Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

jura i civilkøb???
Forfatter: 
Dato:  03-02-2013 21:08

Håber der er nogen der lige kan hjælpe mig med at få svar på en problematik jeg står i.

Jeg blev tilbudt en bil til ret billige penge af en jeg kender. Jeg blev oplyst om at bilen ikke havde noget rust af betydning og han mente at den bare skulle have skiftet forbremser, så kunne den gå gennem syn og få plader på. Desuden skulle den have en ny starter, de den gamle ikke duede mere.

Jeg har foretaget disse reperationer på bilen og kørt den til syn. Det vil sige jeg har haft nogle udgifter på den. Desværre viser det sig at bilen har en skade, og den er derfor skæv og kan ikke gå gennem syn....

Problemer er, at hvis jeg sender bilen retur til sælger nu, så har jeg brugt nogle penge på reperationer, som jeg ikke får igen.

Skal sælger dække disse udgifter som jeg har haft på bilen?

0
0
Svar på denne tråd

Lov og virkelighed
Forfatter: 
Dato:  03-02-2013 22:36

Principielt skal sælger erstatte dine udgifter... Men beløbet er højst sandsynligt for lille til at det kan betale sig at gøre noget ved det.

En anden ting er at når der står i en annonce/folk siger "nem at syne" så betyder det at de selv har opgivet......

0
0
Svar på denne tråd

lov og virkelighed
Forfatter: 
Dato:  03-02-2013 23:08

Tak for svar David

I bund og grund handler det om småpenge, men for mig er det bare rigtig vigtigt da jeg er studerende og meget afhængig af en bil, så jeg kan passe min praktik.

Øv hvor er det en træls situation

0
0
Svar på denne tråd

Civilkøb ...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 08:59

Som udgangspunkt, så har du købt bilen som den er, mod at sælger "mente" at den kunne gå igennem - det er derved ikke noget han er sikker på.

Jeg solgte på et tidspunkt min scooter, og valgte at gardere mig mod at jeg pludselig stod med hovedet i postkassen - selvom scooteren næsten var helt ny og aldrig havde fejlet noget!
Jeg gjorde det derfor klart for køber, at ved små fejl o.l., så var det ikke længere mit problem, og så stod køber selv for betaling. (havde lavet en klar og tydelig kontrakt som tog udgangspunkt i nærmest alt fremadrettet)

Problemet ved civilkøb er, at alt skal være planlagt køber og sælger igennem - der er ingen retningslinjer (2 ugers returret, 2 års garanti m.v. som ved forbrugerkøb).
Køber må godt sige at produktet er "købt som beset" ..

Sælger behøver derfor ikke dække de udgifter der er lavet på bilen, da I intet har aftalt, og h*n har sit på det rene.
Hvis han skulle betale, så skulle i have lavet en kontrakt på at: "hvis bilen ikke kan gå igennem syn, så dækker sælger udgifter og tager bilen tilbage .."

Det er smadder ærgerligt, men sådan er forskellen desværre på civilkøb iforhold til forbrugerkøb ... :-(

- Amalie.

- Part søges i Holbæk området.

"Just do what you want to do. Be the person you want to be.

Never lie, never hide. Make mistakes, don't deny."

0
0
Svar på denne tråd

Amalie... sikke noget frygtligt vrøvl !
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 19:54

Du skriver :Problemet ved civilkøb er, at alt skal være planlagt køber og sælger igennem - der er ingen retningslinjer (2 ugers returret, 2 års garanti m.v. som ved forbrugerkøb).
Køber må godt sige at produktet er "købt som beset" ..
Sælger behøver derfor ikke dække de udgifter der er lavet på bilen, da I intet har aftalt, og h*n har sit på det rene.
Hvis han skulle betale, så skulle i have lavet en kontrakt på at: "hvis bilen ikke kan gå igennem syn, så dækker sælger udgifter og tager bilen tilbage .."

Det er altså noget vrøvl...

Købeloven gælder altid som udgangspunkt med mindre andet er aftalt.

I forbrugerkøb kan der ikke aftales betingelser der stiller forbrugeren dårligere.

Jette.. Hvis du selv vil prøve at køre sagen igennem så kan du lave en småsags-stævning byretten har pligt til at vejlede dig i småsager. Du kan også få gode råd hos advokatvagten

I denne her sag har sælger ikke overholdt sin loyale oplysningspligt, og du har derfor ret til at hæve købet..

SÅDAN

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 21:22

David: som du selv skriver er der tale om at man i Forbrugerkøb (mellem erhvervsdrivende og privat) ikke må stille køber ringere end købeloven.

Men der er altså tale om et civilkøb i denne sag - og der gælder købeloven så vidt jeg husker ikke.

Jeg ville gerne hjælpe dig TS men kan faktisk ikke huske reglerne i civilkøb, da det mest var forbruger køb vi lærte om.

Jeg mener dog ikke at man har en ret god sag i civilkøb, da det vist handler om god og ond tro. Og så vidt jeg kan se har din bekendte jo troet at bilen gik igennem = god tro.

Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 21:30

David, det som du citeret er ganske rigtigt som nadia skriver handel mellem privat og erhverv, ikke privat og privat, jeg mener at der står man virkelig dårlige med mindre at det r skrevet ned at den bil kan med garanti gå igennem syn

Ser lige som jeg kan finde noget på det ...

Moral er godt! Dobbeltmoralt er dobbelt så godt ?!!!!!?!!!

0
0
Svar på denne tråd

david - vrøvl og vrøvl .. arg!
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 23:30

David:

Der er som sagt tale om civilkøb - og deraf gælder købeloven IKKE(!) som ved forbrugerkøb!

Det er også derfor at du gardere dig anderledes når du eks. handler hest fra en anden privatperson, og en anden måde når du handler med en hestehandler (proffesionel vel og mærke!)- du er som udgangspunkt bedre stillet ved forbrugerkøb end ved civilkøb.

Medmindre der ordret står skrevet "hvis du gør sådan og sådan, så kan bilen 100% gå gennem syn - og ellers betaler sælger for udgifter + det bilen blev købt for", så er køber rigtig dårligt stillet, da vedkomne skal kunne argumentere for at køber kan hæve købet!!
Som skrevet, så man typisk rigtig dårligt stillet så snart der står skrevet at "produktet er købt beset" - men det kan jeg ikke udtale mig om om der er i given sag.

Som sagt, så kan køber hæve købet, hvis sælger har handlet i ond tro (ved at sælge en bil der eks. ikke kan køre andet end lige ud af indkørslen, har kørt længere end skrevet o.l. - eller ved at en hest ikke kan bruges til det den er solgt som (eks. ved at have en skade som sælger kendte til)). Igen er det køber der skal kunne bevise at sælger gør det i ond tro - en helt anden regl end i forbrugerkøb! :-)

Så ja, du har ret - i forbrugerkøb må betingelserne ikke være således at de stiller forbrugeren dårligere - men i civilkøb er legen en helt anden ;-)

Tilbage til TS, så håber jeg du kan bruge svarene til noget .. desværre ikke helt så godt i dit udgangspunkt - hvis du har behov for at få besvaret flere spørgsmål, så må du bare sige til - vil meget gerne prøve at hjælpe og slå op i mine jura bøger, for at kunne give et bedre svar - jeg er selvfølgelig ikke helt sikker, men det er ihvertfald disse svar jeg kan komme frem til pt.. :)

- Amalie.

- Part søges i Holbæk området.

"Just do what you want to do. Be the person you want to be.

Never lie, never hide. Make mistakes, don't deny."

0
0
Svar på denne tråd

ååååårrhh ***
Forfatter: 
Dato:  04-02-2013 23:58

Nogen gange er det op af bakke.. (meget op af bakke)

Læs dog hvad jeg skriver:: Købeloven gælder altid, med mindre andet er aftalt.

I handelskøb og civilkøb kan købelovens regler fraviges ved aftale.

Købelovens §§ 72 til 87 gælder dog udelukkende forbrugerkøb.

I forbrugerkøb kan købelovens regler ikke fraviges til skade for forbrugeren.

--------------

Læs evt. de links jeg har lagt i indlæget oven over..

--------------

Men det kan da godt være det er mig der ikke har fattet en meter af købeloven...

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider