|
|
| Da din P.R.E hest kom til Danmark?.... |
|
|
Ja, som overskriften lyder: hvad gjore du da du fik din P.R.e hest hjem til Danmark?... Det jeg gerne vil høre om er hvad du/i har gjort for at jeres P.R.E fik tilpasset sig bedst mulig den nye klima og land de nu var landet i. Man kan jo kun sige der er stor forskel på lille DK og Spanien, og derfor vil jeg meget gerne høre i korte træk hvad du gjore? Kald det for gode råd og egne erfaringer om man vil. - Hvad fodret du med og tilvænning af foder/ nye foder typer? - var stråfoder en ny "oplevelse"? - klimaet...? (sommer/vinter) - indsekter. - En fold vs. frihed på sletterne? - eller hvad nu du kan finde på...? osv...osv...osv. Jeg har hørt/erfaret at spanske heste der bliver importeret (ikke dem der er født i Danmark), ofte er meget mere nøjsomme pga. de omgivelser de er opvokset i (nu ved jeg god den spanske race ER meget nøjsom i forvejen). De tåler ikke særlig godt sukker/fruktose, stivelse eller protein i for store mængder, som heste der er fra Dk. Men det kan også været det bare er en skrøne? umildbart syntes jeg det virker meget logisk i sidste ende.  Jeg står nopstaldet et sted hvor der står mange PRE heste, og vi snakker tit om dennne skønne race. så fortæl, fortæl!!!
"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham... Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham.... - men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke de store overvejelser |
|
|
Dengang jeg hentede Rumle (Romero) hjem fra Spanien i 2006, gjorde jeg mig ikke de store overvejelser, andet end at han burde være en nøjsom hest. Jeg købte derfor hø (det som man nu engang kan finde sidst på året når alt mere eller mindre er udsolgt, så det var desværre ikke den allerbedste kvalitet, men det kunne gå) og Hestamix fra hippolyt til nøjsomme racer. Hippolyt brød han sig bestemt ikke om, og har aldrig rigtig gjort det siden.. jeg tilægger det lugten og melasseindholdet (han kan ikke fordrage sukker!). De første 3 uger prøvede jeg desperat at få ham til at spise hippolyt. Mash blev købt for at han trods alt fik noget at spise, men det ville han heller ikke have. Høet pillede og nippede han lidt i. Gulerødder kunne glide ned, men æbler AD AD! Græs var noget nyt! Han kommer fra Mijas-bjergene på Costa Del Sol, og det er ikke der de praler med at have lækkert græs. De første 3-4 år var det et helvede at få ham til at spise, og selvom jeg fandt et foder han godt kunne lide, så gik han fra det efter et par måneder. Det havde nok været nemmest med en 3-5 krybber med ad libitum foder han selv kunne vælge efter behov. Og så skulle han næsten have lige så meget som min gamle fuldblod at spise for at holde vægten. Åh jo, det var en kamp! Wrap var og er han helt tosset med... men han kunne ikke spise de minimum 8 kg jeg mente han burde spise, om natten i boksen. Og så var han kuldskær, de første mange vintre. Dem som solgte ham til mig, mente ikke at dækken var nødvendigt, men jeg kunne godt se at det ret hurtigt var nødvendigt. Først sidste vinter begyndte han så småt at sætte en smule vinterpels, og kunne gå fra 600g (2x300g) til et 200g overgangsdækken. Den største omvæltning for ham ved at komme til Danmark, var at han hele sit 9-årige liv havde gået i løsdrift, og nu skulle være bokshest. Det er i særdeleshed gået op for mig, efter vi flyttede i løsdrift igen, efter 6 år som bokshest dog med masser af foldtid. Nu kan han hyggespise wrap hele døgnet, og han stortrives. Han får en smule foder (mest pga vitaminerne) og han er faktisk en smule buttet  Vi har kun én sommer haft problemer med insekter (han har været i DK 6½ år nu), og det hjalp med et eksemdækken. Der har kun været brug for det den ene sommer, heldigvis! Fluer er ikke noget problem, for dem har de masser af i Spanien også, andet end når de piller ham i øjnene. Sne var lidt en oplevelse første gang han så det Han kunne ikke rigtig forstå hvor alt det kolde og hvide kom fra og han så noget bekymret ud i starten. Det har han vænnet sig til nu. Og tror mest det irriterer ham når det er glat eller sneen dækker for græsset. Nu var Rumle turisthest i Spanien, og han lader til at være ret glad for at han udvalgte mig til at tage sig af ham. Og det med kun at have et menneske til at pussenusse om ham og ride ture på ham, passer ham ganske godt Han snakker og rumler (der af kælenavnet Rumle) meget! Jeg tror vist jeg kom omkring dine spørgsmål, omend i en noget rode rækkefølge Spørg endelige hvis du har flere spørgsmål 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikken en historie :) |
|
|
- og tak fordi du vil dele den med mig  Sikke en start i to havde med hinanden, og jeg kan godt se hvor frustreret hele foder situationen måtte ha´ været!. Men det er godt at høre han er faldet til i DK i sidst ende. Det er jo altid lidt et sats når man importere heste til DK, hvis de kommer fra et varmere klima. Hele din situation ang. sukker/fruktose understøtter så også lidt det jeg har hørt, hvilke jeg finder lidt pudsigt. At hetsen så heller ikke bryder sig om æbler, men gullerøder er ok er lidt skægt  og du har da også været forholdsvis heldig med at han ikke har været plaget mere af insekterne i DK. Det kan være et problem. En af de PRE hopper jeg kender, hun var desværre alergisk over for mange af de insekter vi har i DK, inkl. Kakkelakker(?!?!)... men hun er faldt godt til, og har ike de store problemer, her efter det er hendes 3 år i Danmark. - ha, ha... og sidder lige nu og får et mentalt billed af en kuglerund PRE med 2 x 300 gr. vinterdækner på, der prøver at undgå at træde i sneén det er lige til en Buller tegneserie!!! Men hvad foder fandt du så der fungeret for ham? - hvis jeg må være så fræk at spørge?... Det var godt du fik din soulmate hjem. Han ser skøn ud, det vil jeg give dig 
"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham... Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham.... - men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rumle.. |
|
|
ud over de utallige foderskift han har været igennem, spiser han i dag, lucerne, vitaminer og fiberpiller. Hvis han begynder at tabe sig få han som ekstra Linamix. Han får meget meget lidt krybbefoder, og kun en gang om dagen. Men han har så adgang til wrap ad libitum  Det skal siges han er ualmindelig glad for appelsiner, mandariner, klementiner, bananer, pærer, pebernødder og brunkager. Og urtebolscher fra Tjørnehøj Mølle. Gulerødder er ok i dag, men han gider ikke spise særlig mange æbler ad gangen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sætter lige svaret ind her fra den anden |
|
|
Tror det kommer meget an på hvor de kommer fra. Mine kom fra en avler hvor de var vant til at gå på folde, kendte til stødhegn, og hvor godt foder og super hø var en selvfølge så jeg ændrede ikke det store.
Umiddelbart er racen generelt meget nøjsom, og jeg har ikke oplevelsen af at man skal fodre dem anderledes om de er født i landet eller ej. men man skal naturligvsi tænke sig om med dem som man skal med alle andre. Det er noget nemmere at fodre heste man "bare kan fylde i" end de mere nøjsomme typer. og det er ikke mit generelle indtryk at de ikke tåler stivelses/sukker dårligt. Bare at de qua deres nøjsomhed sjældent har behov for det. Jeg fodre mine med wrap med analyse, organiske vit/min og fiberpiller. Ikke nogen ændring der i forhold til mine andre hste heller.
De fleste der kommer til landet i efteråret får dækken på det første år også sætter de pels lige som alle andre heste året efter. Jeg har ikke hørt om at de er mere sarte i forhold til insekter end andre heste og har kun hørt om meget få med sommereksem. Mine 4 har ingen hduproblemer eller pels problemer. og jeg tror faktisk kun jeg har hørt om 3 herhjemme med sommer eksem.
Jeg har hørt om heste der aldrig har været på fold i spanine, som gik direkte igennem hegn, eller som har gået som vilde på store områder og kun er kommet ind for at blive klippet/ifolet/indskrevet.
Personligt ville jeg ikke vælge en hest fra de vilkår, men jeg er også sart i forhold til foder, motion og opdragelse.
Personligt ser jeg ikke meget "rosenrødt" eller fedt over livet i spanien og ville alle dage vælge at købe nordisk med mindre det var specielle blodlinjer man søger.
Vil man "bare" have en ridehest så ville jeg til hver en tid vælge at købe nordisk. Så ved man at de er passet ordentligt og kommer fra ordentlige vilkår. Og i og med man VED hvor stor betydning mangenment har at sige i forhold til holdbarhed senere i livet så giver det nu endnu bedre mening, end før. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan kun |
|
|
tilskrive mig det StaldRohan allerede har skrevet. jeg fik min PRE til DK i slut sommer måned.. husker ikke længere nøjagtig hvornår.. kan ikke huske jeg gjorde noget specielt. Jeg havde lavet en løsdrift til ham, men han kunne ikke helt finde ud af det så tog ham på stald om natten i begyndelsen. har haft ham i 9 år nu (han er 13) og han har aldrig været syg (7-9-13!!) Fodrer med kvalitets wrap, vit/mineral og en smule roepiller - lige som mine andre heste får. Han spiser alt af hånden - bananer, lakrids, brød, brændenælder Han går tit og nipper i det de andre ikke gider spise og han bare ææælsker hyben som han nipper lige så forsigtigt fra busken..  Han havde sko på da jeg købte ham men dem fik jeg taget af inden transporten hjem og han har aldrig været halt eller haft sko på siden. Den bedste hest jeg har haft ever! Og så er han klog og kærlig og elsker at arbejde og være social. god fornøjelse med din PRE..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for jeres var alle sammen! |
|
|
StaldRohan: jeg takker igen for dit indlæg, og beklager det du havde skrevet i var blevet slettet sorry. - Nu skal det lige siges jeg ikke har rosenrøde forestillinger om den spanske race og spanien genrelt. Spanier har et helt andet forhold til dyr og heste. Det bliver rent ud sagt ikke regnet for det samme, som her hjemme i Danmark. Jeg siger ikke om det er godt eller skidt, men som du selv pointere StalRohan, er det vigtig at være objektiv og fornuftig i valg af hest, og ikke mindst heste sted. mht. Sommer eksem er det også ret forskelligt. jeg kender en PRE hoppe som var det værst det første år, og om vinteren når hun får dækken på, får hun en masse knopper.... nå ja, og så er hun teste allergisk over for kakkelakker?!?!... godt så... - Men jeg tænkte på om du så har valgt PRE hesten fordi du rider høje dressur klasser? eller måske avler du?... duftahest: tak for dit indput! Det er ikke første gang jeg har hørt det med at de går og spiser/nipper alt det tørre og visne på folden, og lader det saftige, grønne græs ligge. Om de kan vende sig til løsdrift, fold eller boks kommer jo også meget and på (som Staldrohan selv også er inde på). kender en PRe som har været hingst hele sit liv, og stået på boks der til også. Fold var i form af en gå tur rundt i villakvarteret, for hesten stod opstaldet og longering på ridebanen. - nå ja, og har aldrig set skyggen af hø eller ligende. Fik vidst omkring 4 kg korn mindst om dagen... Hesten har nu været i Danmark siden 2006 (mener jeg), og han går på fold uden problemer (sommergræs om sommeren), spiser wrap, græs og grov lucerne med stor lyst. Dog HADER han at blive longeret, men ejer gør det også sjældent ingen problemer med eksem eller ligende. - det er ikke nemt at omskole, men det ser ud til det ikke er helt umuligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej Spanien |
|
|
er bestemt ikke rosenrødt mht heste hold..Jeg har jo langt fra været alle steder! men jeg har besøgt en hel del salgs stalde og stutterier og har nogle gode heste venner i Andalusien. Der var kun meget få af de steder jeg har været der i det hele taget havde folde! og de folde der findes blev oftest brugt til hopper og plage. Hingstene kommer på stald som ca 3 års og så er det frie liv slut.. bare min erfaring... De kommer ud for at blive trænet og reddet og det er ikke horsemanship og de 7 lege der står øverst på træningslisten! Og ja ved godt jeg generaliserer nu... men eftersom det mest er mænd der rider bliver der ikke "tussenusset" så meget... Jeg ville personligt aldrig købe en ældre hingst i Spanien bla af samme årsag. Ang foder så bruges der meget ofte lucerne/alfafa presset som hø. Mine venner der har en del heste højt oppe i 1700 m højde betaler en formue for levering da der ikke kan dyrkes noget der. Halm er ligeledes svært/dyrt at få leveret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| valg af heste;) |
|
|
Da jeg skulle finde PRE for små 10 år siden var jeg på jagt her i dk, på det tidspunkt var hjemmesiden ikke ret god, der var ikke mange heste til slag og kvaliteten var ikke ret god. og så ville jeg have en brun af rimelig kvalitet. Den skulle være min nye ridehest og bruges til avl. Han blev valgt 100 med hjertet. og han er min absolutte soulmate, føler mig meget heldig at have ham.(og endte så med at blive brunskimmel, hvor uheldigt er det ) Hopperne blev valgt alene udfra papire og ekstriør. Som kvalificrede bud på gode hopper til Max med de forcer han mangler. Også vælger man jo at købe der hvor man får det bedste udvalg. Mener ikke man kan gå på kompromis med kvaliteten når det har noget det skal opveje. (Mine hopper er bedre end min hingst) Ellers er det jo ikke god avl men bare reproduktion. og det kan jo være ligemeget  Skulle jeg købe en ridehest/komnede bedsteven ville jeg købe en plag/føl i dk. Skulle jeg bruge et par gode hopper er der sågar også et par stykker til salg jeg ville mene var gode bud. Men stod jeg og ikke havde tid til at vente ville jeg finde den rigtige pengepung frem og så købe en god hingst/vallak fra gode forhold dernede. Uanset krise så er det stadig således at man får hvad man betaler for. De gode avlere i spanien har stadig ikke sat deres priser ned. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelligt |
|
|
Jeg kan tilslutte mig det meste af hvad der er blevet skrevet allerede... Jeg tror også meget det kommer an på alder og hvor hesten kommer fra... Jeg har haft 2 Lusitano hopper fra Portugal, begge unge - disse hopper havde ingen problemer iforhold til at komme til DK. og blev passet som alle andre heste. Min skønne Arando... som jeg har nu, er en 12 års PRE vallak ( Hingst i 10-11 år i Spanien ) Her kan jeg så godt se forskellen... han har været trænet med HÅRD hånd, så træning med ham er lidt en balance-gang.. Han har uden tvivl været boks-hest i Spanien og vejret skal være temmelig godt for at han overhovedet kan li at være ude.. Han HADER HADER HADER!! hvis der er det mindste sne i luften, dette vælger jeg at respektere, da han elsker sin boks og ikke har noget imod at være alene... så på sne-dage bliver han inde ( bliver selvfølgelig motioneret ) Jeg ville nok ikke vælge en "så gammel" hest/hingst fra Spanien igen, da de metoder Arando har været udsat for - langt fra stemmer overens med mine - og han bærer tydeligt præg af sine mange år i Spanien.... men men men på den anden side, han bliver en mere og mere glad og tillidsfuld hest så noget godt har det jo gjort at han er i DK nu  Men det må så være min erfaring, at en ældre hest fra en så anderledes kultur - kræver liiiidt mere... men han er en SKØN hest 
Mvh. Nordvig med Den Smukke Arando
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for indput tøser!... |
|
|
- fedt i vil give respons tilbage  duftahest: i den her debat er det ok at genraliserer, så længe tonen bliver ved med at være lige så god som den er nu ha, ha. Men du har ret. Mænd (uanset herkomst), er ikke de store "nusse-øre" over for deres hest, og i særdeleshed ikke mænd fra spanien... - Dog har vi en spansk underviser som kommer hos os , som jeg gerne vil understrege IKKE er som de andre typise spanske mandlige rytter. han hedder Juan Martin og er Uddannet på den Spanske Rideskole i Jerez i Spanien. Han går måske ikke op i horsemanship, de 7 lege, Akademisk eller centreret ridning, og så alligevel er han mere forstående over for hesten som individuelt væsen og individ, en den gense spanske type rytter. Jeg har haft fornøjelsen af at følge ham fra barrieren i snart 1 år, og han underviser med en auntusiasme uanset om man er begynder på LC nivau eller grand prix. Han er ikke den typiske spanske rytter, hvor det er tøjlen der har mangten, men han tager udgangspunkt i hestens stærke/svage sider og at hesten er smidig og let for tøjlen, og så tager han det der fra. Desuden er han yderst tålmodig, og presser aldrig hest og rytter, hvis de ikke magter opgaven eller ikke har forstået den.  det var lige et sidespring.... men det du beskriver ang. Folde, og forskelle mellem hingste, hopper og vallaker og måde de bliver passet på, har jeg heller aldrig forstået.. - og hvorfor er det lige de også skal klippe de stakkels hopper´s man og hale.??? er enig med det... hestevelfærden er helt anderledes i Spanien. StaldRohan: hobby avl er også avl (efter min mening). Nordvig: ha, ha... sne er ikke det sjoves nej. Kunne godt forestille mig at han syntes det er noget spøjst noget efter 11-12 år i spanien! Ofte har jeg erfaring med at de heste der har et lidt mere ahem... "specielt sind" (pga. spansk ridning, mangel på forståelse eller ligende), ofte er de heste man udvikler de stærkeste bånd til. Ofte er det også gensidigt fra hestens side, så tror nu det er meget godt han er havnet ved dig Nordvig  Kom for øvrigt til at tænke på, om i har oplevet at jeres egentlig vinterdeprimeret?... Der hvor jeg er opstaldet (normalt), er hoppen aldrig trygget af når det bliver vinter, og hun har været i Danmark i godt 2 år snart. - Men ham den anden (som har været i Dk i snart 5-6 år efter hånden), han bliver det stadig vinterdeprimeret, hvis vinteren har været lidt for lang eller hård, uden ret meget solskind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har efterhånden.. |
|
|
taget en del hjem fra spanien og jeg synes faktisk ikke, at der er den store forskel på at købe hest herhjemme kontra sydpå. Der vil være omstilling for alle heste og de fleste indretter sig nemt. Har bl.a. haft flere som ikke var vant til elhegn, men med tilvænning på en mindre overskuelig fold var det lært på 1-2 dage. Jeg er heller ikke så bekymret for at købe heste, som er opvokset i spanien og om de nu er passer mht foder mv. - De fleste stutterier dernede er meget stolte af deres hestehold, og passer deres heste rigtig fornuftigt. Jeg vil nok nærmere have mine betænkeligheder med dyr avlet her i DK, da rigtig mange køber sig en avlsgodkendt hingst og bare avler løs uden tanke for racen og i det hele taget ikke sætter sig ind i, hvad det vil sige at opfostre ungdyr. Det er ikke for at være negativ over for den hjemlige avl, for der findes selvfølgelig også seriøse avlere, men desværre også en del af de andre, og det gavner absolut ikke racen. Mht. klipning af hopper og ungdyr, så bliver det gjort fordi de går ude på meget store vidder, og lang man/pandelok vil filtre eller være til fare for, at hestene kan komme til at "hænge i " træer og buske. Går der hingst med i stoddet, mindskes chancen for at han bliver "skåret i stykker" ved naturlig bedækning. Så det har faktisk et praktisk formål. De spanske heste er nu ikke så specielle i forhold til alle andre racer, hvis man blot bruger sin sunde fornuft, så er man et langt stykke af vejen. Der vil altid være tilfælde med nogle der er svære at fodre på, andre bliver for fede og forfangne, nogle skal omskoles - men det ser vi alle vegne med alle racer. Sidste år købte vi en hoppe hjem,så havde gået i stod hele sit liv, fået 3 føl og i det hele taget levet det frie liv. Vi hentede selv hoppe med 5 uger gammelt føl, og det har givet så meget, at hun blev hentet af os,vi ar der under hele transporten og hver dag i hendes nye hjem. Hun stoler ubetinget på os, selv om hun er en dame med temperament og meninger, og er nu tilredet og godt i gang med uddannelse. Der er langt fra hendes frie liv til en tilværelse som ridehest i Dk. Hun har fået den tid, hun skulle bruge - også for at følge med rent mentalt - og alting er forløbet nemt og roligt. PRE hestene er specielle - men deres basale behov er som alle andre heste. Mvh Maybritt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PRE heste |
|
|
P.R.E avlet i Dk er desværre ikke altid lig med bedre opvækst end i spanien - desværre. Heldigvis er langt de fleste af de danske P.R.E avlere seriøse. De 3 P.R.E heste jeg har haft herhjemme og redet, var ekstremt følsomme og uhyggelig nemme at ride for let tøjle, styret af hofte og schenkel. Især her vil jeg fremhæve Divertida. Hun var speciel - men vi fandt ud af det sammen til sidst. Jeg har redet hende igennem ild og vand. Men blev jeg præstations angst - gik det lige i hoppen og jeg havde igen en spændt hoppe. Min fejl - har aldrig været stævnerytter. P.R.E går let til biddet. De er super nemme at arbejde med Ja de er nøjsomme, og det er ingen skam, at holde igen med stivelse og fruktose på nogen racer. Slutteligt. En P.R.E er en renstammet hest. Ingen stamtavle = andaluser. Mvh MonaK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maybritt |
|
|
Du ramte det søm jeg ikke havde  Jeg har siddet og fedtet rundt i halve og hele timer med min korte tekst -og BUM - så nåede du at fortælle essensen i stilform før jeg fik postet. Hvor er "I like" knappen på HN  KH MonaK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den rene race :) |
|
|
Mona: Ja, jeg ved god at en P.R.E hest og en andelusier IKKE ER DET SAMME (lidt det samme som Fjordhest og nordbaggen)  PRE = den rene spanse race... - mere eller mndre over sat til dansk. Jeg ved også godt hvorfor de klipper hopperne i spanien, og du har fuldstændig ret! Det ville jo være frygteligt hvis de kom til skade via. bedækning eller andet pga. tingel-tangel hang fast i manen eller andet... - Men kan stadig ikke lade være med at tænke på hvordan de holder fluer, skidt og møg væk fra øjene? Men hvor skulle du vide at jeg vidste det???  falconiana: Lige som dig har jeg også indtrykket af der er nogle (desværre meget få) spanske avler, som er stolte over deres heste, og ser det som den fineste opgave at lave gode heste, og at avle gode linje. - Der kan man sige jeg syntes de senere år at DV racen/typen er blevet væsenlig tinger... ja, rent ud sagt noget hø syntes jeg! Der er det lidt noget andet med de gode avlere i spanien, det tilkendegiver jeg  Mgt. meninger, holdninger og synspunker, så er det som det gamle ordsprog lyder: "Nogen kan lide sønnen, og nogen kan lide manden" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|