David:
Der er som sagt tale om civilkøb - og deraf gælder købeloven IKKE(!) som ved forbrugerkøb!
Det er også derfor at du gardere dig anderledes når du eks. handler hest fra en anden privatperson, og en anden måde når du handler med en hestehandler (proffesionel vel og mærke!)- du er som udgangspunkt bedre stillet ved forbrugerkøb end ved civilkøb.
Medmindre der ordret står skrevet "hvis du gør sådan og sådan, så kan bilen 100% gå gennem syn - og ellers betaler sælger for udgifter + det bilen blev købt for", så er køber rigtig dårligt stillet, da vedkomne skal kunne argumentere for at køber kan hæve købet!!
Som skrevet, så man typisk rigtig dårligt stillet så snart der står skrevet at "produktet er købt beset" - men det kan jeg ikke udtale mig om om der er i given sag.
Som sagt, så kan køber hæve købet, hvis sælger har handlet i ond tro (ved at sælge en bil der eks. ikke kan køre andet end lige ud af indkørslen, har kørt længere end skrevet o.l. - eller ved at en hest ikke kan bruges til det den er solgt som (eks. ved at have en skade som sælger kendte til)). Igen er det køber der skal kunne bevise at sælger gør det i ond tro - en helt anden regl end i forbrugerkøb! 
Så ja, du har ret - i forbrugerkøb må betingelserne ikke være således at de stiller forbrugeren dårligere - men i civilkøb er legen en helt anden 
Tilbage til TS, så håber jeg du kan bruge svarene til noget .. desværre ikke helt så godt i dit udgangspunkt - hvis du har behov for at få besvaret flere spørgsmål, så må du bare sige til - vil meget gerne prøve at hjælpe og slå op i mine jura bøger, for at kunne give et bedre svar - jeg er selvfølgelig ikke helt sikker, men det er ihvertfald disse svar jeg kan komme frem til pt..