|
|
| er du for tung til din hest... |
|
|
Der er lavet nogle meget fine undersøgelser om rytters vægt kontra hestens, resultatet er som jeg havde forventet. ideal byrde er 10% og 15% er acceptabelt mod tidligere 20% af hestens vægt, der er lavet flere test så det er veldokomenteret. se mere på ridehesten.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 20 procent? |
|
|
Jeg har i mange år undret mig over HVOR de 20% er kommet fra, for da jeg var barn/teenager så hed det en syvendedel af hestens vægt. De 20% er tilsyneladende kommet langsomt snigende nok både fordi ryttere er blevet tungere, og også fordi der findes mange bange ryttere som gerne vil have en så lille hest som muligt. Og så har man været nædt til at opfinde noget, så man kunne forsvare det. En syvendedel er 14,3% så det der tidligere var almen viden har vist sig at være tæt på det rigtige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte |
|
|
20% reglen har altså været temmelig officiel siden 1920  det hed også 20% da jeg var barn. Du kan læse op dens oprindelse i den anden tråd der er oprettet om samme emne. Mht. undersøgelsen, så siger den sådan set bare, at de heste der blev testet, kunne udfører øvelserne optimalt når de bar 10%, ved 15% kunne man se en forskel i belastningen men hesten arbejdede stadig fint, ved 20% begyndte hestene at vise tegn på overbelastning, men så vidt jeg kan se, var det ikke i en sådan grad at det skadede hesten (altså op til 20% er acceptabelt, men rent logisk arbejder hesten selvfølgelig bedre med mindre, så stærkt udfra at 0% belastning vil være endnu bedre end 10%..) Ved 25-30%+ viste hestene tydelig tegn på overbelastning. Mht. om jeg er for tung til hestene jeg rider så nej, jeg ligger mellem 10-13% af dem jeg rider til dagligt.
For where your treasure is, your heart will be also. Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM. Send pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tumle tum |
|
|
selv om jeg er en tyk trunte, ligger jeg omkring de 14-15 % af min hest vægt, fordi jeg har valgt hest efter min størrelse.
Vi gør som vi plejer, og det fungere fint 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| husk nu |
|
|
Husk nu at veje jeres heste på en brovægt så. Målebåndet fra dyrlægen måler op til 150 kg ved siden af. Tænk hvis jeg havde givet ormekur mm til 150 kg for lidt. Jeg er ikke bange for store heste, jeg kan bare ikke bruge dem, til det jeg gerne vil og det er ikke dem jeg har forelsket mig i. Min pige er 144-145 med sko og hun vejer 590 kg på vægt. Jeg selv vejer 55 kg og er ca 172 høj. Så man kan sagtens finde en lille hest der passer i vægt og størrelse. Hun må så bærer ca 90 kg ifølge den undersøgelse der omtales. Min kæreste har en hest på 148. hun vejer 560 kg. Min kæreste vejer ca. 70 kg og er 186 høj. Hesten må bærer op til ca.85 kg. Vores sidste hest er 157 og skal vejes igen, da han er vokset en del siden sidste år, men sidst vejede han 560 kg, så han ender nok omkring de 600 kg. TS: Jeg kunne iøvrigt ikke finde artiklen ude på ridehesten.com. Er du ikke sød at skrive hvor på hjemmesiden du fandt den...? jeg kunne nemlig rigtig godt tænke mig at læse den. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| overskrift |
|
|
20% er veldokumenteret, der er lavet mange undersøgelser om det, der er bla. en i artiklen, hvor hende der har lavet undersøgelsen har en phd. Her blev hestene vejet og målt, der var taget hensyn til hvor hestene lå i forhold til deres idealvægt, deres form, og hvor dygtige rytterne var. den her nye 10-15% er bestemt IKKE veldokumenteret! Det er meget få heste der er testet. vægten er bestemt med et målebånd, hvor der er stor usikkerhed. Der er ikke taget hensyn til evt overvægt ved hestene, deres form, eller hvor dygtige rytterne var. Så skal det også nævnes at der er mange undersøgelser der alle siger mellem 15 og 20% incl udstyr. Den nye er den første med at andet udfald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror også.. |
|
|
Tror også det er kommet snigende med 20%. Vi bliver jo tykkere og tykkere. Gad vide, hvad de gør i USA. Og de rider jo tit på westernheste (små !).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højdevægt |
|
|
Det er vel ikke højden, der er afgørende for hestens bæreevne men snarere drøjden. Og i hvert tilfælde når man 'vejer' sin hest med målebånd, så tages der jo ikke højde for højden (undskyld! ). Desuden er mange westernheste særdeles brede i forhold til højden. Min egen - som ikke decideret westernhest men lugter lidt af Quarter i bygningen - er kun 155 i stang men bruger sadelbomvidde og dækkenstørrelse som en velvoksen Oldenborger. Man kan se af den anden tråd om emnet, at de 20% stammer fra militæret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| apollo.. |
|
|
Nu linkede Jens til en af kilderne i denne artikel i den anden tråd. Den britiske undersøgelse (mener jeg nu er pænt veldokumenteret)samt den amerikanske, i den amerikanske vejede de hestene og målte højde/omkreds/knogler. Det er by far de mest veldokumenterede undersøgelse jeg har læst indtilvidre MEN igen, lad os lige pointere at ingen af undersøgelserne siger, at det skader hesten at bære 20%, de siger at hestene arbejdede bedre med mindre vægt(10-15%) og det behøver man vel hverken PhD eller undersøgelser for selv at kunne regne ud  ..Og igen 20% reglen er altså ikke noget der er kommet snigende de sidste 20 år... Tror folk bare har bidt mærke i "10%" og så ignorere resten af teksten: - Hestene arbejdede BEDRE detsto mindre vægt de havde på (Galop+ distancehestes arbejde blev mest påvirket, og det er jo bare fakta, det har vi ALTID vidst)
- Hestene der bar 20% viste størrer tegn på belastning end de der bar 10-15% (igen, simpel logik ikke??!)
- Heste der bar 25-30+% viste tydeligere tegn på overbelastning i form at puls, muskelømhed og syre.
- De kraftigere typer heste, viste mindre tegn på ømhed, end de lette heste der bar samme %...
For where your treasure is, your heart will be also. Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM. Send pb for info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Pony-mor: Det er QH heste vi har, så de vejer pga muskler og knogler  Heste 9: Western heste er små, men vejer godt til som du kan se i mit indlæg højere oppe. Men ja nogle er for fede til at ride. helt enig. Men jeg kan kun sige spændende debat. Fandt linket til artiklen i den anden tråd der kører herinde, så fik læst den. Tor helt klart at vægten på rytterne betyder noget, men man skal altså også vide reelt hvad ens hest vejer, før man kan regne med det. Jeg har kun oplevet én hest passe nogenlunde til målebåndet mht vægt. alle de andre jeg har vægt fra viser mindst 50 kg for lidt og opefter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Perlen- Hold da op de er da nogle ordentlige okser de QH'er så mange kilo havde jeg alligevel ikke forventet, men ja, de har godtnok tendens til en stoor muskelsætning! Ved slet ikke om mine korte ben ville kunne nå omkring dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ser ikke |
|
|
LS horses, ja de vejer godt, men det er der også heste som fjordheste der gør. Min mor har også fået hendes 4 fjordheste vejet og de var alle en del tungere end dyrlægens resultat med målebånd, så jeg tror ofte at vægten undervurderes. QH findes i mange højder og drøjter, så der er frit valg. Vores er ikke engang særligt brede i forhold til andre. De er en fin mellem størrelse og den på 157, er ret smal i selve sadellejet (ud fra mit sysnpunkt og iforhold til vores andre), men han bliver først 4 om 6 uger, så det kan jo ændre sig lidt endnu.  Jeg kan desværre ikke finde ud af at lægge billeder ind her, ellers havde i da lige fået et par stykker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| dddddddddd |
|
|
Jeg tænker bare lidt - fint med al det procenthalløj osv, men gælder det ikke også en smule at nogle kvinder fylder mere på lår og numse, samt mave - end resten. Så fx kan de veje 70 kg ligesom en mand fx. Men mens manden går lige op og ned i en streg - har kvinden godt med numse og lår. Jeg tænker bare det må da ogås gøre noget ved vægt-fordelen på hesten? Eller hvordan?
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Mac - mange DVer vejer fra 550 - 650 kg, det giver en ryttervægt på 82,5 - 97,5 hvis man holder sig til de 15% - så der er da heldigvis en masse mænd der vejer under 97,5 kg. Tror slet ikke nogen af vores mandlige A-rytterer kommer i nærheden af den kampvægt.  Så mændene kan godt blive hængene i sporten, efter de nyeste undersøgelser. - Og heldigvis for det. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fjordheste |
|
|
hvis man nu ikke lige har haft sin fjordhest i nærheden af en vægt, er der så nogle af jer der har et bud på hvad de i gennemsnit ca vejer??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en tanke |
|
|
Jeg kan ikke lade være med at tænke på.. Hvis nu hesten vejer for lidt.. så kan man jo bare fede den lidt op, så den vejer mere.. må den så også bære mere ?? ud over de udsunde ekstra kg... Tror altså man skal også huske på at kigge på hesten.. det må vel være den enkelte type hests idealvægt.. Og ja fjordheste, haflingere, Quartere har jo mere drøjde end en araber.. Jeg tænker især på islandske heste.. hvem har egentlig bestemt at de ikke har problemer med at bære de store tunge mænd, somd de rent faktisk slæber rundt på..
Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vægten |
|
|
Nej man kan ikke bare fede hesten op, vægten er hestens idealvægt, så har man en for fed hest kan den reelt tåle mindre belastning på ryggen fordi overvægten så belaster den. så Lene jeg er helt enig, det er ikke kun vægt men ligeså meget hestens muskler/knogler/bygning der har betydning, dog vil en let hest jo ofte veje mindre end en svær hest uanset disse har samme højde, så hestens vægt er nok alligevel en ok rettesnor.
Med venlig hilsen Karen Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010 www.negle-nu.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blabla |
|
|
Ifølge de 15% er jeg ikke for tung til min hest og den virker heller ikke påvirket af min vægt, men vil nu alligevel sige, at jeg synes den virkede mindre "nem" at ødelægge balancen på etc, da jeg vejede de 10-12%, og er da også igang med at smide de overflødige kilo netop for hestens skyld. Jeg bruger også altid skammel til at komme op - til dels fordi jeg altid har været lidt gumpetung , men også fordi, jeg kan se, at det er sværere for hesten med det ensidige træk nu, end dengang jeg var mindre. De 20% derimod, det har jeg meget svært ved at forestille mig, at den skulle bære rundt på. Det ville jo være +30-35 kg af min vægt, og bare for 5 kg. siden, kunne jeg mærke, at nu skulle der så ikke mere vægt på, hvis jeg skulle ride på dyret. Andre heste i samme vægtklasse kan jeg slet ikke være på, fordi hesten føles enormt påvirket, mens igen andre virker som om de bar rundt på en myg  Så jeg vil sige, at min erfaring får mig til at tænke - det må altså handle om at se på dyret og mærke efter om den er påvirket i stedet for blindt at gå efter en procentsats. At nogle så også er rigtigt dårlige til dét er jo så en anden sag.
Mvh. Katja Pikeur Epsom stævnejakke, str. 76 (36), farve navy, sælges Part søges til opmærksom dressurhest lidt udenfor Randers SØ Se mere på profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|