|
|
| Heste ejere? - Vær med i |
| Forfatter:  |
Jan Rasmussen (HN) |
| Dato:  |
11-04-2013 12:30 |
|
Indsat fra nyheden Heste ejere? - Vær med i:
Opstaldning i Danmark - set fra opstaldernes synspunkt Formålet med denne undersøgelse er at afdække, hvad forskellige typer af opstaldere har af ønsker/krav/forventninger til deres opstaldningssteder. Denne undersøgelse henvender sig således ikke til udlejere/opstaldningsindehavere, idet denne undersøgelse forsøger at afdække "kundernes"/opstaldernes ønsker. Målet med denne undersøgelse er at frembringe brugbar viden for danske opstaldningssteder, således at de bedre kan målrette deres priser/faciliteter til det, netop deres kundesegment måtte ønske. Undersøgelsen foretages i samarbejde med en HD-studerende, som bruger de indkomne data i anonymiseret form til en opgave, der belyser danske opstalderes ønsker/krav til deres opstaldningssted Link til undersøgelsen Hvis det kunne have interesse er det muligt at få resultatet af undersøgelsen tilsendt. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Rigtig god ide... |
|
|
Kunne med fordel uddybes på flere områder... Da min hest er tidligere forfangen og stresser nemt, betyder det meget for mig, at vi står opstalder et sted, hvor det fordring, forfangenhed og hø ad libitum tages seriøst... Bla. vil jeg gerne selv kunne styre fodring og grovfoder, faste rutiner er vigtige og selvfølgelig et godt klima opstaldere imellem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svarmuligheder |
|
|
Meget relevant undersøgelse, men som ladybird savner jeg også flere svarmuligheder. Hvis jeg skulle beskrive hvad der er alfa og omega for mig, så er det: 1) At mine heste hele året har adgang til gode tørre folde med foder. - Om der er få eller mange heste er ikke afgørende - bare antallet passer til folden. - Om det er hopper eller vallakker er ikke afgørende - bare der ikke er heste med grænseoverskridende adfærd - Om det er magert græs eller stråfoder er ikke afgørende, bare det er tilgængeligt (stort set) hele tiden 2) At hestenes foder hovedsageligt er baseret på fordøjelige fibre - særligt at jeg har mulighed for at give alt det hø/wrap som min hest har behov for - meget gerne også at jeg kan vælge roepiller e.lig. som kraftfoder 3) at opstaldningstedet ligger så der er mulighed for at ride ud på tur - adgang til skov eller andre steder med ridestier - alternativt i område hvor man kan ride langs veje uden for meget trafik - hvis der ikke er god mulighed for at ride tur, vil jeg gerne have flere forskellige baner på opstaldningstedet - fx ridebane, græsbane, sti rundt om foldene
Lammepad sælges - skriv besked eller se min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg mangler rigtig meget, noget om hvordan hestenes passes - om det er folk med hesteforstand der står for stedet. Noget om hvordan stalden er både fysisk og psykisk - noget med gode sikre bokse og ro i stalden. Håndtering af hesten - eks.vis løbegang til folden, går med to heste af gangen eller går med en hest af gangen. Hensyn og hjælpsomhed ved hestens sygdom. Om der bliver taget hensyn til mængden af foder - alt efter hvor meget hesten laver. I det hele taget er viden om foder vigtig. Om sladder og brok i stalden accepteres. Stedet kan være nok så lækkert, men hvis det er nogen uvidende klaphatte der kører det, er det helt ligegyldigt med super faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Undersøgelse |
|
|
Jeg var sådan set gået i gang med at udfylde den, men den er simpelthen for ringe til at være tiden værd. Man kan svare på, om man er studerende, i fast arbejde eller ledig. Hvad med dem, der er i anden type arbejde end fast? Og pensionister eller efterlønnere? Ja, man KAN godt stå på benene stadigvæk og have hest, selvom man er gået på efterløn eller blevet pensioneret.  Og eneste mulighed for et alternativt svar til størrelsen på stedet er, at man er ligeglad, hvis bare pris og faciliteter passer. Jeg er ligeglad, hvis hesten og jeg trives, og jeg selv kan vælge foder osv. osv. Pris og faciliteter er ikke ligegyldige, men det er ikke den eneste mulige årsag i hele verden til ikke at se på antallet af heste først og fremmest. Så kom igen med et mere gennemarbejdet spørgeskema, så skal jeg gerne udfylde det. Men det her giver bare nogle fuldstændigt ligegyldige resultater, som ingen kan bruge til noget fornuftigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstaldning |
|
|
Jeg er overvejende enig i de andre betragtninger, der er fremført i tråden; især Julie (Peps)s punkt 3! Men også i forhold til afstanden. Jeg har svaret max 15km, selvom jeg helst ville nøjes med 3-5, men mit nuværende opstaldningssted ligger lidt over 15km væk; dog kunne jeg have gået på kompromis med et par af 'goderne' på det nuværende sted, hvis det havde ligget nærmere. Og - endnu mere vigtigt - hvis stedet havde ligget 'en route' til mit arbejde (45km pendling), så havde det ikke betydet så meget at skulle køre lidt længere i weekenden... Det er et svært emne at koge ned i en kvantitativ analyse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøvede |
|
|
Jeg prøvede men gik i stå mht. ønskede faciliteter ..... ridehus/ridebane er jo kun en del af den samlede vurdering. Afhængig af nogle forhold vil man acceptere 'dårligere' forhold hvis der er noget andet, der trækker tilstrækkeligt op. Det med stor/lille stald - jeg er bedøvende ligeglad hvis opstaldningen er god. Nå, mine overvejelser, som selvfølgelig har at gøre med hvor vi tidligere har stået  Hesten skal have det godt, dvs. masser af foldtid, stor lys boks UDEN træk .... tilstrækkeligt med hø/wrap og gerne suppleret med halm eller halm som strøelse. Og jeg er blevet ret hys mht. hvordan boksen ser, hvad der bliver strøet med og hvormeget..... Jeg vil helst have en stald hvor der er orden, dvs. ting bliver lagt på plads, gangen bliver fejet, der er et tørt og godt sadelrum. Jeg vil meget gerne have et ridehus og også gerne en udendørsbane. Og det er jeg så heldig at der er Men det er vigtigere at hesten har gode forhold i stalden end at jeg har ridehus/bane. Meget gerne mulighed for at kunne ride ud på ture. En staldejer man kan snakke pænt med, dvs. hvis der 'er noget' fra den ene eller den anden side kan man snakke sig til rette. Meget gerne fuldpas, specielt ud-og indlukning på hverdage bliver værdsat. Meget gerne kort afstand fra min bopæl. det koster både tid og penge (benzin) at køre hver dag. Jeg er så heldig, at jeg har alle mine ønsker opfyldt, det eneste (lille) minus er afstanden, men det er under 15 km så det er OK. Men det er helt klart hestens forhold, der er 1. prioritet, så må andre ting komme i 2. række.
Mvh. Sanne Golan - smuk, dejlig og blid oldenborger Dolly - pensioneret meget RØD hoppe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere muligheder |
|
|
Uden at have læst hele tråden vil jeg bare skrive at: - jeg synes det er en god ide med en sådan undersøgelse, men! jeg har ikke besvaret det færdig, da den ikke er fyldestgørelsen nok for mig, så jeg føler at de svar jeg kommer med er misvisende.
-hilsen Randi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var tæt på at opgive --- ikke brugbart |
|
|
Jeg var også tæt på at opgive ... .er det hestemennesker, der har udfærdiget skemaet ? Jeg er helt enig i de ovenstående betragtninger. Bl.a. er der nogle hovedkriterier for mig, som SKAL være opfyldt - hvis ikke, så er der stor sandsynlighed for, at mine kræ dør af det, så .... 
Pga tidligere forfangenhed er JORDFOLD et KRAV !!! Der skal være 24/7 (eller næsten - MEGET TÆT PÅ) adgang til stråfoder med fordøjelige fibre (hø evt. wrap af VIRKELIG god kvalitet og i foder-systemer, så de ikke foræder sig og bliver tykke) Mulighed for at lukke på græs kun i få timer dagligt. Løsdrift med adgang i døgndrift er ligeledes et MUST. Jeg vil selv hundrede % kunne bestemme hvilket foder, hestene skal have - det kan ændre sig hen ad vejen, og jeg har brug for at vide, at jeg kan supplere med lige så meget hø/wrap, jeg har brug for. Betaler GERNE for det, men ... ønsker aldrig igen at skulle fodre min hest i smug, fordi den ikke må få flere gange dagligt, da det stiller staldejer i et dårligt lys, fordi de andre heste ikke behandles på den måde. Det er også vigtigt, at andre ryttere på stedet ønsker at ride med hestevelfærd i hovedsædet, samt at man kan vælge at få underviser ud.
Du bliver aldrig for stor til en shetlandspony. Vandborg - Shettie- Guldtotte- og Ismulemor !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svarene var |
| Forfatter:  |
Hippodama |
| Dato:  |
12-04-2013 15:14 |
|
Det var nogle dårlige svarmuligheder. Man kunne f.eks. ikke vælge, at man ville have ridebane indenfor 5 kilometers radius, kun ridehus. Ridebane kunne man kun vælge på stedet. Der var heller ikke mulighed for at vælge lækker natur som en faktor... og en islænderrytter kan også være en fritidsrytter. Nå, men jeg prøvede at svare, så godt jeg kunne. :-/ Heidi
~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Enig med de andre |
|
|
Jeg er enig i kritikken. Det var svært at svare på, da der enten manglede svarmuligheder, eller også manglede man muligheden for at kunne udfylde flere svar på samme spørgsmål. Desuden var svarene slet ikke udtømmende. F.eks. kunne man ikke vælge en græsfold til få heste, men kun en jordfold. Og man skulle vælge ENTEN en lille jordfold ELLER en stor græsfold. Hvad med de heste, der i vinterperioden står på jordfold, men kommer på græs om sommeren? Og hvorfor skal jordfolden være lille og græsfolden stor? Personligt manglede jeg en (mindre) græsfold til 2-3 heste (ikke 10-20, som man kun kunne vælge). Jeg synes i det hele taget, at mange af spørgsmålene er meget "enten eller" - altså at man er nødt til at fravælge nogle ting, selvom man egentlig ikke vil. Det er jo også svært at vælge, hvad man vægter højst: Faciliteter, pris, beliggenhed osv. Det hele afhænger jo af hinanden, og man vil jo sjændent fravælge noget fuldstændig på bekostning af noget andet. Jeg vil f.eks. gerne have et sted, der er tæt på, hvor jeg bor, men da ikke hvis det koster 5.000 pr. måned, eller hvis der ingen faciliteter eller "service" er. Omvendt vil jeg heller ikke bruge timevis på transport hver dag, selvom jeg kunne få et sted med ALLE faciliteter for 500 kr. om måneden (sat lidt på spidsen). På det område er skemaet meget sort/hvidt - f.eks. du går KUN efter prisen, eller du går KUN efter faciliteter (uanset hvad det så måtte koste!). Skemaet burde laves sådan, at der var flere svarmuliggheder (evt. et "Andet"-svar), og at man kunne give flere svar til samme spørgsmål (f.eks. max 3 svar). Som det er nu, tvivler jeg meget på, det giver et retvisende billede!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig123456 |
|
|
i kritikken. Det er et utrolig dårlige svarmuligheder. Jeg har færdiggjort skemaet, men følte ikke svarmulighederne svarede helt til det jeg mener.. så svarede bare det der virkede tættest på. Men ikke særlig brugbart i forholdt til validiteten af undersøgelsen. Jeg havde fx flere steder lyst til at krydse flere ting af, uden jeg havde mulighed for det. Ligesom jeg savnede svarmuligheder.
Med Venlig Hilsen Brown Horse Hvis du går i andres fodspor, kommer du aldrig først i mål!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|