Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Aspartam - hvornår kræftfremkalende?
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 22:07

Hej HN

Jeg har lige et spørgsmål omkring sødestoffet Aspartam.

Det er sådan at jeg ofte drikker Pepsi Max, ca hver eller hveranden dag, og ved godt at det er for meget ;)

Nu er det bare at jeg lige har hørt, at det sødestof der er i Pepsi Max, altså Aspartam, er kræftfremkalende samt kan give en masse andre gener.

Og så er det bare jeg tænker: I hvor store mængder er det farligt?

Mvh Rikke :)

Du kan hvad du vil. Nogle gange skal du bare kæmpe ekstra hårdt for det :)

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig godt
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 22:47

Gift er aldrig godt for kroppen :)

Alt er jo kræftfremkaldende i dag - men derfor behøver man jo ikke byde sygdommen indenfor.

0
0
Svar på denne tråd

laborant
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 23:29

Da jeg læste til laborant, lavede vi en opgave om lige netop aspartam. Så vidt jeg husker, kom vi frem til, at man skal spise 4.000 pakker sukkerfri gajol om dagen, for at det var i en farlig dosis. Jeg ved ikke lige hvordan du omsætter 4.000 pakker gajol til pepsi max, men jeg tror, du skal drikke virkelig meget, før du er i farezonen

Men selvfølgelig: alt med måde

Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen

De bedste kys kommer fra en varm mule

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-04-2013 23:31

Okay ;)

Men tak for hjælpen :)

Du kan hvad du vil. Nogle gange skal du bare kæmpe ekstra hårdt for det :)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 00:01

Nu er det nogle år siden, men da jeg undersøgte det, der var det noget i stil med 10 L lightsodavand om dagen, der skulle indtages af et individ på størrelse med en baby, før det var kræftfremkaldende.

Og det skulle være sodavand, der var minimum 6 måneder for gammelt, da aspartammen skulle henfalde til et andet stof (som jeg ikke kan huske navnet på), og det har en lav reaktionstid ved stueforhold.

Som sagt, det er nogle år siden, jeg undersøgte dette i forbindelse med Kemi B opgave-halløj, så jeg har ikke kilder eller noget mere desværre. Men jeg husker overstående "citat" tydeligt, fordi det var så obskurt et scenarie :D Nye undersøgelse kan selvfølgeligt have vist andre ting.

0
0
Svar på denne tråd

sygdomsfremkaldende
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 06:17

TS, jeg tror du skal se lidt anderledes på at et produkt er kræft fremkaldende.

vi kan være helt enige om at gift ikke er sundt, heller ikke i små mængder, men der er mange andre parametre der skal være tilstede før sygdommen bryder frem.

Personligt drikker jeg ikke sodavand med sødestof

jeg spiser ikke light produkter,

jeg spiser ikke færdig retter,

jeg forarbejder selv vores mad.

netop fordi jeg ikke har lyst til at indtage tilsætningstoffer der er skjult i min mad.

Jeg anser ikke mig selv for fanatisk, men bare omhyggelig med hvad jeg putter i munden på min familie og mig selv.

jeg køber cremer, shampoo, sæbe osv. der er garanteret fri for skadelige stoffer, ikke bare økologisk for det er ikke sikkert det er sunde produkter.

til gengæld bruger jeg det vaskepulver jeg har lyst til, for der findes ikke et produkt på markedet der virker som jeg ønsker og som samtidig er uden skadelige stoffter - og så må jeg jo vælge om jeg vil vaske tøj rent eller gå med pletter - jeg vasker tøj rent.

Vi er alle ansvarlige for vores egne valg og vi bestemmer selv hvad vi vil udsætte vores familie og os selv for

jeg synes du skal læse lidt mere om kost og kostens indvirken på vores livsvilkår og livstil - det er et godt sted at start, men det skal aldrig gå over i fanatisme, kun sund fornuft.

jette

Stald Møllegården Heste og Ridecenter

Pony Rideskole - Horsemannship kurser for børn og unge

Center for alternativ behandling

bla. KST, Akupunktur, TFT, Massage og Naturopati

Rideterapi og Hippoterapi

0
0
Svar på denne tråd

Rotteforsøg.
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 08:28

Nu kan jeg ikke lige huske hvor jeg har læst det, men det kan være jeg prøver at finde et link senere.

Men et rotteforsøg viste at rotter der blev fodret med sødestof (jeg kan ikke huske om det lige var aspatarm, eller et af de andre) viste at rotterne udviklede lever eller nyrekræft, men, de blev fodret med helt ekstreme mængder, hvilket vist ville svare til at mennesker spise adskillige kilo dagligt. Desuden har man vist senere fundet ud af at rotter har tilbøjelighed for lige netop den type kræft de fik.

Sagt på en anden måde, jeg tror ikke på alt det hysteri der er omkring sødestoffer, men alt med måde naturligvis. Men jeg synes sødestoffer er en god hjælp til at holde sukkerindtaget nede når trangen til noget sødt melder sig.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 12:43

Jeg ved ikke noget om, hvor meget, du skal drikke før, det bliver farligt.

Vil blot lige komme med en anden indgangsvinkel, som jeg ofte hører er en af de større grunde til, at aspartam fremstilles som skadeligt:

Når du indtager et sødestof sender du signal til kroppen om, at du nu får nogle hurtige kalorier ind - men da disse jo ikke er i produkter med sødestof, vil kroppen hige efter sukker herefter, og derfor er der meget stor sandsynlighed for, at hvis man drikker lightsodavand osv. så ender man med, også at spise/drikke noget andet skadeligt senere.

Det ved jeg ikke, om du gør - men hvis du gør, så skal den skadelige effekt fra dette vist medregnes ifht. aspartam, da dette regnes for at være en medvirkende årsag til, at man ender med, at indtage andet dårligt. :)

~ Jack D & Tess.

Undskylder mulig møgirriterenhed.

What a massive responsibility, being a moral creature.

0
0
Svar på denne tråd

Aspartam
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 12:54

Netop på grund af rygterne om, at Aspartam skulle være kræftfremkaldende, er det nok det mest undersøgte af de kunstige sødestoffer.
Den seneste store undersøgelse, der blev foretaget i Europa, er vist under et år gammel, og den frikendte - endnu en gang - Aspartam fra anklagen om at være kræftfremkaldende.

Det er korrekt, at der kan være en sundhedsrisiko, hvis man indtager det i helt horrible mængder, men vi taler mængder, der er så store, at det nærmest er menneskeligt umuligt at indtage dem.
Historier som dem med, at man mindst skal spise 4.000 Ga-Jol'er eller en baby skal drikke 10 liter sodavand er ikke helt ved siden af.
Men jeg er ret sikker på, at så bliver man dårlig af andet end sødemidlet!

Der findes masser af steder på nettet, hvor man kan læse, at kunstige sødemidler er meget farlige, men det, der i mine øjne er vigtigt, er at de undersøgelser, der frikender sødemidler, er uafhængige.

D.v.s. der har ikke stået en eller anden pengestærk bagmand og betalt forskerne for at nå frem til et bestemt resultat.
Jeg kan huske, jeg læste en historie om, at en af de undersøgelser, der havde påvist alverdens dårlige egenskaber ved bl.a. Aspartam, viste sig at være betalt af kilder i sukkerindustrien!

Det stof, der kan dannes ved indtagelse af Aspartam, er phenylalanin, som vist er en form for træsprit.
Der findes mennesker, der ikke tåler dette stof, og som derfor kan blive meget syge af at indtage Aspartamsødede ting.
Men de ved godt selv, at de har denne sygdom, så de undgår bare sødemidlet.

Inden man afviser alle "kunstige" sødemidler over én kam, så skal man lige huske på, at en del af dem - fx sorbitol, xylitol og maltitol - er udvundet af naturlige ingredienser, og derfor i princippet ikke er meget mere "kunstige" end sukker.

samvirke.dk/forbrug/artikler/ kunstige-soedemidler-farlige.html

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Synes godt om
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 13:02

Jeg synes, her mangler en funktion, så man kan "Synes godt om" folks indlæg herinde. I hvert fald, så synes jeg, at honeylady's svar er rigtig godt.

~ Jack D & Tess.

Undskylder mulig møgirriterenhed.

What a massive responsibility, being a moral creature.

0
0
Svar på denne tråd

Apartam nej tak
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 14:45

Jeg rører det ikke og mine børn får heller ikke light produkter med det produkt i!

Måske skal der store mængder til, men hvis du så også indtager en masse andet der ikke er helt så sundt og som kroppen ikke kan genkende, så som MacD mad, færdigretter osv, kan det tricke nogle ting!

Vi drikker da ind imellem sodavand og børnene får lidt slik i weekenden, men generelt sørger jeg for at vi får så sund og nærende kost som muligt samt er dækket ind med vitaminer!

Du ved aldrig hvornår kræft rammer, der kan være et eller andet der lige tricker det frem!

Generelt så vær opmærksom og mærk efter i din krop, hvordan den reagerer efter du har spist og drukket noget, får man overskud eller bliver man træt og får hovedpine osv.

Min søn fik diagnosen leukæmi i oktober, han er seks år!! Lægerne siger man ikke ved hvorfor. Samtidig fik han også konstateret glutenallergi. Vi havde ham allerede til undersøgelser da han var to år, da han havde ofte dårlig mave og ikke udviklede sig! Der sagde de han godt kunne tåle mælk og gluten, for to år siden havde jeg ham ved alternativ behandler der sagde jeg skulle fjerne hvede fra ham, da var han fire og kunne dårligt snakke, og havde diagnosen lettere retarderet med autistiske træk. Han er heller ikke særlig godt med i fysikken, kan ikke hoppe, tegne osv.

I løbet af to måneder uden hvede fik han et sprog!!

Siden han stoppede med gluten i oktober har han udviklet sig endnu mere, og har noget bedre trivsel i perioder, trods skrappe kemokure...

Så han er et bevis på hvor meget forkerte fødevarer kan gøre ved udvikling og trivsel!

Og jeg har også det mistænkt for at kunne have hjulpet canceren på vej :(

Nogen mennesker kan tåle alt, andre er allergiske overfor ting uden de er klar over det.

Og desværre er DK ikke særlig meget med på det område med sammenhæng af føde og sygdomme...

Hilsen Line

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 21:46

Vores fødeindtag har en uhyggeligt stor indvirkning på os..

Det sagt, så tror jeg ikke du skal gå og være bange for at få kræft, hvis du drikker light sodavand hver anden dag.

Ja, det er for meget, men det ved du også selv.

Jeg har lidt en teori om, at hvis "begrænser" sin synden, så går det. Hvis Pepsi Max er din gift, så er det din gift, og hvis du så ellers sørge for at være ok på andre områder, så ville jeg ikke frygte for dit helbred :)

Kræft er en umådeligt svær sygdom at forstå; forskerne undersøger stadig definitionen af kræft!

Det er ikke bare "uhæmmet cellevækst", der skal også være angiogenese, den skal være i stand til selv at sprede sig, overtage kontrollen i cellen osv osv..

Vi lærte om kræft her i efteråret på studiet; vi blev undervist af overlægen på Rigshospitalet som havde forsket i kræft i rigtig, rigtig mange år, og som er helt med på den nye viden osv.

Han kunne fortælle os de 7 kriterier, som kræft - indtil videre - skal opfylde for at kaldes kræft. Inden for de seneste to år er der kommet flere til, mener de var oppe på 11 kriterier nu.

Ergo: sindssygt kompleks sygdom, som man først er ved at danne definitonen på nu. At forstå hvad den kommer af er endnu sværere.

Jeg tror man skal tænke 'mange bække små..'. Som sagt, hvis du vælger at din synd skal være Pepsi Max, så fred være med det.

Men hvis du så samtidigt ryger og gør (mange) andre ting, som også er "kræftfremkaldende", så tror jeg man skal begynde at passe på.

På engelsk siger man "pick your poison". Tag et bevidst valg om stadig at indtage Pepsi Max, men prøv så ellers at leve sundt og godt - så tror jeg ikke der er noget at være bange for!

Mvh. Sophie (:

stud.med.vet

0
0
Svar på denne tråd

Kan kun sige
Forfatter: 
Dato:  25-04-2013 23:13

Efter at jeg skiftede fra Pepsi Max til almindelig Coca Cola med sukker, har jeg tabt mig og mit forbrug af sodavand er gået drastisk ned. Da jeg drak Pepsi Max var næsten hele mit væskeforbrug dette, efter at jeg stoppede med Max'ien så drikker jeg mindre sodavand og ikke hver dag, drikker mere vand og spiser generelt sundere. Jeg er ikke så slik og chipssyg som jeg var før. Jeg kan heller ikke spise det samme som jeg kunne før, jeg bliver hurtigere mæt.

Jeg tror ikke aspartam er skadeligt som sådan, men jeg kan ikke lide den måde den laver kuk i min krop. Og hvem ved hvad lige min krop reagerer på?

Vi ved heller ikke med sikkerhed hvordan det påvirker vores og især vores børns hjerner?

0
0
Svar på denne tråd

Her købes heller
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 21:04

intet med sødemidler, heller mindre og så den "ægte" vare med sukker som trods alt er naturligt..

Det er jo ikke kun kræft og øget sukkertrang det mistænkes for.. i USA er lavet lange store studier af folk der drak light kontra alm cola og dem der drak light havde langt flere hjerte problemer..

Der er også mistanke om at det kan give/igangsætte depressioner..

Hilsen Signe og mini prinsessen Karolina Og nu også med føllebøllen Fanta..

0
0
Svar på denne tråd

Phenylalanin
Forfatter: 
Dato:  30-04-2013 12:56

Sidebemærkning, men må altså lige rette det :) Phenylalanin er en aminosyre - altså en af de byggesten, som vores proteiner i kroppen er opbygget af. Det er bestemt ikke en slags træsprit - methanol er træsprit, og det skal man rigtig nok holde sig væk fra. Phenylalanin er altså et helt naturligt stof for os mennesker, og vi har brug for det. Der er dog folk, som har Føllingssyge, og de kan derfor ikke omdanne phenylalanin.

Når ovennævnte er sagt, så er jeg personligt ikke vild med sødemidler. I min verden skal de helst undgås, og jeg ville begrænse min mængde af sødestoffer og finde bedre alternativer, hvis man skal forkæle sig selv.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider