....... De skriver så til mig idag, at der er en masse noveller hun ikke har læst og film hun ikke har set...., og det er det matriale hun skal op i. Når jeg så spørg ungen...... siger hun at hun HAR læst dem, og set filmene.... samt hun kan give mig helt korrete og uførelige refaretter af dem............og at de ligger i hendes mappe over i skolen..... Jeg ved ikke hvad jeg skal stille......., har haft problemmer med de lære siden klassen blevet startet op. Jeg er ved at gå ud af mit nogen lunde gode skind......, men jeg vil jo gerne at hun klare sig så godt som muligt til eksamen. Jeg ville ønske hun havde valgt en novelle...............
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ****** |
|
|
Kan du ikke tale med lærerne, må du gå et trin op, og tale med skolederen. Hvis lærerne mener hun er så langt bagud, burde de have kontaktet dig noget før! Vh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg ville også vælge at gå til skolelederen og/eller bestyrelsen for det er da helt uacceptabelt. Mht. eksamen, så må hun jo bare gøre det så godt hun kan, har de ikke givet hende noget info om hvad hun skal gøre ved teksten? (altså normalt får man jo en tekst, -novelle/digt/lyric ect. og så en række spørgsmål/opgaver til denne.. Hun har ikke fået andet info end tekst + "fordybelsesopgave" ? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mette..... :0) |
|
|
Åååhaa......Mette  Du aner slet ikke hvad du siger *g* Jeg sad til møde med hr skole-inspektøre for et lille ½ års tid siden, og det var noget af en oplevelse....... OG udfordring.... Han tede sig som en 5 årig, og var lige på randen til at tude fordi jeg kom med min uforbeholdende mening om hans skole og lære, samt mangel på kvalifkaseret undervisning. Og der sad han så som anden lille korn-fed-konditer unge, med kors lagte arme omme bag sit alt for store skrivebord og surmulede, og kunne kun ryste på hovedet, når noget ikke passede ham..... (hvad der for øvrigt ikke var ret meget der gjorde) Og det såkaldte eksam spørgsmål kom vi aldrig overens over. Ham magter jeg ikke at tale med igen......, han er helt uden for rækkevide. Og nu er lærenes eneste svar til min datter, når der er noget hun ikke forstår...... "det er også dumt af din mor, at hun har valgt at du skal til eksamen"...... men jeg har skaffet mig hjælp..., min moster er lære og kender godt dette års pesum, så vi trækker på hende. Det er heldigvis sidste skole år der for hende....., så skal hun på husholdningsskole/efterskole 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksamen |
|
|
 Jeg er så frustreret og rasende, så det næsten kan være løgen.... I går lavede jeg dette her indlæg, for at få hjælp til noget forklaring af hvad Lyric er for en størrelse..... Og mange tak for hjælpen, vi fandt ud af det, og min datter lavede sin opgave til i dag som hun skulle. Min datter havde valgt at lave "lille mulat" af Cecil Bødker. Hun havde trukket et emne og inde for det emne var nogle valgmuligheder, og der af lille mulat. I går lavede hun noget skriftligt til den opgave til i dag, men den ville læren ikke have, og hun fik at vide, at hun ikke måtte lave lille mulat, og har nu fået en anden opgave, som de har valgt til hende, så nu skal hun starte forfra........ må de godt det, og er det iorden???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| @!#$ lære |
|
|
Samt i dag, sender de hende hjem fra skole tidligt i formiddags, fordi de mener hun har øre betendelse, så nu går hun også glip af dagens dansk og engelsk, som hun snart skal op i. Og der er ikke skid i vejen med hende......., ja ja, hun er da forkøllet, men det er da ikke noget man dør af. Vi tog så til lægen....., og hendes øre sider, som de skal og de så fine ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345½ |
|
|
Jeg ved ikke om du allerede sørger for det. Men uden i øvrigt at kende noget til dine/jeres forhold overfor skolen/lærerene så vil jeg anbefale at du får så meget på skrift/email/optagelser af tlf. samtaler som muligt i din kontakt til skolen. Tag "samtaler" via email og få afgørelser på papir. Jeg ved godt at det er nemmere og hurtigere at tale i telefon eller face too face, men det er dælme svært at afgøre bagefter hvem der sagde hvad... Hvis du taler med skole eller lærer i tlf. så bånd samtalerne, det må du gerne når du er den ene part i samtalen - også uden at sige det til modparten. Hvis der er basis for at klage over afviklingen af din datters eksamen så hun kan få lov til at gå op til reeksamen til efteråret, så var det måske det bedste? I så fald har du brug for så megen dokumentation som muligt du kan sende over i ministeriet der svjv er dem der tager stilling til en reeksamen. En ting er at der er opstået misforståelser og problemer, men uanset hvad det går ud på så er det bekymringer din datter ikke har behov for oven i en stresset eksamen. Jeg ønsker jer held og lykke med det.
Hilsen Jens Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET! "Tænk det du vil, og gør det, du gør."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er alternativet |
|
|
til 9. kl. afgangseksamen? skal hun gå videre i livet uden en afgangseksamen, eller er hun blevet tilbudt en anden løsning ala reeksamen eller 10. kl. med afgangseksamen? Det er jo ikke den bedste start på livet at forlade skolen uden en 9. kl. eksamen. Du siger hun går i special klasse, hvilke problematikker er der tale om? Jeg forstår ikke helt hvorfor hun fx. ikke ved hvad lyrik er, hvis hun ellers har været i skole, det må da være blevet gennemgået hvis det er en del af pensum? Er der tale om meget fravær?
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skole..... |
|
|
Hej Jens Lige pt. forgår alt kommunikation over forældreintra, så det er på skrift......., altså de ting de vil svare på. Golda Showers: Nej, hun fik ikke tilbudt nogle alternativer for andre muligheder for, at kunne få en eksame, da de (lærene) for 6 - 7 mrd. siden fraråde hende at gå til eksamen i stort set alle fag med undtagelse af engelsk. Jeg har selv måtte undersøge mulighederne for et efterskole ophold for unge med handicaps. Min datter har diagnosen Asperger, og går i en special klasse med 4 - 5 drenge af samme diagnose. Hun har i mild grad og drengene har i svær grad. Hun har da været syg, men ikke mere ind så mange andre så 0% fraværd har hun ikke, så skulle da mene at gad lærene at tage sig tid til at gide hjælpe hende så kunne hun sagtens følge med. De siger at der er en masse tekster og kortfilm hun ikke har set eller har. Men når jeg spørg hende så kan hun give mig et fuldt ud og korrekt refaret af samtlige film og tekster som de har arbejdet med...... Jeg kunne skrive tolpe op og stolpe ned ang. denne her klasse, men inden I vil blive færdig med at læse det, vil man blive helt rundtosset og falde ned af stolen af bare chok...... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er det muligt |
|
|
at tage 9 klasse igen? Jeg tænker på en anden skole eller en efterskole med fokus på asberger problematikken?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spasser klasse......... |
|
|
Golda Showers: Nej, der er ikke andre muligheder....... da vi stod i 2007 og denne her klasse skulle laves, så blev der undersøgt om Kasper skolen i Ballrup havde plads til min datter,for det var mit første valg, men det havde de ikke. De tog kun egne elver ind (børn fra Ballerup kommune) Så denne her klasse blev lavet, for vi havde ingen alternativer til sådanne unge i denne her kommune. Hvis 9 klasse skal gås om vil det blive i samme klasse som nu med samme lære......., og det tror jeg faktisk ikke at vi overlever.... Men hun er også tilmeldt husholdningsskole/efterskole her efter endt skolegang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Havde hun tidligere fået den lille mulat godkendt? Man skal altid ha den tekst man vælger godkendt, hvis ikke de har gjordt er opmærksomme på dette, så er det en fejl, men den skal selfølgelig godkendes inden man bruger den. Jeg havde ikke selv lyrik som en del af pensum før jeg begyndte på HF, men det er jo nok blevet ændret siden, men det er nu en svær genre. Nu må hun heller vælge en nemmer tekst/en novelle og så husk at få den godkendt.  Pisse irriterende, men se det fra den lyse side, der er kun få uger endnu der skal overståes, så kan i komme væk derfra og så ville jeg helt klart sende en skriftlig klage til skolestyrelsen med alle dokumenter vedlagt (som en anden skriver, sørg for at få alle jeres samtaler på skrift! Hvis de sender hende hjem igen, så bed dem om at sende grunden i en email ect. ect.!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Et lidt kort svar, da jeg skriver fra mobil. men af mine elever har gået på Rudolf Steiner-skole t.o.m. 9. klasse, og har dermed ikke været til prøve sidste år. Hun går derfor til 10. klasseprøverne i år i stedet, og såfremt hun består, er de adgangsgivende til gymnasium mv. /SC.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| steiner skoler |
|
|
Har vel til og med 12 klasse, eller er det kun vidar? Nu er det så ikke helt billigt at gå på Steiner skole, er privatskole en mulighed for jer?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nlsipejje |
|
|
Børn med særlige behov har krav på støtte og hjælpemidler, ifølge folkeskoleloven. Men man kan også undtages fra eksamen og tests, hvis læreren skønner det er nødvendigt - aka at eleverne ikke kan klare det, uanset hvilken hjælp de får. Uanset hvad så taler I langt forbi hinanden, lærerne og dig, og det må I jo rette op på. Du er nødt til at forstå deres begrundelser, dvs du skal spørge indtil du forstår, hvorfor de vælger som de gør. Glem ikke, at de ser et barn og du et andet, sådan er det altså - men I skal mødes om, at finde ud af, hvad begge parter ser. Hvorfor er det vigtigt, at hun får 9. klasse nu, synes du? Ville det gøre noget, hvis hun ventede - eller fik det som 10 klasse? Der er gode efterskoler for børn som din datter, hvor hun både kan tage 9. og 10 - var det ikke et bedre alternativ til husholdningsskole? Det lyder som om din datter blir forvirret, og ikke har samme opfattelse som lærerne - hvilket er meget almindeligt - og du har endnu en 3. opfattelse - det duer jo ikke. I er ødt til at samarbejde. Altså: spørg skolens, indtil du forstår deres begrundelser, og lyt til dem. Kom med dine begrundelser og forlang at de lytter - og find ud af,hvad din datter vil - det er jo hende, der skal bestemme så meget hun er istand til. Det er bare stensikkert, at lærerene ikke handler som de gør, for at genere nogen - de ser noget, som du ikke ser. (og din beskrivelse af skolens leder er ikke så pæn, det er lidt dumt at tænke sådan, om dem der skal undervise din datter).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skole... |
|
|
Ananta: Hvad der står skrevet om Hr. skoleinspektør kan du sådan set have ret i er forkeret........, men det er nu engang sådan det forholder sig. og ang. husholdningsskolen, så er det en efterskole for børn/unge med speciale behov, der i blandt unge med Asperger..... Så der er jeg sådan set, ret sikker på mit valg. Hvordan lærene opfatter/ser på min datter, og hvordan jeg selv ser min datter gider jeg ikke simpelthen ikke komme ind på. /Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad er problemet |
| Forfatter:  |
Hippodama |
| Dato:  |
24-05-2013 11:52 |
|
Hej. Hvad er problemet helt konkret nu?
Er det 9. klasse?
Hvilke fag skal din datter op i og hvornår? Er det mundtligt/skriftligt?
Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
uden at blande mig i det reelle problem, vil jeg lige gøre dig opmærksom på en lille detalje. Når sommerferien starter ryger du af forældreintra, så hvis du har brug for at gemme det skrevne skal du huske at printe inden. Alt mulig held og lykke til din datter, at leve med autisme ligegyldigt navnet, er en udfordring. Husk Temple Grandin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dansk eksamen |
|
|
Så er det i dag, at min datter endelig fik overstået den længe ventet skræklige dansk eksamen........., og det gik rigtig rigtig godt. Så kan næsten ikke få armene ned igen er så glad på hendes vejne . At hun gik op og fik en fin karakter, trods sin nervøsitet og meget modarbejdelse og mangel på hjælp i skolen her i eksamstiden, så har hun gjort det rigtig rigtig flot  Mvh Signe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|