|
|
| Råd til opsparing? |
| Forfatter:  |
LaerkeBR |
| Dato:  |
03-01-2013 15:47 |
|
Hej allesammen.  Jeg håber at i har nogle rigtig gode råd til, hvordan man sparer op. Jeg vil rigtig gerne flytte hjemme fra med min kæreste her i år 2013, men det kræver jo rigtig mange penge, til både indskud, møbler og alt andet man skal bruge.. Hvordan sparer i op? Eller har i nogle gode råd til hvordan man sparer op? Jeg har prøvet at oprette en opsparingskonto, men har det med at tage lidt fra den, hvis jeg mangler lidt penge lige nu og her. Er det en god idé at hæve pengene og ligge dem et sted? - Hvad gør i og hvad er jeres råd? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julemand |
|
|
Jeg er også ret dårlig til at holde mig fra opsparingskontoen  Så da jeg fik en sum penge sidste år jeg ikke lige skulle bruge til noget (bevares, jeg kunne nok godt have fundet på noget, men spørgsmålet var hvor fornuftigt det var ) så overførte jeg dem til min mor, så hun kunne "passe på dem" for mig og overføre hvis jeg skal bruge nogen af dem. Det er væsentlig lettere at administrere, og indtil videre er der kun brugt af dem til studierelaterede ting 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opsparing |
|
|
Sæt hellere lidt ekstra ind på budgetkontoen - Det er den du skal tage fra, når du skal have dækket pludselige regninger. Herhjemme er der lagt et eksakt budget, således at der er regnet ud, hvor meget vi kan overføre til opsparingen, uden vi kommer til at mangle dem. Og så hav i baghovedet, at pengene på opsparingen går til noget rigtig godt - Nemlig at du kan flytte sammen med kæresten. Det burde være motivation nok til at lade den være 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du er... |
|
|
Hvis du er nødsaget til at tage af opsparing (småbeløb) i tide og utide, så kan det være typisk to problemer:
1) Du sætter for meget over! Du skal ikke være for overambitiøs - men realitisk! Du skal kunne leve hele måneden og ikke kun have penge til de første to-tre uger.
2) Du "pjatter" pengene væk med tanke for nuet (næh... sikken en sød trøje!) og ikke fremtiden (hov, jeg skal have råd til en sofa!).
Jeg sætter over på en opsparing hver måned og den rører jeg kun, hvis der kommer noget meget stort og uforudsigeligt, der ikke er taget (nok) højde for i budgettet. Det kan være en stor dyrlægeregning eller tandlægeregning eller... ja, vi kan ikke gardere os mod alt. Jeg har mentalt "låst" de penge.
Men står de på lønkontoen, så "brænder" de nærmest i mine lommer (jeg er håbløs...)
Du kan få banken til at lave en spærring for udbetaling, så du f.eks. kun kan få penge ved personlig henvendelse. Så gør du det pludselig besværligt for dig selv og tænker dig om en ekstra gang før du køber den nye øjenskygge eller nye bukser.
Venlig hilsen Camilla Optimalsadel Salg af bomløse kvalitetssadler og tilbehør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg tror det er lidt med forskel hvad der fungerer for folk. For mange hjælper det med 'ude af øje - ude af sind'. Du kan f.eks. bede din bank gøre, så din opsparing ikke fremgår af din netbank. På den måde vil man nok have lettere ved ikke at blive fristet. En anden løsning er at lægge småpenge til side løbende. Min kæreste har lige slagtet sin sparegris og det var blevet til en fin sum. Hver gang han har en 5'er eller mindre ryger de i sparegrisen. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Det er jo svært at give dig gode råd, når du ikke kan holde dig fra en opsparingskonto. Så må du spørge dig selv, HVOR meget du gerne vil spare de penge op? Jeg er i den grad den forkerte at få råd fra, idet vi to er meget forskellige. Jeg bruger helst aldrig penge, så vores grundlæggende filosofi er modsætninger. MEN - måden jeg sparer op på, er at bruge så få penge som muligt, i løbet af måneden, og det der bliver tilbage i slutningen af måneden, ryger ind på opsparingen. Det fungerer for mig (der udelukkende lever på SU), fordi jeg helst ikke bruger penge. Nogle vil måske have gavn af at sætte et fast beløb til side, så snart de får SU, for ikke at komme til at bruge dem... men det er jo stadig ligegyldigt, hvis du bare hapser dem derfra, når du har lyst  Måske er det en ide for dig, ikke at tage dit hævekort med, når du er ude at handle, men kun bruge af et vist beløb, som du har hævet til en uges forbrug.
Idiots don't catch colds Well...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
chris »97« |
03-01-2013 18:48 |
|
Jeg har en opsparingskonto som er min egen, men fx. ferie osv sætter vi ind på budgettet så er pengene der når de skal bruges.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Da jeg fik min børneopsparing da jeg fyldte 21, åbnede jeg en låst opsparingskonto. Så efter at jeg havde betalt mine forældre nogle penge jeg skyldte dem fra da jeg flyttede hjemmefra, røg resten ind på den. Der var de låst i 3 år, jeg kan dog godt hæve fra den, det koster bare et par % af de penge jeg tager ud. Det er tilstrækkelig motivation for mig til kun at hæve fra den, når jeg skal købe noget stort. Nu har jeg kun min su, så sætter ikke ind på den hver måned - men den er ikke lille, og hver gang jeg tjener ekstra penge i ferien fx, ryger de ind på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789+ |
|
|
MIn mor har haft en opsparingskonto for mig. det fungerede fint. desuden har jeg gjort sådan at jeg ikke kan overføre penge igennem netbanken fra budget til lønkonto, da jeg havde det med at overføre småbeløb sidst i måneden når jeg manglede. ergo, nu er der for første gang i lang tid plus på budgetkontoen. Ved at man i min bank kan lave en opsparingskonto hvor de skal have en advarsel 3 mdr. før du skal bruge pengene. med gode renter. måske de har det i din bank. Ang. at flytte sammen med kæresten, så kan du jo søge om boligindskudslån i kommunen. Min veninde spare penge ved at ligge dem i en kuvert derhjemme i en skuffe. fungere for hende, men ville så absolut ikke fungere for mig...
Mvh Pernille... Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey<3 R.I.P Dear Tana C. My star* Termin D. 10/3-13 - Pige <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ts..... |
|
|
Et eller anden klogt hovede, gav dette gode råd : Når dine udgifter er betalt, så deler du resten op i 4 dele, dvs. hvad du kan/må bruge pr. uge. (fin findus)... Ud af dette kan du eks. tage 25-100 kr. og lægge til side hver måned. 25,- pr. måned er ikke meget, at skulle lægge til side, men på et år, bliver 25,- x 12 til meget: 300,- (en del penge, jovist...)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg var på din alder |
|
|
var min taktik at arbejde så meget at jeg ikke havde tid til at bruge penge. Café, køkken, McD, rengøring whatever. Hvis du arbejder 10 timer om dagen, 6 dage om ugen i et ½ år bliver kontoen helt fyldt  Det var vi mange der gjorde når vi skulle ud og rejse. Du bor hjemme, kom da bare igang 
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opsparing |
|
|
Jeg vil anbefale en opsparingskonto, hvor der enten overføres et fast beløb hver måned (realistisk beløb, som du kan undvære) denne løsning er nok den bedste. Ellers kan du sætte ind hver gang du synes du har "råd" til det og overskud på lønkontoen. Derudover er det fint hvis den er "låst" så du er nødsaget til at gå i banken for at få penge fra opsparingen - så kommer man ikke lige til at overføre penge fra opsparing til lønkonto, på netbank fx. så tænker man sig lige om en ekstra gang. Dog kan man stadig have en tendens til at tænke: pyt om vi ikke har flere penge, hvis det går helt galt går vi bare i banken og får noget fra opsparingen - dårlig vane. Det er jo ikke meningen at opsparingen skal bruges til pjat eller forbrug. Så den med at kontoen kan gemmes helt væk fra netbank siden er egentlig en god idé, hvis man har meget svært ved det, vil jeg tro.
*Winnie & Falcon* Sælges: Easyboot Glove str. 1,5 - 500 KR Søger Amigo regndækken str. 130 i god stand - ikke rød/pink. Kontakt mig på PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Viljestyrke.... |
|
|
... kan trænes! Og det hjælper hvis du holder dig for øje hvad du vil bruge pengene til - og gør det lidt besværligt for dig selv at hæve fra dem. Det er også vigtigt at planlægge den daglige økonomi, så du ved hvad du har at bruge og der ikke er noget der ender med at hedde "sidst på måneden". Hvis man går den sidste uge og har 10 ting man bare ønsker sig og går og venter på pengene - så kommer man til at overkøbe i begyndelsen af næste måned. Og så vil næste måneds "sidst på måneden" indtræde endnu tidligere næste måned. Lav et budget der passer til dine indtægter og gør at du IKKE ender i noget med "sidst på måneden". Hvis du f.eks. har et budget der siger at du har 500 kr til tøj hver måned, og du falder for at par bukser til 1000 kr - så lader du være med at "låne" fra din opsparing og købe dem nu, men vælger at lægge de 500 kr for denne måned til side så du kan købe bukserne næste måned. Aldrig købe "forud" for budgettet - men måske spare lidt ekstra op hvis du vil have noget der er dyrere end du budgetterer med i denne måned. Brug det som motivation at du skal bruge opsparingen til noget du virkeligt gerne vil have. Når du kan se at der står til en sofa - så vælg at "øremærke" de penge til sofaen (sådan rent mentalt) - så vil det være sværere for dig at tage fra kontoen til noget der burde betales af dit daglige budget. Men køb ikke sofaen før du har penge til den du vil have OG "en til" - så der stadig er noget på kontoen når den er købt Husk også at nu mens du bor hos dine forældre, har du sandsynligvis et større beløb til "tant og fjas" end du vil have på noget senere tidspunkt af dit liv. Når du først er flyttet, går pengene til vaskepulver og varme - så det er en god ide ikke at vænne sig til et "pjat"forbrug der er alt for højt. Når du først har opsparingen så husk også at ikke købe dyrere end nødvendigt bare fordi du har pengene på opsparingen - måske ER en billig sofa lige så pæn som den lidt dyrere, måske behøver bestikket ikke være Georg Jensen  Jeg har en opsparingskonto hvor jeg overfører et beløb til hver måned. Jeg kan sagtens hæve - men hæver jeg mere end en gang om måneden, koster det.
Jeg tror det er over et år siden jeg sidst rørte den konto! Jeg skal ud og købe bil inden for de nærmeste par uger. Jeg ved hvilken en jeg vil have og jeg ved hvad jeg er villig til at betale for den - også selv om min opsparing er til at jeg i princippet KUNNE betale meget mere - uden at kontoen blev tømt. (og selv om jeg har set et par til den pris jeg er villig til at betale, kan du være sikker på at der bliver forhandlet om pris til der bliver slået en pæn bid af) Det ER en vis sejr ved at kunne spare op, og en tryghed ved at man ikke er "subsistensløs".
£isbeth & Baloo What do you call people who are afraid of Santa Claus?
Claustrophobic??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
LaerkeBR |
04-01-2013 12:46 |
|
Mange tak for de mange gode og forskellige råd. De var meget brugbare, nu har jeg i hvert fald lidt forskellige ideer at gå ud fra. Og idet jeg stadig bor hjemme, har jeg ingen pludselige regninger at tænke på, så jeg burde bare lave et budget over hvor meget jeg må bruge på mig selv og hvor meget jeg skal sætte til side, så jeg ikke bruger for meget, på unødvendige ting.. Golda showers: Jeg har ikke mulighed for at arbejde konstant, da jeg går i gymnasiet, så det er desværre ikke en mulighed for mig, først når jeg skal holde sabbat år, men tak for rådet, vil helt klart bruge det, når jeg skal holde sabbat år. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345689 |
|
|
lige en ting mere. Nogen gange kan man få nye ting på dba.dk trendsales osv. så kig også der, inden du går ud og køber nye ting i butikkerne. Et lille eksempel er f.eks. atv jeg har 2 katte. Jeg kiggede for sjovt under dba.dk under kattetilbehør i forgårs. Der kunne jeg få en sæk royal canin kattefoder åbnet, taget ca. 1 kg. fra posen, der er 10 kg. (jeg får ca. 9 kg.) i som normalt koster lidt over 400,-. Jeg får den til 200,- og sælger kører enda sækken til døren... der sparer jeg delme nogen penge. Nå, det var bare lige endnu et lille minitip 
Mvh Pernille... Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey<3 R.I.P Dear Tana C. My star* Termin D. 10/3-13 - Pige <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spare op |
|
|
Som en anden også nævner, så er det virkelig vigtigt ikke at lægge så meget til side at du føler du ikke har penge nok tilbage. Det ideelle er at sætte så tilpas meget af til opsparingen at du ikke som sådan føler du mangler penge. dvs. får du eksempelvis 5000 kr om måneden, men føler du godt kan klare dig fpr 4000 uden at føle du er helt blanket af, så er det så er det de 1000 kr du overfører til opsparingen. Ellers er det nemlig man ender med at gå og snuppe lidt fra opsparingen her og der, fordi man ikke rigtig føler man har penge nok. Jeg har brugt den metode i nogle år nu, efter at have gået ligesom dig og have taget lidt hist og pist fra opsparingen længe .. Og nu kan jeg sagtens lade den være .. Et andet råd kunne måske være at lave et fast beløb hver måned du må bruge på tøj og den slags, og så lave en helt special konto med kort til det .. Det har jeg, og det hjælper også vældig meget på overblikket over hvor meget man bruger og hvor meget der er tilbage ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er jo svært at svare på, hvordan DU skal holde dig fra din opsparing... Det handler nok om hvor meget du ønsker at flytte osv..  Jeg sparede 100.000 op på et år, og vupti, vi kunne købe drømmehuset, som vi nu har boet i siden 1/6-12. Jeg lagde alle unødvendige udgifter på hylden så som byture, cafébesøg, nyt tøj hver måned m.m. Og så hjalp det selvfølgelig gevaldigt på budgettet, at jeg ingen hest havde på det tidspunkt! Nå, men jeg har da et forslag. Prøv at lave en opsparing på en af dine forældres konti? Få dem til at gemme pengene for dig, så du først kan hæve på kontoen, når tiden er kommet til at I skal flytte. Lav en fast overførsel på det antal kr. du kan undvære. Lav ikke beløbet for stort til at starte med, du kan altid lave det større, hvis du kan undvære mere. Held og lykke!
**** savnet er de 4 smukkeste stjerner på himlen **** Zar, Chiquita, Grøndalgaard´s Mademoiselle, Starlight´s Sidney Heste sladrer ikke - men det burde tilskueren gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I princippet... |
|
|
... synes jeg at det med at lave en "usynlig" opsparing på en af forældrenes konto eller lignende er en dårlig ide. Effektiv måske - men du vil ikke lære økonomisk sans af det. Det er jo bare en måde at sætte dig under administration - ikke at lære at spare op. Og det vil IKKE være sidste gang i dit liv du får brug for at spare op eller i det hele taget får brug for at administrere dine penge fornuftigt. Så hellere lære at gøre det SELV! Jeg vil foreslå at du - begyndende i dag - skriver ALT ned du bruger penge på. Når måneden er gået må der ikke være en 50 øre du ikke kan gøre rede for (over for dig selv) hvad du har brugt til. Noter det i en lille bog hvad der er i indtægt og hvordan udgifterne fordeler sig på f.eks. transport, tøj, opsparing og fornøjelser. Det vil hurtigt vise sig for dig hvor dine "fælder" er - og pludselig bliver det lidt træls at opdage at pengene til sofaen faktisk røg på cafebesøg og en pæn bluse. Så spørger man sig selv om blusen nu var så nødvendig og om ikke sofaen var vigtigere - og næste måned prioriterer man (forhåbentlig) anderledes, så det der skulle ind på opsparingen også kom det - og blev der. Det der med regnskabet gør jeg ikke fast mere - men i perioder hvor jeg synes at det "svinder" i kassen lidt hurtigere end jeg bryder mig om, lægger jeg boner til side - og så kan jeg hurtigt se hvor pengene forsvandt hen. Og også at nogen af dem er blevet "formøblet" på unødvendigheder. Personligt kan jeg også godt lide at have en "reserve" på kontoen som jeg IKKE har direkte planer for. Så jeg ville først købe møblerne og flytte når opsparingen var mindst 10.000 over hvad der er behov for 
£isbeth & Baloo What do you call people who are afraid of Santa Claus?
Claustrophobic??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|