|
|
| Mindst rygsving bevægelser hest pony |
|
|
Hvilken race af hest eller pony som har et stangmål over 1.45 har efter jeres erfaring, det mindste rygsving/bevægelser?? Jeg har fået lavet stivgørende operation i nakken et par gange nu, og står egentlig til samme operation i lænden, som jeg dog satser på at vente med noget tid endnu. Derfor skal hesten eller ponyen have mindst muligt rygsving/bevægelser, så stød i ryggen mindskes mest muligt. Islænder er totalt no go, og ikke til diskution  Har dels prøvet at ride én, samt haft opstaldet på et islænder sted, og de appelerer IKKE til mig på nogen måde desværre. De tunge racer duer heller ikke tænker jeg, ihvertfald har jeg oplevet at få en del stød i ryggen når jeg har redet tinker, jyde eller lignende tunge racer. Lurer lidt på haflinger - jeg savner grumt min "gamle" plag, og tænker om det måske var racen for mig. Ellers hvilke alternativer kan I komme på?? Mvh Janni
Helt og aldeles hesteløs....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxx |
|
|
Haflinger, fjordhest osv. - det er sådan set vidt forskelligt. Du kan møde en fjordhest med en større rygsving end man normalt ser ved dem, så kan du møde en med et rygsving der ikke er eksisterende. Rider ind imellem på en haflinger hvor man bare slapper af og læner sig tilbage, samme har jeg gjort på en fjordhest. Uanset om fjordhesten jordede der ud af så var der ikke rygsving og spore. Men så har jeg også mødt en fjordhest med et godt rygsving, skøn gan og godt med svæv. Så tror bare du må decideret søge efter " intet rygsving " 
Den sidste idiot er ikke født endnu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sofahest |
|
|
Jeg ved ikke, om man kan gøre det op på race, men jeg kan huske som barn at have redet nogle meget 'bløde' fjordheste og fjordhesteblandinger. Eller synes jeg, det er individuelt. Min hoppe (DSP-blanding) er som en luftpudesofa at sidde på, selvom hun bestemt ikke har fladere gang end min vallak, så er der bare intet over hofte/skulderhøjde, der bevæger sig på en ubehagelig. Hun har ekstremt god affjedring og selv når hun tager et hop frem i forskrækkelse, er det som at sidde på en 2CV - hun duver  Du må nok prøve dig frem - ikke mindst fordi kun du ved, hvor meget du kan tåle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En pleasurehest |
|
|
De fleste quartere/paint/appaloosaer har en ekstremt meget mere behagelig rygbevægelse end de fleste varmblod. Selvfølgelig er der undtagelser som stødende ponytrav eller større rygsving, men de fleste er behagelige at være på og nogen er særligt bløde i bevægelserne. Jeg har selv meget dårlig ryg og kan slet ikke klare stødene fra en varmblodstrav. Jeg rider quarter. Begge primært af reiningtypen og de er begge behagelige at sidde på. Endnu bedre er quarter/paint af pleasuretypen der feks kan trave så langsomt at det kaldes jog og det er trav uden svævemoment. Faktisk bare en blød vuggen. Samtidig er quarteren en ædel muskuløs hest med generelt et godt tænd-sluk temperament og en god trænbarhed. Her er feks en pleasureavlet hest på en trailbane. Det er med garanti en blød hest at sidde på. www.youtube.com/watch?v=uNDRKGOfVI4 Her er en der traver mere frem men du kan sikkert se den stadig meget rolige overlinie www.youtube.com/watch?v=TP6X6AkC4aw Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tror ikke race er vigtig |
|
|
Tror du skal prøve dig frem og ikke kun se på racer for at finde en pony/hest som du vil kunne holde ud at ride på??
Jeg har selv fået lavet 4 afstivende rygoperationer og kan heller ikke sidde på en hest med rygsving, jeg har dog fundet mig en max to'er pony som simpelthen er pragtfuld at være på og hende får jeg ingen smerter af at ride på i små doser:-) og så er hun bare en knuselskelig pony<3
Jeg ville helt klart tage ud og prøve nogle heste eller have nogen med til at prøve først og se om det kan gå med din nakke og ryg?
Hilsen
Majbritt
Venter føl efter Harvest Nobleman sidst i april 2013 på welsh mountain's ponyerne Englykke's Dior, kåret i 1.klasse på fløjen, og Friars Springsong og et eller begge føl vil være til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stald mato |
|
|
gør meget i koldblodstravere, og mange af dem har minimalt rygsving
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ellers prøv |
|
|
der findes mange "store heste" som såkaldte gaitet horses, dvs. heste som tølter eller det som ligner. De fleste er fra nord eller sydamerika, men jeg ved da, at der er en bruger herinde, som har en Tennessee walking horse, en har en Paso fino og en har en Amarikan standartbreed. Det er alle heste, som har "særgangarter" der dybest set er tølt, blot mere glidende end islænderens gangarter. Så jeg ville lede efter den slags. Det er samtidig lette heste, mange af dem tilmed kendt for deres særligt gode sind. Prøv at google "Gaitet horses" eller "Racking horses", så skal du se løjer. Kunne jeg ikke trave og gallopere længere, tror jeg at jeg ville gå efter en Tennessee walking horse - islænderen for høje piger, som ikke er til langpelset, kortbenet tæt-på-jorden ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flaaaade bevægelser. |
|
|
Jeg røg netop på islænderen, da jeg fik rygproblemer.
Nu er jeg generelt ikke til store heste og tølten tiltalte mig meget, da den jo er firtaktet og dermed nærmest uden svævningsmoment.
Jeg rider skovture og klassisk dressur på min mule, men der er også plads til "ponyfræs" af og til
Men jeg måtte prøve en del islændere før jeg fandt en, der var "flad" nok i bevægelsen. En enkelt islænder kunne simplethen trave det blå ned fra himlen! KÆMPE bevægelser, LÆKKER trav! Men den kunne jeg ikke sidde på...
Så som de andre siger, så må du annoncere efter en med kun lidt rygsving og så prøve den enkelte hest og det er på kryds og tværs af racer. Noget westernredet med deres behagelige "jog" er sikkert et skridt i den rigtige retning 
Venlig hilsen Camilla Optimalsadel Salg af bomløse kvalitetssadler og tilbehør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den anden vej... |
|
|
Jeg ville vælge at gå den anden vej: Stor hest med store, blød skridt... Jeg har haft piskesmæld og kunne i starten slet ikke ride. Men da jeg kom igang, var der ingen tvivl om, at min store hannovoraner hoppe med sine bløde rytmiske gang var det bedste. Jeg prøvede også lidt islænder og småheste men det gik slet ikke:( Og så vil jeg anbefale dig at bruge en stødabsorberende pad, da det også tager rigtig meget af stødene før de når op i din ryg Jeg er stadig afhængig af dette... Held og lykke med det hele - og god bedring 
Med venlig hilsen Anja Röösli Classic Pilatus dressursadel sælges. 17", sort, bred bom, ca. 6 år gammel men fremstår nærmest som ny.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg vil da foreslå en Paso Peruano - super lækker hest Jeg tror ikke du får en meget blødere hest at sidde på. Dog er der vist ikke ret mange i DK - men der er et stutteri på sjælland. www.heste-nettet.dk/heste/97/ En af min oldemors veninder (midt 70'erne) har islænder. Men hun har vist bestemt sig for en Paso Peruano næste gang, netop fordi det er en smuk, venlig og meget letridelig hest - med en tølt som næsten er mere behagelig end islænderens Har også selv overvejet at få sådan en, når jeg om mange år skal have ny hest.
Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget lidt rygsving |
|
|
Hej. Som en anden skriver, så tror jeg også på sådan noget som quartere/paint/appaloosaer eller måske Highland ponyen. Den har heller ikke rigtig noget rygsving samt Haflingeren. Taler vi fjordheste, tror jeg man skal holde sig til den ældre type (hvis de altså stadig fås), og ikke de "nye" mere sporty fjordheste. Jeg har en Highland og en Quarter og du skal da være velkommen til at prøve begge, så du har en fornemmelse af hvordan de er at ride på. Mvh Signe 
Highland Pony Man er vel Skotte I live in a House, But I'm home IN THE SADDLE (Sitat: En anden)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| janni..... |
|
|
... du skal tage ud og prøve en rigtig dygtig westernhest og så er valget temmelig nemt. Men en godt trænet westernhest der virkelig kan jogge kan du ride i timevis uden at mærke til dine skavanker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nordsvensk |
|
|
Jeg har en blanding , hvor moren er nordsvensk brugshest. Hun er som at side i en sofa.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Paso Peruano! |
|
|
Det kan ikke gøres op i racer/typer, da der er variationer indenfor alle. Men du kan udelukke mange racer/typer hvor det er mere reglen end undtagelsen at racen har store rygsving/stødende bevægelser kontra bløde sofabevægelser. Jeg har også en smadret krop efter en arbejdsulykke og har derfor kroniske smerter i lænd/korsben/bækken (nerveskade) og har derfor også været tvunget til at finde HESTEN der ikke kun indeholder alt det som jeg normalt går efter, men samtidig skal være ekseptionelt blød at være på, således at ridning er forbundet med mindst smerte.  Jeg har også været på islænderbølgen, men det er bare ikke mig -især fordi det bla. er en islænder der "rev mig rundt" da jeg skulle sko den, med sådan en voldsom kraft at alt i underkroppen/lænderyggen er trukket fuldstændig skævt og har klemt en nerve i stykker, hvilket resulterer i mange kraftige smerte hver dag i snart 3 år.  Selvom det kunne have været en hvilken som helst anden hest der kunne have trukket mig omkuld under en skoning, så har jeg altså fået en eller anden anti-parti mod isheste, men som der nævnes længere oppe er der også andre gangartsheste at vælge imellem.  Mit valg er faldet på en Paso Peruano og jeg sir´dig, det er den mest fantastiske ting jeg har gjort for mig selv siden min skade opstod! Ikke kun fordi Pasoen har denne fantastiske gangart "Paso ILlano", deres tølt som også kaldes "The Champagne Ride" fordi den er uovertruffen blød -og her kan islænderens tølt ikke være med! -Men også fordi Pasoen lige præcis har det skønneste sind man hos en hest kunne ønske sig. Selvom det lyder som totale modsætninger, så er Pasoen både iskold og fyrig og jeg har vitterlig aldrig haft en hest der har været SÅ nem at tilride!! Min Fabi er så sød og tillidsfuld og allerede 3. gang jeg sad på hende skridtede jeg en tur i skoven på hende -hun er bare fuldstændig ligetil og ukompliceret. Jeg tog afsted til Stald Nordkap oppe i Nordjylland for at opleve Paso Peruanos IRL og her på stedet, hvor disse avles red vi ture i de mest naturskønne omgivelser på Pasoerne og jeg blev på ingen måde skuffet! Det var så vildt at opleve at ridning pludselig ikke gjorde så ondt som det ellers gjorde og Pasoerne er så bløde og følsomme, at de kunne styres med en lillefinger omkring tøjlen til den bidløse trense: Her til sidst skal jeg lige vise hvem jeg forelskede mig i og måtte købe fra Stald Nordkap, nemlig AR Fabiana Del Montana (opdrættet ved Gestutt Del Montana V/Andrea Ramesh i Tyskland):
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, prøv hesten/pony |
|
|
du kan gå efter racerne, men det jeg har redet og har ejet/ejer , så har følgende haft lidt rygudsving, den gammeldags robuste fjordhest, quarterblandning, nordsvenskhest, koldblodstraver(stald mato har lige solgt en , der tøltede meget til 6000 )fjordhesteblandning og welsh cob, og endda en DV .Så prøv hestene/ponyerne, hvis ejerne siger de ikke har de store rygudsving, min fornemmelse siger, at du ikke vil bruge en formue på en ridehest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men måske haflinger |
|
|
har set en del skønne af dem til salg for ca 10000, da jeg skulle finde en skovturspony i dec sidste år, Så ud og prøv om det er noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sofa dyr |
|
|
Har kun prøvet en er virkelig levede op til at være en sofa at sidde på selv i trav, det var en koldblodstraver, den race er der selvfølgelig også forskel på men en del af dem er som en sofa at sidde på, det er en fantastisk oplevelse at ride uden smerter i ryggen efterfølgende, desværre var jeg for nervøs når hun blev det, men se hvor smuk hun var og efter at ha ejet hende og prøvet hvad det vil sige at ride uden smerter, har jeg pt mistet lysten til at ride igen for sådan et sofa dyr hænger bestemt ikke på træerne. Synes stald Mato er gode til at vurdere om deres salgs heste er sofa dyr eller ej. Før hende her havde jeg fjordblanding og oldenborg begge gav søvnløse smerte nætter efter ridning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| man kan . |
|
|
Man kan i alt fald ikke dømme rygsving (stød i rytterens ryg oversætter jeg det lige til) med gangen (hvor meget den træder over). Blev selv overrasket over, at dem, med lille gang kan give ordentlige stød i ryggen, og dem, der træder voldsomt over (dressur-modeller) kan godt overraske positivt, og være som at sidde i en sofa! Kun for at sige, at den gængse med at gå efter småtgående fjordheste, ponyer etc. ikke altid duer. Det er simpelthen forskelligt hvor meget de "træder igennem", nogle rører helst ikke jorden (leger sommerfugle), andre træder meget igennem, og giver en masse rystelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jessiedutter |
|
|
Ja men har set hun desværre er til salg på HG, pga. problemer i heste flokken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det kan jeg simpelthen ikke svare på. For racemæssigt er der stadig stor stor forskel på hestens gangarter. Du er nødt til at prøve dig frem... (Du kan vel se på hesten, om den enten har for stort rygsving og/eller gangarter, inden du sætter dig op?).
**** savnet er de 4 smukkeste stjerner på himlen **** Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123465 |
|
|
Tak for alle jeres svar, der er kommet mange fine bud  Det er klart der altid vil være individer indenfor en bestemt race som skiller sig ud, men man plejer nu at kunne have en god fornemmelse for om nogle racer er bedre egnede end andre. Jeg blev lidt klogere på Pasoen... må indrømme jeg troede den var en blanding af islænder og en anden race - fik jeg ihvertfald fortalt engang... det er så den der hedder en Aediegenberger (staves) Så lærte man noget nyt  Der er ikke rigtig lagt noget budget for en evt. ny hest, men jeg har umiddelbart ikke i tankerne at bruge 25 - 30.000 kr. på en hest, som jeg måske aldrig kommer til at ride andet end skridtture på. Der vil måske så nok være lidt længere imellem et egnet emne, men so be it  Og nej, jeg må indrømme jeg ikke er dygtig nok til at vurdere fra jorden af, hvordan en hest vil være at ride på  Tak for jeres bud  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Småheste... |
|
|
Min den gamle - en fjordhoppe på 18 år - har den mest komfortable bevægelse, jeg endnu har oplevet på en hest. Desværre er hun bred og det at skærve over hende kræver en del smidighed i hofter mv. Hun er derudover skøn at være på, bevægelsen er flad, men blød og nem at være i. Desværre har hun tendens til at snuble / træde forkert - og det er skidt til ryttere med dårlig ryg. Jeg vil tro, at du skal se efter samme problematikker hos haflingeren. Den unge er derimod større i bevægelsen, behagelig - men ikke nem og flad. Der er en verden til forskel på de to. Til gengæld er hendes facon oval - og ens ben falder naturligt ned langs siden. Det er ikke fysisk udfordrende at sidde på hende. ...men altså, kan, må og bør du ride? Med dårlig nakke tænker jeg, at det hurtigt kan gå galt - og ingen heste er jo idiotsikre. Jeg har utallige styrt i bagagen, selv om min den gamle aldrig nogensinde har smidt en rytter af.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Om man bør eller ikke bør, sådan tror jeg ikke rigtig man kan sige det.... så bør jeg heller ikke køre bil, for det tilfælde at én kører ind i mig osv. i den dur - forstå mig ret  Jeg har selv haft de tanker i starten efter første operation, hvor det løb mig koldt ned ad nakken bare ved tanken om at være i nærheden af en hest, for tænk nu hvis den skubbede til mig og jeg fik et ryk i nakken deraf. Sådan kan jeg bare ikke leve mit liv længere, pakket ind i vat  Så skal det være smerter der afholder mig fra det, men nu vil jeg forsøge at finde tilbage til en nogenlunde normal hverdag  Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror ikke det er en |
|
|
Tror ikke du skal gå efter en bestemt race, men efter en hest der er redet så godt at den bær ordenligt i overlinien og en der er meget blød i munden så du ikke får nogen træk i nakken.
Ridecenter syd for køge, vi er en blanding af dressur og westernrytter. vi har ledige bokse som lejes ud på ridecenter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|