Kære Hn
En udførlig guide til indlærings metoder søges.
jeg har tre dækkenheste, og tre uden, i løsdriften, og hele ni dækkener som jeg i pendulfart render frem og tilbage med, fra hest til fyrrum, ca tre til fire gange pr døgn, pr hest.
Hvordan (bandeord) lære man hestene, at de ikke må æde og lege så vildt, at dækkeners bliver utætte?
.. Dette er nu, vistnok, lige pt ihvertfald, afhjulpet af at de får grimer på. Så kan de hive og flå i dem istedet.
Jeg skal så rende folden tynd for at lede efter grimestykker et par gange eller fire, i timen.
Nå, hvordan (bandeord) lærer man så hestene at beholde dækkenet på?
Og her søges en idiotsikker guide til indlærings metoder, da min nussen, råben og skrigen, piskning og klikkertræning slår fejl.
Indtil videre, virker kun døgnovervågning af folden, og en hurtig indgriben når de giver tegn til dækkensmidning.
Herefter, hvordan (bandeord) lærer man hestene, at de ikke må rulle sig i vandpytterne, så alt er gennemblødt?
Igen, en idiotsikker guide ønskes.
Pt. Ser min dag ca således ud:
op og fodre, imens skiftes der dækkener og gives friske grimer på,
løbes ind med de våde dækkener i fyrrum til tørre, skyndesig ud igen, for at opdage at to heste, allerede har smidt grimer, og to andre er ved at smide dækken.
Nu, nye grimer, og dækken på igen. Imens ser jeg ud af øjenkrogen, at shetti er ved at smutte under hegnet. Ud og løbe skrigende efter shetti ti minutter, til han løber ind igen.
Oooh my, nu er hestene gået ud på folden, og på vej mod vandet, imens de bider og leger og sparker, så dækkener er ved at gå itu, og de heste uden dækken, smider grimer.
Inden jeg når derned, er et dækken smidt, og to andre gennemblødte. Nu, på med det der er smidt, og de to andre med ind til tørre. Når man nu er i fyrrummet, tjekker man lige op på lager status, og sikke en lettelse, at de andre er ved at være tørre.
Nu gælder det om at være hurtig, inden hestene har nået at rulle sig igen, og ud med to friske dækkener, og samtidig huske et par friske grimer i stalden til de fire heste der med garanti har smidt dem.
På med grimer, og dækkener.
Og nu gentager hele seancen sig igen, og igen, og igen, og igen, og igen, og igen.....
Gid de pokkers kræ kunne lære at sætte pels.
Obs, ironi og en smule overdrivelse kan forekomme, og INGEN dyr har lidt nød.
Hvor mange dækkener er i brug, pr hest, hos jer?
Godt nytår!