Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

De kære dækken heste
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 10:22

Kære Hn

En udførlig guide til indlærings metoder søges.

jeg har tre dækkenheste, og tre uden, i løsdriften, og hele ni dækkener som jeg i pendulfart render frem og tilbage med, fra hest til fyrrum, ca tre til fire gange pr døgn, pr hest.

Hvordan (bandeord) lære man hestene, at de ikke må æde og lege så vildt, at dækkeners bliver utætte?

.. Dette er nu, vistnok, lige pt ihvertfald, afhjulpet af at de får grimer på. Så kan de hive og flå i dem istedet.

Jeg skal så rende folden tynd for at lede efter grimestykker et par gange eller fire, i timen.

Nå, hvordan (bandeord) lærer man så hestene at beholde dækkenet på?

Og her søges en idiotsikker guide til indlærings metoder, da min nussen, råben og skrigen, piskning og klikkertræning slår fejl.

Indtil videre, virker kun døgnovervågning af folden, og en hurtig indgriben når de giver tegn til dækkensmidning.

Herefter, hvordan (bandeord) lærer man hestene, at de ikke må rulle sig i vandpytterne, så alt er gennemblødt?

Igen, en idiotsikker guide ønskes.

Pt. Ser min dag ca således ud:

op og fodre, imens skiftes der dækkener og gives friske grimer på,

løbes ind med de våde dækkener i fyrrum til tørre, skyndesig ud igen, for at opdage at to heste, allerede har smidt grimer, og to andre er ved at smide dækken.

Nu, nye grimer, og dækken på igen. Imens ser jeg ud af øjenkrogen, at shetti er ved at smutte under hegnet. Ud og løbe skrigende efter shetti ti minutter, til han løber ind igen.

Oooh my, nu er hestene gået ud på folden, og på vej mod vandet, imens de bider og leger og sparker, så dækkener er ved at gå itu, og de heste uden dækken, smider grimer.

Inden jeg når derned, er et dækken smidt, og to andre gennemblødte. Nu, på med det der er smidt, og de to andre med ind til tørre. Når man nu er i fyrrummet, tjekker man lige op på lager status, og sikke en lettelse, at de andre er ved at være tørre.

Nu gælder det om at være hurtig, inden hestene har nået at rulle sig igen, og ud med to friske dækkener, og samtidig huske et par friske grimer i stalden til de fire heste der med garanti har smidt dem.

På med grimer, og dækkener.

Og nu gentager hele seancen sig igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen.....

Gid de pokkers kræ kunne lære at sætte pels.

Obs, ironi og en smule overdrivelse kan forekomme, og INGEN dyr har lidt nød.

Hvor mange dækkener er i brug, pr hest, hos jer?

Godt nytår!

Tanja Andersen

Løsdrift plads, mellem Dianalund og Ruds Vedby

Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 10:29

Har ingen svar da mine går uden både dækken og grime, men tak for et godt grin

0
0
Svar på denne tråd

bummelum....
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 10:41

HAHA ;-D

Jeg har én hest og ét regndækken til den, som hun af og til har på.

I og med hun er en af de øverste i hierakiet, så er der ikke nogen der piller ved hendes dækken ;-)

Hilsen LouiseN

Langsomt er hurtigt

0
0
Svar på denne tråd

ha ha ha
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 10:44

Tror jeg ville prøve, at sprøjte et godt lag bidstop på dækkenerne.

Jeg er så heldig at have en hoppe, som bestemt ikke finder sig i, at andre tager fat i hende + en ældre(24år) vallak som ikke leger så meget mere. Dog står ingen af dem tilbage for et godt mudderbad Men dækkenerne bliver som regel kun våde udvendigt, så de får lov at beholde dem på-syntes de tørrer hurtigst sådanne-skal dog lige siges, at de kommer på boks hver nat.

Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Dækkenheste
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 11:06

Genialt, bidstop må afprøves!

Når de engang har lært at have dem på mere end en time..

Alder har ingen betydning her, den største vandhund er også 20 +/-.

han er dog den eneste der kan have grime på i mere end et døgn.

Vandpytterne er vel 15-20 cm dybe de værste steder, og så er dækken ikke tørt, når krikken ligger sig i blød, desværre.

Jeg har dog mulighed for at lukke af til den fold, men så er vinterfolden hurtigt et bundløs mudderhul, og det nænner jeg jo ikke.

Åh, de kære dyr.

Tanja Andersen

Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 12:37

Hahahahahahaha.... Åhhhh herligt!!!

Måske du skulle give dem alle en mundkurv på bare??

*Her skulle der stå noget meget smart og klogt*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Griner...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 12:47

Dækkenproblemet har jeg ingen løsning på, men skift grimerne ud med halsremme.

Held og lykke med projektet!

Tomorrow is always fresh with no mistakes in it.

Anne of Green Gabels

0
0
Svar på denne tråd

Dækken dyr
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 13:59

Dejligt at i finder det morsomt

Mundkurve er også afprøvet i sommers, dog ikke i forbindelse med dækkenspisning,, og disse kan holde tre fire dage, så er de splittet i atomer.

Grimerne er pillet af de værste banditter :-)

Tanja Andersen

Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

???????????
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 15:07

Af med grimerne, de giver låsninger og skader i nakken når de hiver sådan i dem. På med halsrem...

Hvordan pokker lukker du de dækner, eftersom de falder af????

0
0
Svar på denne tråd

Hylende
Forfatter: 
Dato:  31-12-2012 15:51

morsom trods alvoren bag! .

Håber du får tid til at fejre nytår når du drøner rundt mellem heste og fyrrum.. I det mindste må du kunne nyde synet af et par raketter... .

Hvad med at udskifte de 3 heste som er så dækken krævende? .

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

Stor dejlig Welsh C. vallak sælges evnt. bytte.

Jeg er ikke perkekt; Men det er også min eneste fejl!

0
0
Svar på denne tråd

et par forslag
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 10:11

Hej...

Jeg tror jeg ville finde noget "legetøj" til folden for eks nogle store træstubbe/stammer de kan splintre, ved ikke om de får hø på folden men det får dem jo også til at bruge tiden til andet... evt. traktordæk osv.

Bidstop er også en god ting.

Har ikke selv oplevet noget lignende men det lyder altså som om du spænder dine dækkener for løst for normalt dratter de ikke sådan af i tide og utide med mindre de er spist helt i stumper og stykker og så er det jo lige meget med at tørre dem igen.

Så måske skulle du checke at gjordene ikke hænger og dingler og at du får spændt fronten godt ind og evt krydset bagbensstropperne. Når du krydser dem er der mere stabilitet i dækkenet.

Jeg kan ikke læse om de alle sammen (med/uden tøj) går sammen, ellers ville jeg nok dele dem op i mindre grupper også.

Håber det løser sig for det er jo en dyr og besværlig situation pt :-)

venlig hilsen signe
0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 11:16
Umiddelbart lyder det også som om at dine heste måske går og keder sig, eller flokken ikke fungere helt sammen, aner ikke om det er sådan... ;)
Men hvis de fx ikke har noget at æde hø/wrap på folden skal de jo få tiden til at gå med noget
andet...
Havde selv et par unge knægte der smadrede grimer, hvis de løb tør for stråfoder så begyndte jeg at bruge slowfeeder så der var stråfoder hele dagen og så var problemet løst ;)
Derudover kan grene, bolde med og uden godbidder osv. også give nye hobbyer istedet for dækken og grime smadring ;)
Pøj pøj med det, det er skide træls at skulle kæmpe med hver dag...

Mor til skønne Casper 17.04.08 og Cecilie 11.11.11

0
0
Svar på denne tråd

dækken heste
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 13:30

Jeg har to hoppe lopper som går i løsdrift med dækken på, begge to. De har et vinterdækken som de går med når det er koldt, og et tyndere dækken til når det ikke er helt så koldt. De bliver aldrig smidt eller gennemblødt, så jeg skifter bare når temperaturen skifter :)

Det lyder som noget af et arbejde du har dig :D Jeg gad også vide hvordan de bare smider dækkerne?? Jeg forestiller mig at det er meget svært for en hest (nærmest umuligt) at smutte ud af et dækken, med mindre det er i stykker.. Held og lykke med projektet ;)

Mvh Sandra

Den heldige ejer af

Prior's Capina og Midnight's Medina

0
0
Svar på denne tråd

Dækken dyr
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 15:13

Som før skrevet, lidt overdrivelse og ironi forekom i første indlæg.

Hestene går sammen i løsdrift.

Hestene har knap 12 tdr land, med træer og buske, naturspring og stammer, vand og bolde mm til leg og tidsfordriv. De får wrap i slowfeeders, stort set ad lib.

Dækner er selvfølgelig tilpasset hesten, og strammet godt op i stropperne.

Der er kun to med grimer på, og en enkelt med halsrem,netop fordi de ikke skal få skader af at lege grimeleg, og desuden, gider jeg ikke gå på grimejagt fire gange i timen.

Jeg vil ikke mene at flokken er utilpas, nærmere tværtimod, de hygger sig enormt, og er nogle rigtig drengerøve, med lyst til liv og glade dage. Rangorden er 100% på plads :-)

Til de få, der måske ikke har luret budskabet, ville jeg bare berette om nogle glade, livlige og legesyge heste, som er ganske opfindsomme, og som derved, sætter mig på ekstra arbejde fra tid til anden :-)

Tanja Andersen

Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

Åh hvor
Forfatter: 
Dato:  01-01-2013 17:36

jeg kender det, men kun hos mine drenge Tror de har 5-6 dækner hver, som der på skift bliver syet på. De sidste jeg indkøbte holdt i hhv. 1 og 2 dage før 1. reperation var en realitet. I dag skrev naboen at den ene havde smidt dæknet halvt, straks ud og fixe det. Et kvarter efter kom en anden nabo og fortalte at de lige havde nedlagt hegnet i kåd leg så var det ud og fixe hegn. Ja man keder sig aldrig med de 2 banditter. Heldigvis er de så bange for hegnet at de ikke tør nærme sig når de har fået revet det ned med fægtende forben og flyvende bagben. Hos pigerne er alt roligt uden ødelagte dækner, grimer eller hegn, mærkeligt.

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

ts....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2013 00:19
Helt ok, tog det vidst for seriøst ;)
Dine heste lyder bestemt til bare at hygge sig og nyde livet (måske nyder de
det pt ekstra meget, når de kan hygge sig med at holde dig beskæftiget :D)
Men er godt nok glad for at mine er mere stille og rolige, selvom der da ikke er nogen tvivl om at de også giver den gas og hygger sig til tider ;)

Mor til skønne Casper 17.04.08 og Cecilie 11.11.11

0
0
Svar på denne tråd

XXXXXXXX
Forfatter: 
Dato:  02-01-2013 09:40

Hej Du

det med de får dækkerne af - du må sy BEN i så bliver frakken lidt sværere at få af derude på folden

God dag

Heidi også med dækken hest

DAMESADEL SÆLGES.se min præs.

Undervisning i damesadel gives

Nihil Intentanum

Felix vi ses igen min skat

Siglavy - du vil blive savnet

1996-2012

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider