|
|
| Det hedder selskab - ikke selvskab. |
| Forfatter:  |
Hippodama |
| Dato:  |
24-04-2013 15:27 |
|
Hej. Efter mange års forvirring omkring dette ord, mener jeg nu, at det bør fastslås én gang for alle: Selskab - som i at være sammen med andre - staves S E L S K A B. Ordet S E L V S K A B findes ikke. Tak. 
Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Hmmm... det burde vel være et ord!? Altså hvis man kun er én passer det vel fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sprogfejl |
|
|
Og inu er heller ikke noget ord. Det hedder endnu. Og jeg får også knopper af alle dem, der bruger og istedet for at.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ofte denne |
|
|
Mange skriver idag, men det skrives altså i dag 
Venlig hilsen M Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl!  Hestepasser/rytter søges til hesten på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og.... |
|
|
Der er også en TENDENS til at skrive "tildens", "teldens" og "tindens"!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hn ordbogen igen? |
|
|
Jamen så... Invistere = investere  Tildens = tendens  afvide = at vide  intensificere = intensivere  generalt = generelt  (jeg) sys = (jeg) synes 
Venlig hilsen Camilla Optimalsadel Salg af bomløse kvalitetssadler og tilbehør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha... |
|
|
...jeg får bare generelt knopper af dem der siger "tit og ofte" ! Det er for fanden da det samme! Og så når man ser dyre annoncer i aviser og lign. hvor endelserne "e" og "er" forkerte, så brug dog stavekontrol!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gjort med d |
|
|
Den som staver d i gjort, han skal have sin numse smurt! ;-D
Med venlig hilsen Mia F. Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uuuhhaa |
|
|
Uuuhhaa I har fat i det gooode stuff: tildens, inu, selvskab osv. Jeg får knopper...  Må jeg i den forbindelse lige slå et slag for vænne/vende-problemet? Så fat det dog! Hvor svært kan det være? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og glem ikke... |
|
|
... lægge/ligge samt hans/sin. Jeg kan virkelig ikke se at det skulle være så svært at skelne hvornår man skal bruge hvad.
£isbeth & Baloo The truth is rarely pure and never simple Oscar Wilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Stavekontrol |
|
|
Det hedder heller ikke ik. Man kan til nød skrive ikk', hvis man vil gøre det mere talesprogsagtig, men det er så med apostrof i stedet for det manglende e. Nogle fejl er sjuskefejl, nogle skyldes Microsofts elendige stavekontrol, nogle fejl tyder på, at vedkommende simpelthen ikke ved, hvad ordet hedder. Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej folkens |
|
|
Mange folk staver forkert fordi de ikke har lært at tale korrekt. Jeg har stor tolerance overfor stavefejl, og jeg synes det kan være charmerende når folk kludre i det danske sprog. Med det sagt, bliver jeg irriteret over ordet "piv". Jeg begriber ikke hvorfor så mange mennesker har adopteret "piv" i det daglige sprog. Piv frækt, piv lækker, piv koldt, piv mæt, piv sulten, piv træt, piv smart, piv grim, piv piv piv...... Aaaagrr! Derudover bliver jeg lidt irriteret når unge mennesker ikke kalder mig eller andre ved navn, og istedet vælger at sige "hallo", når de vil én noget. Jeg hedder ikke Hallo, og har aldrig mødt nogen der hedder det.
Hvis hvaler kunne skrige, havde hvalfangsten være stoppet for meget længe siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Nettet" ville ikke være det samme |
|
|
uden folk der skrev piv-forkert  Jeg har stadig ikke forstået hvofor ellers skrive-ferme folk ikke kan stave til skaldede, men skriver skallede 
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Netop... |
|
|
... der er mange der ikke kender ordenes oprindelse og dermed heller ikke forstå hvordan de skal bruges. Når man f.eks. ser nogen skrive at der loves "gule og grønne skove" - så ved man at de bare ikke forstår det udtryk de prøver at bruge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
jeg har svært ved lægge og ligge, og siger det også forkert, til min kære mands store irritation. Og endelser er jeg slet ikke god til, og så kommer vi til kommaer .. nøøøj det er slemt. Men hvad fanden, folk fanger for det meste hvad jeg mener alligevel. Jeg kan nu godt bære over med stavefejl, og at man ikke er klar over en stave måde, og hvad så hvis der står tildens, de fleste ved hvad det betyder alligevel. Det som kan genere mig er når der skiftes bogstaver ud, nej det hedder ikke en ponze, eller oxo, hvad betyder oxo ? det er ikke engang fonetisk korrekt.
Vi gør som vi plejer, og det fungere fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den bedste jeghar hørt |
|
|
var en kollega der sage "jeg var rystet i min indvold" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovsa... |
|
|
Hun sagDe 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha ha.. |
|
|
Jeg er flad af grin over de gule og grønne skove, og den "rystede indvold" 
- Cat - BBH Basisinstruktør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvskab og andre skabe! |
|
|
en anden klassiker er også/os "jeg synes også det er træls" bliver til "jeg synes os det er træls" Der er også ord som bUmløs/bomløs "Hva kl skal du møde"
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov, glemte lige... |
|
|
hesten er ren i rynken!!! eller var det egentlig ikke røntgen... 
Michael Moesby- med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavning |
|
|
Jeg kan også komme til at rode rundt i ligge/lægge og hans/sin hvis det går lidt stærkt. Men jeg har fuldt ud styr på det. Jeg er bare Thybo, og det kan der fint læses om her  Selvskab får jeg også fniller af. Nutids r synes jeg også helst skal være i orden, men jeg kan også se at det er svært. -ene og -ende kan også virkelig irritere mig, for det er så svært at læse betydningen når folk roder rundt i det. Jeg synes faktisk tit at jeg tænker "Det hedder det forhelvede da ikke!!", men jeg kan faktisk ikke komme i tanke om hvilke ord det er 
- Pernille Jeg er landmenneske, og har gået på fri- og efterskole - det er jeg opvokset med, og det er jeg stolt af. Jeg har min egen mening, men spørger for at blive klogere. | Twitter | Blog |
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavefejl |
|
|
Jeg har det, specielt her, ualmindeligt svært med "sadle sælges"! 
Hoppeføl efter De niro,Dancier,Sir Donnerhall 1 eller Quaterback på afprøvet hoppelinie købes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja... |
|
|
Sadle...  Gad vide om folk også siger cykelsadle? Og sadlemager? Det hedder dog: at sadle, som er en handling - ikke en ting. Men jeg sadler min hest med en (læder)sadel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Jeg er faktisk i tvivl om saddel og gallop er godkendte? Jeg syntes man møder det meget tit..... I min verden hedder det Sadel og Galop
VH Pernille "Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)
I believe in dragons, good men and other fantacy creatures Livet er for kort til at undgå Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffff |
|
|
Det er synd for hesten - ikke syndt Jeg er nødt til at - ikke nød til at Så der den der røngten - ikke rynken  Sadel er korrekt og galop er korrekt
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean Kat II stabil allround pony til salg. Kontakt for INFO!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hader stavefejl, sprogfejl, kommafejl osv.. Specielt i sms'er. Ved ikke hvorfor folk ikke synes at at de har tid til at skrive hele ordet?! Men apropos stavefejl; syntes/synes er der også mange der kløjes i... Nåh ja, og af/ad. den er også svær  Har et eksempel fra en graffiti, som jeg synes er meget morsom. Øverst stod noget med en stavefejl, kan ikke huske hvad der stod, men under var der skrevet med en anden håndskrift/person: lær og stav. OG jeg tænkte NOOOO LÆR AT STAVE... Havde så lyst til at skrive: Kend din grammatik !!!!!! Og lad mig ikke starte på det engelske med deres they're, their; where/were og de andre typiske stavefejl. Hader det specielt hvis det er englændere der lave der fejl. De burde jo vide bedre... Så vidt jeg ved er saddel den gamle skrivemåde og stadig korrekt (?), hvor gallop er engelsk og derved ikke korrekt...
-Kaalund Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham, - et stort hestemenneske kan høre hesten hviske, men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gnæk gnæk |
|
|
Det er altså sjovt, og nogle gange bliver man selv taget med bukserne nede.... Autokorrektur er noget F har skabt. Og så er der de trælse endelser - jeg kan ikke se om det hedder -e , -er, -ene, så som fuldvoksen kvinde med godt arbejde, der kan man se mig sidde foran mailen, og sige "bage-bager", for at få den rette endelse. Og så er der noget med dialekt - jeg siger lykkeligt "huset er lillat", til stor fornøjelse for min jyske kæreste, som elsker at bruge det imod mig. Formentlig har jeg kodet, rødt, brunt, sort, hvidt, gult og så giver det sig jo selv med lillat  Jeg kommer dog næppe til at skrive det, trods alt  Sprog er noget sjovt noget - hvis I vil hører noget hyggeligt i radioen, så er Sproghjørnet ret interessant. mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad for noget? |
|
|
Glædelse må være mit hadeord. Samt knuzzzzz
Overdreven brug af pisk og spore, kendetegner ikke rytteren den store.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Puuuuh don't get me started. Jeg er ganske enig i de eksempler i kommer frem med! Jeg sidder jo ikke og bliver i dårligt humør; jeg synes bare det kan se ret irriterende ud  Faktisk, som en anden påpeger, er det værste næsten når englændere bytter rundt på their/they're osv. Det er SÅ simpelt, hvis man kender ordets betydning! Det er virkelig ikke særligt svært. Det handler ikke om "at være god til at stave", det handler om rent faktisk at vide hvad man vil skrive. Their er deres, they're er jo helt tydeligt, pga. apostroffen (staves?), en sammentrækning af they og are. Samme problem i det skrevne, danske sprog: mange fejl skyldes at folk faktisk ikke ved hvad ordene betyder. I kommer selv med nogle gode eksempler herpå. Jeg synes det er så mærkeligt, det ligger (!) mig så fjernt, fordi jeg netop selv synes det er helt åbenlyst, ud fra sammenhængen, hvordan det skal skrives.  Og så er der vores forelæsere på universitetet, som nogle gange får skrevet nogle HELT skøre ting! Og man tænker "okay, du er gået gennem folkeskole, gymnasium, universitet OG en PhD, hvordan kan du ikke stave?"  Nogle gange har det faktisk været så slemt, at vi var flere der ikke forstod hvad betydningen var! Der manglede kommaer, og grundet stavefejlene oven i gav det slet ingen mening  Jeg synes især nogen/nogle er en irriterende ting, fordi jeg læser højt i mit hoved og så lyder det komplet forkert!
Mvh. Sophie (: stud.med.vet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er virkelig skidt, at der er så mange, der er blevet så dårlige til at stave, og formulere en sætning.. Vi laver alle fejl, men det ser desværre ud til, at det smitter med de mærkelige sætninger og ord..suk Bliver virkelig irriteret når jeg kigger på salgsannoncer...hvordan er "jeg er interesseret" blevet til "jeg er intra"?? Eller hvis en sadel er til salg, bliver der tit spurgt "hvad hest har den lagt på"...ville de virkelig også formulere sig sådan mundtligt??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg rettede engang på en inde på facebook, som blev ved med at skrive trykke børn istedet for trygge børn. UUUHHHH, det skulle jeg aldrig have gjort, jeg blev bombarderet med kommentarer om at det var nedladende, og det jo ikke var det debatten handlede om. Nej, men det var et motto, som hun citerede, så det mindste hun kunne gøre, var sgu da at citere det korrekt. Min mand vender også nogle gange øjne af mig, når jeg retter på ham eller ungerne. Men det hedder altså (kaffe)krus og ikke (kaffe)grus. Og jeg vågnede dig ikke jeg vækkede dig..... osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der er også dem der siger at hesten rider. Eksempel "hesten var så god til at ride i dag" ... Nej, DU var god til at ride. Din hest blev REDET. Der er også virkelig mange der ikke kan finde ud af, hvornår noget er i et eller to ord.
Med venlig hilsen Cecilie Skal du på ferie, og mangler en hestepasser? Se mere på min profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min mening |
|
|
Kender I så Fiduso?? Een af mine yndlingssider
VH Pernille "Only those who attempt the absurd will achieve the impossible." (M.C. Escher)
I believe in dragons, good men and other fantacy creatures Livet er for kort til at undgå Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig enig enig! |
|
|
Og smider så lige mnd./mdr. på bordet. Hvordan kan man forkorte måned som mdr.? Der er jo overhovedet ikke r i. Og det leder så til et andet irritationsmoment: Manglende punktum efter tal (første, anden, tredje osv.). I kombination ser det typisk således ud: "Den 1 mdr. skete der ikke noget." ARGH!!!  Mht. nogen/nogle, så prøv ordet af med overhovedet. Giver det mening med nogen overhovedet, så er det nogen. Hvis ikke er det nogle. 
"Kommer der nogen til festen?" (Nogen overhovedet giver mening) "De har nogle spændende blomster." (Det giver ikke mening med nogen overhovedet.) sproget.dk/raad-og-regler/typiske- problemer/nogen-eller-nogle/nogen- eller-nogle-uddybning.html
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har sommetider tænkt på, om der er nogen (overhovedet ) på hestegalleri, som kan stave til "interesseret". Synes alle steder, at der står ting i stil med: "Jeg er meget intra".. WTF!? /SC.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ikke en stavefejl, men stadig sjov: Jeg har en kollega, som en morgen sad og fortalte vidt og bredt om at hun aftenen før havde været ude at stå på eyelinere med sin søn. Jeg kunne altså ikke dy mig for at spørge, om hun så smurte inlinere om øjnene... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er blevet dårligere til |
|
|
Både at stave og snakke I folkeskolen sad vi med sætninger og rettede simple ord og grammatik og diktat osv. Der kunne jeg virkelig meget og tog aldrig fejl af nogle/nogen osv. Nu der kan jeg pludselig komme i tvivl om hvordan ord staves eller hvordan sætningerne skal sættes sammen. Ting jeg aldrig før kunne drømme om at sige bliver mere og mere normale - og jeg aner ikk hvorfor. Jeg tror måske jeg læser så meget sludder og hører så mange der siger noget der ikke er korrekt, at jeg selv er begyndt på det. Og jeg hader det, jeg vil nemlig helst både tale og skrive korrekt, men jeg synes det er svært når man læser så meget forkert. Jeg håber ikke dette er tilfældet for alle.
Hilsen Celia Sieze the day! Hellere fortryde noget man gjorde, end noget man aldrig fik gjort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så tog man... |
Hippodama |
24-04-2013 22:06 |
|
Så tog jeg lige ud at ride, og da jeg så kom tilbage var min tråd vokset 38 gange. 
Jeg vil lige slå fast, at jeg godt ved, at der er mange, som har svært ved at stave. Jeg har bare altid haft så nemt ved det og derfor kan det være svært for mig at forstå, hvorfor folk altid staver de samme ord forkert igen og igen! Et ord som selskab støder man jo tit på, ligesom mange andre af de ord, som bliver nævnt herinde - derfor mistænker jeg tit synderne for at være sjuskede og dét provokerer mig. Bare fordi det er internettet, skal der vel stadig skrives ordentligt... eller hvad? Måske er det mig, som er ved siden af her. 
Men godt at se at jeg ikke er den ene stavefascist derude!  Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øhhhh måned |
|
|
Er selv stavefacist! Men falder også i med dialekter. og Guest: mdr. er nu en forkortelse for måneder, og md for måned. Mdn findes altså ikke med mindre du er fra Norge.
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddddd |
|
|
Haha Camilla, doooh - så laver man selv stavefejl Så det godt at det var en fejl og ikke noget jeg gør normalt haha
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean Kat II stabil allround pony til salg. Kontakt for INFO!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skønt emne |
|
|
Uh, der er så mange eksempler, at det er direkte sørgeligt . På ridehusvæggen ud til møddingen har vores stald et skilt, der beder folk sætte trillebørene forsigtigt "af hensyn til ridende heste". Det irriterer mig hver gang jeg har muget. Hvem eller hvad pokker er det lige de heste rider på? Og så er jeg måske lovlig pendantisk, men jeg kan faktisk hidse mig op hver gang jeg ser tv-avisen eller hører nyhederne i radioen. Er der da slet ingen der kan kende forskel på 'og' og 'at' mere? Jeg sidder vitterlig og råber af nyhedsoplæseren hver aften . Det sære er, at de fleste faktisk skriver det korrekt. Det får mig til at tænke, at talefejlene bare er rent sjusk, hvilket kun gør det meget værre! Kommaer må jeg til gengæld indrømme, ikke er min stærke side! Jeg har engang formået til en eksamen (dansk), at sætte en lang række kommaer i bunden af teksten, og bede lærer og censor om, selv at fordele dem. Det blev ikke vel modtaget .
Endurance is not just the ability to bear a hard thing, but to turn it into glory. W. Barklin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavning |
|
|
Angående stavning og forkortning af ord i sms´er, så har jeg en teori om, at det stammer fra dengang man betalte pr. sms og ikke som nu, hvor alle stort set har fri sms i deres abonnement. Jeg kan f.eks godt skrive sådan her i en sms: "ka ik bli at sove, for ka ik ha mine ting med i bussen og ska direkte på arbejde imorgen" Sådan ville jeg aldrig skrive det i en mail, et brev eller her for den sags skyld. Men det stammer altså fra dengang, hvor man skulle have puttet så mange ord i én sms som muligt for at spare 
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uuuuuh |
|
|
Jeg er meget intra... Hvis du ikke kan stave til interesseret, så lad være at skrive på mine annoncer.. Dyrelæge..uuh den er også irriterende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svære farver: |
|
|
En ekstra lille godte, der med jævne mellemrum får mig til, at rynke brynene lidt er; Bordeaux. Ja, det er en svær farve at stave til, men seriøst! Bodo Budo Bådo Bodoks Bordoks og så videre... Det er tragisk  Så skriv dog bare vinrød og kom videre i teksten 
Endurance is not just the ability to bear a hard thing, but to turn it into glory. W. Barklin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Sprogblomster |
|
|
Det værste er faktisk, at hvis jeg ser en forkert stavemåde ofte nok, ender det med at jeg bliver i tvivl om, hvad der egentlig er det korrekte. Jeg er, og har altid været, god til at stave, men jeg både læser og skriver i billeder, så jeg vænner mig nemt til de "forkerte" billeder. F.eks er jeg tit i tvivl om, hvornår endelsen skal være -ene og -ende, fordi der er mange der roder rundt i det. Nu skal jeg lige tænke en ekstra gang over, hvornår det f.eks hedder løbene og hvornår det skal være løbende, hvor det tidligere kom helt automatisk. Kaalud - Den med graffitien tror jeg faktisk var med vilje. Det er jo total humor at kommentere en stavefjel med selv at lave en fejl, meget typisk graffiti...
Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig? GO YOU BIG RED FIRE ENGINE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Buhl.... |
|
|
.... Det glæder jeg mig til at se, især hvis de også gør det med bilerne 
Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig? GO YOU BIG RED FIRE ENGINE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Og så hedder det en kilometER. Ikke én kilomet!! Man siger jo heller ikke en mét, men en meter! Nå ja dette er måske mere en faletejl end et skriftligt problem... men alligevel 
Hilsen Iben ... Der findes 3 slags mennesker: dem der kan tælle og dem der ikke kan tælle. .............. Mor til Oscar - født 1. juni 2008 Carpe Diem - Grib karpen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afsløring... |
|
|
Jeg retter mine læreres slides inden jeg gemmer dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavefascisme |
|
|
Det rigtig sjove er først når stavefascister begynder at rette ord som de åbenbart tror de ved hvordan skal staves, men ikke har tjekket. Nyligt eksempel: Jeg skrev til min fars kone(som klart tilhører ovennævnte segment) og spurgte om hendes bil helt havde opgivet ævred, og hun svarede at ja, den havde opgivet ævret  Jeg er sikker på det bunder i dette med at mange udtaler ord som ender på t som om de endte på d (for eksempel 'handlet'=>'handled'), og i nogle tilfælde også staver dem sådan, men akkurat ævred staves altså med d 
Mvh Britt The more you practice, the luckier you get....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karen... |
|
|
Så har jeg nok haft en dårlig dansklærer, for jeg har lært at forkorte måned med mnd. (ikke mdn.) og måneder med mdr. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja den danske |
|
|
sprog er en svær en . Har hørt denne: Jeg lå mig ind på sofaen!! Nej du lagde dig ind på sofaen. Det har lagt lige her... Jeg lægger det på bordet, og nu ligger det på bordet Ja, der er mange eksempler  Har en gang påtalt overfor min datters dansklærer, at hun ikke rettede alle stavefejl, og hendes svar var "at nu skal man jo heller ikke helt tage modet fra hende" Øhhh hvad - pigebarnet lærer jo ikke at stave så. Hun tror da, at det hun skriver er rigtig, og så kan man så senere have besværet med at forklare ungen, at den måde hun har stavet på indtil videre altså er forkert, og at det staves sådan her...... Giver jo overhovedet ingen mening . Så måtte jeg jo bede læren om at rette de fejl der var 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan staves disse korrekt? |
|
|
Jeg kan sommetider irritere mig over nogle, men er vist generelt OK overbærende med den slags.  Det irriterer mig ikke, hvis en person, der tydeligvis bare ikke kan skrive korrekt, skriver forkert. Til gengæld kan det irritere mig, hvis en person, der selv mener, han/hun er helt vild god til at skrive, eller bare mener, han/hun er et geni ûber alles, ikke kan finde ud af det (og tilmed bliver tøsefornærmet, hvis man påpeger det). Jeg havde kort forbindelse med en ung kvinde sidste år, der ved første møde pralede med, at hun var gået ud af folkeskolen før tid, da hun var åh så klog. Og når jeg så så, hvordan hun skrev på Facebook, kunne jeg ikke andet end undre mig. Hun kunne (og kan..) vitterligt ikke sætte ord rigtigt sammen, og da slet ikke hele sætninger.. De ting, der irriterer mig mest, er de folk, der mener, de er gode til det, og alligevel forveksler synes/syntes og "mig og min hest/min hest og jeg/min hest og mig" osv. Men jeg har nogle, jeg selv er i tvivl om, jeg gerne vil have afklaret, når nu, I er så gode til det.  Hvordan staves "røntgen"? Altså at scanne kroppen.. you know. Jeg har selv slået det op flere gange, men bliver ved at være i tvivl, da det altid er forskelligt, hvordan det er stavet, når jeg ser det rundt omkring. Ser det oftest som "røgten".. tror jeg, det er svært at huske noget, man selv synes, lyder sært. Og hvis man har været på sofaen hele dagen - har man så "ligget på sofaen hele dagen" eller "lagt på sofaen hele dagen"? Jeg ville sige lagt, men gennem en lang periode i min opvækst blev jeg altid hakket på for at sige lagt, så nu siger jeg ligget - og bliver nu hakket på for det. Altså altså... MEN... Please, LAD VÆRE at rend og ret på, hvad folk skriver rundt omkring. Det er p*sse irriterende...... Ret, hvis folk beder om det - eller lad være. Man får alligevel ikke andet ud af det end, at folk synes, man er irriterende.
~ Jack D & Tess. Undskylder mulig møgirriterenhed. What a massive responsibility, being a moral creature.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes man skal huske på |
|
|
At der er meget charme i de danske dialekter. Og hvis vi alle talte og stavede rigsdansk, så ville den charmerende effekt forsvinde. Jeg har gået på landbrugsskole ved Århus og der var vi samlet fra hele landet, og da ham fra Thy rejste sig, den første dag og præsentede sig, skulle jeg godt nok holde ørebøfferne stive, for at forstå, jeg har iøvrigt forholdsvis let ved vendelbomål. Jeg er vild med at vi ikke er ens. Jeg synes dog at det er sjovt når ligget/lagde/lagt diskutionen kommer op. Min favorit er dog når nogen har vasket gullerne ( gulvene) eller hunget et maleri op på væggen ( hængt) Jeg har det lidt svært når midtsjællændere skal bort...det er for mig når nogen dør, man skal i byen, ikke bort. Jeg er ikke videre god til at stave, men er ikke ordblind eller sådan noget, det er nok bare sjusk. Jeg kan sagtens få lidt ondt af dem som er ordblind, de må virkelig føle sig ramt af sådan en tråd ( hvis de altså gider læse den) De "nye" ord som ponz, Knuzz, sys, og ja mange flere, dem kommer jeg nok aldig til at synes om. Mvh Anni
Nu Mor til en pragtfuld pige. og lillebror i fuld fart Baby alarm sælges med kamera, brugt til overvågning af hest. OPSTALDNING af hingsteføl fra i 2011 tilbydes i løsdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
kontoer, leksikoner, tempoer og alle de andre fremmede ord, ja de er ikke så nemme som de ser ud til  (konti, leksika, tempi; til dem der er i tvivl) og ja, en kilomet som en anden skriver... NEJ NEJ NEJ, hader den fejl...
-Kaalund Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham, - et stort hestemenneske kan høre hesten hviske, men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg kom lige i tanke om noget, der irriterer mig helt vildt - trods det nok ikke har noget med egentlig retskrivning at gøre. Jeg oplever bare mange, der bruger ordet "chance", når det er om noget negativt. Fx "hvis du kører for hurtigt, når der er glat, er der chance for, du kører galt". Jeg plejer at rette og sige, at det er altså en risiko, når det er noget, man gerne vil undgå. Man siger jo heller ikke "hvis jeg køber en lotto-koupon, er der risiko for, jeg vinder mange penge!". 
~ Jack D & Tess. Undskylder mulig møgirriterenhed. What a massive responsibility, being a moral creature.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala lu la lej |
|
|
og jeg kan ikke seå hvor fejlene er i de ting i skriver  så jeg er nok en af dem der kan få mange ordbøger(mennesker) til at krumme tæere (ja jeg ved altså ikke lige hvad den rette endelse er) jeg har set hvordan man staver til irreterende (og det er helt sikker stavet forkert igen) rigtig mange gange, men det vil bare ikke sidde fast! og sådan er det for rigtig mange ord, jeg kan simpelthen ikke huske hvordan de staves, sætninger er jeg så dårlig til at sætte sammen, men det er fordi jeg skriver dem som de siges, og så bliver det automatisk grammatisk forkert. jeg syntes også det er møg irreterende at blive rettet på hvis folk virkelig ikke forstår hvad jeg skriver er det selfølgelig iorden de spørge, ellers ikke. jeg er virkelig dårlig til at lærer nye ord, jeg vender mig til at stave det på en måde og så ser jeg det staves anderledes og konstatere hver gang at det må jeg huske! og når jeg så skal stave ordet igen bliver det staves forkert  ps. i må gerne rette det her indlæg 
Mangler du en proffesionel hjemmeside til dit firma? så kig forbi http://xtnd.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et lille digt ;) |
|
|
Vi starter med LÅS, der i flertal er LÅSE, men flertal af GÅS er GÆS - ikke GÅSE. Vi taler om FOD - er der flere, si'r vi FØDDER, men skønt vi siger FLOD, vi aldrig siger FLØDDER. Er der EN, hedder det DEN, er der TO, si'r vi DISSE. Hvorfor fa'en hedder PEN i flertal så ikke PISSE? At flertal af MAND er MÆND - ikke MÆNDER er svært at forstå, når en TAND bli'r til TÆNDER. Og skønt et flertal af AND som bekendt hedder ÆNDER, så hører man aldrig, at SPAND bli'r til SPÆNDER. En anden mærkværdighed her til lands i tredie person det er HAN, HAM og HANS. Er det så sund logik - ja, derom spø'r jeg kuns at man ikke om damer siger HUN, HUM og HUNS? At SYNGE i datid på dansk er SANG, men GYNGEs imperfektum er ikke GANG. Og hvem kan forstå, hvorfor SPRINGE er SPRANG, når BRINGE ikke i datid er BRANG? Korrekt hedder datid af BRINGE jo BRAGTE, hvor er så logikken, når man siger BAGTE på basis af infinitiven AT BAGE? Et andet eksempel: det hedder AT TAGE. Det bøjes i datid ved, at man siger TOG. ... Skulle BAGE så ikke give BOG? Når BRINGE er BRAGTE, skulle BAGTE være BINGE, men så måtte RAGTE være datid af RINGE dog RAGTE det findes på dansk faktisk ikke, derfor må vi hellere la' spørgsmålet LIGGE.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ibh, de |
|
|
trampoliner børnene her i byen benytter holder helt sikkert ikke til biler på 1.5 ton eller mere. Heller ikke selv om BMWs biler vist var dem der var agile (hvordan udtales det egentligt? "ak-ilde"?). Jeg synes for resten at vi mangler håb løse eksempler på sammen satte ord her i tråden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Argh!! |
|
|
Det der kan bringe mit tis i kog er, hvis folk siger ET hamster og ikke EN hamster - eller EN marsvin, istedet for ET marsvin. Det er sgu da såre simpelt - det hedder marsvinET, derfor ET marsvin. Og hamsterEN, derfor EN hamster. 
Team Mo Chuisle Det er mig, med det store brune monster og den lille røde djævel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ordet okay |
Ballemus |
25-04-2013 20:55 |
|
Når folk staver okay med e, altså okey... Såå.... Skal jeg virkelig holde mig selv i korte tøjler, for ikke at kommentere det. Og det er især slemt, hvis det er voksne der staver det okey
Men igen med ordet okay, så mener (synes er pædagogisk ukorrekt) jeg at det er meget negativt ladet når man bare skriver ok, eller bare k.. Ordet er på 4 bogstaver, hvor svært kan det være at have de sidste 3 med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Vi er gået over til elektronisk eksamen på uni (velkommen til det 21. århundrede, KU!), og det betyder at vi skriver vores eksamen i et dokument på computeren, hvor vi så kopierer spørgsmålene over i og besvarer dem. Til sidste eksamen måtte jeg altså liiiige rette i spørgsmålene, hvor der var fejl  Det er helt tydeligt at det er vores forelæser der har skrevet spørgsmålene, da hun konstant laver fejl i ene/ende efter udsagnsord og navneord. Jeg håber ikke hun bliver sur og trækker ned i min karakter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det danske sprognævn |
|
|
slår til igen og jeg hader stavefejl og forståelsesfejl. Jeg laver aldrig fejl i ligger/lægger og lignende udtryk. Jeg har også udmærket styr på mine ordsprog. Til gengæld laver jeg mange sjuskede slåfejl så jeg undlader lige at pege fingre af nogen. Man skal jo ikke kaste med brændte børn når man selv lugter ilde  Mvh. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Offentlig transport |
|
|
Kom lige på en til der får mig til, at råbe ad radioen  Tog i flertal er TOG. Vedkommende der læser trafikmeldingerne op, gør mig aldeles hidsig. NEJ, der er IKKE flere TOGE der er forsinkede. Et tog, flere tog! Helt ærlig! Tåge er et vejrfænomen og det staves selvfølgelig helt anderledes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen hest... |
Hippodama |
25-04-2013 22:15 |
|
Til Ingen hest, men leder løs: jeg vil ikke rette dine stavefejl. Det er fair, at du har svær ved at stave rigtigt. Det kan jeg godt læse udenom - men dit indlæg ville ikke være lige så besværligt at læse, hvis du skrev med stort efter punktum! 
Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min absolutte |
|
|
yndlingsaversion er når nyhedsoplæsere bruger ordet: Bedlar! Jeg er ret overbevidst om at det ord de leder efter er "billeder" - hvordan pokker det kan blive til "bedlar" - det fatter jeg simpelthen ikke ... Men jeg ser de der ord: Selvskab, ynglings"indsæt-selv-noget-her", rynken, sadle, intra, et hamster osv osv - og jeg blir altså lidt træt i betrækket må jeg desværre indrømme (Jeg er et elendigt og fordomsfuldt menneske er jeg! Og pernitten!)
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavekontrol |
|
|
Det er godt, at der er nogle mennesker, der værner om det danske sprog. Jeg har ikke noget imod fejl begået af ordblinde, de har en grund til at stave forkert, det jeg ikke kan tåle er sjuskefejl og folk, som ikke gider at sætte sig ind i, hvad ord hedder. Nu har jeg en sproglig uddannelse og bor tilmed i udlandet, så jeg har i mange år flittigt brugt ordbøger og lyttet til folk. Og hver gang der er et ord jeg ikke kender, så slår jeg det op eller spørger min kæreste (han "lever" af ord, da han skriver romaner). Det samme gør (gjorde) jeg med danske ord, men nu har jeg i en alder af 42 ikke så forfærdelig meget mere at lære på den front. Jeg ville ønske, at flere mennesker gjorde det, men det kræver nok, at man har en særlig interesse for sprog. Jeg ville også ønske, at folk ville lade være med at sættte deres lid til computernes stavekontrol, for den kan ikke finde ud af sammensatte ord, og det er SÅ irriterende at læse delte ord, der skulle have været sammensatte. Hmm... jeg er også pernitten.  Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Bedlar, haha først tænkte jeg, hvad Søren snakker hun om? Jeg synes ikke der er nogen i denne tråd, som er smålige, pernitne (er det et ord?) osv. Jeg synes det er en mega sjov tråd, hvor vi hver især deler vores sproglige frustrationer  Seneste tilføjelse må være denne, som jeg fandt på et forum: "mørglække". Her er det vidst ret tydeligt, at vedkommende ikke ved hvad der ligger bag. Det at mørklægge noget; at lægge mørke hen over noget for at skjule det. Hvis man forstod denne sammenhæng og betydning, ville man sagtens kunne stave til selve ordet, uden at skulle gå og huske på hvordan det staves.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala lu la lej |
|
|
sophie det er altså ikke rigtigt, der er mange ord jeg også godt kende betydningen af og i hvilke sammenhænge de skal bruges og alligevel staver jeg dem forkert så der kan være grunde til det, selvom det virker ulogisk. Heidi Det må jeg prøve at huske tak for reminderen..
Mangler du en proffesionel hjemmeside til dit firma? så kig forbi http://xtnd.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Ingen hest: nå, okay jeg tænkte bare at det var en ret oplagt grund. Lægge er selvfølgelig en af dem der tit volder problemer, men mørk er jo noget de fleste kan stave til  Så det undrede mig bare at man kunne stave det som "mørg", hvis man godt vidste at det var at lække mørke hen over noget. Men jeg tager dit ord for det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sophie, er du utæt? |
|
|
Eller har du bare drukket for meget kaffe, siden du lækker mørke? Nå, men det er da befriende med alle de sprogfanatikere der er her i tråden, jeg vil gerne giftes med alle, tror jeg ... hvis alsår I ik blir får sjalu på hinanen eller noed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Åh jeg mente lægger, ikke også!  Som jeg jo også havde skrevet korrek lige i indlægget oven over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala lu la lej |
|
|
sophie det kan være dialekt betinget, jeg staver ofte ordene som jeg siger dem, og hvis vedkommende du tænker på gør det samme kan det meget vel være derfor, at vedkommende simpelthen udtaler det mørge frem for mørke og derfor staver det som det siges. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det eneste |
|
|
der nu generer mig er når folk skriver ting som: "Hvad farve passer godt til min hest?" eller "Hvad foder skal jeg bruge?" 
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trada... |
|
|
Og så vil jeg altså sige, at når man har lært at bruge lyden til at stave efter, så kan det være ekstremt vanskeligt at vide hvordan ord staves... Men, jeg kan godt forstå man kan trække på smilebåndet over det...
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dialekter |
Hippodama |
26-04-2013 19:25 |
|
Ja, dialekter er en helt anden sag. Min kæreste, som kommer fra Lolland, siger f.eks. konsekvent mig og min bror ligesom han ikke kan finde ud af at bruge hans og sin. Han siger, at det er dialekt... nå ja, han vasker også gullerne.  Jeg har selv svært ved nogen/nogle, har tendens til at stave diskutere med to t'er, har svært ved at sætte kommaer osv. Jeg bestemt ikke hellig.  Jeg tror at mange af disse sprogfejl kommer, fordi folk ikke skelner mellem det talte og det skriftlige sprog. I stedet for at genkende ord som billeder, som jeg gør, så tænker de måske i lyde. Det kunne forklare mange af de gængse fejl, som "der er massere mad", "ren i rynken", "den har tildens til fedme" osv. Så er det jo ren sproglig uvidenhed - og måske lidt sjusk, fordi det er jo kun på internettet. Så skidt pyt med en masse stavefejl.  Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stavefejl |
|
|
jeg krøller tæer hver gang mine veninder skriver; "Køre_ nu".. GRR.. og " jeg har HVIS glemt at".. nej du har VIST glemt.. og så er der den evindelige ; også=os.. IIIIHHHHHHHH!!!!! Men til gengæld er jeg selv virkelig dårlig til at sætte kommaer og andre tegn :-/
sæt dine dyrs behov før dine egne!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Og det hedder altså SIPPE og ikke HIPPE.
Herre gud der er mange med små sko  Og så er der vist noget med det faktisk hedder Heste-Nettet og ikke HN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså |
|
|
Uh Uh don't get me started.... HADER med HAD på udtrykket mund-til-mund..... Det hedder Mund-til-øre...(når rygter/sladder m.m. bliver delt) Mund-til-mund er førstehjælp..... Og man hører altså IKKE med munden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Charlotte ♥4muler♥ |
27-04-2013 22:39 |
|
Hedder det ikke ''vidst glemt''(bevidst, bevidne,) og ikke ''vist glemt'' (bevis)?? Vh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er det dog pragtfuldt |
inger christensen |
28-04-2013 07:12 |
|
-- at os der har problemer med at stave korrekt, kan være til så stor glæde for andre brugere af heste-nettet. Åbenbart savnes der, ud fra hvad jeg kan læse i to-tre andre tråde-indlæg, en del aktivitet her på heste-nettet. Ja så er det jo pragtfuldt, at os med staveproblemer, kan være til så stor underholdning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få et liv |
|
|
Pendanter og kværulanter - den tanker får jeg, når jeg læsr denne tråd 
Især blandt visse segmenter af kvinder synes det at være obligatorisk at tænke positivt, være positiv og opføre sig positivt (hvilket som regel er lig med ukritisk).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pendant, kværulant... |
Hippodama |
28-04-2013 11:22 |
|
Jeps. Jeg er pendant!  Ej, lad være med at tage det personligt. Overskriften siger jo, hvad tråden handler om, hvorfor så overhovedet gå ind i den for at lade sig provokere? Der er jo jævnligt tråde om stavefejl, vi er nogen/nogle (ja, det kan JEG ikke skelne imellem, selvom jeg er sådan en pendant!), som godt kan synes, at det er irriterende at læse en gang imellem. Det er jo mest de stavefejl i helt almindelig ord, som bare går igen og igen f.eks. selskab. Det er bare træls. Punktum. Jeg bliver ikke irriterede på folk, som har svært ved at stave, når de skriver et indlæg. (Kun når de ikke kan stave til selskab ) Jeg læser henover stavefejlene og læser i stedet budskabet. Når folk ikke kan skrive ordentligt med stort, sætte punktummer og ramme de rigtige taster - så glider jeg lige så elegant over personens indlæg uden at kommentere. Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså Søs! |
|
|
Jeg forstår slet ikke hvad du skriver, for der er to slåfejl i dit indlæg  ... og nu skal I bare se hvor hurtigt jeg kan løbe, hejheeeeej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den Danske sprog....... |
|
|
Kan til tider være ret kompliceret, at finde du af...... Fx. ordet egen og ejen...... hvornår bruger man hvad??
Highland Pony Man er vel Skotte I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE (Sitat: En anden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift på tråd |
|
|
Det er virkelig ikke for at genere nogen, men overskriften "aktiviteter til ridelejr uden hest" får det til at lyde som om det er en ridelejr uden heste fremfor "aktiviteter uden hest til ridelejr" eller jeg helt væk? 
..Jeg er ikke bange for at ride, jeg er bange for at falde af..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har ikke |
|
|
læst hele tråden.. men bliver nødt til at komme med mit hadeord... Det irriterer mig i den grad når folk siger "hvaffor en"?? Nej det hedder altså "hvilken en"? Det er både nyhedsoplæsere og i debat programmer og i mit hverdags liv... Det hedder heller ikke "jeg har strukket mit ben" men "jeg har strakt mit ben" .. ahh så fik jeg DET ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wwwwwww |
|
|
Jeg må indrømme, at jeg er rimelig large med det der stavning .. Så længe jeg kan forstå det der står, så er det fint med mig. Og alligevel, der hvor jeg får det svært er når en hel sms kun indeholder massive forkortelse såsom: bli, ka, ik, sys, li og så videre. Når de bliver voldproppet sammen i en besked, så år jeg svært ved at forstå hvad der står uden at skulle koncentrere mig. Og så ser det virkelig træls ud, og det er træls at læse. Jeg har det også svært med folk der virkelig ikke kan stave. Ikke fordi jeg bliver vred på dem eller noget, men jeg forstår virkelig ikke hvad de skriver, når de staver hvert andet ord forkert og smatidig hverken kan sætte punktum, komma eller kan noget som helst grammatik. Jeg plejer ikke at holde det imod folk, hvis jeg ikke forstår det spørger jeg. Når det så er sagt, så kan jeg godt undre mig over, at det kan være så svært at sætte et punktum for eksempel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røntgen |
|
|
Det staves RØNTGEN og det stammer fra opfinderen Wilhelm Conrad Röntgen, som modtog nobelprisen i 1901 for sin opdagelse Mvh radiografen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da |
|
|
op tænk der er slet ikk noget af det der der kan bringe mit tis i kog tænk at kunne blive så "oprørt" over feks "et" hamster 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kan ikke læse korrektur |
|
|
Buhl - hæhæhæ 
Især blandt visse segmenter af kvinder synes det at være obligatorisk at tænke positivt, være positiv og opføre sig positivt (hvilket som regel er lig med ukritisk).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Nu skal folk altså heller ikke tage det for personligt! Hør nu, det er da lidt sjovt. Vi andre bliver også "til grin", bare på andre tidspunkter og med andre ting det er jo ikke fordi folk, der staver dårligt, er dårlige mennesker, vel? Det er der jo ingen der påstår. Jeg fatter ikke, at man ikke bare kan have en hyggelig/sjov tråd på HN, uden der skal komme folk og være sure. Hold nu op altså, ingen her synes andre er dumme. Vi deler bare vores sproglige frustrationer, fordi det er sjovt! Mennesker elsker at deles om at være irriterede, det er der hverken noget nyt eller noget ondt i. Get over it  Tilføjelse: jeg sagde "mig og Emil" til jeg var cirka 15 år! Jeg ved ikke om det er specielt for Fyn eller hvordan, men sådan sagde alle i min omgangskreds, og det var faktisk kun gennem min danskundervisning, at jeg bevidst fik rettet på mig selv, da jeg lærte at det faktisk var forkert. Jeg sagde altid "himbær" som barn; kunne dog godt stave det rigtigt lidt underligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sprogforbistring |
|
|
Sophie, siger du så også: "Her er et billede af Emil og jeg"?? For der er groft sagt snart ingen, der tør sige mig mere, har jeg opserveret... Eller hvad med: "Der er fest hos Emil og jeg" "Kom ud til Emil og jeg" "Vil du lege med Emil og jeg" Men der er vel trods alt ingen, der vil sige "Her er et billede af jeg" osv. Eller er der? Tricket er selvfølgelig at smide Emil væk - så er det jo helt tydeligt, at det skal være mig, mig, mig, mig  Synes iøvrigt, at det efterhånden er svært at klandre almindelige mennesker for dårligt sprog, hvis man lægger mærke til, hvad den "sproglige elite" diverterer med: Statsministeren lancerer en arkutpakke, Johanne Smidt Nielsen sys, det er for dårligt, og et utal af politikere og journalister roder rundt i hans/sin og ligge/lægge. Man går i Tivli, springer bomber, taler om Kraftens Bekæmpelse, ærger sig og ser fram til dit og dat... Og så anholdte politiet en hestetyv i går... Ja, det danske sprog er på stærk deroute...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala lu la lej |
|
|
Anette Til den knap så dygtige staver her kan du så fortælle hvad der er galt med de sætninger? er klar over den med "sys" det lyder i øvrigt rigtig åndsvagt, men de andre må du meget gerne, så kan jeg lærer lidt af denne her tråd 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Anette: strengt taget, nej.. Jeg prøver på det, fordi min stedfar var en rigtig sprogfanatiker, som dunkede mig i hovedet, hver gang jeg sagde "mig". Han sagde, at det ord fandtes ikke! Selvom, som du siger, man sagtens kan sige "det er mig, der bestemmer". Så ja, jeg går faktisk og siger "Der er fest hos Emil og jeg", ihvertfald nogle gange. Jeg er faldet lidt af på den, efter jeg er flyttet hjemmefra og væk fra stedfar  Jeg kan godt høre det lyder fjollet i dag, men hold op jeg fik mange skæld ud for at sige "mig og...", så det er ret indgroet. Folk kigger også mærkeligt på mig, når jeg siger det  Ingen hest: der er ihvertfald den med "springer bomber". Når man springer, så hopper man op eller frem. En bombe sprænger hvilket er noget helt andet. Men netop fordi man udtaler det ens, er det en meget nem fejl at lave, og jeg måtte også lige læse to gange, før jeg fangede den  Det samme med Kraftens Bekæmpelse, som staves Kræftens... En kraft er noget andet end sygdommen kræft, men igen udtales de ens. Det er ikke nemt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gør jeg gerne |
|
|
Allerførst: Arkutpakke = akutpakke, fram = frem og kraft = kræft. Indrømmer, at jeg er lidt sart her, men de udtaler skurrer virkelig i mine ører! Den værste er dog den med kraften, for hvem vil vel bekæmpe kraft? Hvorimod kræft jo er en ganske alvorlig ting. Tivli er også bare noget, der irriterer mig - hvorfor kan de dog ikke sige Tivoli? Politiet anholdt 27 terrorister. (Ligesom jeg holdt fest i kælderen). Men springer er altså noget, heste gør - en bombe sprænger. Og så er der ærger = ærgrer. Og den kan gå hen og blive ret meningsforstyrrende: Jeg så f.eks. engang et indlæg her på HN, hvor en debattør syntes, at noget var meget ærligt. Det fremgik tydeligt af resten af teksten, at det, hun mente var, at det var meget ærgerligt. Og der er jo stor forskel, ikke? Problematikken omkring ligge/lægge og hans/sin er blevet beskrevet tidligere i tråden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Forvirring... |
|
|
Sophie: Ja, tror også, at rigtig mange på et tidspunkt er blevet dunket godt og grundigt i hovedet for at sige "mig og Emil går lige en tur". Men ligefrem helt at aflive "mig" er jo at gå helt over i den anden grøft. Heraf kan man lære, at alt for rabiate sprogfanatikere så sandelig også kan være med til at forplumre sproget...  (Ikke så underligt, at folk er forvirrede!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja... |
|
|
Mig og.... Problematikken opstår jo, når man vil nævne sig selv og en anden. Men her er et tip, så løsningen er lige for: Fjern den anden fra sætningen, så ved du, om det er mig eller jeg. Et par eksempler: Emil og jeg gik en tur (Jeg gik en tur) Mor glemte Emil og mig (Mor glemte mig) Vi gik en tur, Emil og jeg. (Jeg gik en tur) Og så lige dagens ord: vinderchancher Ja, ja, sikkert bare en slåfejl, men altså... Det står i en overskrift på websitet for en landsdækkende avis. AAAARGH 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Guest: Super huskeregel den tager jeg til mig  Huskereglen omkring ligge/lægge lIgge er stILstand (I og I) lÆgge er bevÆgelse (Æ og Æ) Hvis man lægger noget på bordet er det en bevægelse. Hvis man ligger i sengen er der tale om stilstand. Med mindre man er en høne, for så kan man godt lægge (æg) i sengen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Hippodama! |
|
|
Du er ikke pendant - men muligvis pedant Et lillebitte n kan faktisk ændre hele ordets betydning - og det gør det her  Men det er muligvis noget kun en anden pedant ville bemærke  Noget der næsten gør ondt i øjnene at se er, når folk benytter og forvansker et udtryk - som de tydeligvis ikke har forstået betydningen af.
Et eksempel som jeg har set flere gange her på HN er når folk vil skrive at de er meget optaget af etellerandet. Så ønsker de at bruge udtrykket "jeg er hooked på....". Men det bliver til "jeg er hub på"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| He he he... |
|
|
Sjov tråd Og det er så heller ikke første gang ord bar været vendt herinde. 'Pendant' noget der ligner noget andet, et sidestykke. Hmmmm kan man være en pendant til sin tvilling? 'Pedant' nøjeregnende, detaljeorienteret (nok lidt for meget) Nå, jeg blev ret irriteret forleden over en radioudsendelse, hvor den ene journalist konsekvent udtaltet lærer som læge ..... og det er jo synd for lægerne at de er lockoutet fra skolerne .....  Mht. tråd om sammen satte ord (sammensatte) www.heste-nettet.dk/forum/1/2348713/ 2348674/
Mvh. Sanne Golan - smuk, dejlig og blid oldenborger Dolly - pensioneret meget RØD hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomber og springheste |
|
|
Vi skal lige springe tilbage til bomber og springheste - for det hedder nu: En bombe springer (eller sprang i datid), når den går af. Hvorimod: Man sprænger (eller sprængte i datid) en bombe. Manden sprænger huset i luften. Springe betyder her at 'eksplodere'; derfor er det bomben, der springer. Sprænge knytter sig derimod til den person, der får bomben til at eksplodere. Det er derfor sætningens konstruktion, der bestemmer hvilket ord (springe/sprænge), der er det rigtige at bruge. -Nanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bla bla |
Mette Moesby |
01-05-2013 10:07 |
|
Jeg vil gerne flytte min ponze i lystdrift for den har tildens til at blive for tyk og den trænger til selvskab. Der er kun en kilomet derover. Jeg tager nogle bedler snart, den har lige haft fødelsdag. Den har lige været til dyrelæge, men heldigvis var den ren i rynken. Sys i ikk oz at det er skønt. Knuzzzzz Når det så er sagt, så synes jeg faktisk det er skræmmende, at der er så mange, der ikke kan stave. Så vidt jeg husker fra min skoletid, så var stavning da noget man gik op i, men det var naturligvis også i forrige århundrede. Her tænker jeg ikke på ordblinde, som jo har andre udfordringer at slås med. Men når jeg ser - grelle - stavefejl i diverse nyhedsmedier eller på virksomheders hjemmesider, så kommer der altså et udbrud eller to fra min side. Et eksempel var i forbindelse med det meget omtalte regeringsindgreb, jeg tror det var på DR1. I højre side af skærmen stod som overskrift gennem hele indslaget: KONLIKT. En anden gang blev en virksomhedsleder beskrevet som DIRKETØR. Jeg har en veninde, som betalte gode penge for at få lavet en hjemmeside. Den var fyldt med stavefejl, og det er bare ikke godt nok for et betalt stykke arbejde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aviser og tv |
|
|
Jeg er ganske enig i at der er ALT for mange stavefejl og sproglige fejl i medierne. Jeg græmmes når jeg ser at uddannede journalister ikke kan skelne hvornår man skal skrive hans og sin - og når jeg hører tilsvarende sproglig sjusk i fjernsynet. Måske er jeg lidt miljøskadet af at min mor ALTID sad og korrigerede på hvad der blev sagt i nyhederne og også kunne finde på at snerre over aviserne. Hun var ekstremt pedantisk omkring det - nok fordi min far ikke skulle høre forkert sprogbrug, da han jo så kunne komme til at bruge det. Han er fra udlandet, og når man skal lære dansk ordentligt, skal man høre korrekt dansk (af samme grund var brug af babysprog og slang forbudt i vores hjem). Så ud over at han lærte at tale mere korrekt dansk end mange danskere, fik min bror og jeg det også ind fra begyndelsen - og er begge blevet ret pedantiske med det. Jeg er i øvrigt kommet i tanke om endnu et sjovt "nyt" ord som jeg er faldet over her på HN - og mere end en gang!! Nemlig når nogen der er gravide insisterer på at omtale deres graviditet som gravilitet....
Hvordan man lige får sat et L ind der, fatter jeg ikke  Jeg forstår heller ikke helt den der sproglige amputation der får en til at skrive kiro i stedet for kiropraktor, biblo i stedet for bibliotek og intra i stedet for interesseret (eller intranet). Hvorfor ikke bare skrive hele ordet?? Vi har ikke SÅ travlt at vi ikke kan læse et helt ord - og heller ingen begrænsning på hvor meget vi må skrive.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Genial tråd! |
Britthn |
01-05-2013 12:18 |
|
Som journalist har jeg set det meste, tror jeg. Og på de redaktioner jeg har siddet på, er sproget blevet debatteret jævnligt  Mine kæpheste er: Det hedder i sommer - ikke i sommers! Og så kan danskerne bare ikke finde ud af at bruge apostrof korrekt. Min hest hedder Valhallas Abigail - ikke Valhalla's Abigail. Var hun født i England, havde det været okay, men jeg forstår bare ikke, hvorfor danskerne er så vilde med at sætte et apostrof, når de navngiver heste, hunde, katte - eller sågar butikker! Det er kun i orden at bruge apostrof, hvis ens navn ender på s. Eksempelvis Lis' butik.
Kh. Britt med den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige tre til: |
|
|
Mnd: Måned Mdr: Måneder!! Den kom frem omkring indlæg nr. 35  Så er der grunden til at jeg holdt op med at abonnere på Equipage: "Stigebøjle" og "Ridelære". UGH!!!
Basse 198? - 15/09/08 Cargo B 10/03/96 - 04/11/10 Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
Kan vi ikke få nogle huskeregler for hvornår noget skal skrives i et eller to ord. Fx imellem, nedenunder osv. Der roder jeg altid rundt i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kæpheste |
|
|
Uhh risiko og chance er også en af mine kæpheste. Brug det nu korrekt. en anden er også bedlar! Som en af mine veninder også bruger. Nej nej nej, det staves billeder, udtales billeder. I øvrigt taler jeg med folk. Jeg snakker ikke. Det er kun papegøjer der snakker  en kollega jeg har hader når jeg siger: det skal jeg lige TJEKKE op på. Han siger at tjekke er noget damerne gør inde på istedgade. Her KONTROLLERER vi  en sidste jeg ikke kan døje... Hvornår lukker i op?? Nej nej. Man kan ikke lukke noget op. Man kan ÅBNE noget og LUKKE noget I. Det kan godt være jeg bare er sær 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Men Suzai, er vi ikke allesammen en flok papegøjer herinde?  Ej. Den med at en bombe springer, dén havde jeg ikke lige fanget. Jeg var overbevist om, at det hed "bomben sprænger". Jeg er med på, at nogle staver dårligt fordi de er ordblinde, eller ikke har fået særlig god støtte med staveord og lektier derhjemme. Men journalister skal i mine øjne have styr på det! Derfor kan jeg godt finde det fjollet, når der er fejl i artikler, aviser og i tv-avisen. Det er deres job at være ekstraordinært gode til dansk (amongst other things).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mere... |
|
|
Nu kom jeg lige i tanke om et udtryk, som har ændret sig eller er opstået siden jeg flyttede fra Danmark: Støtte op omkring. Før i tiden kunne man nøjes med at støtte et projekt eller en person, nu skal man støtte op omkring. Hvorfor? Er der mere støtte i at man gør det op omkring? Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil heller ikke mene |
|
|
at man kan: bakke tilbage eller baglæns enten bakker man, eller også køre man tilbage - dobbeltkonfekt, altså fremad.. Og for, at finde den korrekte måde at stave til dobbeltkonfekt på, fandt jeg flere med dobbelt betydning, som til tider kan gøre læsning sjov: Fordi at (den er vidst godkendt) En gratis gave? En sort neger - klart en favorit  En rund cirkel - jaaa?? Jeg så det med mine egne øjne - for hvis øjne kunne du ellers vælge? Måske ikke direkte stavefejl - men ret så sjovt. Den med de gule og grønne skove - den var god!
Stritmaner er bare et hit!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Andre kæpheste. |
|
|
... der ikke nødvendigvis er herindefra  "Starte op" - jeg ved godt at den er godkendt, men det er et af de udtryk jeg NÆGTER at bruge. Hvad er der galt med at starte eller begynde - eller måske påbegynde? Det samme gælder at "lukke i"... Hvorfor?? LUKKE burde være nok! Og hvad pokker er en "sovepude"??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala lu la lej |
|
|
jeg har faktisk en der irritere mig, ved ikke om det er en grammatisk fejl, men irriterende er det ihvertfald, når folk skriver om deres ponyer og de omtaler den som pony, eksempel: pony var rigtig fin til undervisningen i dag, vi skal træne til dressur stævnet i næste uge, hvor pony skal gå la2, vi er meget spændte for pony har ikke gået dressur stævne før, vi er glade bare pony gennemgøre arh! jeg har aldrig set/hørt nogle skrive hest/hund/menneske var sød i dag, så hvorfor er der nogen der skriver det, det ser (og lyder) så dumt og er det "pony" der skal gennemføre alene? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den med "pony"... |
|
|
... eller i mit tilfælde "hest" kan jeg også finde på - jeg kan også finde på bare at kalde ham "hest". Ligesom jeg har venner der kan finde på at tiltale (eller omtale) deres barn som "barn". Så den generer altså ikke mit øre - ikke engang når jeg hører sætninger som "ældstebarn skal i skole igen på mandag" eller lignende. Jeg ser det som et kælenavn mere end en betegnelse. (men jeg er også vant til fra jeg var barn at min far ind imellem kunne finde på bare at tiltale mig som "datter")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lisbeth: |
|
|
UUUH UUUUUUH jeg ved det jeg VED det!!!! Gravilitet opstår friviLligt -høøøøø høøøøø  hvordan graviditet opstår har jeg ikke lige regnet ud endnu..... eller jo - jeg kender en af faktorene bag - men det var ikke med i morsomheden  Er jeg i øvrigt den eneste der så gammeldags, at jeg konsekvent skriver "linie" frem for "linje"?
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det der stavning... |
|
|
At folk ikke kan stave kommer ikke ret meget bag på mig. En ting er, som allerede nævnt mange gange i tråden, sjuskefejl eller at ordets betydning er ukendt. Men jeg har under en praktik i en SFO fpet til opgave at hjælpe ungerne med lektierne. Opgaven gik ud på at skrive ordet for det de kunne se på et billede. Nu er det efterhånden mange år siden jeg gik i folkeskole, så jeg vidste ikke noget om hvordan man gør den slags nu om stunder, så jeg retter jo lidt undervejs, hjælper dem med at nå frem til rette stavemåde osv. Her bliver jeg så afbrudt af en pædagog, som forklarer mig at jeg sandelig ikke må rette stavefejlene, for så tager jeg jo al skriveglæden fra børnene. Det vigtigste er at de skriver, så kan de altid lære at stave senere. Så tror da pokker at så mange har svært ved at stave -vi taler om 3. klasse-unger, som trods alt har været igang med skrivningen et par år. Hvornår mon man så må begynde at lære dem at stave?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Gammeldags... |
|
|
Er jeg i øvrigt den eneste der så gammeldags, at jeg konsekvent skriver "linie" frem for "linje"? NEJ, du er ikke alene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen hest ♥men leder løs♥ |
|
|
Nu har jeg en islænder. Den korrekte betegnelse er en islænderhest. Men... kræet er under 148cm. så i min verden er han en pony. Jeg har haft tre krikker. Den første var en middelstor oldenborgen. Han hed Hesten i daglig tale. Så kom nr. 2 oldenborg - lidt lille i stangmål. Han var derfor Ponyhesten. Så kom min lille islænder. Han er nu Ponyen. Eller Ponyven  Så ordet Pony i daglig tale er faktisk et kælenavn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min kæphest |
|
|
den ene ting, som virkelige kan få de små hår til at rejse sig... Jeg kan se rødt over det; folk, som ikke kan den korrekte brug af jeg og mig. Så svært er det altså ikke!!! Og det ses rigtig tit her på HN, specielt i billedtråde. Man bruger jeg, når det er grundled (subjekt) i sætningen. fx. Henrik og jeg går på kursus sammen (her er Henrik og jeg grundled) Man bruger mig, når det er noget andet end grundleddet. fx. Opgaven var som skabt til Peter og mig (her er "opgaven" grundled) Den nemmeste huskeregel er denne: Tag alle andre ud af sætningen, og så hør, hvad der lyder rigtigt. Fx. set som tekst på et billede. "Tilde og jeg". Hvis ikke "Tilde" var det, ville du sige "jeg"? Nej, så er det "mig". Eller "Rasmus og jeg køber slik til Rasmus og mig". Det bliver til "Jeg køber slik til mig", for alle kan godt høre at "jeg køber slik til jeg" lyder fuldstændigt åndssvagt.
"What is right is not always popular and what is popular is not always right."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linier .. |
|
|
Jeg er med på LINIEN  Mht. 'belder' (billeder) så er det et af de ord, hvor mine fingre tit bare rammer tasterne i forkert rækkefølge (en slafejl hvor jeg kommer fra) så jeg vil ofte skrive det som 'billder'. Hermed på forhånd undskyld 
Mvh. Sanne Golan - smuk, dejlig og blid oldenborger Dolly - pensioneret meget RØD hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og eller at |
|
|
Og eller at bliver ofte sagt eller skrevet forkert, hvilket irriterer mig, for er man først begyndt AT lægge mærke til det, så er det sværT AT ignorere :/
..Jeg er ikke bange for at ride, jeg er bange for at falde af..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Det undrer.. |
|
|
mig slet ikke at vi er så dårlige til at stave og læse.. Jeg sad og så 9z mod Kina igår og i programmet nævnte de at 20% der går ud af folkeskolen ikke får beståede karakter  Jeg har en svigerinde der er under uddannelse til lærer og hun siger også at man bestemt ikke må rette børn når de staver forkert.. Der er sikkert lavet mange undersøgelser der beviser at det er metoden, jeg undrer mig bare over at vi ikke er blevet bedre til at stave.. Jeg undskylder for eventuelle stavefejl og forkerte og ordstillinger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Annemette |
|
|
Jeg undrer mig. Jeg kan da forholde mig til at man ikke skal "overfalde" barnet første gang det sætter to bogstaver (forkert) sammen. Men hvordan skal de dog lære at stave, hvis ikke man fortæller dem det når det de skriver er forkert. Men det er vel en del nemmere bare at rette ordbogen så den godkender de kreative stavemåder, fremfor at børnene lærer hvordan ordenene staves. Jeg mindes altså ikke at have tænkt "jeg vil aldrig skrive mere", når en opgave kom tilbage med røde streger. Det handler vel ikke om at lade være med at rette fejl, men om HVORDAN man retter fejlene. Det er da skræmmende, hvis det man lærer på seminariet, er at man ikke må rette på fejl børn laver. Og hvis det samme gælder for matematik, som det skrives længere oppe, så ser det da skidt ud for fremtiden. Jeg selv kan ikke regne.. eller jo, men kun på helt basalt niveau. Og det har jeg ofte været rigtig ked af. Hvis jeg heller ikke havde lært at skrive kan jeg da overveje om ikke min tid i folkeskolen var spildt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
nu har jeg en dreng som har lært det på den der måde, og han skriver og staver ganske godt i dag. Så måske der er noget om at det er en ok måde alligevel.
Fordi som i nævner på både facebook, og her kan man godt se at stavning ikke er det bedste, men de har vel heller ikke brugt denne her metode ? Min datter staver af h til, men hun kan ikke høre bogstaverne, så uanset hvordan hun fik det lært vil hun have svært ved det, også fordi at hendes hukommelse er utrolig ringe så hun vil ikke kunne udenadslære det.
Vi gør som vi plejer, og det fungere fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| komma-streg |
|
|
Selvskab springer også mig i øjnene! Men et ord der både skrevet og talt er rigtig grimt er BEDLER. Altså billeder sagt på lidt københavnsk, jeg krummer tæer!! Og så lidt tegnsætning... Vi kan vel alle komme i tvivl, ind i mellem, om hvor kommaet skal eller skulle have stået i en sætning. Han gik ind i butikken, med taskerne, hvor han havde købt kjolen Han gik ind i butikken med taskerne, hvor han havde købt kjolen -Det er 2 forskellige ting der står her og ikke egentlig det der generer mine øjne. Det er mere hvordan kommaet sættes! Det skal stå LIGE EFTER et ord med et mellemrum efter. Det skal ikke , stå sådan her eller ,sådan her Men sådan, skal det stå! ;-)
Hilsen fra Strit 77 Er naboens græsplæne begyndt at virke grønnere, så plej din egen! Ledelse: Fortælle sine medarbejdere hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til selv at flytte det ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reklamen |
|
|
Jeg synes, at reklamen, med at korrekt komma redder liv, er rigtig god. Altså  Skal vi snart spise farmor? Eller Skal vi snart spise, farmor? :)
Venlig hilsen M Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl!  Hestepasser/rytter søges til hesten på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Foruden de ting, der allerede er nævnt, kan jeg virkelig få knopper af disse: "Hesten er købt på en aktion" "De smager gode" "Den har lagt der i 4 dage" eller "Jeg har lagt i sengen siden i mandags" "Hesten har sprunget 120 cm i lystspringning" "Har du set min læbepromade?" "Det er en god parafume" og så dem, der siger "den" om alt - f.eks. "Jeg har købt den nye Femina i dag. Har du læst den?" Aaaargh!!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stavning |
|
|
Jeg så lige i en anden tråd en der skrev: Jeg er træt af at rede hans røv! Det ville jeg også være! Gad vide om den virkelig er så behåret, at det er nødvendigt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HA HA HA |
|
|
Den var god, sus66.  Her er dagens ord: At lægge, jeg lægger, jeg... TA DAAAAA... lagde! Igen er det en avis, der har svært ved det danske: "Da (...) lod hun godt mærke til (...)" Nej, kære journalist, hun LAGDE mærke til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uhaaaaa |
|
|
Jeg kan blive helt Grrrrr over HVAFFER - det hedder HVILKE. Der bliver sagt HVAFFER af alle efterhånden i TV og radio, ude i byen osv Hmmmmm Det lille ord HVILKE og HVORFOR er blevet helt væk. Prøv at lægge mærke til det i din dagligdag. vh Heidi
Hestenusser/hjælp søges i 2765 til 2 pensioneret drenge 2-3 gange om ugen DAMESADEL SÆLGES.se min præs Undervisning i damesadel gives Nihil Intentanum Felix vi ses igen min skat Siglavy-du vil blive savnet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min "hader" er så absolut |
|
|
"Hvad for en farve ..... " Allerværst "Hva for en...." i stedet for at bruge HVILKEN farve ....
Mvh Gitte - Smuk broget bred type, stg. 159 tilbyder bedækning Sjælland.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pinligt |
Hippodama |
11-05-2013 00:04 |
|
Hvor pinligt - debattøren, som starter en debat om stavning, kan ikke selv stave. Jeg er måske ikke en pedant, alligevel?  Ja, forkortelserne, som nu er blevet bragt på bane, irriterer også mig. Intra! Puha. Den er grim. Smssproget var især slemt for nogle år siden Jeg synes, at det er blevet bedre nu, hvor de fleste af os har fri sms. Til gengæld har jeg indtryk af, at mange går på HN via deres mobiltelefoner og tablets. Det giver mange sjuskefejl- og sjuskefejl er i sandhed de værste! Desuden så forstår jeg simpelthen ikke, at folk ikke kan skrive med stort. Nogle undlader endda helt at sætte punktum! Hvornår er det, at man lærer det? 2. klasse? Hilsen Pedanten, som ikke selv kan stave!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DET VIRKER DET VIRKER! |
|
|
BMW er nu begyndt at sprænge priserne, i stedet for at springe dem. Så HN gør en forskel  Eller også har de bare ikke flere trampoliner i marketings- og økonomi-afdelingerne hos BMW Motorrad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er der... |
|
|
...dem, som ret fejlagtigt sender en bekræftigelse - i stedet for en bekræftelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er også |
|
|
mennesker, der spiser advokadoer i stedet for avokadoer. Jeg tænker ofte på, hvor mange advokater, der går på en avokado. 
Hilsen Sussi
Hvis man ikke satser, vinder man ikke!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|