Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

At lærer et barn letridning??
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 11:46

Jeg vidste ikke lige hvordan jeg skulle placerer dette, soooorry!!

Men sagen er således at jeg har en dejlig part på min pony på de fire år. Pt. har hun reddet rundt i nedsidning på ponyen, men resulterer i det meget sjældent hun vil andet end at skridte :-) Og jeg ville nyde hvis pony kunne bevæge sig lidt mere under rytter (nogle gange)

Derfor tænkte jeg straks at det sikkert ville blive bedre og mere behageligt hvis hun lærte letridning, men hvordan gør man det med de små pus??

Min tanke er at lærer hende i skridt at stille sig i stigbøjlen (i longe) og så herefter i trav? Men hvordan lærer man dem lige fidusen i op-ned-op-ned ???

Nogle gode ideer???

Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred, min elskede og

savnede Nobi, 1999-2008

0
0
Svar på denne tråd

Lege det ind
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 11:56

Hej,

Børn elsker at lege, så prøv at lege det ind uden pony først - anbring ponypude eller -sadel på en taburet eller en træhest (sådan én havde jeg som barn, den blev simpelthen slidt op, hvor har jeg dog "redet" mange ture ud over prærien på den træhest... det var LÆNGE før jeg kom til at sidde på en ægte en af slagsen) og leg, at sådan gør man i trav.

Derefter prøve i skridt (selv om det er hundesvært, men i det mindste kan det give lidt balance) og derefter i trav. Sørg for, at den lille rytter har noget fast at holde i, for det er jo noget helt nyt :-)

Og måske kan balancen lettere læres ved ridning på lige spor - altså at tage ponien ud på en travetur hen ad en mark i stedet for på rundt spor, hvor der er hele 2 slags naturkræfter at forholde sig til. Bare en tanke.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd

Letridning...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 12:09

Åh ja det kan godt være lidt svært.

Skulle lære en lille pige at ride her for et par år siden. Hun var da seks syv år gammel.

Jeg startede med at få hende til at stå op i bøjlerne og så ned igen, mens pony stod stille. fik hende til og kravle rundt i sadlen. Og så lige så stille fik jeg hende til at stå op i bøjlerne i skridt fire skridt trin og så sætte sig ned igen uden at bumpe ned i sadlen. vi legede helikopter. Først ud med den ene arm og så den anden og så dem begge.... i skridt. hele tiden sådan at pigen syntes det var sjovt. Da hun selv ville prøve at trave, gjorde vi det. Jeg løb rundt og råbte op op op op.... og grinede. hun kæmpede en brav kamp og så lige pludselig fangede hun rytmen.... et kort øjeblik... hvilken sejr for os begge. Så ned i skridt igen så vi alle lige kunne få vejret.

Pigen syntes det var sjovt at lege helikopter og at lave gymnastik lignede ting på ponyen.

Jeg fik hende lært letridning

Hygge

Sprit

0
0
Svar på denne tråd

NEMT....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 12:49

Du skal bare sige OP til at starte med, op-ned er alt for svært.Jeg har undervist 100-vis af helt små børn og det er noget af det simpleste at lære dem, helt ned til 4-5 år kan de finde ud af det. I starten skal du ikke bekymre dig hvis hun står 2 takter og sidder 4, hun finder sikkert meget hurtigt ud af det. Stolesæde gør det sværere, så sørg for hun bukker benene.

:-)

0
0
Svar på denne tråd

Let sæde?
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 12:52

Hvad med at ride i let sæde? Da jeg var lille og ikke rigtigt grejede letridningen, slet ikke på shetlandsponyer, så red jeg bare i let sæde, når vi ikke var til undervisning :)

Ellers var det den gode gamle: op - ned - op - ned, men der var jeg også blevet 7 år.

Mvh Heidi

~ O Glück der Erde auf dem Rücken der Pferde ~

0
0
Svar på denne tråd

militærmarch ....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 13:16

jamen jeg plejer bare at sætte dem i longe så de ikke skal koncentrere sig om andet end takten. og så marcherer jeg rundt og råber: "1 - 2 - 1 - 2......" eller "op-ned.... "

de plejer at fange den ret hurtigt på den måde.

når tanken er så stabil at de ikke selv kommer til at skifte rundt i diagonalen - der går nok noget tid, så beder jeg dem kigge ned på skulederen af hesten og se hvilken der er fremme når de sidder ned, og så lærer jeg dem diagonalen... men der går jo lidt tid for man når derhen.

men i longe og 1-2-1-2... har altid virket for mig - både til børn og voksne

"Tankerne skaber forandringer. Oplev som ham, og du oplever svarene." citat af min dejlige hest Mystery

0
0
Svar på denne tråd

Op ned op ned
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 13:58

Jeg har i 5 år undervist trækkerhold med børn helt ned til 2 års alderen og ja letridning var i starten min helt store hovedpine (ikke mindst fordi børnene ikke har været vant til at "fremmede" har bedt dem om noget, men også fordi forældrene har blandet sig) ;)

MEN nu lærer de det allesammen forholdsvis hurtigt, men selvfølgelig spiller alderen en væsentlig rolle.

Jeg plejer selv at vise fra jorden hvordan jeg vil have dem til at gøre.

1. Jeg plejer at bede dem tænke på når de sidder i hug, og så sætter jeg mig halvt på hug og går så op og ned et par gange, for at vise hvad jeg mener.

2. Derefter beder jeg dem om at rejse sig op og sætte sig roligt i sadlen mens ponyen står stille, så de får fornemmelsen i benene af hvordan de skal gøre. (Det er også et spørgsmål om, at deres ben bliver "trænet" til en ny bevægelse)

3. Derefter trækker jeg ponyen frem i skridt mens de holder fast foran på sadlen og beder dem om at rejse sig op og sætte sig ned 3 gange.

4. Så holder vi en pause på en halv runde og så gør vi det samme igen, da deres ben bliver hurtigt trætte.

5. Først når de har fået en nogenlunde føling for hvordan man laver letridning i skridt putter jeg derefter lidt trav ind.

6. Næste skridt er at få dem til at slippe sadlen, men det kommer som regel helt af sig selv når de ser de andre børn gøre det ;)

Det skal dog siges, at nogle børn lærer hurtigere end andre. Jeg har eksempelvis brugt et år på at lære en pige på 4 år at lave letridning fordi hun simpelthen bare kiggede dumt på mig når jeg viste og forklarede hvad jeg mente. Dog er hun nu kommet godt efter det og er en af de bedste på sit hold. :)

Mange hilsner

Josephine

Mit ét og alt - min soulmate, Maphard <3

*R.I.P. Sølvpil - savnet og højt elsket sjæleven*

0
0
Svar på denne tråd

letridning
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 15:12

Har undervist børn i mange år.

Det er bare op-ned osv, og hvis du kan få en rytter mere med til at ride forest, så sig til din lille rytter at hun skal kikke på hende foran, men husk når rytmen er der er det vigtigt med rigtig dirgonal

0
0
Svar på denne tråd

taaaaak...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2013 16:47

Tak skal i have for de brugbare svar!!!

Kan helt klart se jeg havde den rigtige "ide" omkring hvordan vi skulle arbejde os frem af, og glæder mig så meget til at komme igang, så hun kan lave andet end bare at skridte rundt på hovslaget, smiler :-)

Sagde Maya

Med Vito, ponyen med charme og selvtillid

Some people think it's holding on that makes

one stronger - sometimes it's letting go

Hvil i fred, min elskede og

savnede Nobi, 1999-2008

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider