|
|
| Rider du heller ikke om vinteren? |
|
|
Jeg er én af de heldige, som har hestene hjemme. Har en mindre ridebane, men er evigt smattet her om vinteren  Dagene er korte, og arbejdsdagen er lang. Småbørnene tager en hel del tid, så det eneste overskud og tid jeg har til hestene, er den daglige gang i stalden - ud og indlukning, fodring, mugning osv. Det hænger mig sommetider langt ud af halsen, og ofte tænker jeg, hvor lidt jeg i princippet får ud af mine heste i forhold til, hvad det koster at holde dem kørende. Men de har det jo godt, krikkeren. Bliver passet til UG trods den manglende ridning. Andre her, som er i samme båd som jeg?
nothing ventured, nothing gained
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps.... |
|
|
Ud over at jeg ikke har småbørn at tage mig af, så har jeg det som dig, føler kun jeg er serviceorgan for hestene hjemme. Så jeg har valgt at have en af ridehestene opstaldet ud på fuldpas, og så pensionisten og den anden ridehest hjemme. Så får jeg i hvert fald redet på ham som står opstaldet ud, og da ridehesten hjemme er nem at læsse, ja så får jeg ofte taget ham med op til stalden hvor der er ridehus, og så får jeg redet begge. hvis min pensionist ikke skal være her længere, og jeg i såfald kun har to rideheste, så er min plan at begge skal opstaldes ude på fuldpas fra okt-april. Tænk hvor skønt det må være at slippe for at lukke heste ud i bulderragende mørke kl 06, mens regnen siler ned. mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| december |
|
|
Jeg har mine hjemme. Men, de går i løsdrift og har slowfeedere med wrap ad lib. samt - i vinterperioden - adgang til 3 hk. tørre, græsfolde. Så netop om vinteren er der paradis her, hvorimod om sommeren skal jeg lukke ind og ud ad græsfolde i meget korte intervaller, da det er nøjsomme heste. så jo, her rides der om vinteren, det er min ynglingstid, måske også smittet af hestene, som stortrives om vinteren (islændere og shetlændere). Dog holder vi ridepause i december, har jeg besluttet, for der er så travlt med arbejde og arrangementer og det er mørkt kl. 15, så i stedet for dårlig samvittighed over heller ikke at nå at ride i dag, så tager jeg en beslutning, 1. december - 24. december er der juleferie. Nu er vi så godt igang igen, skønt, men det er ture ud i det blå (øh grå) , pt. skridtture.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste hjemme |
|
|
mine heste er også hjemme. min mor og jeg deles om mugning og fodring. men ja! jeg har 4 heste 2 heste og 2 ponyer. hvoraf jeg kun kan ride på den ene pony og den ene hest. den mindste pony, er min 1 pony jeg fik foræret af min søster så han skal aldrig væk herfra. han er 23 pony nr. 2: er rideponyen, men desværre, har hun eksem om sommeren og er næsten uridelig. så hende rider jeg meget på om vinteren, undtagen i sne. hun er 12 år den ene hest, er 22 år. og har lang tid bare været skovturshest, men jeg overvejer om han skal gå helt på pension selvom han nyder en skovtur i ny og næ. den anden har en gammel skade fra 2010 som gør hun aldrig bliver ridehest, så hende fylder jeg bare foder i munden på. - men har en lille ide om at ifole hende, når ham den gamle skovtursdreng ikke er i stalden mere, af naturlige årsager. - eller købe mig en ispind, og tulle i skoven på.
mvh Eriksen Margueritten og Västgötaspidsen ¤BLLSL¤ med Västgötaerne August QQ og NILAS North Star 23.4-1990 - 17.11- 2010 elsket og savnet * Jaz 8.1-2012 - 5.12-2012 for altid i mit hjerte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥4muler♥ |
| Dato:  |
06-01-2013 17:09 |
|
ja, jeg kender det, har 4 heste hjemme. Min "ridebane" er druknet så det er kun foldtid her og ingen træning. Jeg overvejer ligesom Morgan at opstalde en heste ude , så man kan få redet i de mørke mdr, men det er lidt svært mht økonomi, så jeg holder ud indtil videre. Nu har jeg oplært min mand til at hjælpe , så han aflaster mig meget nu, men i starten fik han ikke lov , da han var helt grøn mht heste . Jeg burde måske sælge en af mine plage meeen det skal jo være den rigtige person og jeg er lidt bekymret om plagen vil blive tilredet/presset for tidligt, da det er en dressurhest der sikkert ville kunne gå høje konkurrencer. Så indtil videre må vi holde ud og glædes over at hestene bliver passet til ug 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tidligt fri og ingen små børn |
|
|
Jeg får redet en del , her om vinteren, men rider tur, så er ikke afhængig af ridebane, har ofte tidligt fri, så kan nå og ride inden det bliver mørkt.Og har ikke små børn, der tager megen tid. Men rider også , når det er mørkt, med reflekser og pandelygte, det er faktisk hyggeligt, skridter mest.Og ellers invister i en hestetrailer , så du kan tage i det nærmeste ridehus om aftenen. Og kan manden ikke passe børnene i et par timer i weekenden, så du kan ride en lille tur der ? Både du og hestene har godt af og komme ud af sandkassen, og man kan godt ride lidt dressur på tur. Find evt en veninde , der vil med på tur en gang imellem, så er det nemmere og komme atsted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ssssssssssss |
|
|
Har det slet ikke sådan. Har fint med overskud til at ride hver dag og ride stævner hver weekend. Jeg har hverken børn eller noget. Jeg går i skole, 23 timer om ugen og har nogle flexfag jeg laver derhjemme. Så arbejder jeg deltid en gang om ugen nogle timer. Og jeg NYDER det. Min hest står på fuldpas. Og vi har både ridehus, varmt vand og det hele. Det er så dejlig nemt. Så synes da bestemt du skal overveje at opstalde dem du rider - ude 
"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ? McLean
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rider hele vinteren |
|
|
Jeg er meget heldig, for arbejder kun deltid, har ingen børn ( skal heller ikek have nogen ) og har alle faciliteterne herhjemme. Så snart banen ikke er ridebar længere rykker vi ind i hallen, så der er ingen undskyldning på den konto. Jeg bruger omkring 1 time på at ordne stald med 5 heste. Dertil kommer opfyldning af wrap og vand på folden samt trækken ind og ud. Så her i vinteres har jeg fået reden min dressurvallak og er ved at tilride min 1 pony  Dog har hesten holdt et par dages fri hen over julen, da manden havde fri og vi bare hyggede 
Opstaldning i nye faciliteter inkl. ridehal, 8620 Kjellerup.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at bruge hestene |
Gitte T |
07-01-2013 08:56 |
|
jeg har 3 heste, som om sommeren står hjemme, og om vinteren står de 2 hjemme, og den tredje rykker til et sted med hal og bane. intentionen var at jeg skulle ride den, men for at være helt ærlig, så er det ikke meget jeg får det gjort. den står nemlig et fantastisk sted, med fuldpas, hvor jeg ved den har det godt. -det gør så bare at jeg nemt kommer til at give den fri, da jeg jo ikke "skal" derud, så sommetider køre jeg bare forbi, ser den står og hygger på folden, og beslutter mig for at køre hjem igen. til gengæld bliver begge hestene hjemme brugt en del, den ene er en unghest på 1½, og hun bliver trænet i at blive trukket med, og striglet på. den anden er en shetlandspony, som troligt går lange ture i skoven med min datter på ryggen, sammen med mig og hundene. (vil bor 500m fra en skov hvor hunde må gå fri, så det nyder vi allesammen) jeg har så heller ikke for meget tid til at ride selv, da manden arbejder på mærkelige tider, og med 2 børn der også skal passes, så er man jo nødt til at priroritere.
Mvh Gitte 16mdr hoppeplag sælges, forv. stg 165-175 m. grønt pas 6000,- send PB for yderligere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste hjemme |
|
|
Jeg har min hest hjemme. Jeg har også et lækkert ridehus, som jeg stort set aldrig bruger. For mig har ridelysten i mange år ligget på et meget lille sted, uanset årstiden. Men jeg føler stadig en daglig glæde ved at have hest, selvom jeg ikke rider. Jeg nyder, at jeg kun behøver krydse gårdspladsen, når jeg får lyst til at se min hest eller klappe ham osv. Jeg elsker at kigge på flokken, når de går og hygger sig på folden - og jeg elsker den ro, der sænker sig, når de står og gumler hø i deres bokse. Jeg nyder også at ordne stald her i vinterhalvåret - faktisk så meget, at jeg også ordner for mine opstaldere - kald mig bare skør  Kort sagt handler det ikke længere om ridning for mig - mere om glæden ved at omgås dyrene og nyde synet af dem og dagligdagen med dem...
Hilsen Inge - og resten af Vandet Mose Mini Zoo ;o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke ret meget.. |
|
|
i hvert fald.. Jeg har fået hestene hjem og min ridning er derfor blevet ret lig nul.. Da jeg hverken har bane eller ridehus i nærheden.. Heldigvis har jeg aldrig været den store vinterrytter.. Når først jeg kommer hjem fra arbejde er det mørkt og ja, man kan skridte langs vejen i først lys og reflekser, men helt ærlig.. Det gider jeg sgi ikke.. Jeg vil langt hellere ligge krudtet når dagene bliver længere og det bliver lunere i vejret.. Hestene bliver stadig passet til ug, de bliver bare ikke motioneret og jeg tror de nyder det.. Det er opmærksomhed på en anden måde..
Hesteklipning tilbydes i store dele af Midtjylland Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| vinter.. |
|
|
Jeg har også hestene der hjemme. der er ikke meget tid til at ride og det kan desværre ses på deres muskler. jeg rider flest ture da min bane enten er smattet eller glat lige for tiden. så det må være ture med øvelser. og det kan man sagtens meeeen det kniber med tiden på de korte dage :0/ -Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning |
|
|
Jaa jeg får redet .. nogen gange skal man lige trækkes igang men når jeg så tænker på at jeg har betalt de 1000 kr for at bruge ridehuset så skal jeg love dig for at man kan komme afsted (:
Lintrupgaards Genesis & Hamlet skønager <3 Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed Gessies Donna min himmelhest R.I.P
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja ud med jer! |
|
|
Jeg har heller ikke eget ridehus, men både jeg, hunden og hestene har brug for frisk luft og motion. De allerværste ruskedage bliver til en mindre tur og når det er koldt og blæsende så foretrækker jeg at gå eller løbe med hesten.
Foderplaner udarbejdes af uvildig hestekonsulent, cand agro Boots tilpasses og sælges, flere mærker på lager
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning |
|
|
Jeg har et lille barn, men jeg arbejder deltid så kan nå at ride 2 gange i hverdagene og så får jeg som regel lov til at ride en af dagene i weekenden. Rider tur og ellers rider vi til naboens ridehus da banen er en sø lige pt. Så ingen problemer her.
hygge/westernrytter på den dejligste tinker Whitey Hilsen Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smiler |
|
|
Ingen vinter ride pause til mig, mine to heste, en 3 års og min stævne hest, er opstaldet ude, men med delvis selvpas. vi har en udemærket bane, dog uden lys og ok ride terræn  jeg rider næsten lige så meget som om sommeren, men turridning fylder meget mere pga bane ind imellem jo fryser eller er for våd. jeg køre eller rider til ridehus, hvis perioder med en ubrugelig bane blir alt for lang  Mine 2 stald kamerater får ikke redet så meget om vinteren og da slet ikke i hverdagene pga mørke, men jeg er så heldig at have skiftende arbejdstider, så jeg kan for det meste ride i dagslys, og jeg ville helt sikkert ikke kunne holde ud, slet ikke at ride i 2-3 mdr, og min familie ville vist heller ikke kunne holde mig ud hvis jeg ikke fik styret min hestetrang i længere tid så for mig er det på med vaterne, skiundertøj og regntøjet, om ikke andet så skridter jeg en lille tur ud af landevejen, når intet andet er muligt.
En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest. "Buger" forever Blå Brava
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Højgravid |
|
|
Vi har også vores heste hjemme. Samme situation som jer med våd bane, men har et lækkert ridehus små 500m fra os, så når vi kan stikker vi bare derned. Men denne vinter har det altså stået på ferie, for jeg er højgravid og så er lysten til at trække ridedyr i ridehus meget meget lille. Havde ellers lavet en skide god ordning med en super dygtig youngrider at hun bare skulle komme ned og ride og så ordnede jeg alt det andet. Men i December fik vi som bekendt en masse sne, hvilket betød at vi satte ridningen i bero da jeg ikke turde gå med hesten i frygt for at en af os gled på vejen. Nu er der 6 uger til jeg skal føde, og så er det i sadlen igen, og så skruer vi op for træningen. Kh mette
Team Lodberg Riders Coaching undervisning og uddannelse af hest og rytter tlf. 20924205
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vinterridning |
A E Ouars |
09-01-2013 10:27 |
|
Mine to dejlige heste har ikke vinterfri. Jeg rider kun i naturen, dejlige ture til stranden, eller rundt på grusvejene her i området. Jeg må næsten ned til stranden hver dag for at se vandet, høre fuglene der ligger derude, se forandringerne fra den ene dag til den anden, det er så godt for min sjæl, og hestene nyder at være med. Hvis føret er dårligt kan vi have problemer, altså isglatte veje. Jeg skal et stykke på landevej, men så bruger jeg kanten af en mark e.lign. Nogle gange rider jeg ud i mørket hvis jeg ikke har tid om dagen og jeg bare må afsted. Så er det på med pandelampe, reflekser, lygte i halen på den yderste hest. Jeg har næsten altid den ene med som håndhest, så bliver de begge rørt, jeg kan også skifte undervejs. Feks når de har fået lov til at rulle sig i det dejlige sand på stranden. Andre gange har min mand hundene med og jeg begge heste på lang gåtur. Eller jeg løber en tur med dem. Ridning i ridehal er bare ikke mig, løsgørende øvelser kan sagtens foregå i naturen, hvis jeg vil holde dem smidige. Og så findes der masser af fornuftigt påklædning til vinterridning. kh Anette
Der findes hestemennesker, og så er der mennesker med hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her... |
|
|
Ingen ridning om vinteren. Total service organ for de to prutter he he. Tænker også af og tilom det er det værd. Men så bliver det jo forår igen, og så kommer man stille og rolig igang igen. Efteråret står i jagtens tegn konstant, så det passer jo egentlig fint.
Jack Russelterrier til avlstjeneste Stambogsført i DJRTK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen ridning |
|
|
om vinteren med 2 små børn,arbejde,samt ny uddannelse og en mand der kun er hjemme fredag til søndag de næste 6 mdr. ja så er dagene bare for korte og har valgt at priotere mine små børn indtil de kan klare sig selv,så skal jeg nok få tid til mine hestebasser igen,de går i løsdrift og nyder faktisk bare omgangen med dem i stalden og har fundet ud af at ridningen ikke er det vigtigeste man får mindst ligeså meget ud af det ved den daglige gang og har ikke spor dårlig samvittighed da de bliver passet som de skal 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
low ♣rider♣ |
11-01-2013 10:03 |
|
hesten "hjemme", hun står hos naboen, og jeg rider ikke meget her om vinteren. Men det er ok med min hyp - hun nyder at blive nusset om, slappe af og være på fold i ca. 10-12 timer om dagen i al slags vejr, og når vi rider i weekenden og på fridage så er det stille og roligt. Hun holder sig i pæn stand og er altid frisk på en tur i skoven eller på banen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har også heste hjemme |
|
|
ja jeg har det nok lidt lige som vandet hestepension...er gået lidt død i hesteriet.. har 5 heste hjemme...og burde egentlig kun ha to.. De har slowfeedere med wrap ad lib, løsdrifter og masser af fold plads.. det tager mig ca 25 min om dagen og klare det daglige som vand, foder osv og nogle dage bliver det ikke til andet end det. Klapper og nusser og strigler, men ridningen er så som så. Den ene er en stor klippert på 20 år som jeg har haft i 18 år, pænt mishandlet da jeg fandt ham..har selv tilredet ham. Så har jeg en friser hoppe på 14 år, som hele sit liv har haft dårlige hove og ofte har hovbylder, hun er fladsålet og har dårligt horn trods alverdens behandlinger..Hende har je haft fra hun var 6mdr og selv tilredet hende. En friser hoppe på 7 som har været så mishandlet i holland de første mdr af hendes liv at den eneste der må komme til hende er mig, trods alverdens hestekyndige mennesker. Hende har jeg haft fra hun var 7 mdr og selv tilredet. Så er der min islænder på 14 som er ham der bliver redet mest når jeg får det gjordt.. Og sidste skud på stammen er min islænder på knapt 4 som jeg købte da han var 8 mdr og han skal tilrides til sommer af mig. Jeg elsker jo alle mine heste på hver deres måde, men må indrømme at jeg synes det er ved at være temmelig dyrt at have 5 heste som så og sige ikke bliver brugt. Jeg har både ridebane og lille ridehus, men gider simpelhen ikk ride alene, synes det er blevet for kedeligt i længden. Er mest til tur, men har kun veje heromkring og skoven er en noget længere tur, så det bliver ikke til så meget.. Men hvordan pokker får man afviklet sådan nogle dejlige heste, som man har et nært forhold til og som har haft en kedelig skæbne i starten af livet. Den gamle ville jeg jo ikke sælge, men skulle så aflives..men at aflive en hest på 20 år som i reliteten ikke fejler noget er ikke nemt.... Hende med hovbylderne ville jeg ikke sælge da det aldrig ville blive anderledens, så hun ville skulle aflives hvis hun skal herfra.. Den sidste firserhoppe kan jeg heller ikke sælge da ingen kan komme til hende, så hun ville også skulle aflives...og islænderne ville jeg gerne beholde som rideheste fremad rettet.. Men ar aflive 3 heste som jeg har haft i så mange år er dælme ikke en nem opgave og jeg få nærmest helt knude i maven bare ved tanken... Men er træt af at ride og hygge alene med hestene og ville gerne skære ned på hestebudgettet,,,,men det er ikke let.....men samtidig er det godt nok også dyrt og mange penge hver mdr for noget jeg ikke bruger men kun nyder at kigge på....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har hesten stående hjemme og har hverken ridebane eller ridehus. Tilgengæld har jeg ridehus 900 m væk, og der går vi troligt ned flere gange om ugen for at træne hesten og jeg, i både mørke, blæst, rusk, sne og kulde. Egentlig havde jeg regnet med at give min hest vinterferie til at vokse færdig i, i år, men damen var ikke af samme overbevisning. Hun valgte istedet at sætte en turbo-vokse-periode ind i sensommeren som varede det meste af efteråret. -typisk da tilridningen endnu ikke var helt på plads. Så hun måtte have vokseferie i efteråret.  Så vinterferien er nu inddraget og istedet måtte den 4 (nu 5 års i dette år) lære at gå med reflekser, at blive pakket ind i dækkener og at gå alene i mørke til og fra ridehus.  Jeg arbejder fuldtids, så ridningen foregår på hverdage imellem kl. 16 og 20, hvor det er mørkt. Jeg havde frygtet at skulle ud med så ung en hest på vej og i mørke, men damen har taget det i stiv arm og det går rigtig fint. Hun er åbenbart ligeglad med årstiden, for hun stortrives med at være kommet igang igen, selvom man ikke kan lide at gå i snevejr. Man kan ikke lide sne i ørerne . Mordax kan udrette mirakler, og hesten lærer at gå forsigtigt samt gebærde sig i glat føre. Jeg har fint tid til både at ride og undervise hele vinteren igennem, men jeg har selvfølgelig heller ikke børn For mig er det enormt tidsbesparende at have hesten hjemme, og slippe for køretiden. har altid haft hest i hel eller delvis selvpas ude i byen, så for mig var det en kæmpe gevinst at få selvpas hjemme. Meeeeeen, der er da vinterkolde aftener, hvor jeg hellere vil putte inde foran brændeovnen end at gå ud og sadle hest op i mørke og kulde. Godt man har aftalt undervisning, så man kommer adsted 
Med venlig hilsen Sanne ...............................
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vinter = turridning. |
|
|
Ja her i vinterperioden er det ikke altid overskuddet lige er der til at smide hesten i traileren og køre ad glatte veje til ridehus. Vi praktiserer derfor rigtig meget i skridtture og strækøvelser om vinteren, i hvert fald så længe frosten har fat. Min ridebane er altid tør og god, når det ikke lige fryser Men jeg har jo også den mest fantastiske hest at ride tur på og et helt fantastisk terræn. Jeg rider dog kun et par gange om ugen, står for pasningen af 13 heste, så det kan være svært at finde overskud til det hele ellers.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|