Ja da. Jeg er uddannet laborant for små ti år siden.
Jeg blev optaget på baggrund af min matematiske studentereksamen med biologi og matematik på A niveau og kemi og fysik på B. Det gjorde første semester til en del gentagelser, men fint for mig. Organisk kemi sad ikke helt fast i gym, men der faldt det på plads ved gentagelsen.
De tre semestre er kompakte, og det går stærkt. Dengang arbejde vi i moduler med forskellige hovedtemaer. Altså et fødevare modul, molekylær biologi osv. Så først en masse teoritimer og efterfølgende forsøg og øvelser i laboratoriet. Man arbejder i grupper og afleverer fælles opgaver. Undtagen den sidste hovedopgave, som udføres på din elevplads.
Formålet med skoleperioden er at få gennemgået så mange alm analysemetoder og teknikker, som er basale i arbejdet. Dernæst skal man i praktik i et halvt år og evt forlænget i et halvt år som trainee.
Dér lærer man først hvordan et laboratorie egentlig fungerer i praksis.
Dengang var vi mange om buddet på praktikpladser. Og det var ikke alle der fik lige i første omgang.
Jeg kom ind på Aarhus Universitet afd for Mikrobiel Økologi og en afd for Genetik og Økologi. Det var kanon spændende og jeg elskede forskermiljøet. Derefter fik jeg en tidsbegrænset stilling. Og startlønnen var dengang 19.000.
Efter tre mnd som arbejdsløs fik jeg job på en elektronik virksomhed (altså et spring fra biologien til rent kemi og fysiske analyser), hvor jeg er endnu og udfører en bred vifte fra egenkontrol, kvalitetskontrol, og rapporter til kunder.
Jeg er helt klart lavtlønnet set i forhold til gennemsnittet. Og der er stor forskel på lønnen alt efter hvilken landsdel du får arbejde i.
Gå ind på HKs hjemmeside evt DLF (dansk laborant forening) og kig lønstatistikker.
Jobmuligheder er helt klart bedst på Sjælland. Her i Jylland er det meget svært. Min gamle studenter kammerat fik ikke job, og læste videre til procesteknoglog og videre til kemiingeniør, før det lykkedes med job.
Men god arbejdslyst. Det er et spændende fag med mange niche områder at nørde sig ud i.