Kan jeg ikke give dig. Men jeg har prøvet noget lignende.
Jeg var på vej hjem fra stationen (på Nørrebro) en aften, da en mand bag mig begynder at gå hurtigere, så han til sidst er oppe på siden af mig. Han begynder så at snakke med mig (på engelsk), og han kunne åbenbart godt se at han havde skræmt mig lidt, så han prøvede at berolige mig, og sagde noget i retning af, at mange danskere ikke havde lyst til at tale med invandre osv.
Han fulgte efter mig helt hjem, hvor han også spurgte om mit nr. Det havde egentlig været en hyggelig samtale, men jeg afslog pænt, og sagde til ham, at det jo kunne være at vi mødte hinanden igen på samme måde.
Et par uger senere rendte jeg tilfældigt ind i ham, og her var det så knapt så hyggeligt. Han var ret skuffet over at jeg ikke havde svaret min dørtelefon (aner ikke hvad tidspunkt han har ringet på, men det var i hvertfald ikke bevidst at jeg havde undgået ham), og han spurgte igen om mit nr. Her prøvede jeg så lidt mere direkte at forklare ham, at jeg egentlig ikke var interesseret. Han begyndte igen med det som egentlig havde fået mig til at snakke med ham først, nemlig det, at danskere ikke er særligt nemme at komme ind på, og hvor svært det var at få venner i det her land osv. osv.
Det hele endte med, at jeg fik forklaret ham, at den måde han antastede mig på, egentlig ikke var særlig rar, og at vi ikke skulle være hverken venner eller noget andet.
Jeg har haft ret dårlig samvittighed (på vejne af mit 'folk'), jeg synes faktisk det var lidt pinligt, at nogen kunne tænke sådan om danskerne. Jeg betragter egentlig mig selv som både åben, og så absolut i hvertfald ikke racistisk. Det jeg er kommet frem til er, at jeg heller ikke tror at jeg ville have brudt mig om denne her 'opførsel', hvis det kom fra en almindelig dansk mand.
Bottom line er, hvis du har lyst til at mødes med ham, synes jeg du skal gøre det. Mærk rigtig godt efter i maven, om det er en mand du er tryg ved, og som du reelt har lyst til at se, hvis ikke det er det, synes jeg ikke du skylder ham noget.
Jeg tror generelt vores måde at møde nye mennesker på her i landet, er ret anderledes end andre steder i verden, hvorfor det let kommer til at virke meget anmasende, når man bliver 'kurtiseret' på den måde. Samtidigt tror jeg at mange af os kan have svært ved at skuffe en beundrer, som så åbenlyst er interesseret. Vores gode manerer må dog aldrig komme i vejen for almindelig sund fornuft, og hvis alarmklokkerne ringer, synes jeg man skylder sig selv at lytte.
Jeg håber du finder en løsning...