Som TS skriver så er der efterhånden en del der har den holdning at hvis man tænker på dyrevelfærd så rider man selvfølgeligt bidløst...
Min holdning er at det i sig selv er en sandhed med modifikationer og at der er en hel del der gør det fordi de ikke enten ikke har lært at ride med bid eller også at deres heste ikke er ordentligt tilredne - hvilket igen falder tilbage på rytteren.
Der er også mange der både kan og evner at ride med et bidløst "system" så jeg forsøger ikke at skære alle over en kam, misforstå det nu ikke, men "de andre" findes og der er mange af dem!
Lad mig komme med et eksempel:
www.youtube.com/watch?v=ucjdhKXXEPY
Hvis det er dette man mener når man siger at man rider bidløs, så tager jeg hatten af!
Desværre er der mange der ikke er nået dertil endnu og så er det at jeg bliver lidt mere skeptisk. Det er åbenlyst at mange der får problemer i deres ridning søger at løse problemerne ved at ændre udstyr. Når de er nået igennem de muligheder der er med indspændingstøjler, forskellige bid og hvad man ellers kan finde på indenfor konventionel ridning, så kaster de sig over de bidløse muligheder og så er der en god chance for at missionen lykkedes.
En af de gamle Grækere sagde engang: "Giv mig en vægtstang der er lang nok og jeg skal flytte hele verden for dig". Dette gælder helt praktisk for nogen af de bidløse hjælpemidler og selvom der ikke ligger noget på tværs i munden på hesten kan et bidløst hovedtøj påvirke hesten mange gange hårdere end noget man kan finde på at give den i munden - men det er jo dyrevelfærd når det er bidløst...
Min holdning er at; ja man kan helt sikkert påføre hesten smerte og ubehag med et bid i munden, men det kan man så sandeligt også ved at påvirke andre dele af hestens anatomi.
Igen falder det tilbage på rytteren. Hverken bid, pisk eller spore behøver at være noget der mishandler hesten eller giver den ubehag, men muligheden er der i ukyndige hænder. Lige som den er der i lige så høj grad med bidløse hjælpemidler...